Toon posts:

[2003] Hoe server automatisch rebooten bij uitval verbinding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een manier om een windows2003 server automatisch te laten restarten als de verbinding uitvalt.

De server hangt dus aan het Internet, de bedoeling is dat ik bv constant de gateway ping, als bv 1 minuut lang geen ping meer van de gateway dat de server automatisch een restart gaat doen.

Standaard kan dit niet met w2k3, tenminste ik kan deze optie niet vinden als dit wel zou gaan.
Heb al eens op ping en reboot tooltjes gezocht (en genoeg gevonden) maar geen enkele tool kan dus een restart geven aan de server als er na bepaalde tijd geen ping meer is.
Ik wil echt de gateway pingen, een remote website is niet goed, als bv de gateway wel werkt weet ik dat er geen storing aan de server zelf is, een andere site kan ook de verbinding van die site etc niet in orde zijn.
Ik kan zelf niet direct bij de machine mocht deze uitvallen (hangt in datacenter) en om nu een onnodig tripje naar amsterdam te besparen zou het handig zijn dat de machine uit zichzelf checkt of de gateway online is. Zoja, niks doen, zo niet een reboot.

Weet iemand een tooltje of misschien een scripje waarmee dit kan?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Lekker om je gateway pingen de hele tijd, zal je isp blij mee zijn. Verder al eens aan gedacht om iets te scripten? Rebooten als een netwerkverbinding uitvalt is imho wel redelijk loos. Dat kan een ongewenst dataverlies tot gevolg hebben, en besides herstelt een LAN-verbinding gewoon zichzelf in 2003 als er wel weer verbinding is.

Is een remote-kvm of een apc-switch niet veel handiger? Of redundant opstelling met twee netwerkkaarten? en ik denk dat het misschien ook wel handig is om eens kritisch naar je coloboer te kijken en wellicht de aanbesteding te heroverwegen als de verbinding zo vaak wegvalt dat deze omweg nodig is :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Je mist het punt volgens mij.
Het gaat erom als de netwerk verbinding uit valt op/in mijn server, dus door bv een fout in w2k3 zelf of weet ik veel wat voor vreemde oorzaak. Deze hersteld zich namelijk niet vanzelf, resultaat is dat de server dan niet meer benaderbaar is. Het gaat er dus niet om dat het signaal wegvalt zoals jij suggereerd, maar dat in windows er een fout optreedt.
Dat er dataverlies is neem ik op de koopt toe, maar een toolje sluit windows(dus ook de programma's) meestal normaal correct af, dus een restart vanuit windows, als er toch verlies is dan is dat pech gehad want wat heb ik aan een server die niet benaderbaar is?

Dat mijn ISP het niet leuk vind dat ik regelmatig de gateway ping zal me eelijk gezegd worst wezen, daar betaal ik immers ook voor.

Een remote KVM of remote powerswitch is geen optie, simpelweg veel te duur voor mij alleen en ook geen plaats voor. Een redundant verbinding is ook geen optie, ik heb maar 1 UTP aansluiting, een 2de erbij nemen is me simpelweg veel te duur.

En je reactie: gedacht om iets te scripten.
JA, maar HOE, ik heb totaal geen programmeer kennis voor Windows
Kom svp niet met een opmerking als: leren. Als jij bv een accesoires wilt kopen voor je auto ga je ook naar de auto shop en ga je het niet zelf produceren :p
Dat is immers wat ik zoek, een betaalbare accesoires (een tooltje/mogelijkheid) wat dit kan.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-02 15:44
Sorry maar je bent echt met symptoonbestrijding bezig. Zoek eens uit wat het probleem is met je netwerkverbinding want een wegvallende verbinding is niet iets wat standaard zo hoort. Misschien foutmeldingen?

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:41
Jammer dat je geen programmeerervaring hebt, want volgens mij is het vrij makkelijk te maken. Gewoon een simpel windows programmaatje met een timer en standaardcode om te pingen, en bij een bepaalde conditie (geen antwoord over bepaalde tijd) kun je gewoon shutdown /r (of shutdown /f /r) aanroepen.

Maar helaas ken ik geen kant en klaar progje die dat doet...

• nok85
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
Dit is in principe een makje.
Kwestie van een batch bestandje maken waarin je één keer pingt en daarna loopt. Voor elke uitkomst van een ping bestaat een errorlevel: bijvoorbeeld Request timed out: ERRORLEVEL 1
Ik zou gewoon een loopje maken met een pause erin: sommige routers stoppen na een aantal opeenvolgende ping requests. in dit loopje kun je zeggen dat bijvoorbeeld:
For i=1 to 10
ping host -n 1
if errorlevel == 1 i +1
Next
shutdown /r (ff heel snel in elkaar gebakken. let niet op syntaxfouten)

Misschien wel even een domme vraag: indien je op een netwerk verbinding een repair uitvoert, gaat het dan weer goed? ik vindt het rebooten wel erg radicaal. Wat je ook kunt doen is zelf een repair laten doen. Repair is in principe een ip renew, flushen van arp, dns en netbios cache en weer registreren. Dit kun je ook scripten.
arp -d, nbtstat -R, ipconfig /flushdns, nbtstat -RR en ipconfig /registerdns

Ik hoop dat je hier wat aan hebt

Verwijderd

Topicstarter
@djluc:
Er zijn geen fouten, dit tooltje is bedoeld voor: ingeval dat!
Dus als er iets mis gaat dat de server automatisch terug online komt.

@nok85:
Er gaat niets mis, het probleem is dat als er iets mis gaat ik in de auto kan naar Amsterdam om bv op een reset knop te gaan drukken. Het is een tooltje om dit soort dingen te voorkomen.
Werkt het niet dan kan ik altijd nog naar Amsterdam rijden en het fixen.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Dit soort tooltjes zijn gevaarlijker dan je denkt - wat nou als je ISP's gateway down gaat om wat voor reden dan ook, dan ga jij spontaan je server rebooten me alle gevolgen van dien (wat als je dat doet midden tijdens een update van software bv?). Daarnaast is het 'notorious' dat bij boot juist hardware problemen naar voren komen, dus al met al zou ik je dit soort dingen afraden :)

In ieder geval - je kan het wel scripten - als je iets als:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
@echo off

set linea=
for /f "tokens=* skip=3" %%i in ('ping 195.121.1.34 -n 1') do (
set linea=%%i
goto bliep
)
:bliep
echo %time% %linea%

Als basis pakt, zie je dat je met "FOR" en "IF" al heel veel kan, door gewoon op een command prompt eens "if /?" en "for /?" in te typen, kan je zelf al veel uitzoeken :)
Pagina: 1