Toon posts:

Naversterking op speaker uitgang mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.244 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vriendin zit met het volgende probleem: In haar praktijk zorgt een klein stereo-ketentje voor de muziek in drie kamers. In twee van de kamers staat de muziek ok qua volume, in de derde staat het eigenlijk te stil omwille van de locatie van de speakers (wat ook kan zijn is dat de weerstand verschillend is van de andere speakers). Ik vermoed dat de 3 paar speakers gewoon in parallel zijn aangesloten op de versterker van het ketentje. Dit heeft geen aparte line-out, het is een doorsnee torentje, alles ingebouwd met gewoon een speaker (L-R) output (zal ook wel een hoofdtelefoon aansluiting hebben, maar die zal wel de gewone speaker uitgang muten als je hier een jack inplugt).

Mijn vraag nu, is er een (makkelijke) manier om het signaal dat naar de 3e kamer gaat (waar het dus te stil staat) te versterken? Ik veronderstel dat je niet zomaar hier een 2e versterker kan tussenzetten aangezien het inkomend signaal (dat eigenlijk voor speakers is bestemd) dan veel te sterk is?

(Ik besef dat de huidige situatie verre van optimaal is, maar het werkt al een paar maanden naar behoren, los dus van het feit dat het in deze ene kamer te stil staat)

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Je hebt versterkers met een high level ingang en met een klein stukje circuit (denk zelfs dat een flinke weerstand ervoor al bijna voldoende is) kun je een bestaande versterker ook ervoor geschikt maken. Ik vraag me echter af of het niet makkelijker is om gewoon de speakers om te ruilen, dus dat de speakers die het luidste spelen in die luidruchtige kamer hangen?

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

je kan een gewoon een kastje kopen met highlevel input en als uitgang een gewone RCA (tulp) aansluiting. deze worden voor gebruikt om op een autoradio zonder line out een versterker te hangen.

versterker deraan en klaar is kees.

Verwijderd

Topicstarter
m.m schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 17:06:
Je hebt versterkers met een high level ingang en met een klein stukje circuit (denk zelfs dat een flinke weerstand ervoor al bijna voldoende is) kun je een bestaande versterker ook ervoor geschikt maken. Ik vraag me echter af of het niet makkelijker is om gewoon de speakers om te ruilen, dus dat de speakers die het luidste spelen in die luidruchtige kamer hangen?
Verwisselen van de speakers is helaas mogelijk aangezien deze ingebouwd zijn, maar op zich wel een erg goed idee :)

Ik was ook aan het denken om misschien een hoofdtelefoon versterkertje te gebruiken, ik weet alleen niet of er gevaar bestaat dat je zo'n ding opblaast als de input te sterk is. Bij deze bijvoorbeeld staat er "Maximale ingangsniveau: +14 dBV", maar ik ben een leek op dit vlak.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-01 22:43

voodooless

Sound is no voodoo!

Aan een hoofdtelefoonversterker heb je helemaal niks helaas.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Misschien zie ik iets over het hoofd, maar waarom split je de uitgang van de bron niet en koop je een goedkope (desnoods 2e hands) verterker voor in die laatste kamer? Wel zo veilig en volgens mij geeft dit ook het beste resultaat.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:53
Welke uitgang bedoel je? In de TS staat dat er helemaal geen extra uitgang is, alleen maar de speaker-uitgangen.
Een vraagje: hangen al die speakers nu (omdat je zei dat ze parralel hingen) allemaal aan één uitgang, dus bijv. allemaal links? In dat geval kun je hem op het andere kanaal aansluiten, volgens mij krijgt ie dan meer vermogen. Het is natuurkundig niet correct, maar dit is geloof ik wel het geval bij mij versterker (het klinkt mij niet echt logisch en ik zal het wel verkeerd hebben opgevat uit de handleiding (tijd niet in gekeken), dus correct me if I'm wrong).
Je kan natuurlijk ook eerst even testen of de koptelefoonuitgang de speakers mute :).

Verwijderd

Topicstarter
The__Virus schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 18:55:
Een vraagje: hangen al die speakers nu (omdat je zei dat ze parralel hingen) allemaal aan één uitgang, dus bijv. allemaal links? In dat geval kun je hem op het andere kanaal aansluiten, volgens mij krijgt ie dan meer vermogen. Het is natuurkundig niet correct, maar dit is geloof ik wel het geval bij mij versterker (het klinkt mij niet echt logisch en ik zal het wel verkeerd hebben opgevat uit de handleiding (tijd niet in gekeken), dus correct me if I'm wrong).
Je kan natuurlijk ook eerst even testen of de koptelefoonuitgang de speakers mute :).
Met parallel bedoelde ik de linkse parallel en de rechtse parallel, niet alles op 1 uitgang. Wat je zegt klinkt mij trouwens wel logisch, hoe minder weerstand (= speakers) eraan hangt, hoe meer vermogen.

Ik moet inderdaad eerst ook maar eens zeker zijn dat de koptelefoon uitgang wel degelijk mute, ik ben nog geen ketentje tegengekomen waar dit niet het geval is, maar je weet maar nooit.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 17:08:
je kan een gewoon een kastje kopen met highlevel input en als uitgang een gewone RCA (tulp) aansluiting. deze worden voor gebruikt om op een autoradio zonder line out een versterker te hangen.

versterker deraan en klaar is kees.
Bedankt voor de tip, zo'n kastjes vind ik waarschijnlijk gewoon in een car audio speciaal zaak? Ik hou het bij voorkeur zo eenvoudig (en klein) mogelijk maar dit kan dus altijd wel als oplossing dienen :)

Verwijderd

Het setje zal toch vast wel een AUX ingang hebben?
Gebruik dan een andere ingangs bron (discman, cd-speler, enz.) en split die uitgang naar het setje en de losse versterker. Dit is veel veiliger. Het verhaal van lagere weerstand --> meer vermogen klopt, maar je belast je versterker sectie veel meer en kan zo én je speakers én je versterker slopen omdat hij gaat clippen als je hem hard zet. Dit gebeurt erg snel met 3 paar speakers en een 2*15 watt minisetje.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-01 22:43

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat je natuurlijk ook kan doen:

Hang de speakers voor die eene kamer aan een kanaal, en voor de rest aan het andere kanaal. Dan kun je via de balans gewoon het volume instellen van de twee kanalen. Natuurlijk verlies je dan wel het stereobeeld ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• The__Virus
Nog een idee: koop een weerstandje voor de twee luidere speakers en zet gewoon het volume hoger, zodat je alsnog op ongeveer een gelijk volume uitkomt. Ik heb alleen geen idee wat voor weerstand je zou moeten gebruiken, zou iemand anders dat kunnen vertellen?

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-01 15:47
Vergeten we met ons allen hierbij niet dat een speaker uitgang een bepaalde impedantie verwacht. Naar alle waarschijnlijkheid tussen de 8 en 16 Ohm. Als je drie speaker sets aan parallel aan elkaar schakeld dan wordt de impedantie een heel stuk lager. Grote kans dat je zo op den duur je speaker uitgang opblaast.

De vervanginsweerstand is immers zo'n 2,7 Ohm bij 8 Ohm en 5,33 Ohm bij 16 Ohm wat veelste laag is voor een standaard stereo toren

Ik denk dat je een wat professionelere oplossing moet zoeken ipv draden aan elkaar te knopen.

Verwijderd

Topicstarter
TLer schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 20:07:
Vergeten we met ons allen hierbij niet dat een speaker uitgang een bepaalde impedantie verwacht. Naar alle waarschijnlijkheid tussen de 8 en 16 Ohm. Als je drie speaker sets aan parallel aan elkaar schakeld dan wordt de impedantie een heel stuk lager. Grote kans dat je zo op den duur je speaker uitgang opblaast.

De vervanginsweerstand is immers zo'n 2,7 Ohm bij 8 Ohm en 5,33 Ohm bij 16 Ohm wat veelste laag is voor een standaard stereo toren

Ik denk dat je een wat professionelere oplossing moet zoeken ipv draden aan elkaar te knopen.
Als ik er zo ook serieus over begin na te denken, heb je zeker wel een punt :)

Wat als ik nu eens 2 boxen in serie hang en de derde in parallel? Ik heb er geen idee van wat de impedantie is van de 3 setjes boxen, maar ik vermoed dat die van de 3e stillere kamer wat hoger is dan de andere 2. Als ik er gewoon voor zorg dat de vervangingsweerstand binnen het bereik van de versterker valt. Stel dat ik de eerste 2 kamers boxen van 6 Ohm hebben en ik deze in serie hang (6 + 6 = 12 Ohm), de derde kamer in parallel (veronderstel boxen van 8 Ohm) dat geeft een vervangingsweerstand 12x8/(12+8)=4,8 Ohm. Hmm, dan komen we er nog helemaal niet...

Voor een meer "professionele oplossing". Bestaan er kastjes die een bestaande speaker uitgang splitten in 3 of meerdere signalen waarbij de impedantie dan gelijkblijft aan het bron signaal (en waar je idealiter ook per kanaal het signaal lichtjes van volume kan veranderen)?

• theshatter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-01 21:17
edit:
Laat Deepspace nu exact hetzelfde melden.
Volgende keer topic beter lezen!!

[ Voor 84% gewijzigd door theshatter op 27-10-2005 11:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 19:35:
Wat je natuurlijk ook kan doen:

Hang de speakers voor die eene kamer aan een kanaal, en voor de rest aan het andere kanaal. Dan kun je via de balans gewoon het volume instellen van de twee kanalen. Natuurlijk verlies je dan wel het stereobeeld ;)
Op zich ben ik hier wel voor te vinden, maar hoe veilig is dit voor je versterker? Ik meen mij in een ver verleden te herinneren dat je de kanalen van de versterker altijd gelijk dient te belasten, dat het dus niet goed is van bijvoorbeeld een linkse box van 8 Ohm te hebben en een rechtse van 4 Ohm (je kan er dan inderdaad voor zorgen via de L-R balans dat ze beiden even luid spelen).

• The__Virus
Als de stereo dat kan, is het geen enkel probleem. Ik doe het zelf ook, wel met hoogwaardigere spullen, maar het idee is volgens mij hetzelfde. Ik heb hem zelfs bijna helemaal naar rechts gedraaid (het heeft tot het eind maar weinig effect, dan opeens staat de speaker zo'n beetje uit).

Verwijderd

Nogmaals dan maar:
wat is het probleem met de bron splitten? Dit is het veiligst en geeft het beste resultaat.
Het kost alleen een 2e hands cd-speler en een 2e hands versterker die je zo en zo wilde kopen

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik ben gisterenavond eens gaan kijken hoe het nu allemaal juist zit en ik vrees dat het allemaal nog wat moeilijker is als eerst gedacht:

- Het is een oud stereoketentje zonder balans regeling, geen line-out, wel een koptelefoon aansluiting (maar nog niet kunnen testen of deze nu mute of niet als je er iets inplugt)
- De boxen in 2 kamers hangen er rechtstreeks aan (kamer 1 en 2)
- MAAR (en nu komt het...) die in de derde kamer (waar het dus te stil speelt) hangen beiden mee aan 1 box (aan 1 kanaal dus) in de andere kamer (kamer 2).

Waarom vraag je je nu af:
- Kamer 1: hier hangen 2 boxen en staat de stereo keten
- Kamer 2 (de wachtkamer): hier hangen 2 boxen en deze grenst aan kamer 3
- Kamer 3: hier hangen de 2 te stille boxen en hiervan is een gat geboord naar kamer 2 waar, om zo weinig mogelijk zichtbare draad te hebben, alles dan maar gewoon stom aan 1 box in de kamer is gekoppeld.

Dit lijkt me dus echt wel hopeloos.... :(

De enige oplossing lijkt me nu om in kamer 3 met draadloze boxjes te werken omdat er dus fysiek geen kabel loopt naar de stereo-keten (die zich dus in kamer 1 bevindt)
Pagina: 1