Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

8 bits LCD aansturen met 3 lijnen mbh ATMega16

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Ik wil een 16x2 LCD display aansturen met een Atmega16. Het display wat ik gebruik, heeft een 8 bits aansturing. Maar nu wil ik echter maar 3 datalijnen van de atmega hiervoor gebruiken.

Ik heb op internet gezocht, en ik vind veel voorbeeld schema's. Hierin worden chips gebruikt als de hef4094d. Echter al deze voorbeelden zijn op basis van PIC. Ik kan me herinneren dat ik ooit iets voor de atmega heb gezien.

Mijn vraag is: In hoeverre kan ik het schematje voor de pic, ook gebruiken voor de atmega? En kan ik de C-code die erbij staat ook gebruiken? Weet iemand hier iets meer over?

Of mooier nog, heeft iemand een schematje waarbij een lcd met 3 datalijnen wordt aangestuurd via een atmega?

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 14:23

Atmoz

Techno!!

Ooit heb ik ergens iets gelezen op 1 draads LCD aansturing. Inderdaad met behulp van andere IC's. Dit was zoieso voor een PIC, maarja als het daarmee kan kan het ook met de rest van de uC's he ;)

Als je een 2x16 (HD47780) wilt aansturen heb je zoieso maar 6 pinnen nodig. Dus 8 bits (wat het LCD inderdaad is) heb je niet eens nodig. Ik stuur al jaren alle LCD's in 4-bit mode aan. En dan nog 2 draadjes voor R/W en E. Maar dat zijn er nog altijd 2x zoveel als jij wilt ;)

Ik zal nog eens proberen te zoeken naar dat 1 wire interface...

[edit]

Heb al wat gevonden.
Is gemaakt doormiddel van een 74164N IC. Hoe deze werkt weet ik totaal niet, maar dat staat in ieder geval in het schema. Je kunt er zonder paswoord niet bijkomen want het staat in de "Jallist" (Yahoo groups).

[ Voor 20% gewijzigd door Atmoz op 26-10-2005 14:45 ]

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-11 15:54

AcouSE

Swedish Chef

Gewoon een shift register gebruiken? Een pin voor de data, een voor de clk en een voor de output-enable.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

hef4094d doet precies wat jij wilt, drie draadjes in (klok, data en strobe) en 8 uit. Van de acht uitgangen die de 4094 heeft (als ik het goed heb) gebruik je er zes om het lcd aan te sturen.

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 14:23

Atmoz

Techno!!

Cassettebandje schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 15:19:
hef4094d doet precies wat jij wilt, drie draadjes in (klok, data en strobe) en 8 uit. Van de acht uitgangen die de 4094 heeft (als ik het goed heb) gebruik je er zes om het lcd aan te sturen.
Zou je kort kunnen uitleggen hoe dit dan werkt?
Ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar toch niet alles :)

• El_kingo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-03 11:17
i.p.v. de data parallel aan te bieden aan het LCD (dus op alle 8 datalijnen (bijna) tegelijk) zet je ze eerst in een soort buffer (de hef4094d) waar je ze serieel (achter elkaar) in kunt zetten, waarna ze door de buffer weer parallel worden aangeboden aan het LCD.

Dat scheelt je dus 5 lijnen...

edit (iets meer praktisch):
op elke klokpuls geef je een stukje data door en als je alle 8 lijnen hebt gehad kun je strobe hoog maken zodat hij ze aanbied aan de LCD

[ Voor 23% gewijzigd door El_kingo op 26-10-2005 17:54 ]

Pagina: 1