Nieuwe videokaart of nieuwe cpu?

Pagina: 1
Acties:

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-08 02:24
Omdat ik op sommige momenten echt mijn systeem traag vind, zou ik hem wat willen upgraden. Dit is mijn systeem:

-cpu: AMD athlon xp 1800+
-Ramgeheugen: 2*256 Mb PC2700
-Moederbord: Pcchips: M825VXX(agp 4*)
-Videokaart: Geforce fx 5200(128 Mb)

Dit is zowat het belangrijkste. Kweet dat hij verouderd is, maar een nieuw systeem kopen zit er voorlopig nog niet in(pas over een klein jaar). Ik kan nu battlefield 2 draaien op het minimum @800*600, maar zou dit wat hoger willen. Nu vraag ik mij af wat de grootste bottleneck in mijn systeem is. Ik vermoed de videokaart, maar wat zouden jullie mij aanraden icm mijn processor. maw bij welke videokaart kan ik nog het maximum der uit halen en die zo snel mogelijk is. Zelf had ik gedacht aan een geforce fx 5700 of een ATI Radeon 9800 pro. Ik heb al veel goeds gehoord i.v.m. deze laatste kaart, maar kan ik meer krijgen uit mijn systeem.(Eventueel ook nog 512 RAM erbij). Zou dit een grote verbetering zijn t.o.v. mijn huidige videokaart?

Ik heb zo'n honderd euro aan de videokaart te besteden.

http://specs.tweak.to/16567

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Moeilijk moeilijk...
Je cpu gaat al heel snel de bottleneck vormen.
Ik zou dan inderdaad voor een 9800Pro gaan.
Meer ook niet, daar zou ik op wachten tot je een nieuw systeem gaat samenstellen.

Verwijderd

om een paar cent te besparen zou je evt. ook de lagere versie van de 9800 kunnen pakken (don't shoot me if i'm wrong maar volgens mij heet die XT). dees heb ik een tijdje gehad en in combinatie met het ati overclock proggie (3rd party tool, kom ff niet op de naam) loopt die ook wel goed. met een beetje geluk loopt die dan zelfs net zo goed als een 9800 pro (pipelines unlocken enzo)

nu weet ik het prijsverschil tussen de pro en de xt niet maar toen ik hem haalde (toen waren ze nog niet zo lang uit) was het toch wel een aardig verschil imho

• skelleniels
heb zojuist deze topic gelezen en blijkbaar is het verschil wel te overwegen

Van Nvidia Geforce 5200 naar Ati Radeon 9800 pro

Ook heb ik dit gelezen

http://graphics.tomshardw...pcie-02.html#3d_mark_2005

En daar zag ik ongeveer 2000 punten verschil tussen de fx5700 en de 9800 pro. Lijkt me de prijs wel waard, maar zal ik het maximum eruit halen? Of ben ik beter af met een 9600 die 30 euro goedkoper is?(Kan ik goedkoper uitkomen met een nvidia die toch even snel zou presteren? Kwil alles uit de pc halen voor zo weinig mogelijk geld:) Kben nix met een videokaart die ik niet voor de volle 100 procent benut.)

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 14:52
skelleniels schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 13:56:
En daar zag ik ongeveer 2000 punten verschil tussen de fx5700 en de 9800 pro. Lijkt me de prijs wel waard, maar zal ik het maximum eruit halen? Of ben ik beter af met een 9600 die 30 euro goedkoper is?(Kan ik goedkoper uitkomen met een nvidia die toch even snel zou presteren? Kwil alles uit de pc halen voor zo weinig mogelijk geld:) Kben nix met een videokaart die ik niet voor de volle 100 procent benut.)
Houdt er rekeing mee dat je flink minder gaat scoren dan daar opgegeven wordt, mijn 9600XT scoort de 2000 punten in '05 niet die daar aangegeven staan, waarschijnlijk omdat ik een duron1900 heb :+

overigens is 100 euro weinig...ik zou door sparen kun je en een mobile 2800+ oid halen(kostne iets van 80 euro) én een nieuwe beeldkaart :P

[ Voor 10% gewijzigd door Rey Nemaattori op 26-10-2005 14:04 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• skelleniels
Het is maar voor voorlopig, binnen een jaar komt er een gloednieuw high-end systeem:P. Dus heeft het geen zin om nu ook nog een nieuwe cpu te kopen. Tes gewoon omdat verschilldende games schokken of er extreem slecht uit zien:(. Kdenk dat ik voor de 9600PRO ga, volgens mij zal mij cpu niet echt meekunnen met de 9800 PRO

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

skelleniels schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 14:11:
Het is maar voor voorlopig, binnen een jaar komt er een gloednieuw high-end systeem:P. Dus heeft het geen zin om nu ook nog een nieuwe cpu te kopen. Tes gewoon omdat verschilldende games schokken of er extreem slecht uit zien:(. Kdenk dat ik voor de 9600PRO ga, volgens mij zal mij cpu niet echt meekunnen met de 9800 PRO
wat is het verschil tussen de prijs die je voor die 2 kaarten gaat betalen, als het minder dan 35 euro is zou ik zeker de 9800Pro halen

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• skelleniels
30 euro, verschil van 30 procent dus.

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-07 11:23
Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 13:52:
om een paar cent te besparen zou je evt. ook de lagere versie van de 9800 kunnen pakken (don't shoot me if i'm wrong maar volgens mij heet die XT). dees heb ik een tijdje gehad en in combinatie met het ati overclock proggie (3rd party tool, kom ff niet op de naam) loopt die ook wel goed. met een beetje geluk loopt die dan zelfs net zo goed als een 9800 pro (pipelines unlocken enzo)

nu weet ik het prijsverschil tussen de pro en de xt niet maar toen ik hem haalde (toen waren ze nog niet zo lang uit) was het toch wel een aardig verschil imho
net andersom dus...

XT is sneller als PRO, maar je moet net mazzel hebben dat je die andere BIOS erin kunt gooien en je moet dan betere koeling aanschaffen.. al met al is het dat niet waard, want je is dan wederom de bottleneck.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Verwijderd

je zecht dat je 100 euro te besteden hebt ??

spaar 30 meer en je kan een ASUS 6800 halen voor 130 euro... (pricewatch)

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:08
Het gaat wel een verbetering opleveren denk ik. Maar niet schrikbarend veel. Misschien dat je net wat hoger kan gaan. Maar vooral BF2 leunt ook grotendeels op je RAM en CPU. In mijn ogen is een videokaart upgrade altijd beter voor games dan een processor. Vooral omdat je dan wat oudere games wat lekkerder kan spelen. Videokaart scheelt toch altijd net wat meer.

In mijn ogen kan je beter je geld besparen en over dat jaartje die extra 100 euro ergens anders in steken :)
Pagina: 1