Toon posts:

FAT32 partitie ineens 'readonly' na stroomuitval

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een heel raar probleem met een FAT32-partie.

Gisteren viel de stroom hier uit, er draaide toen een amule en een bittorrent client, die aan het schrijven waren op die partitie, /dev/hdb7.

Toen ik de stroom weer aanzette leek er niets aan de hand, ik heb de clients weer aangezet, maar tot mijn verbazing konden ze niks meer schrijven naar die partitie. Ikzelf ook niet trouwens. Maar het gekke is dat het fs wel rw gemount is:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
[gdt@Wombat storage]$ mount
/dev/hdb1 on / type ext3 (rw)
none on /proc type proc (rw)
none on /sys type sysfs (rw)
none on /dev/pts type devpts (rw)
none on /dev/shm type tmpfs (rw)
/dev/hdb6 on /home type ext3 (rw)
/dev/hda6 on /mnt/WINAPPS type vfat (rw,noexec,nosuid,nodev,umask=000,iocharset=iso8859-1)
/dev/hda7 on /mnt/WININST type vfat (rw,noexec,nosuid,nodev,umask=000,iocharset=iso8859-1)
/dev/hda8 on /mnt/backup type ext3 (rw)
/dev/hdb7 on /mnt/storage type vfat (rw,noexec,nosuid,nodev,umask=000,iocharset=iso8859-1)
none on /proc/bus/usb type usbfs (rw)
[gdt@Wombat storage]$ echo hoi > test
bash: test: Alleen-lezen bestandssysteem
[gdt@Wombat storage]$

Na een remount is het dan wel weer beschrijfbaar, maar na een reboot is het probleem weer hetzelfde.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2005 13:17 . Reden: hdb6 > hdb7 ]

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
Wat staat er in je fstab?

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:25

zomertje

Barisax knorretje

Misschien corrupt geraakt? En daarom alleen readonly gemount?
Ik zou eens een check uitvoeren (fsck oid) :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Verwijderd

Topicstarter
fstab:

code:
1
2
3
...
/dev/hdb7 /mnt/storage vfat users,umask=000,iocharset=iso8859-1 0 1
...

Maar dat was al zo.

Corruptie misschien, maar kan fsck dan fat32 "checken" ? ( is dat trouwens zonder risico, er staat nogal 50GB zooi op wat niet weg mag) of kan ik beter naar windows booten en daar checken ...

Maar als het iets met corruptie is, waarom werkt het na een remount dan wel vraag ik mijaf ?

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 17:11:
fstab:

code:
1
2
3
...
/dev/hdb7 /mnt/storage vfat users,umask=000,iocharset=iso8859-1 0 1
...

Maar dat was al zo.

Corruptie misschien, maar kan fsck dan fat32 "checken" ? ( is dat trouwens zonder risico, er staat nogal 50GB zooi op wat niet weg mag) of kan ik beter naar windows booten en daar checken ...

Maar als het iets met corruptie is, waarom werkt het na een remount dan wel vraag ik mijaf ?
Je hebt een fsck.msdos die goed werkt, waarschijnlijk is het een beveiliging van de kernel vfat driver die je niet meer toelaat te schrijven.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor die laatste reply, ik zal fsck.vfat (bedoelde je denk ik, die heb ik nu ik een package 'dosfstools' geinstalleerd heb) eens proberen. Maar dat niet toelaten te schrijven, dat is dus over na een remount he.

Maar goed, ik zal vannacht eens die check draaien, het moet neem ik aan op een ungemount fs, vandaar.
Pagina: 1