[PHP/MySQL] Specificeren welk merk/prijs

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb net een boek over PHP 5 uit. Interessant boek. Hierin wordt beschreven dat je met MySQL kunt werken, d.m.v. phpMyAdmin. Ik heb alles geinstaleerd. Nu wil ik een volgend script maken. Ik heb een database met lenzen (voor camera's), die ik als volgt in phpMyAdmin heb gezet:

Veld | type | Null
merk varchar(100) Nee
objectief varchar(100) Nee
diafragma varchar(10) Nee
Prijs varchar(4) Nee

Nu wil ik dat een gebruiker via een dropdown menu een merk en/of een prijs kan speciferen, die dan op de volgende pagina op merk/prijs gerangschikt kunnen worden.

Ik ben ten einde raad, kan iemand mij helpen? Alles lukt met phpMyAdmin, maar de pagina met drop-down en de resultaten, lukt niet!

Alvast Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:36
Kijk eens bij de mysql documentatie op php.net. Met mysql_connect() kun je een verbinding maken, met mysql_query() een query uitvoeren en vervolgens kun je met een van de mysql_fetch_ functies de data ophalen en verwerken. :)

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:31

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Wat lukt er niet? PHPMyAdmin is om MySQL te beheren, niet om PHP te genereren.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prototype
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Om te beginnen lijkt het me niet slim om je prijs als varchar op te slaan, tenzij je prijzen toestaat als "TIEN" en "EEN" etc... Een numerische type is logischer, in het bijzonder eentje met decimalen, zoals float/double.

Verder snap ik je probleem nog niet echt. Volgens mij weet je niet hoe je moet selecten uit een database?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:31

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

prototype schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 13:01:
Om te beginnen lijkt het me niet slim om je prijs als varchar op te slaan, tenzij je prijzen toestaat als "TIEN" en "EEN" etc... Een numerische type is logischer, in het bijzonder eentje met decimalen, zoals float/double.

Verder snap ik je probleem nog niet echt. Volgens mij weet je niet hoe je moet selecten uit een database?
Dat niet alleen; je moet nog een identifier hebben, de merken moeten in een aparte tabel opgeslagen worden; objectief en diafragma misschien ook, maar daarvoor ben ik niet goed genoeg thuis in de fotografie om daar wat over te vertellen.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
prototype schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 13:01:

Ok, verander ik even. Dat laatste snap ik niet nee, hoe ik iets moet selecteren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genosis
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-09 21:23
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
$sql = "SELECT * FROM `tabelnaam`;";
$run = mysql_query($sql);

while ($ran = mysql_fetch_object($run)){

echo $ran->merk;
// Enzovoorts met de andere "items..".. 

}

Daarmee moet je wel beetje kunnen proberen, succes!
(owjah maak eerst een db connectie aan)

Hou overigens goed in de gaten of je hoofdletters of kleine letters gebruikt, want het is allemaal case sensitive..

[ Voor 22% gewijzigd door genosis op 26-10-2005 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke007
  • Laatst online: 18-09 14:10
Om je even een beetje uit de dromen te helpen: PHPMyAdmin is niet bedoeld om als presentatie te gebruiken. Het is enkel een GUI om de database wat makkelijker te bewerken als ADMIN van een server.

Zoals je zelf al aangeeft heb je in PHPMyAdmin een tabel aangemaakt voor je lenzen. Dan zul je nu zelf een stuk moeten gaan programmeren in PHP om deze te benaderen.

1) maak een connectie naar je database vanuit je script
2) schrijf een query om alle merken op te halen (select distinct(merk) from lenzen order by merk)
3) toon deze resultaten in een drop down list box aan de gebruiker

nu zal de gebruiker dus een lijst hebben met een merk, deze kunnen selecteren en een lijst van lenzen op te vragen.

1) je hebt net de merknaam binnen gekregen, dus weer die connectie maken naar je database
2) vraag alle lenzen op van dit merk (select * from lenzen where merk = "meegekregen")
3) toon deze resultaten op het scherm.

Dit is ongeveer wat je zou moeten gaan doen om het geheel te laten werken. Ik heb hier buiten beschouwing gelaten dat je prijzen beter als een float kunt opslaan, merken beter apart kunt opslaan en prijzen kunnen wijzigen (dus misschien zelfs ook in een aparte tabel moeten worden opgeslagen). Dat zijn dingen die je later nog kunt verbeteren.

[ Voor 13% gewijzigd door ikke007 op 26-10-2005 13:08 ]

Lets remove all security labels and let the problem of stupidity solve itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:42

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

heb hier buiten beschouwing gelaten dat je prijzen beter als een float kunt opslaan
Nee, prijzen kun je beter niet als float opslaan (slechts 7 significante cijfers, met gratis afrondingsfouten!). Gewoon als int in centen of als decimal is een betere notatie omdat die exact zijn. Evt. zou je nog wegkomen met double, die heeft voldoende precisie om een getal met redelijk veel significante cijfers op te slaan.

Verder kun je je beter nog even verdiepen in dat boek, je zult dus zelf moeten gaan programmeren; met phpmyadmin kun je weinig behalve je database maintainen.

[ Voor 17% gewijzigd door .oisyn op 26-10-2005 13:39 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 13:31

drm

f0pc0dert

prototype:
Om te beginnen lijkt het me niet slim om je prijs als varchar op te slaan, tenzij je prijzen toestaat als "TIEN" en "EEN" etc...
"12 kamelen"?

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:36
Als je dat soort prijzen wil opnemen kun je beter de boel opdelen in een aantal en een eenheid. Dan kun je tenminste nog rekenen met de prijs (2 items voor 24 kamelen). Met een exra conversietabel zou je zelfs prijzen kunnen omrekenen naar andere eenheden (12 kamelen ~ 17 schapen). Enkel een varchar om een prijs mee aan te duiden is imho in geen enkel geval te verdedigen...

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Hehe zoiets ja, alleen ben je dus bij TS gebonden aan 4 karakters max, waar je nog steeds leuke dingen mee kan bedenken. "Eend" b.v. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Laatst online: 15:14

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Ach.. zolans 13 + "12 kamelen" in php nog steeds 25 oplevert.... ;)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1