Ik zit totaal in de put
. Een goede collega van me had een probleem op zijn laptop: zijn C: partitie (NTFS, met daarop Windows) was bijn vol, maar hij had nog veel ruimte over op zijn E: partitie ( ook NTFS). De D: partitie (FAT32) was ook bijna vol, en op een andere partitie (onbekend voor mij) had hij Linux staan voor een of ander DJ programma (Final Scratch).
Hij wilde graag meer ruimte ruimte hebben op zijn C: partitie, dus ik dacht hem te helpen met het programma Partition Magic v8.0
. Met Partition Magic heb ik dus de opdracht gegeven om 4GB vrije ruimte van Partitie E: (NTFS) over te hevelen naar Partitie C: (NTFS). Tot daaraantoe ging alles goed, totdat ik opnieuw moest opstarten....
Wat die goede collega van mij vroeger altijd kreeg was een keuzemenu voordat er een OS werd opgestart:
De keuzes waren:
1) Linux, waarmee hij dat DJ programma Final Scratch kon gebruiken.
2) Windows XP
Nu, na mijn werk met Partition Magic, krijg ik het volgende:
Grub Loading stage 1.5
Grub Loading, please wait...
Error 17.
en de laptop boot vanaf dit punt niet meer verder. Ik in paniek. M'n collega in paniek, gevolgd door diezelfde collega die erg boos werd en ik die me erg schuldig voel.
Waarna ik natuurlijk als tweaker snel naar dit forum ging en de zoekfunctie gebruikte. Deze error was inderdaad al een keer voorgekomen, maar ik kon een oplossing voor mij hiervoor nergens vinden, omdat ik echt geen verstand heb van Linux en veel van de gegeven adviezen hadden termen waar ik helemaal niks van begreep. DOS ken ik, Windows ook... Linux helaas niet.
Wat ik hierna heb kunnen doen:
1) ik heb kunnen booten Knoppix, de cd-rom. Hiermee kan ik alle partities benaderen, en heb ook grub.conf en menu.lst kunnen vinden. Ik kan deze bestanden helaas alleen niet bewerken. In de knoppix konsole heb ik wel "su" ingetikt en ben ik daarmee in de root gekomen. Alleen weet ik dus niet hoe ik van hieruit bestanden moet benaderen of wijzigen.
Grub.conf en menu.lst staan in: /mnt/hda7/boot/grub
In menu.lst staat:
default=0
timeout=10
color white/black black/light-gray
title Windows
. rootnoverify (hd0,0)
. chainloader +1
title TraktorFS
. (root (hd0,5)
. kernel /boot/vm124 rw root=/dev/discs/disc0/part6 vga=0x031 console=/dev/vc/4
CONSOLE=/dev/vc/4
title TraktorFS) (Safemode -- in case of problems)
. (root (hd0,5)
. kernel /boot/vm124 rw root=/dev/discs/disc0/part6 safemode
in grub.conf staat hetzelfde.
2) ik kan gewoon met de Windows XP booten en kan van daaruit partities wissen, XP opnieuw installeren, in de recovery console komen, etc.
Voor mijn collega maakt het niet uit of ik Linux erophoudt of niet, omdat hij Final Scratch toch niet meer gebruikt. Dus Linux er gewoon afhalen mag, als dat tot een oplossing leidt.
Bedankt alvast, hoop dat ik de laptop van m'n collega vandaag nog normaal terug kan geven...
Hij wilde graag meer ruimte ruimte hebben op zijn C: partitie, dus ik dacht hem te helpen met het programma Partition Magic v8.0
Wat die goede collega van mij vroeger altijd kreeg was een keuzemenu voordat er een OS werd opgestart:
De keuzes waren:
1) Linux, waarmee hij dat DJ programma Final Scratch kon gebruiken.
2) Windows XP
Nu, na mijn werk met Partition Magic, krijg ik het volgende:
Grub Loading stage 1.5
Grub Loading, please wait...
Error 17.
en de laptop boot vanaf dit punt niet meer verder. Ik in paniek. M'n collega in paniek, gevolgd door diezelfde collega die erg boos werd en ik die me erg schuldig voel.
Waarna ik natuurlijk als tweaker snel naar dit forum ging en de zoekfunctie gebruikte. Deze error was inderdaad al een keer voorgekomen, maar ik kon een oplossing voor mij hiervoor nergens vinden, omdat ik echt geen verstand heb van Linux en veel van de gegeven adviezen hadden termen waar ik helemaal niks van begreep. DOS ken ik, Windows ook... Linux helaas niet.
Wat ik hierna heb kunnen doen:
1) ik heb kunnen booten Knoppix, de cd-rom. Hiermee kan ik alle partities benaderen, en heb ook grub.conf en menu.lst kunnen vinden. Ik kan deze bestanden helaas alleen niet bewerken. In de knoppix konsole heb ik wel "su" ingetikt en ben ik daarmee in de root gekomen. Alleen weet ik dus niet hoe ik van hieruit bestanden moet benaderen of wijzigen.
Grub.conf en menu.lst staan in: /mnt/hda7/boot/grub
In menu.lst staat:
default=0
timeout=10
color white/black black/light-gray
title Windows
. rootnoverify (hd0,0)
. chainloader +1
title TraktorFS
. (root (hd0,5)
. kernel /boot/vm124 rw root=/dev/discs/disc0/part6 vga=0x031 console=/dev/vc/4
CONSOLE=/dev/vc/4
title TraktorFS) (Safemode -- in case of problems)
. (root (hd0,5)
. kernel /boot/vm124 rw root=/dev/discs/disc0/part6 safemode
in grub.conf staat hetzelfde.
2) ik kan gewoon met de Windows XP booten en kan van daaruit partities wissen, XP opnieuw installeren, in de recovery console komen, etc.
Voor mijn collega maakt het niet uit of ik Linux erophoudt of niet, omdat hij Final Scratch toch niet meer gebruikt. Dus Linux er gewoon afhalen mag, als dat tot een oplossing leidt.
Bedankt alvast, hoop dat ik de laptop van m'n collega vandaag nog normaal terug kan geven...