Systeem boot niet meer op. Grub Error 17 en Windows XP

Pagina: 1
Acties:

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Ik zit totaal in de put ;( . Een goede collega van me had een probleem op zijn laptop: zijn C: partitie (NTFS, met daarop Windows) was bijn vol, maar hij had nog veel ruimte over op zijn E: partitie ( ook NTFS). De D: partitie (FAT32) was ook bijna vol, en op een andere partitie (onbekend voor mij) had hij Linux staan voor een of ander DJ programma (Final Scratch).

Hij wilde graag meer ruimte ruimte hebben op zijn C: partitie, dus ik dacht hem te helpen met het programma Partition Magic v8.0 :D. Met Partition Magic heb ik dus de opdracht gegeven om 4GB vrije ruimte van Partitie E: (NTFS) over te hevelen naar Partitie C: (NTFS). Tot daaraantoe ging alles goed, totdat ik opnieuw moest opstarten.... :/

Wat die goede collega van mij vroeger altijd kreeg was een keuzemenu voordat er een OS werd opgestart:
De keuzes waren:
1) Linux, waarmee hij dat DJ programma Final Scratch kon gebruiken.
2) Windows XP

Nu, na mijn werk met Partition Magic, krijg ik het volgende:
Grub Loading stage 1.5

Grub Loading, please wait...
Error 17.

en de laptop boot vanaf dit punt niet meer verder. Ik in paniek. M'n collega in paniek, gevolgd door diezelfde collega die erg boos werd en ik die me erg schuldig voel.

Waarna ik natuurlijk als tweaker snel naar dit forum ging en de zoekfunctie gebruikte. Deze error was inderdaad al een keer voorgekomen, maar ik kon een oplossing voor mij hiervoor nergens vinden, omdat ik echt geen verstand heb van Linux en veel van de gegeven adviezen hadden termen waar ik helemaal niks van begreep. DOS ken ik, Windows ook... Linux helaas niet.

Wat ik hierna heb kunnen doen:
1) ik heb kunnen booten Knoppix, de cd-rom. Hiermee kan ik alle partities benaderen, en heb ook grub.conf en menu.lst kunnen vinden. Ik kan deze bestanden helaas alleen niet bewerken. In de knoppix konsole heb ik wel "su" ingetikt en ben ik daarmee in de root gekomen. Alleen weet ik dus niet hoe ik van hieruit bestanden moet benaderen of wijzigen.
Grub.conf en menu.lst staan in: /mnt/hda7/boot/grub
In menu.lst staat:

default=0
timeout=10
color white/black black/light-gray
title Windows
. rootnoverify (hd0,0)
. chainloader +1
title TraktorFS
. (root (hd0,5)
. kernel /boot/vm124 rw root=/dev/discs/disc0/part6 vga=0x031 console=/dev/vc/4
CONSOLE=/dev/vc/4
title TraktorFS) (Safemode -- in case of problems)
. (root (hd0,5)
. kernel /boot/vm124 rw root=/dev/discs/disc0/part6 safemode

in grub.conf staat hetzelfde.

2) ik kan gewoon met de Windows XP booten en kan van daaruit partities wissen, XP opnieuw installeren, in de recovery console komen, etc.

Voor mijn collega maakt het niet uit of ik Linux erophoudt of niet, omdat hij Final Scratch toch niet meer gebruikt. Dus Linux er gewoon afhalen mag, als dat tot een oplossing leidt.
Bedankt alvast, hoop dat ik de laptop van m'n collega vandaag nog normaal terug kan geven...

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Volgens mij kan je grub opnieuw installeren wanneer je boot met de linux cd die hij gebruikt heeft.
Dan kan je de opstart aanpassen zodat hij wel kan booten naar linux en XP.

• guillaumemay
De Grub CD is inmiddels zoek. :( M'n collega heeft die niet in zijn bezit, omdat Final Scratch door iemand anders is geïnstalleerd.

• ShellGhost
Welke distro gebruikt hij?
Dan kan je die downloaden, fikken en booten. :)

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-02 19:54

Robtimus

me Robtimus no like you

Als Linux er vanaf mag zou je met de Windows XP CD je MBR kunnen fixen, dan zou GRUB verwijderd moeten worden.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• guillaumemay
Okee. ik ga even een FIXMBR uitvoeren vanuit Windows recovery console. Hopen dat dit werkt.

• ShellGhost
gium schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 13:12:
Okee. ik ga even een FIXMBR uitvoeren vanuit Windows recovery console. Hopen dat dit werkt.
Dan ben je wel je linux kwijt he.
Just a warning.

• guillaumemay
Okeej.. dat maakt niet uit volgens m'n collega. Hopen dat het wel werkt uiteraard..

• ShellGhost
gium schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 13:14:
Okeej.. dat maakt niet uit volgens m'n collega. Hopen dat het wel werkt uiteraard..
fixboot + fixmbr moet de klus dan klaren.

• guillaumemay
ShellGhost schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 13:15:
[...]
fixboot + fixmbr moet de klus dan klaren.
Okee.. bedankt.. net fixboot gedaan, daarna fixmbr.. pc is nu opnieuw aan het starten.. (kruist vingers) :)

• guillaumemay
:D :D Hartstikke bedankt.
Windows Recovery opgestart,
Fixboot en FixMBR gedaan.

En nu werkt Windows weer gewoon. :D

• ZroBioNe
  • Niet online
offtopic:
Final scratch kan tegenwoordig ook op Windows btw :)
Pagina: 1