Toon posts:

[LCD TV] Review Samsung LE26R41B

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Eindelijk heb ik mijn eerste LCD tv in bezit. Ik ben voor de LE26R41B gegaan. Veel mogelijkheden, hoge resolutie en perfecte HD ondersteuning. Ik gebruik dit scherm voornamelijk voor dvd's en mijn Xbox, binnekort de Xbox 360. Ik wilde mijn ervaring met jullie delen. Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

Excuses voor de slechte fotokwaliteit (2 megapixel) maar het is om een beeld te vormen en ter ondersteuning van deze review.

Info: http://www.samsung.com/nl/products/tv/lcdtv/le26r41b.asp
Specs: http://www.samsung.com/nl...b.asp?page=Specifications

Aankoop
Ik heb de tv bij Mediamarkt gehaald (Middelburg) Na het tekenen van de garantiebon, de doos in ontvangst genomen en afgerekend (1099,- plus 8,- verwijderingsbijdragen)

Installatie
Voorzichtig de doos openen en alle componenten netjes naast elkaar gelegd. Wat mij opviel, en dit vind ik toch wel een grote misser, er worden geen extra kabels meegeleverd! (D-Sub of DVI) Ik vind dat Samsung voor deze prijs best een mooie HDMI DVI kabel had kunnen meeleveren. Verder was alles aanwezig. De volgende onderdelen zitten in de doos:
  1. Het scherm
  2. Het voetstuk
  3. 4 schroefjes voor het voetstuk
  4. Afstandsbediening
  5. 2 Batterijen
  6. Voeding kabel
  7. Handleiding
Plug and play
Na alles netjes te hebben aangesloten heb ik het beesje aangezet. Na een paar snelle handelingen via een handig menu was hij klaar voor gebruik. Ik heb tot nu toe te volgende dingen getest:

Analoge tv
We hebben op het moment satelliet, de decoder staat beneden. Ik kan op het moment het digitale tv signaal helaas dus nog niet testen |:( Ik heb een ouderwetse antenne aangesloten en na het fine tunen had ik ned1, ned2 & ned3.

Afbeeldingslocatie: http://www.id83.nl/tmp/tv.jpg
Wat mij opviel was dat de kwaliteit nog helemaal niet zo slecht was. Als je er ongeveer 2,5 meter vanaf zat was het best een mooi en helder beeld.

Xbox via RGB scart
Dit was toch wel een genot om naar te kijken. Zeker FarCry Instincts (zie foto) ziet er echt fantastisch uit. Lekker scherp, en prachtige kleuren. Alles liep soepel, geen ghosting!

Afbeeldingslocatie: http://www.id83.nl/tmp/xbox.jpg
Weinig aan te merken dus op deze test. Als ik mijn Xbox 360 over en tijdje heb en hem aansluit via de HD kabel weet ik denk ik niet meer wat me overkomt ;) Dvd's zien er overigens ook fantastisch uit.

PC via D-Sub
Natuurlijk kon ik het niet laten om vervolgens mijn pc aan te sluiten op deze prachtige tv. Het beeld paste zich automatisch aan. Het beeld is via het simpele menu gemakkelijk aan te passen. Het zag er een beetje flets uit allemaal. Maar na de kleuren te hebben ingesteld was dat ook verholpen. Vevolgens HL2 gedraaid en mn mond viel open. Zag er werkelijk super uit. Als je een 19" LCD gewend bent, weet je echt niet wat je meemaakt. (videokaart: Geforce 6600)

Afbeeldingslocatie: http://www.id83.nl/tmp/pc.jpg
Beeld ziet er goed en scherp uit. Ook hier geen ghosting aanwezig!

Geluid
Heb eerst het geluid zonder versterker of subwoofer getest. Het geluid is bij LCD tv's altijd matig te noemen. Dat is bij deze tv niet echt zo. Het geluid is scherp en zonder enige ruis. Er mist alleen een bass. Vervolgens heb ik mijn Logitech X-230 erop aangesloten, en dan heb je echt fantastisch geluid! Het is geen 5.1 maar 2.1 en dat vind ik persoonlijk genoeg voor mijn kamer.

Eindconclusie
Alleen maar lof. Ik heb geen negatieve dingen aan te merken op deze tv. Het is een prachtig model met mooi design. Tot nu toe nog geen ghosting kunnen ontdekken bij elk getest signaal. Helaas heb ik de DVI mogelijkheden nog niet kunnen uitproberen, maar ik zal dit zeker zo snel mogelijk doen.

Ik ben een tevreden consument! Dank u samsung _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2005 10:33 ]

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-02 22:40
Aanrader: download wat High Definition filmpjes, sluit je pc op de tv aan via DVI en kijken maar.
Dat geeft echt prachtig beeld!

Flickr PSN ID= cheironnl

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Heb je bij je xbox hdtv aan gezet?
Weet alleen niet of dat bij de orginele versie ook kan, bij de gemodde wel geloof ik.
Dan krijg je pas echt mooi beeld. :P

Als ik naar de benaming kijk klopt het dan dat dit de 26" versie is?

Verwijderd

Topicstarter
Zoals al vermeld moet ik idd het DVI signaal nog testen. Ik heb mijn xbox nog niet omgebouwd. Binnekort nog laten doen. Het klopt dat je hem moet laten modden om HD signalen te kunnen versturen. En ja, dit is het 26"model!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
op welke resolutie staat je scherm als je het op je pc aangesloten hebt?

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Verwijderd

Topicstarter
1366 x 768 32 bits. Hoger kan hij niet

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-02 20:42
Kun je iets zeggen over de kwaliteit van DivX en Xvid films en HDTV captures van T.V. series (de 350MB versies)? De resolutie van deze files is meestal vrij laag en ik vraag me af hoe goed het 'upscalen' gaat met dit scherm.

Edit: geen XBMC.

[ Voor 21% gewijzigd door PeterPan op 26-10-2005 14:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Divx films (hoge res) zien er prachtig uit. Series wat minder. Maar dit zal je altijd houden met low-res. Maar er is goed naar te kijken. Dit alles via D-Sub kabel.

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-02 01:50

Gutteguttegut

CEO of TFD

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

misschien is het ook leuk om in de startpost wat specs te geven. Zoals bv de grootte v/h scherm. :)

Verwijderd

Topicstarter
Misschien heb je daar samsung.nl voor, dit is een review! Er is al genoeg te vinden over de grote van het scherm etc. etc. ;)

• j-w
  • Niet online

j-w

Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 16:55:
Misschien heb je daar samsung.nl voor, dit is een review! Er is al genoeg te vinden over de grote van het scherm etc. etc. ;)
een review zonder de meest elementaire specs... Zo zout heb ik het nog nooit gegeten :)

Maar voor alle andere lezers: Het gaat hier dus om een 26" scherm.

[ Voor 11% gewijzigd door j-w op 26-10-2005 17:02 ]

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:29
Leuk om te lezen, zeker gezien ik deze ook ga aanschaffen (wordt dan wel de 51 maar dat terzijde)....het enige waar ik nog een beetje van schrik is de prijs van een beugel, ik wil h'm namelijk aan de muur hangen. De beugel die ik wil (wordt nl een hoekopstelling) kost 249 euro......kadunk, al mijn vullingen vielen spontaan uit mijn mond toen ik die prijs hoorde.....iemand nog alternatieven voor Vogel's beugels ?.

Lekker he dat je er al klaar voor bent........ :9

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:47
Dus als ik het goed begrijp moet je nog een DVI of HDMI kabeltje erbij kopen om hem op dePC aan te sluiten?

[ Voor 12% gewijzigd door Denizz op 26-10-2005 20:15 ]

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

• PeterPan
er zit ook een VGA (SUB-D) ingang op maar als je 'm digitaal wilt aansluiten heb je een DVI-HDMI kabel nodig ja.

Verwijderd

Crawl NL schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 19:48:
Leuk om te lezen, zeker gezien ik deze ook ga aanschaffen (wordt dan wel de 51 maar dat terzijde)....het enige waar ik nog een beetje van schrik is de prijs van een beugel, ik wil h'm namelijk aan de muur hangen. De beugel die ik wil (wordt nl een hoekopstelling) kost 249 euro......kadunk, al mijn vullingen vielen spontaan uit mijn mond toen ik die prijs hoorde.....iemand nog alternatieven voor Vogel's beugels ?.

Lekker he dat je er al klaar voor bent........ :9
Ik denk dat je even op kieskeurig.nl moet gaan zoeken op "LCD beugel" (zorg dat je in alle categorien zoekt), dan zie je een overzicht van beugels waar ook niet-vogel-beugels tussen zitten, misschien vind je daar een goedkopere oplossing, of misschien heb je dit al geprobeerd :)

• j-w
  • Niet online

j-w

Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 12:50:
Excuses voor de slechte fotokwaliteit (2 megapixel) maar het is om een beeld te vormen en ter ondersteuning van deze review.
offtopic:
Als het om fotos van 800x600 gaat maakt het niet uit of je de fotos met 1 megapixel of 16 megapixels schiet... Dat de kwaliteit van de fotos slecht is ligt er dus niet aan dat je camera 2 megapixel heeft maar aan andere factoren :)

[ Voor 15% gewijzigd door j-w op 27-10-2005 11:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
j-w schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 10:52:
[...]

offtopic:
Als het om fotos van 800x600 gaat maakt het niet uit of je de fotos met 1 megapixel of 16 megapixels schiet...
Joh..Ik heb ze namelijk ook verkleind in PS. Ze waren eerst 1200*1600 alleen dat zag er niet uit!

Verwijderd

Topicstarter
Ben op het moment trouwens de 1080i HD versie van The Gladiator aan het downloaden :P . Deze week nog ff een HDMI DVI kabeltje halen en knallen maar!

• Nieker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-12-2025
Ik ben op dit moment ook een beetje aan het zoeken naar een goede lcd tv en deze lijkt mij wel intressant. Maar ik heb een vraagje over de grootte. Als je met 4 man op een xbox speelt met dit scherm. Is het dan niet veel te klein ?

Jammer dat je het analoge signaal niet echt goed hebt kunnen testen. In mediamarkt is mij opgevallen dat een groot deel van de goedkopere lcd's niet echt deftig beeld geven. (rode vlakken die knipperden en korrelig waren, etc) En aangezien deze geen comb filter heeft dacht ik, ben ik daar een beetje bang voor...

Voor de rest leuke review :)

[ Voor 9% gewijzigd door Nieker op 27-10-2005 11:25 ]

• Offtrack
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-02 12:55

Offtrack

Ondertitel

Wat een mooi apparaat is het toch, ik zit ook over deze schermen te kwijlen sinds ik m'n 360 heb aanbetaald. Zou je zo vriendelijk willen zijn wat foto's van de aansluitingen te schieten?
Alvast bedankt.

• Rainesh
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 11:11:
Ben op het moment trouwens de 1080i HD versie van The Gladiator aan het downloaden :P . Deze week nog ff een HDMI DVI kabeltje halen en knallen maar!
wil je dan ff paar pics posten :P

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:47
Kan je mischien even een duidelijkere foto schieten van het analoge signaal? :)

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

• Koffiezuiper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 15:20
Het is inderdaad een prachtig dingetje. Heb de tv nu zo'n maand in huis staan en ben er zeer tevreden over.

Gamecube en PS2 via component zien er erg fijn uit. Xbox via de advance scart cable ook wel redelijk alleen krijg ik zelf de kleuren niet erg goed op het beeld, daar ben ik nog steeds mee aan het prutsen en heb geen zin om ook een component cable te halen al zou ik dat wel moeten doen voor de prog scan ;)

Het afspelen van DVD films op dit scherm is ook prima alleen kan ik hier geen goed oordeel over geven aangezien mijn DVD speler geen prog scan ondersteund en alleen aangesloten is via de scart. Me PS2 gebruik ik nu als DVD speler alleen tja daar was ik nooit echt tevreden over :P

Aansluiting van de PC via VGA is dik in orde. Games zoals Quake4 of HL2 spelen fijn en ik heb nog niets negatiefs kunnen ontdekken. HD film materiaal ziet er ook met de VGA kabel al super strak uit.

Nog eventjes wachten op de Xbox 360 en dan kan er weer fijn verder getest worden, ik ga er in ieder geval nu maar vanuit dat het beeld dan helemaal om te smullen is 8)

Hier nog even twee pics van het scherm:

Afbeeldingslocatie: http://caffa.remialleenopdewereld.nl/foto/MijnPlek02.jpg

Afbeeldingslocatie: http://caffa.remialleenopdewereld.nl/files/Hl2samsung.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Heb ze ze zojuist allemaal bekeken op mn nieuwe schermpje, via VGA kabel. Ziet er nu al ziekelijk mooi uit! :9 Kan me niet echt voorstellen dat het nog mooier kan via een HDMI DVI kabel :Y)

• Rainesh
  • Nu online
waarom zou je t via hdmi willen aansluiten? want je gebruikt toch nu native resolutie van je scherm en bij een 1080i filmpje downscaled ie toch naar je native reso?

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-02 18:10
Koffiezuiper schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 15:57:
Het is inderdaad een prachtig dingetje. Heb de tv nu zo'n maand in huis staan en ben er zeer tevreden over.

Gamecube en PS2 via component zien er erg fijn uit. Xbox via de advance scart cable ook wel redelijk alleen krijg ik zelf de kleuren niet erg goed op het beeld, daar ben ik nog steeds mee aan het prutsen en heb geen zin om ook een component cable te halen al zou ik dat wel moeten doen voor de prog scan ;)

Het afspelen van DVD films op dit scherm is ook prima alleen kan ik hier geen goed oordeel over geven aangezien mijn DVD speler geen prog scan ondersteund en alleen aangesloten is via de scart. Me PS2 gebruik ik nu als DVD speler alleen tja daar was ik nooit echt tevreden over :P

Aansluiting van de PC via VGA is dik in orde. Games zoals Quake4 of HL2 spelen fijn en ik heb nog niets negatiefs kunnen ontdekken. HD film materiaal ziet er ook met de VGA kabel al super strak uit.

Nog eventjes wachten op de Xbox 360 en dan kan er weer fijn verder getest worden, ik ga er in ieder geval nu maar vanuit dat het beeld dan helemaal om te smullen is 8)

Hier nog even twee pics van het scherm:

[afbeelding]

[afbeelding]
Ziet er goed uit.
Hoe zien de snelle beelden bij pc materiaal eruit, bv half life 2?
Geen strepen oid?

• Koffiezuiper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 15:20
Strepen ben ik af en toe wel tegen gekomen ja. Iets waar ik mij niet al te veel aan stoorde om eerlijk te zijn. Al met al zou ik niet snel het scherm gebruiken om te gamen met de pc. Iets geheel persoonlijks natuurlijk aangezien ik het gewoon niet fijn vind zitten met tb+muis in me stoel, vandaar dat ik niet zo op de strepen heb gelet.

• PeterPan
Die strepen ('tearing') kun je laten oplossen door er door Samsung een nieuwe firmware in te laten zetten. Het schijnt echter alleen voor te komen bij beelden in hoge resolutie bij 60Hz, b.v. een upscaling DVD speler of een omgebouwde Xbox (NTSC via component).
Zie ook het algemene topic hier over de Samsung LE lijn en avforums.com

[ Voor 3% gewijzigd door PeterPan op 28-10-2005 12:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Rainesh schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 22:52:
waarom zou je t via hdmi willen aansluiten? want je gebruikt toch nu native resolutie van je scherm en bij een 1080i filmpje downscaled ie toch naar je native reso?
Ja dat is wel zo, maar ik had begrepen dat het signaal via HDMI DVI (zit op mn videokaart) nog beter is dan D-SUB. Of is dit niet het geval dan?

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:29
Heb veel verhaaltjes gelezen en in het algemeen valt dat nog wel mee.....digitaal klinkt dan wel lekker en het zal ongetwijfeld 'beter' beeld geven maar of dat nu voor het menselijk oog zichtbaar is.....de 1 zegt dus van wel en de ander zegt van niet.

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-02 18:10
Koffiezuiper schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 00:43:
Strepen ben ik af en toe wel tegen gekomen ja. Iets waar ik mij niet al te veel aan stoorde om eerlijk te zijn. Al met al zou ik niet snel het scherm gebruiken om te gamen met de pc. Iets geheel persoonlijks natuurlijk aangezien ik het gewoon niet fijn vind zitten met tb+muis in me stoel, vandaar dat ik niet zo op de strepen heb gelet.
Nee, maar met een xbox 360-controller lijkt t me toch wel relaxed.

Verwijderd

Koffiezuiper, heb je soms geen last van verticale strepen bij sommige ps2 games (via component)? Ik heb er bijvoorbeeld bij metal gear solid 3 last van (ik heb wel de LE32M51B).

DNIe staat uit bij mijn tv. Hoe kan je dit aanzetten? In het menu kan je DNIe demo aanzetten, maar dat is gewoon maar een demo, je kan nergens die functie aan of uitzetten.

Voor de rest ben ik tevreden met deze tv. Nu nog wachten op de xbox360 om er ten volle van te genieten.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 16:03:
Koffiezuiper, heb je soms geen last van verticale strepen bij sommige ps2 games (via component)? Ik heb er bijvoorbeeld bij metal gear solid 3 last van (ik heb wel de LE32M51B).

DNIe staat uit bij mijn tv. Hoe kan je dit aanzetten? In het menu kan je DNIe demo aanzetten, maar dat is gewoon maar een demo, je kan nergens die functie aan of uitzetten.

Voor de rest ben ik tevreden met deze tv. Nu nog wachten op de xbox360 om er ten volle van te genieten.
DNIe staat altijd aan. Alleen de demo laat zien wat het verschil is, als het niet aan zou staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2005 17:08 ]

Pagina: 1