Netwerk doorlussen naar Laptop

Pagina: 1
Acties:

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Hoi,

Ik draai al een tijdje met de volgende netwerkopstelling:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/h.knopers/afbeelding%20intern%20netwerk.GIF

- Een @home breedband verbinding
- Een Linksys WRT54G router die ingesteld staat op DHCP.
- Een 3Com 5-poorts gigabit switch

Nu staat ''PC Frank'' - mijn pc dus - in een andere kamer dan de andere PC's. Wanneer ik met kameraden ga lannen bij mij thuis wordt er dus op plek 3 een laptop geplaatst en komt er ook een laptop op mijn huge bureau bij mijn PC te staan.

Die laptop die dus ook op mijn bureau bij mijn PC komt te staan moet gebruikmaken van de wireless 54Mbit.

Nu zou je denken: Dat kan toch prima, snel zat.

Maar ik heb in mijn PC 2x een Gigabit netwerkkaart en het lijkt me natuurlijk veel mooier om hier goed gebruik van te maken.

Ik wil het dus zo maken dat die laptop via mijn PC het netwerk op kan en op internet kan. Mijn PC heeft als intern ip 192.168.1.108 gekregen van de router.

Vraagjes zijn:
- Hoe stel ik windows in dat de internetverbinding via de 2e netwerkkaart doorgelinked wordt naar de laptop, zonder dat ik mijn verbinding verlies?
- Heb ik hier een straight of een crossed kabel voor nodig?
- Hoe kan de router een ip adres uitdelen aan de laptop? Gaat dat dan ook vanzelf via DHCP? Moet ik het handmatig doen? Zijn hier aparte tooltjes voor nodig?

De search leverde ook niet al teveel nuttige info op, alleen verwijzingen naar tooltjes die na de trail periode irritant schijnen te gaan doen.

Daarnaast is niet elk netwerk hetzelfde. :)

Goud is geen geld

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-04 08:04

Dentheman

Zie signature

Je koopt een 2e ethernetkaart, die installeer je, bij netwerkverbindingen doe je (internet)verbinding delen, en dan selecteer je de netwerkkaart waaraan je lappie met een crossed cable aan zit. En het ip wordt (std) uitgedeeld via DHCP :)

Zie ondertitel

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Jammer dat ik geen crossed kabeltje heb. Die zal ik nog even moeten halen dan.

Morgen ga ik weer lannen en dan kan ik het gelijk proberen :)

Goud is geen geld

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-04 17:58
Kun je ook zelf maken natuurlijk. Heb je wel een tang en één stekkertje voor nodig :)

DIT IS MIJN WEBSITE

Verwijderd

Je kunt gewoon je laptop op de pc aansluiten en dan de 2 netwerkkaarten selecteren en kiezen voor verbindingsbrug maken. Bij mij werkt dit ook prima met een straight kabel. Je pc's zullen dan via dhcp gewoon een ip-adres krijgen. Via internet delen zal waarschijnlijk niet lukken.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:07
Als je internet gaat delen (ICS) dan gaat Windows heel eigenwijs allemaal IP-adressen zitten veranderen enzo. Een netwerkbrug (2 adapters selecteren, rmb -> brug maken) is dan slimmer.

Aangezien je zegt dat je pc 2 gigabitkaarten heeft kun je tussen de pc en de laptop gewoon een straight kabel gebruiken, gigabit NICs doen altijd aan auto-MDI/MDX :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1