stille fan op een 9800aiw se in een shutlle sb75g2

Pagina: 1
Acties:

• sandervanzijl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-05 17:31
ik heb thuis een shuttle sb75g2 staan

toendertijd gekocht met een 9800se aiw (was te modden geeft tv etc)

nu wilde ik dat hele ding wat stiller maken, dus eerst eens kijken waar het geluid vandaan kwam.
toen bleek zo'n 75% van het geluid van het kleinste fannetje op de videokaart te komen.
(videokaart heeft 1 fan, maar is kleinste in de kast)

dus hier moet een stillere oplossing op. veel gezocht: veel enorme zalman koelblokken gevonden, artic cooler die een extra pci slot vergt etc.
Maar om even terug te komen op mijn eerste zin: ik heb een shuttle sb75g2. dus geen extra ruimte, geen extra pci sloten geen extra....extraas.

weet iemand een kleine stille fan te vinden die gemonteerd kan worden in plaats van het standaard fannetje?
ik heb nergens een vervanger gevonden.

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Klein en stil in de zin van fans wordt moeilijk denk ik.
De meeste hebben ze neiging om alsnog luidruchtig te worden of het al zijn.
Dus een fanloze oplossing is wel beter, maar dan moet die wel passen.
Wat dus het probleem is begrijp ik.

[ Voor 4% gewijzigd door ShellGhost op 26-10-2005 12:42 . Reden: iets vergeten... :) ]

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:16
Hoe kleiner de fan hoe harder die met draaien om goed te koelen = meer geluid ;)

kijk ff naar een arctic silencer. die past volgens mij wel, mits je niks in je pci slot heb

• sandervanzijl
als reactie:
artic silencer was mijn eerste optie, maar helaas zit bij een sb75g2 het pci slot aan de binnenkant van de machine. dus naast het agp slot zit alleen maar de casing.

nieuw idee:
ik heb zitten kijken naar een 10 of 15 diep fannetje van zo'n 40 mm zou dat kunnen? (moet nog even goed opmeten wat er past, maar 1 cm moet wel lukken)
ik weet niet wat de cfm waardes zijn van mijn ati fan. iemand die gegevens beschikbaar?

• sandervanzijl
helaas er is geen cm over in mijn kast. iemand anders nog een idee

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ik heb in het verleden dezelfde setup gehad (SB75 en 9800SE AIW), en zat met hetzelfde probleem.
Ik heb uiteindelijk de boel goed kunnen verkopen, maar heb heel erg hard zitten spelen met de gedachte om via Marktplaats ofzo, of eventueel een nieuwe, een nieuwe cover voor mijn shuttle te bestellen. Met als doel deze vervolgens te modden zodat er bijvoorbeeld een Silencer of een Zalman op zou passen. Misschien een idee?

• sandervanzijl
ik wil hem in mijn woonkamer gaan gebruiken, en dan wil het oog ook wat.
een grote fan aan de zijkant van de kast is niet echt geweldig.

de beste oplossing is een vervangend fannetje dat minder lawaai maakt en dat in de cooler past.

voor diegene die hem niet kennen hij ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarebase.net/slike/recenzije/rade9800seaiwm.jpg

dus wie heeft er hier een stille fan voor?

• Speedswitch
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-07 00:00
Een ander idee, als de kaart bijna tegen de behuizing aan zit, probeer hem dan passief te koelen met de behuizing als koelblok.

Ik geef toe, tis niet makkelijk, maar als je een beetje handig bent koop je gewoon bij een hobbyzaak een plaatje aluminium. Zaag er een mooi vormpje van, buig hem en zorg dat die de warmte goed kan geleiden. Met 2 boutjes aan je kast bevestigen met Artic silver 5 ertussen. Moet haast wel goed werken.

Tis maar een idee, mischien een mogelijkheid

• sandervanzijl
is inderdaad ook een optie.

Ik neem aan dat dit soort alternatieve emthoden van koelen betekenen dat er geen fan's te krijgen zijn voor deze videokaart.

of kent iemand misschien nog een goed mod forum waar ik mijn vraag nog eens kwijt zou kunnen?

• sandervanzijl
of kan de fan wellicht op een lagere snelheid gedraaid worden. enzo ja wat is de beste manier om dit voor elkaar te krijgen?

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:16
sandervanzijl schreef op donderdag 03 november 2005 @ 09:47:
of kan de fan wellicht op een lagere snelheid gedraaid worden. enzo ja wat is de beste manier om dit voor elkaar te krijgen?
Je kan een weerstand je er tussen solderen, of gainward power tools gebruiken......

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

sandervanzijl schreef op donderdag 03 november 2005 @ 09:47:
Vergeet niet dat zo'n AIW wel heel warm wordt als er verder geen andere koeling bijzit. Heb zo'n zelfde AIW als dat jij hebt, idd ook een stofzuiger (ik zou de fan er eens van moeten vervangen, maar moet nog steeds uitzoeken of een zalman koeler op die kaart past). Dat ding wordt zelfs in een gewone kast erg warm, dus de koeler langzamer laten draaien zou ik alleen doen als je er alternatieve koeling naast kunt plaatsen.
Pagina: 1