Backup naar 4.7GB ISO

Pagina: 1
Acties:
  • 273 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dik_voormekaar
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-08 14:06
Al enige tijd gebruikte ik UltraIso om te backuppen vanaf command-line naar een ISO image.
De redenen waarom ik dit zo gebruik is:
- De backup start 's nachts en dan kan ik 's morgens de ISO op DVD branden.
- Ik wil graag naar ISO omdat dan de files op DVD direct leesbaar zijn.
Nu wordt de data die gebackupped moet worden te groot (> 4.7GB).
De ISO image wordt dan ook te groot.
UltraISO kan de ISO image grootte niet limiteren op 4.7GB, dus ik zoek een alternatief.
Programma's als winrar kunnen goed limiteren, maar kunnen niet naar ISO en zijn te traag als backup. Ik hb dit wel eens opgemeten en is voor mij echt te traag.

Weet iemand een alternatief voor UltraISO zoals ik dat wil gebruiken?

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Kan je ze dan niet branden op bv een dual-layer dvd?
Dan kan je nog wel even vooruit vermoedt ik. :)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Als je winrar gebruikt zonder compressie is 't zowat even snel als gewoon kopieren.

Siditamentis astuentis pactum.

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Als je elke keer een frisse backup op een DVD RW schrijft, zou je idd een DVD RW DL kunnen aanschaffen, de meeste modernere branders ondersteunen dit wel.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• ShellGhost
Varienaja schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 12:26:
Als je winrar gebruikt zonder compressie is 't zowat even snel als gewoon kopieren.
Maar dan past het nog steeds niet op een dvd, en dat is wat hij wilt.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
CelestialCelebi schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 13:05:
Als je elke keer een frisse backup op een DVD RW schrijft, zou je idd een DVD RW DL kunnen aanschaffen, de meeste modernere branders ondersteunen dit wel.
Een Dual Layer Rewritable DVD :?

Zie ook Bestaan er eigelijk DL DVD-RW's van 9gig ?

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• dik_voormekaar
Dual layer is geen optie, want die zijn nog te duur en is bovendien geen structurele oplossing.
Eigenlijk is de data die ik wil/moet backuppen al meer dan 12 gig.

Ook is winrar echt te traag, ookal is compressie uitgezet. Ik heb dat geprobeerd.

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:51

GVR

Zou je niet gaan denken aan backuppen naar een HD dan?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik backup altijd 40+ gieg met robocopy, het viel me op hoe snel dat de eerste keer ging in tegenstelling tot het kopieeren met de windows explorer.

specs

• ShellGhost
Of iets van een dlt oplossing?
Wanneer je een 2de hands koopt kan je weer vooruit voor een tijdje.

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08 14:26

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Voor jouw geval lijkt het me inderdaad handiger als je een extra hardeschijf (USB 2.0) aan je pc hangt om daar backups naar te doen. Vervolgens de backups draaien met robocopy. Robocopy is zelfs zo snel dat je je niet meer hoeft te limiteren tot 's nachts, maar ook gewoon overdag tussen de bedrijven door kan backuppen. Als je 2 HD's koopt en in een script aangeeft dat die 2 gesynct moeten worden (met robocopy), dan heb je op 2 externe locaties al je bestanden staan. Bijzonder veilig en waarschijnlijk op den duur goedkoper dan DVD's :)

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• dik_voormekaar
Backup naar HD is echt geen optie in dit geval.
DVD's zijn goedkoop.
Er moet relatief vaak een backup gemaakt worden, en deze data moet makkelijk geraadpleegd kunnen worden. Vandaar de eis DVD. En ook backup met ISO, omdat je dan de data direct leesbaar hebt op DVD en dat je geen backup-programma nodig hebt om de dvd te lezen.

• the_shadow

the_shadow

Robocopy doet het zelfde als een gewoon copy commando, dus je bestanden worden gewoon gecopieërd. Een extern HDtje gaat hierdoor even snel als een DVD. Kabeltje er in en klaar is kees. :)

Juist omdat er vaak gebackupt wordt, ging ik er van uit dat een HD op den duur goedkoper zou zijn. Wat voor geval hebben we het hier eigenlijk over en waar moet een backup van worden gemaakt? Hoeveel geld zou je uit willen geven aan alternatieven voor DVD?

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• dik_voormekaar
Het gaat hier om data waarvan elke dag een "status" kopie gemaakt wordt.
Vergelijk het maar met een soort sourcesafe / versiebeheer.
Deze status moet later makkelijk terug te lezen zijn.
Harddisken zijn beslist geen optie!!

• the_shadow

the_shadow

Harddisks zijn dus geen optie, een dual layer dvd-brander vind je te duur, maar aangezien je meer wil backuppen dan er op een dvd past en je niet apparte software nodig wil hebben voor het lezen van de bestanden, zal je toch echt naar grotere media moeten zoeken. Een optie zou (zoals ShellGhost al suggereert) zijn dat je een (tweede hands) DTL koopt, maar deze zijn (zeker voor het "even terug zoeken van data") vaak wat trager dan "gewone" opslag media.

Ik denk dat wat jij wil niet gaat werken, tenzij je met archieven en splitten gaat werken (lichtste vorm van compressie in winrar bijvoorbeeld en dan laten splitten naar 4.7GB). Of je zou een manier moeten vinden waardoor je een paar keer +/- 4.7GB aan bestanden bij elkaar raapt, en die losse verzamelingen bestanden op een DVD zet.

• [NUT]
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 15:32

[NUT]

Heppiedepeppie

Ruik ik hier een plekje voor een DDS4 40gb tape streamer?

Die zijn snel genoeg om een dvd brander te vervangen. Er zijn ook carrousel laders voor tot 10 tapes...

• dik_voormekaar
Een tape streamer is zeker geen optie, want daar is altijd aparte software voor nodig.
Die zal dus op elk werkstation geinstalleerd moeten zijn.

Nee, ik zoek echt een programma als UltraISO, maar dan een die automatisch kan splitsen bij 4.7GB.

• the_shadow

the_shadow

Wat je zoekt is een programma wat intelligent er voor zorgt dat er ISO's gemaakt worden van 4.7GB, zonder gebruikers tussenkomst om er voor te zorgen welke bestanden in welke ISO moeten komen. Ik zou zeggen: veel plezier met zoeken, maar bij mijn weten bestaan die niet.

Je zou zelf wat in elkaar kunnen scripten om 4.7GB aan bestanden bij elkaar te zetten, daar een ISO van te laten maken en dan door te gaan met de volgende 4.7GB, maar als kant en klare programma's is er bar weinig wat daadwerkelijk zelf dat kan doen.

Tevens blijft mijn vraag waarom winrar met "store" compressie "absoluut geen optie" zou zijn? Zo rarren gaat altijd nog sneller dan dat jij je DVD-tje brand en en als jij het 's nachts laat draaien, dan zal het 's ochtends al lang en breed klaar zijn.

• [NUT]
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 15:32

[NUT]

Heppiedepeppie

Ik neem aan dat alle werkstations op een netwerk zitten... dan heb je dus maar 1 programma nodig, en dat kunnen de windows server varianten standaard al. Dat je zulke 'belangrijke' data nog op de pc's zelf houd is al kwalijk imo... maar als je het dan zo doet, dan is een tape streamer zowiso de ENIGE oplossing voor meer dan 4.7Gb... en lekker goedkoop, want een tape is in principe meer dan 500keer te wissen en te overschrijven.
Pagina: 1