Toon posts:

Windows installeren op SATA schijf ZONDER floppydrive

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag.

Ik heb net een nieuwe laptop gekocht, een Fujitsu Siemens Amilo M 1437.
Alleen nu was die al voor geinstalleerd met Windows XP Home en daar had ik niet zoveel zin in dus wilde ik Windows XP Pro er op zetten.
Nu is het probleem dat er een SATA harde schijf inzit en dat Windows hem dus niet herkend bij het installeren. Nu heb ik op een aantal forums wat oplossingen opgezocht maar wat ook nogal tegenwerkt is dat er geen floppydrive in mijn laptop zit.

Ik kan dus niet de drivers via floppy installeren dmv F6 tijdens de installatie.
Nu vond ik op een ander topic wel iets over het slipstreamen van een windows xp cd.
Ik heb hiervoor het programma Nlite gedownload om op die manier de drivers toe te voegen op de windows xp cd. Alleen werkte dit opnieuw niet! Ik heb de drivers van de fujitsu siemens site gehaald alleen wist ik niet goed welke ik op de cd moest toevoegen..

Kan iemand mij hierbij helpen!?

• mheikens
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 17:23
Je keuze voor NLite is goed.

De drivers die je nodig hebt is voor je VIA SATA RAID VT6421. Die kan je vinden op hun site. De file zelf heet FSC_1002705. Dowloaden die hap en unzippen. Hierin zit behalve alles voor RAID ook je SATA drivers.

Hierin zitten 3 mapjes en wat files. Ook een README.HTM. Hier staat onder andere dit:
VT6421 SATA/IDE RAID Adapter

u It supports two SATA HDDs + Two IDE HDDs. It supports RAID 0, 1, 0+1 and JBOD, these functions.
Windows Pre-OS installation Floppy Disk (F6 Installation)

Under Windows 2000 and later OS, while user intends to install OS on the disk attached on the RAID controller, they have to prepare a floppy driver disk including the pre-OS installation files and press “F6” while boot CD is starting.

The driver disk files had been prepared in this package. Please follow the steps to prepare it.

1. Make sure the target system is already install floppy drive

2. Prepare a empty and valid floppy disk

3. Copy all files under \DRVDISK to the floppy without losing

4. Power on the target machine and boot from the Boot CD. And press “F6” while the prompt appear on the button line

5. After the booting process ask you to insert the floppy disk, please insert the prepared floppy disk to the floppy drive and press enter

6. Choose the proper item to fit the OS and RAID controller you are installing. Each item shows the matched OS for it.
Blijkbaar moet je de inhoud van het mapje DrvDisk op flop zetten en deze gebruiken bij installeren van je OS door op F6 te drukken. Maar dat lukt je niet. Dus...

Je kan natuurlijk ook deze inhoud gebruiken voor het slipstreamen op je WinXP CD. Ik raad je aan ook SP2 mee te streamen. Deze kan je apart downloaden bij MS.

Overigens zal je in het mapje VIARAID soortgelijke files vinden die ja kan gebruiken om te slipstreamen.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je wel voor je snelle reactie!
Als ik thuis kom ga ik er gelijk mee aan de slag (ik heb hier geen lege cd's op mijn werk).
Het probleem was vooral dat ik niet wist welk .inf bestand ik moest toevoegen uit de map DrvDisk.
Maar ik zit dus iig in de goeie richting.

Verwijderd

Ik heb ergens gelezen dat Windows XP Pro SP2 wel overweg kan met S-ATA schijven, is dat waar?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 14:31:
Ik heb ergens gelezen dat Windows XP Pro SP2 wel overweg kan met S-ATA schijven, is dat waar?
Onwaar :)

nLite is in dit geval inderdaad de beste oplossing, maar dan moet je het wel goed doen. Op de homepage van nLite staat een leuke guide: http://www.nliteos.com/guide/before.html

• mheikens
Het probleem was vooral dat ik niet wist welk .inf bestand ik moest toevoegen uit de map DrvDisk.
Maar ik zit dus iig in de goeie richting.
Bij het maken van je flop (alle bestanden uit mapje drvdisk copieren) wordt er ook een txtsetup.oem gecopieerd. Je Windows setup kijkt hierin en bepaald zelf welke drivers het nodig heeft (NT4, NT5, AMD64 processor icm Win2003).

Wat jij moet doen bij het maken van je zelfgemaakte CD is die keuze van te voren maken. Jij gebruikt XP, dus kies jij:

.\FSC_1002705\DrvDisk\i386\NT5\VIAMRAID.INF

of

.\FSC_1002705\VIARaid\driver\Winxp\VIAMRAID.INF

Deze zijn hetzelfde. NLITE weet dan direct welke files er gecopieerd moeten worden naar je nieuwe CD, want dat staat in je INF file.

En nogmaals, parkeer ook direct XPSP2 op je nieuwe CD, dat scheelt (tenminste, als die er niet al op staat).

Hier kan je SP2 in zijn geheel downloaden

Verwijderd

Topicstarter
En hij werkt!!! _/-\o_

Hartelijk bedankt voor de tips.
In de eerste instantie toen ik de FSC_1002705\VIARaid\driver\Winxp\VIAMRAID.INF driver gebruikte lukte het niet maar toen ik daarna die andere gebruikte deed die het!
En SP2 heb ik er ook opgegooid!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

d:)b

• mheikens
... en weer een tevreden Tweaker...

Geef je kennis door.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Uhm, kan je niet booten van USB stick of andere CD? Of is XP zo bijdehand dat hij alleen maar Antieke Floppy's eet voor zijn ontbijt?

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-02 23:37

Syzzer

Prutser

Soldaatje schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 14:48:
Uhm, kan je niet booten van USB stick of andere CD? Of is XP zo bijdehand dat hij alleen maar Antieke Floppy's eet voor zijn ontbijt?
USB stick werkt alleen als je BIOS opstarten van USB stick ondersteunt en tegelijkertijd niet blijft hangen bij het booten op het moment dat je USB stick niet bootable is (je wilt immer van CD opstarten, niet van USB stick). Dan zal de USB stick geëmuleerd worden door de BIOS als zijnde floppydrive en kun je deze dus gebruiken voor het laden van de drivers.

Kortom: Microsoft leeft wat dit betreft nog in het stenen tijdperk en vreet allen drivers op de eigen CD of floppy's, maar door sommige BIOS-en kun je dus wel een USB-stick gebruiken. Een USB floppy-drive biedt overigens meestal wel uitkomt op het moment dat de BIOS niet door wil POST-en bij een non-bootable USB stick die aangesloten is.

Verwijderd

Dit is toch eigenlijk te belachelijk voor waar te zijn?
Als je dus een nieuwe pc koopt (die tegenwoordig toch bijna allemaal S-ATA schijven hebben) moet je dus eigenlijk al een halve tweaker zijn om windows xp succesvol te installeren?
Dat had ik nooit gedacht, er is dus een moment aangebroken dat Linux makkelijker te installeren is dan windows :p

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

mahi

God bless GoT

BalusC schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 15:51:
[over dat Windows XP misschien wel standaard SATA ondersteunt]

Onwaar :)
Huh? Ik heb de afgelopen maanden tientallen systemen gebouwd (nForce 3/4, Intel 9xx en één VIA PT880 Pro), allen voorzien van enkel SATA schijven (wel PATA dvd). Ik heb geen enkele keer extra drivers nodig gehad tijdens de installatie van Windows XP. Gewoon een standaard Windows XP cd erin (dus geen nLite versie of een andere met extra drivers) en Windows herkent de SATA schijf meteen tijdens de setup en installeert zich er zonder problemen op.

Voor extra functionaliteit zoals RAID moet je wel extra drivers via F6 laden.

[ Voor 9% gewijzigd door mahi op 28-10-2005 10:50 ]

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

Verwijderd

2 woorden:

Windos & Microschoft...

Het is idd te achtelijk voor woorden. Ik zit ook al een tijdje met dit probleem (met me desktop). Ik sluit altijd maar een floppy aan. De USB oplossing werkt niet bij mij. Ik heb zelfs een USB floppy getest dit werkte ook niet.
Windows zoekt rechtstreeks op de Floppy bus. Als hier niks op zit, of niks (goed) op ge-emuleerd hebt, heb je pech. Ik zal ook is een Windows CD bakken met de driver erin gekookt.

Maar Lieve Bill,
FIX DIE SHIT!

[EDIT]
@ de post hierboven.
Windows SP2 heeft wel Intel en Nforce(4) Sata Chipset drivers erin. VIA valt iig buiten de boot volgens mij. Mijn k8t800 en Promise SATA chipsets worden niet ondersteund...

Zal Microschoft dan toch intern een quota op de, uit de kluiten gewassen, kernel hebben gezet?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2005 10:50 ]

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-02 16:44
Verwijderd schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 10:44:
2 woorden:

Windos & Microschoft...

Het is idd te achtelijk voor woorden. Ik zit ook al een tijdje met dit probleem (met me desktop). Ik sluit altijd maar een floppy aan. De USB oplossing werkt niet bij mij. Ik heb zelfs een USB floppy getest dit werkte ook niet.
Windows zoekt rechtstreeks op de Floppy bus. Als hier niks op zit, of niks (goed) op ge-emuleerd hebt, heb je pech. Ik zal ook is een Windows CD bakken met de driver erin gekookt.

Maar Lieve Bill,
FIX DIE SHIT!

[EDIT]
@ de post hierboven.
Windows SP2 heeft wel Intel en Nforce(4) Sata Chipset drivers erin. VIA valt iig buiten de boot volgens mij. Mijn k8t800 en Promise SATA chipsets worden niet ondersteund...

Zal Microschoft dan toch intern een quota op de, uit de kluiten gewassen, kernel hebben gezet?
Ik stel voor dat jij overstapt naar een anders OS met zo'n negatieve houding. Ook als je meer in de toekomstige producten zou verdiepen (Windows Vista) zou je kunnen weten dat in de volgende versie het mogelijk is een CD te gebruiken om drivers te laden. Ook USB sticks e.d. doen het direct.

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

mahi

God bless GoT

De VIA PT 880Pro wordt alleszins wel ondersteund. Ik heb nog geen twee weken geleden een systeem gebouwd op basis van een Asrock 775 Dual-880 Pro moederbordje (VIA
PT880 Pro) en een Western Digital SATA schijf. Geen enkel probleem whatsoever...

Nu voor de rest heb ik niet zo veel ervaring met recente VIA en andere non-Intel/nVidia chipsets. Ik heb zo'n vreselijk slechte ervaringen met VIA en SiS opgelopen in het verleden dat ik ze nooit meer wil zien :P

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

mahi schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 10:55:

Nu voor de rest heb ik niet zo veel ervaring met recente VIA en andere non-Intel/nVidia chipsets. Ik heb zo'n vreselijk slechte ervaringen met VIA en SiS opgelopen in het verleden dat ik ze nooit meer wil zien :P
Ik vind ze tegenwoordig wel ok. Verwacht alleen geen snelheidswonders t.o.v. nforce chipsets e.d. , maar daar is de prijs dan ook naar.

Ik vind ze super voor budgetsysteempjes

Sign here against sigs

Verwijderd

@DaPoztMaster
Ja.... en jij bent? Windows promotor en suse addict?

Een ander besturings systeem is amper mogelijk tegenwoordig... Vooral wat gamen betreft.

En je hebt mij helemaal niet horen zeggen dat ik Windows een slecht besturings systeem vind. Ik vind alleen (en weet) dat er voor XP echt wel een andere mogelijkheid bestaat dan alleen de floppy mbt SATA drivers. Anders zeker wel in WinXP 64 (wat ik draai). Daar hadden ze iig de driver in kunnen bakken.

En begin niet over Vista! Natuurlijk wist ik dat dat kon.. was er zelfs vanuit gegaan. Maar reken maar niet dat ik ooit Vista ga draaien. Secure Audio layer, zo zwaar als graniet op de CPU en dan te bedenken dat ze hardware producten Vista only willen maken (ze zijn in gesprek met producenten!). Als al deze hardnekkige geruchten de wereld uit zijn wil ik er nog over na denken.

Nee XP (eenmaal geinstalleerd) prima. Maar Vista krijgen ze er bij mij op het moment nog niet in (zoals de meesten denk ik).

En trouwens... probeer je me aan linux te binden? Don't bother, ben ik al! ;)

Eigenlijk zou je het met me eens moeten zijn wat betreft het SATA verhaal... B)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2005 11:08 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

KC-Bone: wil je in de toekomst even dimmen bij dat soort dingen en niet meer een topic verneuken met offtopic gezever en getroll?

Dit topic gaat in ieder geval preventief dicht, de anderen hebben gelukkig al genoeg nuttige informatie aan de topicstarter gegeven.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.