Toon posts:

apache na tijdje traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een probleempje met mijn apache webserver op een fedora core 3 server.
Probleem is namelijk dat deze op onverklaarbare wijze heel erg traag word na een tijdje.
Dit merk je vervolgens voornamelijk met php pagina's, gewoon statische html is niet zo'n probleem.

Echter het gekke is (vind ik) dat als ik de httpd daemon een restart geeft dat het dan weer voor een tijdje (paar uur) snel is.
Maar goed, elke paar uur httpd restarten is natuurlijk ook niet echt een lekkere oplossing.

Op het moment dat de php pagina's dus zo supertraag worden heeft de server verder geen hoge load ofzo.
Valt me alleen wel op dat op deze momenten af en toe kswapd0 erg hoge cpu waardes aangeeft (uitschieters naar 60%), maar ook dit is weer niet altijd zo.

Iemand enig idee?
Als je meer gegevens o.i.d. nodig bent, roept u maar.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Verwijderd

Hoe zit het met het geheugen gebruik? Ik ken kswapd0 niet, maar ik gok dat het iets met swappen te maken heeft, en als dat veel gebeurt zit je geheugen waarschijnlijk vol.

Daarnaast kan je ook nog even kijken naar de instellingen van MinSpareServers, MaxSpareServers en StartServers in je httpd.conf van apache. Deze kun je bij een niet al te drukke server meestal op waardes tussen de 1 en 3 zetten. Als ze nu vrij hoog staan gaat apache na verloop van tijd als je een aantal bezoekers op je site hebt vrij veel processen opstarten wat weer het nodige geheugen gebruik met zich meebrengt.

Verwijderd

Topicstarter
OK, zal dat ff proberen
Heb het nu zo gezet:

<IfModule prefork.c>
StartServers 2
MinSpareServers 2
MaxSpareServers 3
ServerLimit 40
MaxClients 40
MaxRequestsPerChild 1000
</IfModule>

Geheugen is:
Mem: 124880k total, 122520k used, 2360k free, 3300k buffers
Swap: 262136k total, 111732k used, 150404k free, 36688k cached

zo ff weer proberen
laat het resultaat wel ff weten

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 13:30:
Geheugen is:
Mem: 124880k total, 122520k used, 2360k free, 3300k buffers
Swap: 262136k total, 111732k used, 150404k free, 36688k cached
Die is aan het swappen dus. Ik denk dat je eens moet gaan denken aan een extra reepje geheugen. Of eens kijken welke programma's er allemaal draaien die niet nodig zijn.

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
En wat je misschien aan zou kunnen passen is het aantal maxrequestsperchild. verlaag dit, zodat de children van apache vaker afgeschoten worden. Dat zorgt er voor dat eventuele geheugenprobleempjes hier in minder grote problemen worden.

Copy.com

Verwijderd

Als je het commando 'free -m' uitvoert kan je zien hoeveel van je geheugen daadwerkelijk gebruikt wordt door programma's. Het geheugen zit in linux namelijk meestal vol omdat vrij geheugen gebruikt wordt om disk blokken te cachen, en daar is niets mis mee.

Als de uitvoer bijvoorbeeld iets is als:
code:
1
2
3
4
            total    used   free    shared buffers cached
Mem:        90      85       4      0       3       34
-/+ buffers/cache:  46      43
Swap:       9        0       9

Dan is het eerste getal op de tweede regel waar je naar wil kijken. Als dit (bijna) net zo hoog is als total (eerste getal, eerste regel) dan is het verstandig om een geheugen uitbreiding te doen, of bepaalde programma's af te sluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Betreft het geheugen, de uitvoer van free -m is:

code:
1
2
3
4
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:           121        119          2          0          3         14
-/+ buffers/cache:        101         20
Swap:          255        127        128

Op zich dus wel weinig vrij.
Vreemde vind ik echter dat dit helemaal geen drukke server is en alleen fungeert als webserver (apache) , mailserver (qmail) en fileserver voor een paar pc's.

Ik wil best een geheugenuitbreiding doen alleen moet ik wel zeker weten dat het helpt, en je zou haast denken dat 128MB geheugen toch wel genoeg moet zijn voor deze taken?

Heb het MaxRequestsPerChild nu op 200 gezet, is dat beter of mag deze nog wel lager?

Verwijderd

Er is inderdaad niet erg veel vrij, maar helemaal vol is het ook niet, dus ik zou niet durven zeggen of een geheugen uitbreiding de problemen oplost. Je zou in de gaten kunnen houden wanneer je server weer traag wordt, en dan op dat moment nog een keer naar de output van free -m kunnen kijken. Als het geheugen dan wel vol zit kan het zijn dat apache nog steeds te veel processen opstart, of dat een ander proces te veel geheugen in beslag neemt.

Wat betreft die MaxRequestsPerChild; dat geeft aan na hoevel requests van clients een server proces wordt afgesloten en er een nieuw server proces wordt opgestart. Tenzij je last hebt van een geheugenlek bij apache zal het waarschijnlijk niet zo veel uitmaken, en heeft het eerder een averechts effect als je hem te laag zet omdat hij dan vaak processen afsluit en weer opnieuw opstart.

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, bedankt voor jullie tips!
Heb ze opgevolgd en hij draait nu perfect!

Thanks.

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:25

zomertje

Barisax knorretje

Verwijderd schreef op zondag 13 november 2005 @ 12:32:
Mensen, bedankt voor jullie tips!
Heb ze opgevolgd en hij draait nu perfect!

Thanks.
Zou je ons ook kunnen vertellen welke tips je precies hebt opgevolgd? (meer geheugen, instellingen enz.) Dan kunnen anderen er ook gebruik van maken als ze dat willen :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Pagina: 1