[Soundcards] Onboard, X-Fi of Audigy 2?

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:33
Op dit moment luister ik mijn muziek (voornamelijk hoge bitrate mp3's) via mijn onboard geluidskaart van mijn Nforce4, een realtek kaartje (7.1). Nu is er in PMG een topic waarin een aantal zeggen dat onboard geluid slechte kwaliteit levert en je veel beter voor een losse geluidskaart kan gaan van Creative. Nu zit ik te twijfelen tussen de Audigy 2 en de X-Fi (de goedkoopste, Gaming versie).
Beide hebben ze het voordeel dat de CPU wordt ontlast.

X-Fi:
Voordelen:
- Beter geluid bij MP3's van lage kwaliteit (maar heb ik niet veel).
- 'Surround' met een koptelefoon
- Zeer toekomstgericht (heeft helaas geen onboard geheugen)
Nadelen:
- Prijs

Audigy 2:
Voordelen:
- Beter geluid dan Realtek
- Niet duur
- EAX 4.0
- Redelijk toekomst gericht
Nadelen:
- Mogelijk mindere geluidskwaliteit dan X-Fi (al dan niet drastisch bij normaal gebruik)
- Maar tot 5.1 surround

Welke keuze moet ik maken?
Wat ik er mee doe:
- MP3's luisteren
- Gamen (shooters en race-games)
- Af en toe muziek maken met bijv. Reason.

Mijn geluidsinstallatie:
- Goedkope, maar prima headset (Sweex/US-Blaster USB 360, geen geweldige geluidskwaliteit)
- 2 x 120 Watt Magnat speakers op 5x80 Watt Pioneer versterker (komt goed geluid uit, maar kan volgens mij beter, door een nieuwe geluidskaart.

Welke keuze moet ik maken? Is het misschien net zo verstandig om bij onboard te blijven? Graag jullie mening hierover! En vertel me je ervaringen met deze geluidskaarten!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:06

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, waarom sluit je het zooitje niet digitaal aan? Dan doet de geluidskaart er niet zoveel meer toe... En dat kan meestal ook wel met onboard geluid, dmv een uitbreiding... Al dan niet zelf te maken...

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:11

voodooless

Sound is no voodoo!

Misschien is het eerst eens handig om voor je zelf duidelijk te krijgen wat je allemaal wil met je kaart. Daarnaast is de wereld groter dan alleen Creative!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-02 20:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Kleine opmerking mijn Audigy 2 ZS kan weldegelijk 7.1" en niet alleen 5.1". ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• The__Virus
Aah dat wist ik niet, dat is handig om te weten. Digitaal zal niet gaan, aangezien mijn versterker analoog is (was een kado, is een beetje oud, maar geeft perfect geluid). Verder staat er in mijn TS wat ik ermee wil gaan doen. Maar welke goedkope en goede alternatieven zijn er? Ik ken niet veel meer dan Creative, dat is toch wel de populairste.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:06

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kijk eens bij terratec of m-audio zou ik zeggen... ;)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Woops, dat had ik even gemist ;)

Tja, als je gamet, dan kom je vaak niet om creative heen, echter heb je maar een stereo setup, en luisterd ook muzien, dus wat dat betreft ben je dan bij creative in minder goede handen. Ik zou zeggen: kijk eens ff bij M-audio en Terratec. Die hebben prima spul, en leveren beter geluid dat creative, zijn echter voor games iets minder geschikt (is dus maar net wat je belangrijker vindt).

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:53

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
de M-Audio kaart trekt alsnog minder van CPU dan onboard, dus erop achteruit zal je zeker niet gaan :), kwaliteit is gigantisch veel beter :D
edit:

ik heb ook een M-Audio Revolution 7.1 :D

[ Voor 18% gewijzigd door BiG-GuY op 26-10-2005 18:41 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-12-2025

SuBBaSS

-has Ryzen

BiG-GuY schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 15:36:
de M-Audio kaart trekt alsnog minder van CPU dan onboard, dus erop achteruit zal je zeker niet gaan :), kwaliteit is gigantisch veel beter :D
Inderdaad!
Hier hangt al een dik jaar de instapkaart van M-Audio, de Revolution 7.1 in mijn pc en die kan alles wat een Audigy kan, maar dan beter. Geluidskwaliteit is beter, de standaard drivers zijn uitgebreid en goed en de ondersteuning is ook erg netjes. Het enige dat ik mis is een midi-/gamepoort.

Hiernaast heb ik ook nog een Audigy 2 Live kaart in mijn pc hangen (eigenlijk alleen vanwege zijn midi aansluiting) en zo kan ik het mooi vergelijken voor je. ;)

Bij mijn Audigy gebruik ik de KX Project drivers en je zult ervan versteld staan wat een mogelijkheden er nog meer uit die kaart te halen zijn.
Creative is spul voor de massa, dat kun je op elke straathoek krijgen. Nadeel daarvan is dat het ook voor de massa aangepast wordt, je zit bij Creative vaak aan een dik pakket drivers en software vast, waarvan ik persoonlijk bijna niets nodig heb (da's persoonlijk dus).

Over onboard kan ik kort zijn: drop it, dat zou je niet eens in 1 adem met M-Audio mogen noemen. :P
Tuurlijk, heerlijk kort door de bocht, maar de realiteit is niet heel veel anders.

Kijk trouwens ook eens naar Terratec, dat is een beetje hetzelfde verhaal als M-Audio: oorspronkelijk vooral een (semi-) professionele geluidskaartenbakker welke zich ook op de thuisgebruiker is gaan richten. Het voordeel: de chips die in de (veel duurdere) kaarten zitten, komen ook terecht op de instapkaarten.

Bij Creative heb ik altijd het idee dat er weer met heel veel tamtam revolutionaire dingen geïntroduceerd worden, welke in de praktijk vaak toch wat tegen blijken te vallen, in ieder geval minder dan geclaimd werd.

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:49
The__Virus schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 08:33:
Op dit moment luister ik mijn muziek (voornamelijk hoge bitrate mp3's) via mijn onboard geluidskaart van mijn Nforce4, een realtek kaartje (7.1). Nu is er in PMG een topic waarin een aantal zeggen dat onboard geluid slechte kwaliteit levert en je veel beter voor een losse geluidskaart kan gaan van Creative. Nu zit ik te twijfelen tussen de Audigy 2 en de X-Fi (de goedkoopste, Gaming versie).
Beide hebben ze het voordeel dat de CPU wordt ontlast.

X-Fi:
Voordelen:
- Beter geluid bij MP3's van lage kwaliteit (maar heb ik niet veel).
- 'Surround' met een koptelefoon
- Zeer toekomstgericht (heeft helaas geen onboard geheugen)
Nadelen:
- Prijs

Audigy 2:
Voordelen:
- Beter geluid dan Realtek
- Niet duur
- EAX 4.0
- Redelijk toekomst gericht
Nadelen:
- Mogelijk mindere geluidskwaliteit dan X-Fi (al dan niet drastisch bij normaal gebruik)
- Maar tot 5.1 surround

Welke keuze moet ik maken?
Wat ik er mee doe:
- MP3's luisteren
- Gamen (shooters en race-games)
- Af en toe muziek maken met bijv. Reason.

Mijn geluidsinstallatie:
- Goedkope, maar prima headset (Sweex/US-Blaster USB 360, geen geweldige geluidskwaliteit)
- 2 x 120 Watt Magnat speakers op 5x80 Watt Pioneer versterker (komt goed geluid uit, maar kan volgens mij beter, door een nieuwe geluidskaart.

Welke keuze moet ik maken? Is het misschien net zo verstandig om bij onboard te blijven? Graag jullie mening hierover! En vertel me je ervaringen met deze geluidskaarten!
Even iets rechtzetten eerst :) Mijn audigy 2 kan tot 6.1 aansturen, dus niet maximaal 5.1 . verder, ik denk niet dat je met je huidige setup het verschil gaat horen tussen de Audigy 2 en de X-Fi. als je uberhaupt het verschil al kan horen , dan zal het zo minimaal zijn dat het de meerprijs voor de X-Fi niet rechtvaardigd.

Ik heb geen ervaring met de X-Fi, wel met de Audigy 2. ik denk dat dat onboard geheugen van de X-Fi zoiezo weinig toekomst heeft, en de Audigy 2 support ook zo'n beetje alles wat games gebruiken. kwa snelheid zit er (volgens mij) ook geen verschil in, van wat ik ooit eens gelezen heb schijnt de Audigy 2 soms zelfs marginaal sneller te zijn.

Mijn keuze zou zijn de Audigy 2 , zeker omdat je die op het moment voor een lekkere lage prijs kan kopen, en je zo toch zeker bent van een goed produkt wat (imo) nog jaren mee kan.

Maar dit is mijn mening :P

• The__Virus
SuBBaSS schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 16:02:
[...]

Kijk trouwens ook eens naar Terratec, dat is een beetje hetzelfde verhaal als M-Audio: oorspronkelijk vooral een (semi-) professionele geluidskaartenbakker welke zich ook op de thuisgebruiker is gaan richten. Het voordeel: de chips die in de (veel duurdere) kaarten zitten, komen ook terecht op de instapkaarten.
Dus van hun zijn de huidige budgetkaarten (laatste generatie) qua geluid net zo goed als de duurdere modellen en in het algemeen beter dan Creative?

Ik zal ook eens op internet zoeken of ik een roundup kan vinden. Of weet iemand er toevallig één?

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-12-2025

SuBBaSS

-has Ryzen

The__Virus schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 16:54:
[...]

Dus van hun zijn de huidige budgetkaarten (laatste generatie) qua geluid net zo goed als de duurdere modellen en in het algemeen beter dan Creative?

Ik zal ook eens op internet zoeken of ik een roundup kan vinden. Of weet iemand er toevallig één?
Ik heb niet alle modellen getest natuurlijk, dus ik kan dat moeilijk van alle kaarten gaan beweren, maar bij M-Audio gebeurt dat zeker weten. Na de Revolution komt qua prijs weinig in de buurt. Een stap hoger en je zit dan al meteen bij de geluidskaarten met meerdere in- en uitgangen, ook voor midi (je gameport dus) en hoge bitrates, met name bedoeld voor studios in alle soorten en maten. :)

Met de huidige Terratec kaarten heb ik persoonlijk geen ervaring, maar ik heb in het verleden een 512i Digital van ze gehad, supersimpel kaartje, maar de geluids-chip die erop zat overeen met die van kaarten uit de duurdere serie, die dus ook in het (home-)studio segment vallen.
Dat merkte ik echt wel qua geluidskwaliteit. Ik had die trouwens samen met eerdergenoemde Audigy kaart in mijn pc zitten en dat ca. 30 euro kaartje klonk echt beter dan mijn Audigy.

Ik kan je in ieder geval uit eigen ervaring vertellen dat de M-Audio Revolution gewoon een hele goeie geluidskaart is, vooral gezien de prijs. Of datzelfde voor Terratec geldt, moet je maar van anderen horen denk ik. ;)

Deze review op Techspot van de Revolution is nuttig, vooral het verschil met de Audigy kaarten wordt duidelijk uitgelegd. Of dat verschil in kwaliteit door de resampling van de Audigy echt te merken is in games weet ik eigenlijk niet, dat is nogal subjectief denk ik. Ikzelf heb er geen last van, maar ik stel misschien ook minder hoge eisen aan het geluid in games itt. de muziek (ik produceer zelf ook wel eens wat en daarbij is het belangrijker dat het goed doorgegeven wordt dan de laatste doodskreet van enemy nr. 1236 tijdens een potje Half Life ofzo.) :P

[ Voor 19% gewijzigd door SuBBaSS op 26-10-2005 17:45 . Reden: Link en info toegevoegd ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat Terratec betreft: blijf van alles af waar PC en FUN in de naam zit, met name de Aureon 7.1 PCI en 5.1 FUN/PCI zijn dus niet aan te raden. Helaas is Terratec met hun nieuwere modellen een beetje de vereerde weg in aan het slaan vrees in :(

[ Voor 27% gewijzigd door voodooless op 26-10-2005 17:49 ]

• The__Virus
Wat is er dan mis met die PC (niet PCI, dan begrijp ik het een beetje, qua prijs, en valt één van de kaarten hieronder af) en FUN modellen? En wat is er mis met hun nieuwe modellen? En Hercules kaarten, is dat wat? Hoe zit het met het CPU-gebruik van alle merken? Hebben ze allemaal een eigen 'processor', net zoals Creative heeft?

Van Terratec zijn eigenlijk deze twee qua prijs alleen interessant:

Terratec Phase 22 € 94,36
Terratec Aureon 7.1 PCI € 54,-
Terratec Aureon 7.1 Space € 80,26

Wat is het verschil tussen deze drie? Vooral de bovenste, daar is namelijk niets van te vinden. Denk dat die meer voor de prof. markt is (zo te zien aan de prijs van de rest van de Phase-serie)?
En nog iets, de onderste twee iig komen niet hoger dan EAX2.0, terwijl de Audigy tot 4.0 gaat. Maakt dat enig verschil uit, met gamen vooral (weet niet precies wat het is, maar wel dat het in games gebruikt wordt)?

Van M-audio is alleen deze interessant:
M-Audio Revolution 7.1 € 69,-
Op zich heeft die heel nette specs, maar heeft maar ondersteuning voor EAX1.0? Staat op de site ondersteuning voor EAX, maar tot welke? En nogmaals, maakt dat enig verschil?

Een hoop vragen, maar alvast bedankt :).

[ Voor 130% gewijzigd door The__Virus op 26-10-2005 18:50 ]

• BiG-GuY

BiG-GuY

die PC en FUN hebben een AC 97 chipje erop... niet veel beter dan je onboard dus.. de 7.1 Space en Universe hebben wel Envy24 chip (dat zie je ook aan de prijs :))...

Envy24 chip ondersteund gewoon DirectSound/A3D/EAX1/2 via de Sensaura optie dus ook de Revolution 7.1, Terratec Space, Universe..
en EAX 4.0 zal je nou ook weer niet zoveel aan hebben... zijn alleen wat nieuwe galmachtige effectjes, ik vind de plaatsing met deze geluidskaart veel beter, je kan zelfs per speakers instellen hoever ze van je af zijn, en je merkt ook hoe het geluidsbeeld dan verandert :D en ook het kwaliteits verschil merk ik zeker.
en dat merk ik nog op mijn simpele Philips A2.610 5.1 setje, met maar 55 watt rms totaal :D
heb ook een Sennheiser HD212Pro Headphones, en daarmee merk ik ook hoe goed de signal to noise ratio is, helemaal geen ruis op maximale volume :), en dat is dan erg hard :P, dat luister ik dus nooit :D

[ Voor 95% gewijzigd door BiG-GuY op 26-10-2005 19:05 ]

• The__Virus
Gebruiken M-audio en Terratec dan allebei de Envy24 chip, de 'processor' van de kaart? Maar is het niet zonde, dat deze geen EAX4.0 leveren?

(In het geval dat EAX4.0 geen toegevoegde waarde heeft:) Ik zit nu eigenlijk het meest te twijfelen tussen de Revolution en Space, kan iemand mij één van beide het meest aanraden? Denk dat de specs precies hetzelfde zijn (niet veel over te vinden)? En kunnen deze kaarten ook een soort surround emuleren bij games (in hoeverre dat mogelijk is uiteraard over een koptelefoon), net als de X-Fi? Dat lijkt me wel handig... Ik zag dat dit wel beter was dan bij de kaarten van Creative (bij de M-Audio review) tot de Audigy 2, de nieuwere modellen stonden niet in de review. Maar EAX-ondersteuning was daar nog minder en het CPU-gebruik was aardig hoog. Zal het CPU-gebruik iig lager zijn dan wat ik nu heb? En zijn deze problemen ook verholpen met latere drivers?

Ik zie ook dat de Revolution 7.1 geen ondersteuning heeft voor DirectSound, wat toch vrijwel altijd in games gebruikt wordt. Dit gaat dan ten koste van het CPU-gebruik. Hier nogmaals de vraag: zal dit uitmaken met wat ik nu heb en zal de kwaliteit alsnog beter zijn dan onboard?

[ Voor 15% gewijzigd door The__Virus op 26-10-2005 19:13 ]

• BiG-GuY

BiG-GuY

het CPU gebruik is bij mij lager dan bij mijn Soundmax onboard sound... het is een proces genaamd System dat processor kracht trekt, met Sensaura aan en 5.1/7.1 mode, dan trekt die 5-10 % cpu oid, maar met 2.0 mode dan is het zo goed als nix, 1-2 % cpu,
de Revolution ondersteund wel Directsound/A3D/EAX1+2, maar alleen wanneer je Sensaura aandoet, geld zelfde voor de andere Envy24 chipset geluidskaarten, want Sensaura is een software emulation iets, waardoor die dus processor kracht trekt...

• The__Virus
Hoe staat het met gamen, zag in de review dat er bij de Revolution (en dus ook de Space, zelfde chip) geluiden soms wegvielen en van slechte kwaliteit waren (vooral wanneer veen geluiden tegelijk moesten worden afgespeeld en met 3D sound aan). Heb jij dit probleem ook, of is dit met latere drivers verholpen?

• wenneyhanney
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-02 20:37
@The__Virus, Gebruik je de standaard driver van Realtek? Ik niet, want Nvidia Nforce audio driver klinkt veel beter dan die van Realtek. (Ik heb wel eigen EQ ingesteld)

http://www.nvidia.com/object/nforce_audio_4.62_win2kxp.html

Hope for the best, prepare for the worst...

• The__Virus
Ik gebruik ook de 4.62 driver, maar heb geen equalizer geïnstalleerd. Maar ook al zou ik die hebben, dan zou alsnog het geluid niet kunnen tippen aan een aparte kaart, neem ik aan. Of denken anderen hier anders over? Dacht dat dit toch wel redelijk bekend was...

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
http://www.pcwelt.de/tests/hardware-tests/soundkarten/ kijk hier ook nog eens tussen. Als je voor muziekmaken geen speciale aansluitingen oid nodig hebt zou ik niet naar Terratec 22, E-mu 0404 kijken. Een gewone Audigy2 (liefst tweedehands) lijkt me toch ook wel een optie. Een Terratec 6fire is bijvoorbeeld ook een mooie kaart met breakout box die je tweedehands geregeld tegenkomt.

• The__Virus
Gianni Rombios schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 20:16:
Een Terratec 6fire is bijvoorbeeld ook een mooie kaart met breakout box die je tweedehands geregeld tegenkomt.
Dan vraag ik me toch af waarom mensen die dan wegdoen, in zulke grote getalen :X. Maar dit is niet echt vergelijkend materiaal, ik heb ze het liefst naast elkaar gezet. Ik ga nog eens even zoeken.

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Als je voor gaming gaat is de X-Fi XtremeMusic een goed instapmodel. Heb je behoefte aan een interne bay voor digitale aansluitingen, of voldoet een digitale coax-uitgang op de kaart?
Alle X-Fi uitvoeringen, ook de modellen zonder X-Ram, bieden je EAX 5.0 ondersteuning en voeren zoveel mogelijk werk op de Audio-CPU uit.
Als er overigens over geluidskwaliteit wordt gesproken kun je daar het beste eens wat reviews over lezen.
Ook een Audigy 2 ZS heeft nog steeds meerwaarde over on-board sound, aangezien "on-board" sound over het algemeen uit een eenvoudige codec bestaat die slechts 1 geluidsstroom kan verwerken. Het resamplen en mixen van verschillende geluiden wordt dan in de geluidsdriver afgehandeld. Vandaar dat je na het plaatsen van een echte geluidskaart, die de geluidsstromen in de hardware kan mixen, een verbetering van de prestaties opmerkt.

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Tony Vroon schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 20:24:Het resamplen en mixen van verschillende geluiden wordt dan in de geluidsdriver afgehandeld. Vandaar dat je na het plaatsen van een echte geluidskaart, die de geluidsstromen in de hardware kan mixen, een verbetering van de prestaties opmerkt.
Streep dan wel ff het goed resampelen van het lijstje vand de Audigy! De Xfi doet dat al beter, en je schijnt het zelf uit te kunnen zetten ;)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:44
The__Virus schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 20:22:
[...]

Dan vraag ik me toch af waarom mensen die dan wegdoen, in zulke grote getalen :X. Maar dit is niet echt vergelijkend materiaal, ik heb ze het liefst naast elkaar gezet. Ik ga nog eens even zoeken.
Omdat ze een nóg nieuwere nemen b.v.? Ding heeft érg goed geluid en veel functies, alleen mist hij weer moderne EAX zaken voor het gamen. Ik heb er ook eentje, alleen moet ik 'm helaas ook wegdoen omdat er geen 64 bits drivers voor bestaan en ik per se XP 64 wil gaan draaien. Diverse redenen denkbaar dus :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• The__Virus
Denk toch dat voor de Terratec of de M-Audio ga, die zijn voor mij goed genoeg in games (ben nu helemaal niets gewend, dus het wordt iig beter ;)). Daartussen moet ik nog even een keuze maken denk ik. Die hangt vooral af van wat belangrijker is: een optische of coaxiale SPDIF? Denk dat coaxiaal handiger is in gebruik, maar dat optisch voor meer dingen toe te passen is (versterkers hebben vaak meer optische in- en uitgangen en de meeste apparaten die SPDIF ondersteunen kunnen optische signalen verwerken (bijv. een minidiscspeler)). Dus wat is een betere keuze, mocht ik ooit iets digitaal moeten aansluiten?
Abbadon schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 20:44:
[...]
Omdat ze een nóg nieuwere nemen b.v.? Ding heeft érg goed geluid en veel functies, alleen mist hij weer moderne EAX zaken voor het gamen. Ik heb er ook eentje, alleen moet ik 'm helaas ook wegdoen omdat er geen 64 bits drivers voor bestaan en ik per se XP 64 wil gaan draaien. Diverse redenen denkbaar dus :)
Ooeew dat is een goede, ik wil misschien ook wel 64bits gaan draaien. Komen er in de toekomst voor één van deze twee merken 64bits drivers uit, of heeft alleen Creative deze?

[ Voor 34% gewijzigd door The__Virus op 26-10-2005 20:47 ]

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:31
Wat Terratec betreft: blijf van alles af waar PC en FUN in de naam zit, met name de Aureon 7.1 PCI en 5.1 FUN/PCI zijn dus niet aan te raden. Helaas is Terratec met hun nieuwere modellen een beetje de vereerde weg in aan het slaan vrees in :(
Hoe weet jij dat van die 7.1 PCI, want die kaart is nog niet eens leverbaar (er zijn ook nog geen reviews van de vinden)?
De 7.1 PCI is een totaal andere kaart dan de 5.1 PCI, ze zijn ook op een andere chip gebaseerd. De 7.1 PCI is trouwens ook de enige kaart die Dolby Digital Live ondersteuning heeft en niet geimporteerd hoeft te worden. Dat is trouwens niet van belang voor de TS want dat word pas leuk als je het digitaal wilt aansluiten.
die PC en FUN hebben een AC 97 chipje erop... niet veel beter dan je onboard dus.. de 7.1 Space en Universe hebben wel Envy24 chip (dat zie je ook aan de prijs :))...
De 7.1 PCI is gebaseerd op de CMI8768+ chip.
Er loopt trouwens ook een draadje over geluidskaarten met DDL op GoT.

Of deze kaart interresant is voor de TS weet ik niet, ik denk dat hij toch vooral interresant is voor mensen met een digitale versterker. Als het met de geluidskwaliteit goed zit koop ik hem in ieder geval wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Aapenootjes op 26-10-2005 20:47 ]

• The__Virus
aapenootjes schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 20:46:
[...]

Hoe weet jij dat van die 7.1 PCI, want die kaart is nog niet eens leverbaar (er zijn ook nog geen reviews van de vinden)?
De 7.1 PCI is een totaal andere kaart dan de 5.1 PCI, ze zijn ook op een andere chip gebaseerd. De 7.1 PCI is trouwens ook de enige kaart die Dolby Digital Live ondersteuning heeft en niet geimporteerd hoeft te worden. Dat is trouwens niet van belang voor de TS want dat word pas leuk als je het digitaal wilt aansluiten.

[...]

De 7.1 PCI is gebaseerd op de CMI8768+ chip.
Er loopt trouwens ook een draadje over geluidskaarten met DDL op GoT.

Of deze kaart interresant is voor de TS weet ik niet, ik denk dat hij toch vooral interresant is voor mensen met een digitale versterker. Als het met de geluidskwaliteit goed zit koop ik hem in ieder geval wel.
Hij is iig wel goedkoper dan de revolution. Maar misschien wil ik ooit de boel digitaal gaan aansluiten. Dus ik zal die kaart ook eens goed in de gaten gaan houden. Maar ik begrijp niet hoe dat nou allemaal zit met die digitale standaarden. Kun je met de Space nou net zo goed een digitale versterker erop aansluiten als met de PCI? Ik zie door de bomen het bos niet meer ;(

[ Voor 9% gewijzigd door The__Virus op 26-10-2005 20:55 ]

• The__Virus
Beschreibung: Windows XP x64 Treiber sind für Ende Oktober 2005 geplant, ein genauer Erscheinungstermin steht derzeit noch nicht fest. Schauen Sie daher bitte ab und zu einmal auf unsere Homepage, da wir die Treiber bei Fertigstellung umgehend hier veröffentlichen werden.
Version: | Dateigrösse: 0 bytes
64bits komt er dus voor de Space, staat op de website.

• Abbadon
Oeh, dat staat ook bij de 6Fire \o/ Swéééét, kan ik m'n mooie kaart tóch houden (was druk aan het zoeken geweest maar zoals gewoonlijk kan ik, indien mogelijk, het beste direct voor de Duitse site gaan, die zijn altijd grondiger :P )

• The__Virus
Abbadon schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 21:03:
Oeh, dat staat ook bij de 6Fire \o/ Swéééét, kan ik m'n mooie kaart tóch houden (was druk aan het zoeken geweest maar zoals gewoonlijk kan ik, indien mogelijk, het beste direct voor de Duitse site gaan, die zijn altijd grondiger :P )
Maar hoe zit dat met het aansluiten van digitale setjes? Kan je digitaal surround sound krijgen als je met de Space/6fire (zijn die op de breakout na hetzelfde?) de set via de optische uitgang aansluit? Hoe zit dit precies?

• Abbadon
Ja, gaat gaat gewoon middels pass through. Dus je stuurt een surround signaal (DD5.1 of DTS) gewoon direct en onbewerkt over de optische kabel naar je surroundreceiver. Dus hetzelfde als een DVD speler digitaal aansluiten op je receiver :)

Of bedoel je van die digitale bureauspeakersetjes?

• The__Virus
Nee, die zal ik nooit gaan gebruiken denk ik. Maar daarvoor heb je dus wel dat DTS of Dolby Digital (Live) op je kaart nodig? Komt dat, omdat er in digitale versterkers een eigen DTS-processor zit en in die pc-speakers niet? Maar goed, ik weet in ieder geval voldoende daarover. Maar wat zijn nou de voor- en nadelen en verschillen (behalve de aansluiting zelf natuurlijk) tussen optisch en coax SPDIF? Want M-audio heeft coax, terwijl terratec optisch gebruikt (en die zowel in als uit heeft). En tot hoeveel kanalen in welke kwaliteit kan er over zo'n klein kabeltje worden geperst? Jammer dat dit niet in de FAQ is opgenomen, denk dat dit soort vragen toch wel vaker langskomen...

BTW ook 2e hands is de 6Fire toch wel dubbel zo duur als de Aureon Space. Is die breakout box dat wel waard, of voegt ie nog meer toe? Zijn er verschillen in geluid tussen de twee?

[ Voor 30% gewijzigd door The__Virus op 26-10-2005 21:45 ]

• Visgek82
even intunen over Terratec, heb zelf ook de "fout, imo" gemaakt om een Terratec Aureon 7.1 Space te kopen, nog niet eens de goedkoopste (80 euro toendertijd), en dat was geen succesverhaal.
Met mp3's klonk het wel iets beter dan mijn Audigy 2, maar met games ging ik er kwa snelheid flink op achteruit. Bij World of Warcraft kon ik duidelijk een drop in performance merken tijdens instances (waar veel geluiden tegelijk afgespeeld worden), en ook klonken de geluiden anders (donkerder, minder aanwezig, en in vergelijking met de audigy 2 klonk het soms alsof het onderwater was ofzo, dit heb ik nooit kunnen oplossen met instellingen).

Ook heb ik last gehad van duidelijke "storingen" in het geluid tijdens spellen, ook bij World of Warcraft, of dat geluiden zomaar ineens wegvallen. (knetterend geluid bijvoorbeeld).

En de drivers ben ik ook niet over te spreken. als je 5.1 (en EAX, let op) wil hebben zul je Sensaura moeten enablen, en daarvoor heb je een reboot nodig. Als sensaura eenmaal aan staat, heb je ook tijdens het afspelen van een simpel mp3'tje een CPU usage van ~10%, op een AMD64 3200+, omdat daarvoor de sensaura engine OOK gebruikt word. Verder, toen ik de kaart kocht (inmiddels een maand of 3.5 geleden denk ik, was het laatste versienummer van de drivers 5.19D, en de nieuwste beta was toendertijd 5.20C. Ben net nog op de site geweest, en dat is niet veranderd. driver ondersteuning is dus (imo) ver te zoeken.

Na deze teleurstelling heb ik besloten de kaart te verwijderen en heb ik er een Audigy 2 in gezet. ik ging zowaar met MP3's er (heel iets) op achteruit, maar met games (wat ik toch het vaakst doe) was het een enorme stap vooruit. geluiden klonken weer zoals ze horen, geen artifacts in het geluid, en de framerate was duidelijk hoger.

Ik weet bijna zeker dat de kaart niet defect is geweest. hij is analoog aangesloten op een Z-5300 van Logitech.

Ik wil geen flamewar ofzo starten, dit is gewoon mijn ervaring met 1 model van Terratec. hef er niet te zwaar aan, mss hebben de meeste mensen hier helemaal geen problemen mee gehad. maar ik wel, en mijn mening is dus dat (iig dit model) een afrader is.

• BiG-GuY

BiG-GuY

M-Audio heet wél stabiele drivers, en ik hoef niet te rebooten om sensaura aan te zetten... maar wanneer je geluid afspeelt, met bijvoorbeeld winamp, en je switch dan van pure/srs naar sensaura (of andersom) dan moet je ff die applicatie opnieuw starten... voordat het geluid terug is... de kaart wordt dan immers herkent als andere kaart...
maar voor de rest, ik heb nu een AMDXP 2400+, en bij mij trekt die minder dan wat de persoon hierboven heeft.. waarschijnlijk zijn de drivers van de terratec dus niet zo goed...

[ Voor 6% gewijzigd door BiG-GuY op 26-10-2005 22:56 ]

• Visgek82
BiG-GuY schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 22:53:
M-Audio heet wél stabiele drivers, en ik hoef niet te rebooten om sensaura aan te zetten... maar wanneer je geluid afspeelt, met bijvoorbeeld winamp, en je switch dan van pure/srs naar sensaura (of andersom) dan moet je ff die applicatie opnieuw starten... voordat het geluid terug is... maar voor de rest, ik heb nu een AMDXP 2400+, en bij mij trekt die minder dan wat de persoon hierboven heeft.. waarschijnlijk zijn de drivers van de terratec dus niet zo goed...
Had het ook over Terratec, niet over M-audio ;) feit is wel dat de M-audio ook de Envy24 gebruikt,
en dus in games waarschijnlijk dezelfde (imo slechte) performance neerzet, maar dit weet ik niet zeker.
Aangezien de TS ook spelletjes speelt, lijkt mij de Envy24 gewoon niet de beste keus. maar dat is mijn mening en wie ben ik :) die keuze zal hij/zei toch zelf moeten maken.

• The__Virus
BiG-GuY schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 22:53:
M-Audio heet wél stabiele drivers, en ik hoef niet te rebooten om sensaura aan te zetten... maar wanneer je geluid afspeelt, met bijvoorbeeld winamp, en je switch dan van pure/srs naar sensaura (of andersom) dan moet je ff die applicatie opnieuw starten... voordat het geluid terug is... de kaart wordt dan immers herkent als andere kaart...
maar voor de rest, ik heb nu een AMDXP 2400+, en bij mij trekt die minder dan wat de persoon hierboven heeft.. waarschijnlijk zijn de drivers van de terratec dus niet zo goed...
Heb jij niet dezelfde problemen als de persoon boven je beschrijft? Werken bij jou games wél goed (met welke instelling dan ook)? Begin toch weer te twijfelen :).

• BiG-GuY

BiG-GuY

nou.. ik draai alle spellen met Sensaura aan, met 5.1 surround, en als ik sensaura uitdoe, scheelt het misschein hooguit 5 fps ofzo, in de meeste spellen zo goed als niet te merken dus, met mn AX800XT PE :D... wat zijn de rest van de specs van je pc?
als je echt vooral wilt gamen, kan je denk ik wel beter voor een creative gaan, want die ontlasten de cpu wel... maar hoeveel het in performance scheelt? ligt er maar net aan wat er voor de rest in je pc zit... ik heb vooral voor M-Audio gekozen, door de sublieme kwaliteit, en toen ik hem kocht was die goedkoper dan Audigy 2 :D (heb hem voor €49 gekocht, toen die in de aanbieding was bij Informatique :)) en ik record wel is iets, dan klinkt het een stuk beter met deze kaart...

in games moet je wel Hardware 3d mixing aanzetten, als het dat ondersteund, de M-Audio doet dat dan wel softwarematig, maar het klinkt echt super, bijvoorbeeld bij UT2004, daar kan je pas echt het verschil horen tussen Software 3D en Hardware 3D, dat verschil hoor ik niet op een Audigy... de wapen geluiden zijn zoveel scherper, en de stemmen ook :D

[ Voor 20% gewijzigd door BiG-GuY op 27-10-2005 08:42 ]

• The__Virus
Maar nogmaals de vraag: jullie hebben in games (op Visgek24 na) geen problemen met geluiden? Want dat wordt ook in de review zelfs genoemd. Als dat niet zo is, kan ik misschien beter voor de Audigy gaan of zelfs voor de X-Fi. Ik zal eens een review zoeken wat het verschil in kwaliteit is tussen de Audigy en de X-Fi, als de X-Fi echt een stuk beter is, neem ik die. Dan heb ik én goed geluid, én goede performance in games (zowel op grafisch als audiogebied), én goede driverondersteuning. Maar kan ik daar later wel digitale versterkers op aansluiten? Of moet ik dan per se zo'n breakout box hebben? Want er zit geen optische of coaxiale uitgang achterop ;(.

[ Voor 15% gewijzigd door The__Virus op 27-10-2005 15:17 ]

• Tony Vroon

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

The__Virus schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 15:13:
Maar kan ik daar later wel digitale versterkers op aansluiten? Of moet ik dan per se zo'n breakout box hebben? Want er zit geen optische of coaxiale uitgang achterop ;(.
Jazeker, ook op de XtremeMusic is dit geen enkel probleem :)
De X-Fi heeft een FlexiJack, die je op digital output kunt instellen. Vervolgens pak je een minijack naar dubbel RCA ("koptelefoonaansluiting naar dubbel tulp") kabel, en steek je de minijack in de X-Fi.
De witte/zwarte RCA-stekker steek je in de coax input van je surround receiver.

Hoewel een bay uiteraard extra aansluitmogelijkheden biedt is het geen vereiste voor digital output.

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• The__Virus
OK bedankt voor de uitleg :). Jammer dat er op de sites van Creative en Soundblaster eigenlijk zo weinig te vinden is :X. Maar die stekkers zijn geen probleem, daarmee heb ik op dit moment (met een groundloop isolator er nog tussen) mijn pc aan de stereo gehangen. Die bay kan ik later altijd nog aanschaffen, mocht deze nodig zijn. Alleen jammer dat het niet optisch is.

Maar iemand anders nog ervaringen met games (liefst ook met verschillende instellingen) met Terratec of M-Audio?

• BiG-GuY

BiG-GuY

ik heb nog geen games gespeeld waar ik geluidsstoringen had... alles werkt gewoon vlekkeloos, maar je moet wel voordat je de game start op sensaura mode zetten... anders werkt het geluid niet, als je ctrl+esc ofzo doet en dan settings verandert... en je gebrukt toch alleen stereo geluid? dan kan je sensaura gewoon aanlaten :), want met films met 5.1 kan het geluid raar klinken met sensaura aan, want dan moet je gewoon op pure/standaard draaien. maar met stereo is het gewoon links/rechts.. dus geen probleempjes, iig niet met mn headphones: Sennheiser HD212Pro (is niet de minste :D)

[ Voor 41% gewijzigd door BiG-GuY op 27-10-2005 16:34 ]

• Tony Vroon

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

The__Virus schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 16:29:
Jammer dat er op de sites van Creative en Soundblaster eigenlijk zo weinig te vinden is :X.
Als je vragen hebt mag je die altijd stellen :)

• The__Virus
Ja dat is waar. Denk dat ik toch uiteindelijk maar voor de X-Fi ga, deze is het nieuwst, van goede kwaliteit en heeft de beste driverondersteuning. Nadeel is alleen de prijs, ik zal nog eventjes aankijken of deze wat zal zakken. In ieder geval bedankt allemaal!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Lijkt mij gezien wat je ermee wilt een goeie keus!

• Visgek82
Gianni Rombios schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 22:02:
Lijkt mij gezien wat je ermee wilt een goeie keus!
I second that :) .

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:23

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

The__Virus schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 17:23:
Ja dat is waar. Denk dat ik toch uiteindelijk maar voor de X-Fi ga, deze is het nieuwst, van goede kwaliteit en heeft de beste driverondersteuning. Nadeel is alleen de prijs, ik zal nog eventjes aankijken of deze wat zal zakken. In ieder geval bedankt allemaal!
En welke van de 3 neem je dan?

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

• The__Virus
De goedkoopste, De Extreme Music, anders wordt het te duur. Die breakoutbox heeft voor mij (sowieso op dit moment) geen meerwaarde, aangezien ik nog geen digitaal gebruik. De koptelefoon en speakers sluit ik wel aan mbv. een splittertje en de microfoon kan er ook gewoon achter in.

[ Voor 4% gewijzigd door The__Virus op 28-10-2005 07:02 ]

Pagina: 1