Op dit moment luister ik mijn muziek (voornamelijk hoge bitrate mp3's) via mijn onboard geluidskaart van mijn Nforce4, een realtek kaartje (7.1). Nu is er in PMG een topic waarin een aantal zeggen dat onboard geluid slechte kwaliteit levert en je veel beter voor een losse geluidskaart kan gaan van Creative. Nu zit ik te twijfelen tussen de Audigy 2 en de X-Fi (de goedkoopste, Gaming versie).
Beide hebben ze het voordeel dat de CPU wordt ontlast.
X-Fi:
Voordelen:
- Beter geluid bij MP3's van lage kwaliteit (maar heb ik niet veel).
- 'Surround' met een koptelefoon
- Zeer toekomstgericht (heeft helaas geen onboard geheugen)
Nadelen:
- Prijs
Audigy 2:
Voordelen:
- Beter geluid dan Realtek
- Niet duur
- EAX 4.0
- Redelijk toekomst gericht
Nadelen:
- Mogelijk mindere geluidskwaliteit dan X-Fi (al dan niet drastisch bij normaal gebruik)
- Maar tot 5.1 surround
Welke keuze moet ik maken?
Wat ik er mee doe:
- MP3's luisteren
- Gamen (shooters en race-games)
- Af en toe muziek maken met bijv. Reason.
Mijn geluidsinstallatie:
- Goedkope, maar prima headset (Sweex/US-Blaster USB 360, geen geweldige geluidskwaliteit)
- 2 x 120 Watt Magnat speakers op 5x80 Watt Pioneer versterker (komt goed geluid uit, maar kan volgens mij beter, door een nieuwe geluidskaart.
Welke keuze moet ik maken? Is het misschien net zo verstandig om bij onboard te blijven? Graag jullie mening hierover! En vertel me je ervaringen met deze geluidskaarten!
Beide hebben ze het voordeel dat de CPU wordt ontlast.
X-Fi:
Voordelen:
- Beter geluid bij MP3's van lage kwaliteit (maar heb ik niet veel).
- 'Surround' met een koptelefoon
- Zeer toekomstgericht (heeft helaas geen onboard geheugen)
Nadelen:
- Prijs
Audigy 2:
Voordelen:
- Beter geluid dan Realtek
- Niet duur
- EAX 4.0
- Redelijk toekomst gericht
Nadelen:
- Mogelijk mindere geluidskwaliteit dan X-Fi (al dan niet drastisch bij normaal gebruik)
- Maar tot 5.1 surround
Welke keuze moet ik maken?
Wat ik er mee doe:
- MP3's luisteren
- Gamen (shooters en race-games)
- Af en toe muziek maken met bijv. Reason.
Mijn geluidsinstallatie:
- Goedkope, maar prima headset (Sweex/US-Blaster USB 360, geen geweldige geluidskwaliteit)
- 2 x 120 Watt Magnat speakers op 5x80 Watt Pioneer versterker (komt goed geluid uit, maar kan volgens mij beter, door een nieuwe geluidskaart.
Welke keuze moet ik maken? Is het misschien net zo verstandig om bij onboard te blijven? Graag jullie mening hierover! En vertel me je ervaringen met deze geluidskaarten!