Toon posts:

[2000/XP] Unattended partitioneren en formatteren in ntfs

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi beste Got'ers!

Ik vind na enkele weken.... googlen geen geschikt antwoord op mijn volgende probleem: ik zoek een tool die op een DOS opstartdiskette werkt en via commandoregel (al dan niet met commando-file) partities (unattended dus) kan formatteren in NTFS (3.1 is de xp versie niet?).

Mijn eisen/reden (als die niet duidelijk zijn ;-)):
- maak verschillende partities
- formatteer deze in ntfs
- start installatie-cd van 2000/XP/enz.

Waarom? Ik heb graag de windowsmap in een andere naam op een aparte partitie, ook met de program files & Document en Settings directorys.

Unattended partities kan ik via de undocumented switches van fdisk maken, of ik kan gdisk van norton gebruiken. Suggesties welkom!

Ik weet nog niet of het bij gdisk nodig is te rebooten. Zoja laat ik net als bij fdisk de pc opnieuw opstarten en kijken of op de diskette de gepipete output van fdisk of gdisk in een logfile aanwezig zijn.

Maar dan... formatteren in ntfs... Anyone?

Converteren na installatie is geen optie omdat dan minimaal de mft's van de programfiles partitie en de docs & setts partitie ergens middenin komen te staan en dergelijke. De windows-partitie kan ik namelijk met de unattended install WEL laten converteren naar ntfs VOOR de installatie.

Tenslotte kan ik met 'n tooltje (heb ik nog niet) volgens mij de pc laten doorstarten vanaf de cd (ik zie bij sommige opstartcd's wel eens de optie om op te starten vanaf de harde schijf, dus moet kunnen).
Of ik roep winnt aan met de unattendedswitch en het winnt.sif op de disktte. Moet niet zo'n probleem zijn lijkt me ;-)

Het lijkt me dat dit ook onder linux te realiseren moet zijn, maar weet hier echter helaas te weinig van.

Vast hartelijk dank voor het advies en de moeite,

Gitaarlab

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2005 03:16 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik zet even [2000/XP] in de topictitel, zodat die voldoet aan de policy :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt! Ik zal mijn best doen me voorts aan deze policy te houden.

Vraag voor mijn GOT-Leerproces (ik ben vrij nieuw hier, ben vertrokken bij EE):
Trekt de geëdite topic-titel niet het verkeerde publiek omdat het antwoord op deze vraag onder 2000/XP vrij standaard het volgende is:

diskpart /s parttbl.txt

File parttbl.txt:
select disk 0
clean
select disk 0
create partition primary size 5120
assign
active
select disk 0
create partition primary size 1048
assign
select disk 0
create partition primary size 45056
assign
select disk 0
create partition primary
assign
exit

Batchscript frmtpart.bat:
format C: /FS:ntfs /V:System /Q /Y
format D: /FS:ntfs /V:Swap /Q /Y
format E: /FS:ntfs /V:Apps /Q /Y
format F: /FS:ntfs /V:Data /Q /Y

Met de originele installatie-cd (en diskettes) kun je wel naar de recoverymode (toes R) en vervolgens de console (toets C) gaan maar dan kun je niet bij de diskette (of weet iemand hoe dit moet?) zodat je een batchscript kunt aanroepen of een diskpart-commandofile aangeeft.
Je kunt nu WEL met een gafische interface MEERDERE partities maken EN formatteren VOOR een windowsinstallatie (helpt misschien andere lezers van dit topic ;)).
Maar dan moet je nog dus nog wel alles met de hand doen, wat voor een gebruiker toch te moeilijk is vaak!

Helaas werkt format.com (en diskpart) van 2000/XP niet onder dos 6.x/7 en de standaard format van dos accepteert geen /FS switch.

Omdat ik het specifiek onder dos zoek (en zeer geinteresseerd open sta voor een 1 diskette linux alternatief) zou er dan niet [DOS] voor de topic titel moeten staan?

Vast bedankt,

GitaarLAB

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:22
Hoe wij zoiets vroeger oploste was met ghost een disk imagen waar geen data op stond. zo kreeg je een file van enkele kb's groot waarin exact de partitie tabel (geformateerd en wel) in stond die je wilde hebben.

Verwijderd

Topicstarter
@DukeBox:

Ik weet niet of je (optie 1) een image van een gehele gepartitioneerde disk bedoelt
of (optie 2) een image van 1 enkele patitie en die laten aan passen per 'te formatteren partitie'.

Het eerste is wel een goed idee (helaas niet wat ik zoek), het 2e zou mss wel mogenlijk zijn.

Wat zijn de voor/nadelen van door ghost laten aanpassen van een image van een kleine ntfs-geformatteerde paritie naar een grotere? (ik snap dat ie bv niet van te voren heeft gecontroleerd op slechte sectoren zoals een reguliere (zonder /q) format dat doet).

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:57

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

AEFdisk kan alles partitioneren vanuit DOS. Het mooiste is dat middels één commanderegel met een aantal switches, het mogelijk is om een partitie te creëren, actief te maken en te formateren als NTFS. Tooltje is Shareware. Enkele mogelijkheden:
Creating all types of partitions, with absolute or relative size
Deleting partitions based on their type or place in the partition table
Formatting FAT partitions quickly
Hiding and unhiding FAT and NTFS/HPFS partitions
Changing a partition's type ID
Activating a partition
Installing loader code in the Master Boot Record
Displaying partition information
Displaying logical characteristics information
Completely command line driven
Helps unattended installation
Automatic calculation of free space and available partition entry
Handling as many harddisks as your hardware and BIOS support
Support for max 8 GB harddisk without Extended BIOS
Support for max 2 TB harddisks if Extended BIOS is present

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:22
Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 15:17:
Ik weet niet of je (optie 1) een image van een gehele gepartitioneerde disk bedoelt
of (optie 2) een image van 1 enkele patitie en die laten aan passen per 'te formatteren partitie'.
Je kan alle combinaties maken die je wilt. Auto 'extend/shrink' kan je ook via de commandline opgeven.
Wat zijn de voor/nadelen van door ghost laten aanpassen van een image van een kleine ntfs-geformatteerde paritie naar een grotere? (ik snap dat ie bv niet van te voren heeft gecontroleerd op slechte sectoren zoals een reguliere (zonder /q) format dat doet).
Voordelen, erg snel.
Nadelen, zoal je zelf al schrijft je doet geen format. bad sectors e.d. zul je dus pas ontdekken bij het lezen/schrijven van de hdd.

Verwijderd

Topicstarter
Zo te zien zijn er genoeg tools om unattended te partitioneren! Nu nog formatteren!!!
Hoe zit het met Acronis en PQM?

@Question Mark:
Ik heb de site van AEFDISK nog maar eens doorgelezen, maar vindt alleen datgene wat jij al quotte:
"Formatting FAT partitions quickly"... Ik kan ook bij de commandline opties geen format NTFS optie vinden.
The /formatfat command allows formatting FAT16 and FAT32 partitions. The data clusters aligned to 4k clusters (in case of an unformatted partition), so data access is faster than using normal format, and the volume can be converted effectively to NTFS later (see also the /cvtarea command).

The /cvtarea command creates a contiguous file called cvtarea.tmp on the specified FAT32 partition. The partition must be formatted and empty. The file placement and size is calculated automatically. This is useful for converting the partition to NTFS using the 'convert' deployment tool from Microsoft. The system must be rebooted after using this command.
In de faq van aefdisk staat: "After a reboot, you can format the new drives with any format utility, if the partitions are not preformatted by AEFDISK". Wat is een pre-format? Is dit een low-level format zoals google ontelbare links spuugt, of het equivalent van een format /q onder dos?

Wel heb ik deze keer de incredible unioos opstart diskette gevonden! Dat is sowiso een goede oplossing om fases aan te geven tussen rebooten!!! Super bedankt dus!

@DukeBox:
Jouw 'omweg' klinkt hartstikke logisch/interessant. Vind ik geen andere oplossing ga ik deze truuk gewoon gebruiken!!! Super Bedankt!
Pagina: 1