Webserver achter router, portmapping wertk niet?

Pagina: 1
Acties:

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Ik weet dat dit probleem al heeel vaak langs is geweest, en ik heb de search ook uitgebreidt gebruikt maar helaas zonder resultaat. Ook google gaf geen uitkomst. En ik ben ondertussen al 2 dagen zonder resultaat aan het klooien.

Goed. Ik had voorheen een linux server (rh9) draaien die rechtstreeks verbonden zat aan mijn internet.

Internet -- Linux server -- switch -- pc's

Op deze linux server had (en heb) ik een Apache server draaien. Mensen van buitenaf konden probleemloos op mijn webserver connecten doormiddel van http://62.*.*.*

Nou heb ik sinds kort een router gekocht en deze aangesloten. Het is een Hawking router merk HWR54G. Deze heeft een ingebouwde switch dus mijn pc's zijn hier direct op aangesloten:

Internet -- Router (inc switch) -- Pc's (inc de linux server)

Nou werkt alles perfect verder, maar ik wou uiteraard mijn webserver ook weer online hebben. Dus bij de Virtual Servers van mijn router heb ik port 80 geforward naar mijn Linux server. Howel mijn router dhcp uitdeelt heb ik mijn linux server als eenigste een statisch ip gegeven (nmlk 192.168.1.1) om te voorkomen dat deze oppeens een ander ip krijgt (ik weet dat het bijna nooit gebeurd maar ik speel graag safe). De router begind met dhcp uit te delen vanaf 192.168.1.2.

Ik heb de router dus zo ingesteld dat port 80 geforward word naar 192.168.1.1 echter het schijnt niet te werken. Lokaal werkt het perfect, vanaf inet dus niet. Ik heb verder geen instellingen veranderd aan de linux server dus vind beetje raar dat het niet werkt.

Ik zat er nog aan te denken dat het misschien aan mijn httpd.conf kon liggen, daarin heb ik ingesteld dat de poort waarnaar geluisterd moet worden poort 80 is (dus zoals het was). Bij servername heb ik mijn externe ip geprobeerd (wat ik van chello krijg) en mijn internet ip (van de router) beiden zonder resultaat.

Het portforarden van applicaties (bv emule) werkt ovigens zonder problemen dus ik vraag me af of het aan de router ligt. Maar ik zou verder dus niet weten wat het anders zou kunnen zijn.

Signature

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:11
Ik neem aan dat je op de linux server een NAT firewall/portforwarding verhaal had draaien in je oude setup? Heb je dat wel uitgeschakeld? Zit je niet toevallig op de verkeerde netwerkkaart o.i.d.?

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• sjhgvr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:15
Is 192.168.1.1 het ip adres niet van de router zelf, maw: http://192.168.1.1/ < daarin je router configgen?
Geef je server eens 192.168.1.2 .. of praat ik nu poep ?
edit: en natuurlijk 80 forwarden voor/naar 192.168.1.2

[ Voor 16% gewijzigd door sjhgvr op 26-10-2005 00:49 ]

oisd.nl

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

tozzke

aka tozzert

probeer je de server zelf te benaderen vanaf je interne netwerk naar je "internet-ip" of laat je het anderen proberen?
veel routers ondersteunen namelijk geen loopback oid, waardoor je zelf vanaf intern niet je "internet-ip" kunt benaderen

Verwijderd

@ tozzke:
Correct, de meeste goedkope flutroutertjes die ondersteunen geen NAT-loopback. Dus dan moet je met stinkende oplossingen gaan werken. Zoals bijvoorbeeld je interne DNS-A records aanpassen. Ik heb hier intern ook een DNS server die voor al mijn externe DNS namen een verwijzing maakt naar een intern IP adres.
nslookup baracuda.homeip.net
Server: airsucker.air.lan
Address: 10.0.0.3

Name: baracuda.homeip.net
Address: 10.0.0.3
Als je dit vanaf een externe locatie doet dan krijg je mijn externe IP adres terug. Zo werkt mijn server wel vanaf binnen mijn netwerk.
Je kan ook proberen de routes aan te passen, maar dat zal ook wel niet gaan in een simpele router.

Sowieso als je een interne server hebt, ga dan nooit hosts bestanden aanpassen maar gebruik een DNS server. Scheelt je veel pijn/moeite.

• MrMartinH
Sorry voor de late reply, ben druk bezig geweest met school en ziek zijn.

Ik heb op mijn linux server inderdaad portforwarding en firewall uitgeschakelt. ik zit ook wel op de goede netwerkkaart. Ik kan namlelijk wel de shares op mijn server benaderen.

Mijn router heeft als ip 192.168.1.254 (standaard) dus vandaar dat ik mijn linux server gewoon op 192.168.1.1 heb laten staan. Dit moet toch geen problemen geven?

Ik heb vrienden gevraagd of zij vanaf hun computer konden connecten op mijn server (http://62.*.*.*) maar zij konden ook niet op mijn server connceten dus. Ik kan wel intern dus op mijn server komen (http://192.168.1.1)

Signature

• TAMW
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-04 22:00
kent je server de weg terug wel? dwz heb je een gateway of route toegevoegd op je server

• MrMartinH
Dat laatste was idd de fout. Ik dacht dat de server die automatisch zou pakken maar dat was dus niet zo. bedankt. het werkt nu, anderen kunnen op mijn webserver komen nu met IP 62.*.*.* en ikzelf kan ook op mijn exte3rne ip connecten vanachter mijn router.

Signature

Pagina: 1