Toon posts:

[OSX] Kopie Tiger CD gebruiken ipv Upgrade DVD - Mag dit?*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een Mac Mini. Helaas heb ik nog een Mac Mini van de oude zending. Op mijn Mac is OSX Panther geinstalleerd en staat ook op DVD. Ook zit er een Tiger Upgrade DVD bij die je over Panther heen moet installeren. Bij een nieuwe installatie moet ik dus eerst Panther installeren en daarna Tiger erover. Dit is zeer tijdrovend.

Ik vraag me nu af of ik een kopie mag branden van de volledige Tiger DVD. Een vriend van mij heeft deze namelijk. Mag dit of is dit illegaal? Ik heb namelijk toch betaald voor Tiger. Aangezien ik geen illegale OSX Tiger wil installeren vraag ik hier maar ff. Zou wel fijn zijn als dit mag.

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Als je Tiger kopieert van een vriend van jou gebruik je in feite zijn licentie. Dit mag dus zowiezo al niet. Daarnaast zal Tiger alleen installeren op jou mac als hij als losse licentie verkocht is. Legale kopieen zijn volgens de Nederlandse wet thuiskopieen voor archiverende doeleinden.

Hoevaak wil jij je mini trouwens opnieuw gaan installeren? 8)7

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Als je opnieuw wilt installeren dan zorg je gewoon dat je Tiger Upgrade DVD je schijf formatteerd en dat je dat NIET zelf van te voren doet. Want hij eist een Panther of nieuwere installatie. Tiger of Tiger gaat dus ook goed. :)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Maar het mag dus wel? Hij heeft idd een losse retail versie van Tiger.

Oxi: Hoe gaat dat precies in zijn werk? Ik kan namelijk mijn schjf formatteren met het schijfhulpprogramma. Moet ik dat dan doen?

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2005 01:10 ]

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-02 02:38

tweakerbee

dus..?

Als je het zeker wilt weten: bel Apple. Persoonlijk zou ik het gewoon doen, omdat je er nu eenmaal voor betaald hebt en je jezelf alleen wat werk bespaart. Apple gaat er niks op achteruit... ik kan me dan ook niet indenken dat ze het erg zouden vinden.

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Topicstarter
Idd Apple verliest er totaal geen inkomsten mee. Ik heb toch al betaald voor een Tiger licentie. Maar toch blijft mijn origineel een upgrade, en ik weet van mijn Windows tijd dat een Upgrade minder is dan een Retail versie. Bij Microsoft mag het in ieder geval niet. Komt ook omdat Microsoft upgrades voor minder geld verkoopt.

Verkoopt Apple ook upgrades? In dat geval zal het niet mogen. Als Apple alleen vol versies verkoopt dan lijkt het mij niet zo'n probleem.

Ik zal morgen eens bellen naar Apple. In ieder geval ben ik te trots op mij Mac om er een illegale kopie op te zetten.

Als het nou een Wintel was... ;)

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:27

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Bij de Mac Mini's die na de introductie van Tiger nog zonder Tiger werden geleverd, werd vaak simpelweg een kopie van de retail Tiger DVD gedaan (ik werk in een AC, dus vandaar dat ik dit weet ;) ). Dit was met toestemming van Apple Nederland. Het lijkt me dus niet dat ze erg veel problemen van maken. Bovendien heeft OSX geen serials dus het valt nauwelijks te controleren.

Launching containers into space

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Of het nou mag of niet, dit valt nog best binnen de morele norm van het "illegaal kopiëren". Je laat Apple er geen inkomsten mee mislopen, zolang je de kopie alleen op je eigen mini loslaat.

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-09-2025
matiasjansen schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 00:53:
Als je Tiger kopieert van een vriend van jou gebruik je in feite zijn licentie. Dit mag dus zowiezo al niet. Daarnaast zal Tiger alleen installeren op jou mac als hij als losse licentie verkocht is. Legale kopieen zijn volgens de Nederlandse wet thuiskopieen voor archiverende doeleinden.

Hoevaak wil jij je mini trouwens opnieuw gaan installeren? 8)7
Dat is dus NIET waar, want licenties zijn (over het algemeen) niet gekoppeld aan het medium. Ik duik liever niet in het buitengewoon interessante vraagstuk van de Civiel rechtelijke qualificering van de overeenkomst van de "koop" van software, maar neem dat maar van me aan.
Je hebt een licentie voor de gebruik van een bepaald soort van de software in bepaalde omstandigheden. Soort software: bijv retail, upgrade, home of professional. Omstandigheid: 1-stoel, 5-stoelen, studenten-licentie.

Je mag dus waarschijnlijk niet de CD van je vriend kopieren omdat dat een andere versie van de software is: Retail versus Upgrade. Maar: Lees je licentie erop na; kan zijn dat het gewoon een licentie voor de OSX tiger is, zonder dat er op een enkele manier impliciet of expliciet naar "upgrade" verwezen wordt. Dan kan je in mijn ogen weer wel een kopie maken.

Interessant detail: Je hebt een licentie op de software (en eigendomsrechten op de schijf, maar das minder interessant). Dat betekend dat als je je cdtje naar de klote helpt, je in principe tegen kostprijs (paar euro) een nieuwe CD van Apple zou moeten kunnen krijgen. Als je dat doortrekt: Als je inderdaad een OSX licentie, en niet specifiek upgrade, hebt zou je zelfs kunnen proberen een officiele OSX schijf bij Apple los te peuteren. Maar dat gaat je denk ik niet lukken: probeer bij Apple maar iemand aan de telefoon te krijgen die begrijpt wat je bedoelt....

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Wat een moeilijk gedoe....

Ik zou gewoon een kopie draaien en je orgineel netjes opbergen ver weg in een kast zodat je hem niet kwijt raakt.
Update of volledige versie, het is nog altijd dezelfde versie van Tiger, heb je al netjes voor betaald dus wat is het probleem.

Moeilijk doen is ook een vak ;-)

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Ik heb even je titel aangepast :)

Of het helemaal legaal is durf ik zo niet te zeggen, maar ik lees hierboven al dat het niet eens nodig is: Als er al Panther op staat kun je ook een "fresh install" kiezen bij de Upgrade DVD.

Mag ik vragen hoe je aan die upgrade DVD komt? Ik heb er zelf ook één, via Apple Developer Connection, maar een week later kreeg ik de full install DVD ook, dus die upgrade DVD ligt nu te verstoffen. Ik mag 'm echter niet verkopen volgens de ADC voorwaarden :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Grimreaper schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 01:47:
[...]

Dat is dus NIET waar, want licenties zijn (over het algemeen) niet gekoppeld aan het medium. Ik duik liever niet in het buitengewoon interessante vraagstuk van de Civiel rechtelijke qualificering van de overeenkomst van de "koop" van software, maar neem dat maar van me aan.
Je hebt een licentie voor de gebruik van een bepaald soort van de software in bepaalde omstandigheden. Soort software: bijv retail, upgrade, home of professional. Omstandigheid: 1-stoel, 5-stoelen, studenten-licentie.

Je mag dus waarschijnlijk niet de CD van je vriend kopieren omdat dat een andere versie van de software is: Retail versus Upgrade. Maar: Lees je licentie erop na; kan zijn dat het gewoon een licentie voor de OSX tiger is, zonder dat er op een enkele manier impliciet of expliciet naar "upgrade" verwezen wordt. Dan kan je in mijn ogen weer wel een kopie maken.

Interessant detail: Je hebt een licentie op de software (en eigendomsrechten op de schijf, maar das minder interessant). Dat betekend dat als je je cdtje naar de klote helpt, je in principe tegen kostprijs (paar euro) een nieuwe CD van Apple zou moeten kunnen krijgen. Als je dat doortrekt: Als je inderdaad een OSX licentie, en niet specifiek upgrade, hebt zou je zelfs kunnen proberen een officiele OSX schijf bij Apple los te peuteren. Maar dat gaat je denk ik niet lukken: probeer bij Apple maar iemand aan de telefoon te krijgen die begrijpt wat je bedoelt....
Je hebt gelijk, als hij al een legale tiger licentie heeft, kan hij met gemak een andere versie van het OS installeren (of dit nou alleen legaal is bij upgrade of bij regulier, dat moet Apple uitmaken).

Ik zat met mijn gedachten in de serienummers. Daar is een medium wel gekoppeld aan een licentie, aangezien het serienummer de licentie vertegenwoordigd.

Maar OSX gebruikt geen serienummers... :z

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Feit is dat de koper een licentie heeft om Tiger te draaien. Dus indien je Panther hebt en een upgrade voor Tiger betaald, dan heb je dus een licentie om Tiger te draaien. En dan zal het Apple verrotten hoe Tiger eropkomt, via de weg die je hebt, via een ali illegali CD of een Torrent of nog gejat uit de kerkers van Saddam Hussein..... je hebt een licentie om Tiger te draaien en dat is waar het om gaat, het onderliggende medium is slechts het materiaal om die verzameling 1tjes en 0tjes te verplaatsen.

• Oxi

Oxi

Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 01:08:
Bedankt voor jullie reacties. Maar het mag dus wel? Hij heeft idd een losse retail versie van Tiger.

Oxi: Hoe gaat dat precies in zijn werk? Ik kan namelijk mijn schjf formatteren met het schijfhulpprogramma. Moet ik dat dan doen?
Als je opnieuw wilt installeren:
* Formatteer niet, dus zorg dat er nog 10.3 of nieuwer op staat.
* Stop de Tiger upgrade schijf erin en reboot
* Je hebt verschillende opties om OSX er op te zetten. Hier kan je bijvoorbeeld voor formatteren kiezen. Maar ook upgrade, 'Archive & Install'.

Verwijderd

Er bestaan helemaal geen OS-X Upgrade CD's voor niet ADC-members.

Jij hebt een mac mini gekocht, met daarbij geleverd Panther. Om Tiger te installeren heb jij dus een Retail versie nodig van Tiger. Een upgrade van Tiger die verkocht wordt of meegeleverd met toestellen bestaat helemaal niet.

Tiger is er in 2 versies :
  • in een systeemdisk versie meegeleverd bij een computer. In dit geval mag je volgens de licentie dat enkel op die computer installeren
  • in retail versie, daarmee bedoel ik dat je de doos gaat kopen bij een dealer.
Als je de mini kocht na een bepaalde datum, dan kon je de panther dvd gaan inruilen voor een tiger dvd, je moest enkel de verzendingskosten betalen dacht ik.

Als je een mac mini hebt gekocht, voor die datum dat die inruilperiode geldig was, dan heb je helemaal niet betaald voor Tiger, maar voor Panther, en bijgevolg heb je dus ook geen recht op Tiger.. en is het al helemaal illegaal om Tiger van je vriend te installeren ;)

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-02 00:08

Nitai

Live the life you love.

ik heb toch echt een Upgrade DVD van Tiger hoor....

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• griphin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11-2025
Is het niet gewoon een DVD waarop een complete installatie staat? Bij winxp upgrade is dat namelijk wel zo. Je mag hem alleen installeren als je een andere windows versie hebt, maar je hoeft die versie niet persee eerst te installeren voordat je windows xp installeert. Je kan je upgradeversie dus direct op een geformateerde schijf installeren.

Ik neem aan dat Apple met eenzelfde soort systeem werkt, aangezien Apple alles makkelijk maakt?

• Oxi

Oxi

Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 12:16:
Er bestaan helemaal geen OS-X Upgrade CD's voor niet ADC-members.
Ik heb géén ADC.
http://pics.oceserver.nl/oxi/Tiger-upgrade.jpg

Deze kon je voor €17.50 bestellen als je na de release van Tiger en voor de bundeling daarvan een Mac had gekocht.

Hier staat overigens de COMPLETE versie van Tiger op. Maar hij heeft een bestaande Panther of Tiger installatie nodig voor het werkt.
griphin schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 12:23:
Is het niet gewoon een DVD waarop een complete installatie staat? Bij winxp upgrade is dat namelijk wel zo. Je mag hem alleen installeren als je een andere windows versie hebt, maar je hoeft die versie niet persee eerst te installeren voordat je windows xp installeert. Je kan je upgradeversie dus direct op een geformateerde schijf installeren.

Ik neem aan dat Apple met eenzelfde soort systeem werkt, aangezien Apple alles makkelijk maakt?
Klopt, Behalve dat hij ook echt checkt op 10.3 of later.

[ Voor 58% gewijzigd door Oxi op 27-10-2005 21:23 ]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Dus is het legaal om de CD van de vriend te gebruiken, want dat wat op je PC staat is wat de licentie bedoeld.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reactie. Ik heb via e-mail contact opgenomen met mijn dealer. Ik heb het volledige verhaal uitgelegd, en dit was zijn reactie:

"Formeel mag het niet.... maar in dit geval... :-''

Dus ik heb vanmiddag een kopie gemaakt van de volledige Tiger.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:46
Wij hebben hier op de zaak ook regelmatig van deze "rand" gevallen, officieel mag het niet. Maar er is niemand die er een probleem mee heeft dat jij je Tiger installeert met een andere cd, als je de licentie maar kunt laten zien bij een evt. controle is er echt niks aan de hand. En die licenties heb jij wel, hoe je dan het os installeerd daar kan Apple niet wakker van liggen.
Pagina: 1