Toon posts:

[VIA Epia SP....] Kan ik er mee doen wat ik er mee wil doen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil voor bij mij thuis op de kast een soort huis tuin en keuken servertje plaatsen voor mij computers thuis. Ik heb mij laten verlijden door de via epia SP serie.

Ik wil de volgende rollen geven:

UT2004 Server
Fileserver/backup
Webserver

Nu wil ik graag weten welke SP ik het beste kan nemen?

Is het de SP13000 of de SP8000 Fanless?

Vanwege dat ik dus ook een UT2004 server wil draaien vraag ik me af of de SP8000 wel sterk genoeg is en vraag ik me af of de fan van de sp13000 veel lawaai geeft.

Het volgende wil ik als opstelling nemen:

Via Epia SP13000
Slimline Teac CD-ROM 24x Zwart
1 gb pc3200 Geheugen @ Coolprices.nl
2 x SATA Maxtor Diamondmax 10 300 gig
Cubid 3688 Black (behuizing)

Let niet er niet op of de 2 hds in de kast passen wat dat kunnen ze niet 8) daar heb ik al wat op gevonden.

Alvast bedankt

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-05 23:31

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

Op het einde van de review van de SP1300 op Epiacenter.com zeggen ze dat de cpufan 'noizy' is, maar als de pc op de kast komt te staan heb je er weinig last van denk ik.
Ik heb zelf een Epia M10000, deze heeft ook als webserver gedraaid en volgens tests is die te vergelijken met een P3 800Mhz. Ik kon zo snel niet de vereisten voor UT2004 Server vinden dus daar kan ik je niet mee helpen.
Ik heb het standaard cpukoelblok en fan vervangen voor een Zalman NB47J, deze houd de cpu zonder fan niet voldoende koel dus hangt er nog een Papst 80mm fan boven. Met een 80mm intake fan en een 92mm outtake fan alle twee op 5V is mijn Epia in een koffer erg stil, stiller dan een slimline PS2 volgens mij.
Als je linux wilt gaan draaien op je epia is http://www.epios.net/ misschien wel een idee om te bekijken, een linuxdistrobutie voor Epia moederborden. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd.

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
Ik draai Debian prima op mijn epia, en daarvoor Red Hat 9 ook. De Fedora Cores hebben me weleens installatie problemen gegeven.
Dat epiOS maakt me wel nieuwsgierig, maar ze hebben helaas niet echt een duidelijke about pagina, maar dit zijn features die ik zo even vond:
- Gentoo based.
- Geoptimaliseert voor epia's met kernel-patches en andere VIA-patches, helaas voor mij alleen maar voor de M-reeks (CLE266 en CN400).

Verwijderd

Topicstarter
Grubeater schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 23:19:
Op het einde van de review van de SP1300 op Epiacenter.com zeggen ze dat de cpufan 'noizy' is, maar als de pc op de kast komt te staan heb je er weinig last van denk ik.
Ik heb zelf een Epia M10000, deze heeft ook als webserver gedraaid en volgens tests is die te vergelijken met een P3 800Mhz. Ik kon zo snel niet de vereisten voor UT2004 Server vinden dus daar kan ik je niet mee helpen.
Ik heb het standaard cpukoelblok en fan vervangen voor een Zalman NB47J, deze houd de cpu zonder fan niet voldoende koel dus hangt er nog een Papst 80mm fan boven. Met een 80mm intake fan en een 92mm outtake fan alle twee op 5V is mijn Epia in een koffer erg stil, stiller dan een slimline PS2 volgens mij.
Als je linux wilt gaan draaien op je epia is http://www.epios.net/ misschien wel een idee om te bekijken, een linuxdistrobutie voor Epia moederborden. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd.
bedankt, hier zal ik cker naar kijken als ik een epia heb.

Heeft iemand een idee of dat wat ik wil gaan doen ook op een SP8000 kan?

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-05 23:31

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 23:52:
[...]

bedankt, hier zal ik cker naar kijken als ik een epia heb.

Heeft iemand een idee of dat wat ik wil gaan doen ook op een SP8000 kan?
Een web- en fileserver gaat zeker, maar UT2004 Server weet ik niet. Als dat de zelfde vereisten als het spel zelf nodig heefd dan zou ik voor de SP13000 gaan omdat de SP8000 nog langzamer is dan de M10000 die weer te vergelijken is met een P3 800MHz zoals ik al eerder zei.
Je zult dus even naar de vereisten van UT2004 Server moeten kijken.

Eerder heb ik Gentoo gedraaid op mijn Epia, dat had wel wat voeten in aarde omdat ik niet direct de juiste cpuflags voor de kernel kon vinden.
Suse 8.1 herkende de cpu niet als een compatible x86 cpu maar dat zal met nieuwe versies wel zijn opgelost.
Nu staat er een dualboot met WinXP en Kunbuntu op, werkt goed. Ik heb helaas met het poetsen van mijn toetsenbord datzelfde toetsenbord gemold.

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

Verwijderd

Topicstarter
Heel vaag hoor maar ik kan nergens die specs vinden van de Standalone Dedicated Server van UT2004.

Ik had een tijdje geleden van stage nog een P3 800 megaherz gekregen, daar heb ik gister nacht die Dedicated server mee gedownload. Ik ga vandaag of morgen die proberen het te draaien en zal ik kijken of het wil lukken.
Pagina: 1