Toon posts:

Netwerken met usb-modem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij een vriend van me thuis wil ik graag een netwerkje opzetten zodat er ook nog een laptop (draadloos) of 4 andere computers kunnen internetten. De computer die er nu staat heeft verbinding via een usb modem en beschikt over een netwerk kaart. Ik heb dus die computer via een straight kabel aan de router (draait met fixed IP, GOED!!!) gehangen en de IP adressen allemaal goed (!!) ingesteld. Nu heb ik nog geen internet gedeeld via de pc die er al staat, maar heb geprobeert te pingen vanaf de laptop (draadloos) naar de vaste pc. Dit wilde sowieso al niet lukken en ik snap niet waarom niet.

IP Adres vaste PC (WinXP pro): 192.168.0.1
IP Adres router: 192.168.0.2
IP Adres laptop (WinXP pro): 192.168.0.3

alle subnet masks staan goed ingesteld en ook het werkgroep staan hetzelfde ingesteld.

Bij mij thuis werkt dit gewoon zonder problemen...

Heeft iemand hier ook (slechte) ervaringen mee en misschien een oplossing?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Je hebt een USB modem en een ethernet (wireless) router?
Voor ongeveer hetzelfde bedrag had je een wireless ethernet router waar meteen een ADSL-modem inzit (USB-modem dus ik gok ADSL).

Kun je op de laptop de router pingen?
Kun je vanaf de pc de router pingen?
Als je de laptop op "Automatisch IP verkrijgen" zet (en de DHCP-server in de router staat nog aan), krijgt de laptop dan ook een IP?
Toevallig de netwerkkabel van de pc in de WAN-poort van de router geprikt ipv in een LAN-poort?
MAC-adressen geblocked in (het wireless gedeelte van) de router?
WEP/WPA-key ingevuld?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Laptop kan router pingen en PC kan router pingen.

ethernet modem is geen optie, omdat het alleen is wanneer ik langskom en hij is daar te simpel voor ;)

DHCP werk ik nooit mee, langzaam in mijn ogen, maar heb ik wel geprobeert... en werkte gewoon.

En nee... kep de kabel niet in de WAN poort gedaan... tis straight... toch heeft die vriend van me het wel geprobeert... zonder succes

• Paul
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 22:11:
Laptop kan router pingen en PC kan router pingen.
Dan _zou_ de laptop ook de pc moeten kunnen pingen en v.v.
ethernet modem is geen optie, omdat het alleen is wanneer ik langskom en hij is daar te simpel voor ;)
Te simpel voor een ethernetmodem? Inpluggen, username en ww van ADSL opgeven, netwerkkabel in pc, automatisch ip verkrijgen en gaan met die banaan :P
"Alleen als ik er ben" -> Je hebt nu ook een stuk hardware gekocht. Voor dat bedrag +/- 5 euro oid had je enzelfde apparaat waar meteen een modem inzat :P
DHCP werk ik nooit mee, langzaam in mijn ogen, maar heb ik wel geprobeert...
Langzaam? Wat, dat ip krijgen zelf? Doorvoersnelheid als je al een ip hebt? 100x je pc opstarten kost (qua ip verkrijgen, niet het echte opstarten :P ) minder tijd dan handmatig een ip-adres/netmask/dns-server/gateway invullen :P
en werkte gewoon.
Dan heb je een typfout gemaakt in de ip-adressen :)
En nee... kep de kabel niet in de WAN poort gedaan... tis straight... toch heeft die vriend van me het wel geprobeert... zonder succes
Ik snap de link die jij legt tussen WAN poort en straight niet? WAN-poort is de poort waar (vanaf het modem) internet de router binnenkomt. Een straigth-kabel (in netwerktermen) wil gewoon zeggen dat alle adertjes aan beide kanten fsiek hetzelfde liggen.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
ik bedoelde met dat DHCP dat ik het wel geprobeert had en DHCP ook gewoon werkte, het pingen echter niet.
Ik snap de link die jij legt tussen WAN poort en straight niet? WAN-poort is de poort waar (vanaf het modem) internet de router binnenkomt. Een straigth-kabel (in netwerktermen) wil gewoon zeggen dat alle adertjes aan beide kanten fsiek hetzelfde liggen.
wil je een computer op een WAN poort aansluiten (en dat het ook nog werkt) heb je een straight kabel nodig. Een cross kabel werkt niet. In geval van cross kabel moet je hem op een normale poort van de router aansluiten wil hij hem kunnen zien.

• Paul
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 22:50:
wil je een computer op een WAN poort aansluiten (en dat het ook nog werkt) heb je een straight kabel nodig. Een cross kabel werkt niet. In geval van cross kabel moet je hem op een normale poort van de router aansluiten wil hij hem kunnen zien.
:?
PC <> LAN-poort is sowieso straight, de router doet intern de cross-over wel (als hij al geen auto-MDI/MDX doet). PC <> WAN durf ik niet te zeggen, maar (op enkele zeer uitzonderlijke situaties na) hang je geen PC aan de WAN-poort.

Maar goed, je zegt dat je een straight kabel gebruikt. In Verwijderd in "Netwerken met usb-modem" zeg je dat hij niet in de WAN-poort zit, in Verwijderd in "Netwerken met usb-modem" zeg je dat een straight alleen in een WAN-poort werkt, waardoor je zou concluderen dat je de pc wel aan de WAN-poort hebt hangen?

Aan de andere kant: aan de WAN-interface hangt niet het (interne) ip van de router, dus daarop zou je de router niet moeten kunnen pingen. Dat dat vanaf de PC wel lukt geeft dus aan dat je de pc aan een LAN-poort hebt hangen :)

Zowel router <> laptop als router <> pc werkt, maar toch werkt laptop <> pc niet?

Aangezien laptop <> router wel werkt, ga ik ervanuit dat ik alle wireless problemen (connectie / SSID / authenticatie) en TCP/IP problemen (typfouten etc) uitgesloten zijn aan die kant. Idem eigenlijk voor de PC.

Kun je in de webadmin van de router diagnostische testjes doen (van Linksys weet ik dat je bijv in de webadmin kunt pingen)? Kun je vanaf de router wel de PC of de laptop pingen?
Draai je Windows XP op een van beiden? Staat daar de Windows Firewall aan (of een andere firewall)?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1