Toon posts:

Raid 5 Beschadigde MFT (Master File Table)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb nogal een groot probleem... :'( Namelijk

Als ik de pc gewoon opzet krijg in de melding dat ntfs.sys beschadigd is. en dat ik met de cd van windows een herstelprocedure moet uitvoeren.

Wanneer ik dit probeer zegt hij dan weer dat hij ssetupdd.sys niet kan laden. (en ik kan ook geen scandisk doen.

Nu heb ik hier het forum al heel wat afgezocht en geprobeerd, maar met een raid config is dat blijkbaar toch anders.

ik heb NTFS for dos geprobeerd en scandisk loopt alle schijven af , maar bij mijn Raid 5 config
krijg ik de melding "Beschadigde MFT (Master File Table)" CHKSDK is afgebroken.

Verder weet ik echt niet meer hoe dit verder op te lossen... :/
Ik ben er al 2 dagen mee bezig...
Iemand Raad?

Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen. Get gaat om maar liefst 950 GB gegevens. (belangrijke gegevens, dus geen filmkes of mp3's)

de raid controller is een 3ware Escalade 8506 SATA en er hangen 5 Maxtor schijven aan van 250GB
en de pc boot van een normale PATA 80GB Maxtor (niet in raid dus) maar daar is niets fout mee.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2005 22:02 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:26
Schijnbaar is er wel iets mis met die PATA-schijf, Windows start namelijk niet op (en je zegt zelf dat je pc daarvan boot).

Wat gebeurt er als je de 3Ware uit je pc trekt en dan op probeert te starten?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Paul Nieuwkamp schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 22:10:
Schijnbaar is er wel iets mis met die PATA-schijf, Windows start namelijk niet op (en je zegt zelf dat je pc daarvan boot).

Wat gebeurt er als je de 3Ware uit je pc trekt en dan op probeert te starten?
Dan kan ik enkel nog in de bios en dan (waar hij normaal de gegevens van de raid moet laden) krijg ik gewoon een zwart scherm en gaat hij niet meer verder...

Maar scandisk zegt dat de PATA schijf in orde is.
Ik dacht in het begin ook dat er iets met die pata schijf mis was (heb hier een tooltje van de fabrikant later over gaan om deze te controleren, en hij was perfect in orde)
En het zou dus de raid config zijn waar het verkeerd gaat. (volgens scandisk)

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:01
Misschien dat Runtimes.RAID.Reconstructor je kan helpen?

Verwijderd

Topicstarter
razorhead schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 22:18:
Misschien dat Runtimes.RAID.Reconstructor je kan helpen?
Ik graak niet meer in windows dus kan dat niet installeren

• Paul
- Je boot van je PATA-schijf zeg je
- Dan wordt dus pas in een laat stadium van het laden van Windows je raidcontroller ergens aangesproken (op de init tijdens booten na)
- Als je pc niet doorboot zonder de raidcontroller dan ligt het probleem niet aan de raidcontroller maar aan je bios / PATA-schijf.

Wat als je je BIOS reset (zonder de 3ware erin -> dan weet je zeker dat je die data niet kunt mollen)?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Paul Nieuwkamp schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 22:33:
- Je boot van je PATA-schijf zeg je
- Dan wordt dus pas in een laat stadium van het laden van Windows je raidcontroller ergens aangesproken (op de init tijdens booten na)
- Als je pc niet doorboot zonder de raidcontroller dan ligt het probleem niet aan de raidcontroller maar aan je bios / PATA-schijf.

Wat als je je BIOS reset (zonder de 3ware erin -> dan weet je zeker dat je die data niet kunt mollen)?
Ik heb juist de Bios gereset en hij blijft nog steeds hangen met dat zwarte scherm zoals voordien. :'(

• Paul
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 22:17:
(waar hij normaal de gegevens van de raid moet laden)
Wat bedoel je daarmee?
  1. Computer aanzetten
  2. Processoren worden gevonden, mogelijkheid op DEL oid te drukken om bios in te gaan
  3. Geheugen wordt getest, (afhankelijk van biossetting) floppy wordt gezocht etc
  4. (eventueel icm leeghalen van scherm) Externe controllers worden geladen (Intel PXE netwerkkaart,
  5. irmware initialisatie van raidcontrollers en andere mass storage devices)
  6. Scherm wordt (weer) gewist, een overzichtje van alle gevonden hardware wordt getoond en computer gaat naar je OS zoeken
  7. Windows XP zet zijn vlaggetje en het groene/blauwe bewegende balkje op het scherm
  8. Switch naar blauw scherm, eventuele ingestelde CHKDSKs gaan lopen, eventuele defraggers doen hun boot-time defragmentation)
  9. Inlogscherm (afhankelijk van settings kan deze overgeslagen worden)
  10. Bureaublad
Op welk punt gaat het mis?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Paul Nieuwkamp schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 23:21:
[...]
Wat bedoel je daarmee?
  1. Computer aanzetten
  2. Processoren worden gevonden, mogelijkheid op DEL oid te drukken om bios in te gaan
  3. Geheugen wordt getest, (afhankelijk van biossetting) floppy wordt gezocht etc
  4. (eventueel icm leeghalen van scherm) Externe controllers worden geladen (Intel PXE netwerkkaart,
  5. irmware initialisatie van raidcontrollers en andere mass storage devices)
  6. Scherm wordt (weer) gewist, een overzichtje van alle gevonden hardware wordt getoond en computer gaat naar je OS zoeken
  7. Windows XP zet zijn vlaggetje en het groene/blauwe bewegende balkje op het scherm
  8. Switch naar blauw scherm, eventuele ingestelde CHKDSKs gaan lopen, eventuele defraggers doen hun boot-time defragmentation)
  9. Inlogscherm (afhankelijk van settings kan deze overgeslagen worden)
  10. Bureaublad
Op welk punt gaat het mis?
bij nummer 5 loopt het fout.

Hij laat zien array unit 1 en dan netjes alle schijven er onder
en dan het laatste wat hij toont is "press ALT-3" to access the 3ware configuration screen en dan geeft hij dat zwarte scherm. (als je ALT-3 doet kom je netjes in het configuration screen)

en nu na de bios reset krijg ik blijkbaar geen melding meer van ntfs.sys maar blijft hij altijd hangen na de raid controller met dat zwarte scherm.

Verwijderd

Je kun het eens proberen met een windows PE boot cd.
Deze laat een windows XP (soort lite versie, preinstallation environment) van cd. Tijdens het laden kun je een 3de partij driver laden (van je raid) en die daarna benaderen.

Bekende versies hiervan zijn BART PE cd:
http://www.nu2.nu/pebuilder/

en ERD Commander:
http://www.winternals.com/

Deze is vooral goed. Speciaal voor systemen die niet meer normaal te benaderen zijn.
Nadeel is dat dit een commercieel pakket is. (je moet hiervoor betalen) terwijl BART gratis is.

Edit:
ERD commander is er in een Emergency Download Version

This is an Emergency Download version. This is not a site license; it is a single seat license. This is not a trial version.
If you need to use ERD Commander 2005 on multiple machines permanently, please contact sales@winternals.comto inquire about other licensing options.
At the time of purchase you will receive two emails: one containing a 5-day unrestricted key, and another containing a download link and instructions on how to register your license permanently.
After purchasing, use the five-day unrestricted key for your emergency situation as it will allow you to install ERD Commander 2005 on a working machine in order to make bootable media for your non-working machine. (ERD Commander 2005 has the ability to create bootable media on a variety of supported CD drives. However, if your CD drive is not supported by ERD Commander 2005, third-party CD burning software that has the capability of making bootable media, such as Nero or Roxio, must be installed on the working system.)
After your five-day key expires, you will need to register your single seat license permanently for a single machine.
This version of ERD Commander 2005 does not include Disk Commander or Crash Analyzer Wizard.

http://www.winternals.com/Products/ErdCommander/

Screenshot:
http://www.winternals.com...creenERDCommander2005.jpg

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2005 00:06 ]

• Paul
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 23:54:
[...]

bij nummer 5 loopt het fout.

Hij laat zien array unit 1 en dan netjes alle schijven er onder
en dan het laatste wat hij toont is "press ALT-3" to access the 3ware configuration screen en dan geeft hij dat zwarte scherm. (als je ALT-3 doet kom je netjes in het configuration screen)

en nu na de bios reset krijg ik blijkbaar geen melding meer van ntfs.sys maar blijft hij altijd hangen na de raid controller met dat zwarte scherm.
Dan zit er je 3ware dus nog wel in. Wat gebeurt er als je deze ERUIT haalt?

Als hij hierna pas hangt kan het zijn dat hij zelfs 6 al voorbij is, maar dat hoeft niet...

Wat als je in de bios de bootvolgorde aanpast zodat hij van CD-ROM wil booten, en je er een willekeurige bootable cd inlegt?
Werkt dit wel dan is het een soft- of hardware probleem op je PATA-schijf.

Werkt dit ook niet dan moet je zoveel mogelijk hardware uit je pc halen en een voor 1 terug zetten. Alleen moederbord, voeding, processor, 1 ramreepje en je videokaart erin. Ook (in de bios) zoveel mogelijk onboard zaken uitschakelen, en zo gaan troubleshooten wat er mis kan zijn :)
Heb je Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al doorlopen?

Rhàshan - Aditu Sunlock

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-03 15:10
Kijk eens daar de bootdisk van http://www.diydatarecovery.nl/ De demo geeft aan wat er terug gehaald cq gerepareerd kan worden, mocht het bevallen dan schaf je het aan voor €30.=

Ik heb hier mee recentelijk een raid5 van 3 scsi disks teruggehaald nadat de array defect was door het verkeerd rebuilden na een defecte hd :( Met de betreffende bootdisk kon ik de MFT van de array terughalen, om vervolgens de data weer te kunnen benaderen :)

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

Ik vermoed dat er met je 3Ware RAID (zoals Paul Nieuwkamp ook al aangeeft) niets mis is, je hebt vermoedelijk een boot probleem met je PATA schijf. ( Het feit dat je met ALT-3 in het 3Ware BIOS komt geeft aan dat dat werkt en neem aan dat daar ook geen problemen worden gemeld)

Ik zou de 3Ware inderdaad even loskoppelen, in de BIOS van je moederbord controleren of je boot volgorde nog juist is, en als dat niet werkt een Windows repair doen en voor de zekerheid de 3Ware losgekoppeld laten tot dat je weer kan booten van Windows op je PATA schijf.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Verwijderd

Topicstarter
Ok ,hier ben ik terug...

Ik dacht ik ga gewoon windows opnieuw installeren op een nieuwe schijf, en dan herstel ik de andere later wel...

Nu ik start windows setup met een lege schijf en hij geeft natuurlijk weer die melding dat hij setupdd.sys niet kan laden. en de raid controller zit er niet in.

Dus alle kaarten eruit gegooid en maar 1 lat ram laten zitten en dan nog eens getest of ik kon booten, spijtiggenoeg niet :'(

Maar dan nog ééns windows setup geprobeerd met 1 lat ram en alle kaarten eruit en dat lukt voorlopig, daar is hij nu mee bezig.
Daarna ga ik alles 1 voor 1 terug aansluiten en dan zal ik verder zien wat er gebeurt...
Daarna zal ik moeten kijken wat ik met die andere PATA schijf nog kan doen, daar staan niet echt belangrijken dingen op dus dat maakt niet zoveel uit.

Verwijderd

Topicstarter
Eindelijk, nu heb ik een voeding en die PATA HD vervangen en alles werkt nu weer perfect.
En alles staat nog op de raid config _/-\o_ 8)

Die PATA hd zal ik nog eens moeten onderzoeken... maar dat is voor een andere keer.
Vind ik wel een rare combinatie, een voeding waar blijkbaar iets mis mee is en die HD.
maar ja...

Allemaal bedankt voor de hulp :)
Pagina: 1