Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

gezocht: 10.5V AC netvoeding

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-11 21:14
Ik heb echt geen idee waar ik zo'n ding moet zoeken. Ik heb hem nodig voor een Midi File Player (intussen antiek) van Viscount. Op de site van Conrad kan ik door de chaos dat ene adaptertje niet vinden, het enige wat ik vind zijn DC voedingen/adapters/whatever.

Eigenlijk heeft dit een deelvraag: Gaat een apparaat dat normaal op 10.5V wisselspanning werkt ook op 6V gelijkspanning werken? In dat geval ben ik er heel snel uit, want DC adapters heb ik nog zat liggen.

Alvast bedankt voor elk zinnig antwoord :)

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-11 10:20
Lijkt me niet, ergens tussen de 9v en 12v wisselspanning gaat nog wel werken, maar verder niet denk ik.

Je kunt eventueel een trafo voor modeltreintjes gebruiken, die leveren dacht ik ongeveer 12v wisselspanning.

• MBV
12 volt vind ik link. Mijn opa wil zijn orgel heel vaak gebruiken, en als er na 3 weken intensief gebruik rook uit komt... Weerstandje zou kunnen helpen, maar helpt niet de spanning stabiel te houden :)

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:29
Conrad heeft ze sowieso: veel voltages te kiezen, en omschakelbaar tussen wissel- en gelijkspanning.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-11 19:27
Ik snap meer van de princiepes van een DC voeding dan van een AC voeding, dus misschien dat ik er langs zit, maar is een AC voeding niet enkel een trafo van 1:22 wikkelingen?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
@Paul Nieuwkamp, inderdaad, zo'n beetje alle ac-adapters zijn dat idd, alleen gestabiliseerde hebben dat niet zo, en zijn wat complexer (maar die heb je practisch niet voor wisselspanning)

[ Voor 3% gewijzigd door SA007 op 25-10-2005 21:50 ]

• MBV
waarschijnlijk ook nog een stukje stabilisatie, maar dat lijkt me wel het principe ja. Alleen ben ik iemand die regelmatig www.watbenjedan.nl tegen zichzelf roept, dus koop ik liever iets kant-en-klaar dan een hema-adapter open te schroeven en wisselspanning te maken :)

Ik heb een mail naar Conrad gestuurd, hopelijk reageren ze morgen.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-11 20:43
Ik weet niet precies welke player het betreft, maar 10.5VAC geeft gelijkgericht zo'n 12Vdc. Een 6V adapter zou dus wel eens te weinig kunnen zijn.
Bovendien is een kleine kans dat je midi player intern de ac omzet in een symetrische dc spanning. Als dat zo is zal een dc adapter niet werken. So try at your own risk.

Kijk als eerste eens of er op je apparaat nog een stickertje zit met het opgenomen vermogen. Je kunt dan bijvoorbeeld wel een 230V/12V ringkern aanschaffen en de 12V een stukje afwikkelen tot je op 10.5V zit. Zekering er tussen en klaar.

• MBV
ik dacht dat het juist andersom werkte: hoog AC is lager DC, ivm verlies met omzetting AC->DC. Ringkernen en zelf prutsen wil ik dus het liefst uitstellen. Een halogeentrafo een beetje verprutsen daarentegen... ;)

Opgenomen vermogen weet ik niet, aangezien iemand dat ding voor €75 aanbied. ik ga een tegenbod doen van €75 - bedrag voor adapter :)

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Ik kwam laatst de adapters van mijn SNES en NES tegen en deze zijn dus AC. Dacht rond de 9V. Misschien toevallig een liggen ;)

Alles is terug te redeneren naar 4

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-11 19:27
Ben maar een prutser, dus ik kan het mis hebben, dus feel free om me te verbeteren als ik het mis heb, maar afaik zit het zo:
AC voltage gaat om het gemiddelde van de (absolute) sinus, ga je gelijkrichten dan krijg je de piek van de sinus. Deze is afaik 20.5 maal zo hoog als dat gemiddelde.
Je hebt wel gelijk dat je door gelijkrichten wat verliest (namelijk 1.4 volt door de diodes / bruggelijkrichter) maar dat is eigenlijk altijd minder dan wat "erbij" komt.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Als je AC spanning meet, dan meet je de effectieve waarde.
Een sinus is zowel positief als negatief, met gelijkrichten ga je ofwel alleen de positieve spanning gebruiken. Of je gebruikt beide spanningen (full wave gelijkrichten) bij deze variant krijg je een hogere spanning en deze wordt ook het meeste toegepast.
De gelijkgerichte spanning is idd Wortel 2 keer zo groot als de effectieve waarde van de AC Spanning (-die 1,4V uiteraard ook nog).

Het is ERG belangrijk dat je weet wat van vermogen je nodig hebt, anders moet je wat gokken...

[ Voor 45% gewijzigd door JuuL20 op 25-10-2005 23:34 ]

• MBV
Vermogen zal niet boven de 2A uitkomen mag ik hopen :) dus een lichte trafo zal wel genoeg zijn. Meneer heeft nog een 9V AC adapter gevonden, die gooit hij erbij. Het ding werkt erop, dus... Als die het niet goed blijkt te doen, kan ik altijd nog met trafo's gaan spelen.

Ik dacht trouwens bij verschil AC/DC aan die ouderwetse voltmeters van middelbare school natuurkunde. Die moest je omzetten tussen AC en DC, en AC was lager. Zal wel komen omdat hij alleen positief pakt :)

• mtak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Met Conrad bestel nummer 511087 - 89 kom je ook een heel eind.
Afbeeldingslocatie: http://www.llanorant.net/voeding.jpg
Kost slechts 5999,--

Oftewel ga even naar de lokale electroboer en haal een universeel trafo'tje....

• MBV
LOL ik had de laboratoriumvoedingen over geslagen, goh wat stom van me |:( 'k ga er direct een bestellen, thanx :+

Damn, waarom ga je zo'n apparaat kopen? Wat is daar zo uniek en bijzonder aan? Beetje stabiele spanning leveren kan elke laptoptrafo ook, toch?

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
ja maar bovenstaande is een uberding voor bedrijven en dergelijke, das niet bedoelt voor de consument.

IIG het het AC-DC verhaal zit zo:
Als je bv 230V AC hebt, dan is die 230V niet de maximale waarde, die ligt een wortel 2 (1.41) hoger, dus de maximale hoogte van een 230V sinus is 315V.
En als je dus gaat gelijkrichten met een brug en een elco dan kom je dus bij die maximale waarde uit, afgezien van het verlies van je brug.

En daarnaast ik zou gewoon een 9VAC adaptertje ergens uitslopen en die erop prikken, want het moet wel heel speciaal zijn wil het die 1.5v nodig hebben op 10.5v

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Meestal hebben die apparaten precies zoveel nodig als erop staat... vervelend maar waar...
Staat er ook ergen hoeveel vermogen hij nodig heeft? Ik zie in de conradgids bestelnummer 510074-06 : een instelbare laboratoriumnetvoeding. Instelbaar van 1,5 tot 15 volt bij 1,5A kost wel 35 euro...

Je kan er ook zelf één maken met een trafo (15 Volt, mischien lukt 12 volt ook wel...) een paar condensatoren, een bruggelijkrichter, een paar weerstanden en een instalbare spanningsregelaar (LM317 of iets gelijks)... oh, vergeet een koellichaam niet...

U vraagt, wij antwoorden.

• MBV
MeMoRy schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 15:41:
Meestal hebben die apparaten precies zoveel nodig als erop staat... vervelend maar waar...
Staat er ook ergen hoeveel vermogen hij nodig heeft? Ik zie in de conradgids bestelnummer 510074-06 : een instelbare laboratoriumnetvoeding. Instelbaar van 1,5 tot 15 volt bij 1,5A kost wel 35 euro...

Je kan er ook zelf één maken met een trafo (15 Volt, mischien lukt 12 volt ook wel...) een paar condensatoren, een bruggelijkrichter, een paar weerstanden en een instalbare spanningsregelaar (LM317 of iets gelijks)... oh, vergeet een koellichaam niet...
Hoe krijg ik dan 10.5V AC? B)

't probleem was al weg, 't ding werkt op 9 volt. En anders koop ik wel een ringkern. 't Probleem is nog erger weg, aangezien oma geen los ding op het orgel wil hebben, en oma niet helemaal 100% meer is |:(

Tjah, da's balen, die ander had hem net verstuurd toen ik belde...
Pagina: 1