Toon posts:

[ME/98/2000] Laptop met te weinig mogelijkheden

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een laptop ter reparatie hier staan waar nogal wat aan mankeert.

De CD Rom - en floppy Drive zijn beide kapot, voor de CD Rom drive is een vervanger; een externe. Er staat momenteel ME op een partitie van ongeveer 14 GB (C:), de 2e partitie bedraagt ongeveer 5 GB (D:). Op geen van de partities staat belangrijke informatie, er is niks wat bewaard moet blijven.

Ik wil de PC graag formatteren omdat hij voor andere doeleinden gebruikt moet worden. Door te formatteren zijn de eventuele privé gegevens niet (makkelijk) zichtbaar. Maar het grote probleem is natuurlijk dat ik geen windows erop geinstalleerd krijg...

wat ik heb geprobeerd
- Booten vanaf CD. Maar vanaf de externe drive lukt dat niet. In het BIOS valt niks in te stellen. Het is namelijk een compaq bios..

- Windows 98SE setup starten vanuit windows, geeft aan dat er al een nieuwere versie is geïnstalleerd en dan kan je niet verder.

- Windows 2000 setup starten vanuit windows, geeft aan niet te kunnen updaten wegens taal (ME is NL en die win2000 pro is EN). Ik kies voor een nieuwe installatie. Na de boot word er gezocht voor hardware configuraties e.d., ik krijg de melding dat het CD Rom station niet gevonden kon worden.

- Als reactie op bovenstaande heb ik geprobeerd de setup bestanden eerst op de D: schijf te zetten en vervolgens de setup verder te lopen. Maar blijkbaar heeft de setup de CD rom toch nog nodig.

Ik dacht dat windows XP misschien een intelligentere setup had en daarom misschien wel een externe (via USB aangesloten overigens) drive kon aansturen buiten windows om, maar dat is eigenlijk veel te zwaar voor deze laptop (Compaq Presario met een Celeron CPU & 64 MB ram).

Alvast bedankt,

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2005 20:29 ]

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:06
Als je er maar 64 mb, hebt insteken, dan moet je echt geen xp installeren, dat is gewoon de moeite niet waard. Heb thuis een aantal oude p2's en p3's staan en 128MB is echt wel het ABSOLUTE minimum voor xp te draaien.Met 128MB is het zelfs voor een gemiddelde gebruiker te traag.

Je kan altijd een externe cd drive op usb zoeken en daarvan booten als je toch wilt proberen.

EDIT:
Je kan proberen op je ene partitie van 5 gig alle win98 files te kopieren door de cd in een andere pc te steken en ze via het netwerk over te zetten
En dan je andere hd(waar windows op staat ) te formateren. Dan een dos disk er insteken en win98 installeren van de 5 gig partitie

[ Voor 31% gewijzigd door FragileM64 op 25-10-2005 20:41 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik dan booten vanaf de Externe CD Rom drive (want die heb ik al, maar ik kan er niet van booten. Het is zo'n gaar Compaq BIOS waar je niks in kan stellen)?

Windows XP installeren was ik niet van plan te proberen, dat zie ik meer als uiterste oplossingsmogelijkheid.

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-03 17:41

DefLite

Why so serious?

het lukt vaak niet om met een externe cddrive te booten als die via usb verbonden is is mijn ervaring

• FragileM64
Ja je moet in bios natuurlijk de optie kunnen instellen om te booten via usb. als pc ouder is dan van 1998, dan gaat dat nooit lukken.

Geef anders het modelnummer eens en de volledige specificaties?

[ Voor 20% gewijzigd door FragileM64 op 25-10-2005 20:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Compaq Presario:
Series CM2060 Klik (die 'AP' die had ie er zelf achter gezet..)

Er staat ook nog het nummer 12XL411A op. maar dat is een andere sticker dan de originele Compaq sticker.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Als je heel de I386 map en submappen kopieert naar de PC, en vervolgens vanuit DOS (dus niet WinME) dit opstart moet je normaal gesproken gewoon kunnen installeren :)

Verwijderd

Topicstarter
dat is een goeie! Maar hoe kom ik in dos als ik alleen maar vanaf de harde schijf kan booten waar ME op staat? (Windows ME heeft niet de modus zoals 95/98 om 'opstarten in dos' te kiezen)..

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je kan van www.bootdisk.com een DOS boot diskette downloaden, met een beetje zoekwerk gok ik dat je ook wel een diskette kan vinden die je externe CD-ROM drive ondersteunt :)

• _avalanche_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:12
alleen z'n floppy drive doet het niet 8)7

Verwijderd

Topicstarter
ben wat aan het zoeken gegaan om DOS op te starten zonder floppy of CD Rom, ik kan er weinig over vinden.. Laptop open schroeven en proberen de harde schijf in een andere PC te hangen en die te isntalleren? of is een normale CD rom drive via IDE aansluiten (terwijl ie loopt) logischer?

* Abke_ heeft nog nooit een laptop van binnen gezien maar denkt dat het geen gewone IDE stekkers zijn.

• FragileM64
Als je ook geen floppy hebt kan je best op zoek gaan naar tweedehans laptop cdrom.

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-03 15:40

dijkmane

biertje ?

als je m ter reparatie hebt staan, vervang je toch gewoon de floppy en/of cd drive ?
of zijn die voor die andere doeleinden niet nodig of mag t niks kosten ?.

makkelijkste is dan die schijf even in een andere laptop te stoppen en m schoonvegen

specs : wil je niet weten

Verwijderd

Topicstarter
dijkmane schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 22:25:
als je m ter reparatie hebt staan, vervang je toch gewoon de floppy en/of cd drive ?
of zijn die voor die andere doeleinden niet nodig of mag t niks kosten ?.
FragileM64 schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 21:52:
Als je ook geen floppy hebt kan je best op zoek gaan naar tweedehans laptop cdrom.
De kosten zijn al de externe CD drive die ik daarvoor is aangeschaft. het is voor mn tante en ik heb geen Interne CD rom drive gekocht omdat het mij een vreemde vorm leek de CD rom drive. Niet zoals mijn eigen Dell laptop iig. Volgens mij past een standaard interne er niet in. Een plaatje daarvan:

Afbeeldingslocatie: http://barjos.student.utwente.nl/abke/overig/laptop.jpg
dijkmane schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 22:25:
makkelijkste is dan die schijf even in een andere laptop te stoppen en m schoonvegen
Ik heb alleen een goedwerkende dell hier staan die ik liever niet openschroef. Bovendien zit je dan denk ik ook met hardware problemen na installatie.

edit://

HEEL vreemd dit, rare compaq. Nu krijg ik geen Floppy Drive error meer tijdens boot zoals de hele tijd al wel (heb m nog niet getest). Ik zie ineens staan: Boot from atapi bla bla .. failure.

dus ik gooi die CD drin en dan boot ie gewoon :D. Heb m niet afgesloten om te kijken of het eenmalig was, maar nu is ie lekker aant isntalleren hierzo naast me, hij heeft al meerdere keren bestanden gelezen vanaf de CD Rom

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2005 19:11 ]

Verwijderd

Denk dat dit de enige oplossing is:

hd eruit schroeven en aan een andere win98 pc hangen.
Formatteren en systeem bestanden overzetten.
edit.com, fdisk, format, himem.sys smartdrv kopieren van c:\windows\command
Window setup files kopieren
hd terugschroeven in laptop en booten en installeren

Verwijderd

Topicstarter
hartelijk bedankt voor de aandacht maar zoals je ziet vond de interne CD Drive t wel leuk om t een dagje weer wel te doen. Dat ding is ook 'steeds kapotter' gegaan, dan weer wel dan weer niet enz. Maar afgelopen maanden deed ie niks. Nu dus een dagje wel en kon ik inn die tijd mooi ff Windows2000 installeren :)
Pagina: 1