Toon posts:

PC heeft veel problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de topictitel, ik heb geen idee wat het foutieve onderdeel is dus heb 't maar 'PC' genoemd.

Allereerst m'n hardware:
Asus A7N8X Deluxe
AMD XP 3200+ Barton
2x 512MB PC3200 Dane Elec (1 rood 1 groen :p)
Soundblaster Live 5.1 Player
40GB WD 7200RPM
120GB Samsung SATA
Gigabyte Radeon 9700 Pro 128mb

Nu een mooi verhaaltje.
Ongeveer 5 weken geleden heb ik een upgrade gedaan van mijn 2200+ naar een 3200+. Na m'n PC weer aangezet te hebben deed 'ie niks meer, ook niet met de oude processor. Dus ik heb m'n moederbord (toen een A7N8X-E deluxe) naar de winkel gebracht, een oud moederbord gepakt en daar m'n spullen ingebouwd (ondersteunde geen 3200+ dus ook daar de 2200+ gebruikt).

Gisteren heb ik m'n moederbord eindelijk teruggekregen, was echter wel een ander moederbord (rare service, maargoed hij was blijkbaar omgeruild voor een andere die al eerder gerepareerd was).

Na het ingebouwd te hebben heb ik 's avonds World of Warcraft gespeeld, wat steeds na hooguit 15 minuten spelen een van de volgende problemen opleverde:
- spel crashte (beeld stond stil, laatste halve seconde van het geluid werd steeds herhaald)
- spel sloot af met een WoWerror
- PC rebootte spontaan

Vandaag heb ik met veel moeite Windows XP opnieuw geinstalleerd (PC wilde niet booten zonder non-SATA schijf dus daar heb ik uiteindelijk m'n Windows maar op geinstalleerd). Nu heb ik echter nog steeds problemen dus ik concludeer dat er iets mis is met de hardware. Ik heb de volgende berichten op BSOD's gehad maar bij beiden kwam ik niet echt uit op een nuttige oplossing:
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA (deze weet ik niet 100% zeker)

Ik heb memtest86 ongeveer 4 passes laten maken, deze gaf geen problemen. Na een spontane reboot is de temperatuur van m'n processor ongeveer 63 graden.

Als iemand een tip heeft wat ik zou kunnen proberen om mijn PC weer stabiel te krijgen hoor ik 't graag :)

[edit]
Nadat ik zojuist op submit drukte (1 minuut later) kreeg ik wederom een blauw scherm met de PAGE_FAULT error, onderaan stond win32k.sys nog genoemd. Na een reset kreeg ik in Windows de melding dat een van m'n registerbestanden kapot was en hersteld moet worden, en dat dit met succes gebeurd is.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2005 20:19 ]

Verwijderd

Je zou eens een Bios update kunnen proberen mocht je dit nog niet gedaan hebben.

Proberen met zo min mogelijk extra apparatuur zoals cd-spelers, pci kaarten, geheugenreepjes (rooie of groene :+ ) te testen of het dan wel stabiel werkt..

Nog iets om naar te kijken: Heeft je (bron)stopcontact randaarde? Opgestapelde rare problemen als deze kunnen komen als er geen geaard stopcontact aanwezig is.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2005 21:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm een geaard stopcontact vinden zal hier nogal lastig gaan worden vreesch ik :/ Ik zit op de UTwente campus in een van de meest oude huizen :)

Heb nu trouwens m'n FSB op 100 gezet ipv 200, hij draaide zojuist al 2x 3dmark 2003 volledig zonder problemen.. nog een paar keer proberen dan denk ik met redelijke nauwkeurigheid te kunnen zeggen dat ik 't probleem kan terug brengen tot de processor.

Verwijderd

Schuur iets verf van je verwarmingsbuis af en sluit hier een klem op aan met aarde draad.. Ik hoop voor je dat de verwarming wel geaard is :P

Het zou in principe je proc kunnen zijn maar dan nog is aarde nooit verkeerd voor je pc..

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:27

Nox

Noxiuz

Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 21:30:
Schuur iets verf van je verwarmingsbuis af en sluit hier een klem op aan met aarde draad.. Ik hoop voor je dat de verwarming wel geaard is :P

Het zou in principe je proc kunnen zijn maar dan nog is aarde nooit verkeerd voor je pc..
kan je niet altijd doen hoor! bij mijn huis weet ik wel dat je via een aardeklemmetje het zo kan doen, maar het schijnt niet het beste te zijn.

EDIT:

testen kan je evt met een hand op de coax kabel (die bij de meterkast) en de andere hand op de waterleiding.. dan kan je een schokje krijgen (dont worry, je sterft niet) als dat werkt weet je iig dat ie geaard is :)

[ Voor 19% gewijzigd door Nox op 26-10-2005 00:41 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• sjhgvr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:58
Toevallig een MSI Neo moederbord? < met dom .. begreep "ander moederbord" verkeerd..
Ik heb diezelfde BSOD's tijden terug gehad omdat het voltage van mijn geheugen standaard te laag was.
Overigens Windows XP instaleren op SATA kan door meteen in het begin van de instalatie (boot vanaf cd-rom) op F6 te klikken (daarna vraagttie om floppy met SATA drivers, die als het goed is bij je moederbord geleverd is.)

[ Voor 9% gewijzigd door sjhgvr op 26-10-2005 01:45 ]

oisd.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ik had Windows wel op m'n SATA schijf geinstalleerd met een driver diskette, maar omdat m'n PC blijkbaar niet wil starten zonder dat er ook een IDE schijf in zit (hij blijft anders hangen na "Detecting IDE devices...", zelfs als ik er geen IDE kabels in stop) werd de IDE schijf gezien als C:. Eenmaal in Windows hoopte ik de letters om te kunnen wisselen maar dat kan blijkbaar niet bij de bootpartitie.

Heb trouwens gisteren vrij lang gebenchmarked en WoW gespeeld, met de FSB op 166. Nu ik 'm weer op 200 heb staan krijgen allerlei programma's ineens "unexpected errors" (acrobat reader en internet explorer tot nu toe). Ik neem dus maar aan dat de temperatuur van de CPU te hoog wordt of het voltage te laag is, hoewel ik dit laatste betwijfel.

[edit]
Tijdens 3dmark 2003 kreeg ik een blauw scherm, deze keer zonder tekst. Na reboot zag ik in de bios dat de CPU temperatuur 57 graden was, lijkt me niet heel ongezond voor een AMD XP. Het VCore voltage stond op 1.650, zou het kwaad kunnen als ik dat enigszins ophoog?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2005 15:43 ]

• sjhgvr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:58
Ik denk enigsinds nog steeds dat het je geheugen is dat te weinig spanning krijgt.
Dat zou ook verklaren waarom je pc het wel goed doet als je je FSB lager zet, omdat daardoor je geheugen ook lager geclocked word, waardoor t op de huidige spanning wel goed kan functioneren.

oisd.nl

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

(jarig!)
Het zou ook kunnen, zeker als je een upgrade hebt uitgevoerd, dat je voeding je nieuwe configuratie niet helemaal trekt, zodra deze wat warmer wordt levert deze geen stabiele spanning meer, wat random crashes geeft, heb je info over je voeding, of een 'reserve' liggen, om eens mee te testen?

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Verwijderd

Topicstarter
Even nadenken :) Het is een Thermaltake Silent Purepower voeding van ik denk 480W, kan ook 560W zijn, ik heb de doos even niet bij de hand. Ik heb hem minder dan een jaar geleden gekocht.

Er zit wel zo'n fan control ding op, die ik constant op minimaal heb staan maar hij zou zichzelf moeten kunnen regelen ondanks dat :/

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2005 01:12 ]

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-02 22:54

tweakerbee

dus..?

Nogmaals dan maar: geheugen? Kijk eens of het als DDR400 draait, of dat gecertificeerd is, en of je het lager kunt klokken.

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 20:12:
Nadat ik zojuist op submit drukte (1 minuut later) kreeg ik wederom een blauw scherm met de PAGE_FAULT error, onderaan stond win32k.sys nog genoemd. Na een reset kreeg ik in Windows de melding dat een van m'n registerbestanden kapot was en hersteld moet worden, en dat dit met succes gebeurd is.
Lijkt er toch wel op dat je systeem instabiel is en dat dit mogelijk door je voeding komt. Verder zou je eens kunnen proberen of de airflow in je kast goed is, laat even de zijkant van je kast eraf tijdens gebruik, kijken wat er gebeurt :)

Mogelijk kun je ook even proberen je BIOS te resetten naar de fabrieksinstelling, machine laten laden, booten, BIOS goed instellen en dan kijken wat er gebeurt. Overigens, zoals eerder al werd voorgesteld : Je zou eens een Bios update kunnen proberen mocht je dit nog niet gedaan hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Bios update dan maar 'ns proberen. Ik heb de zijkant van de PC eraf gehad sinds ik hem ingebouwd heb :)

Het geheugen draait op DDR400, hoe kom ik er achter of 't gecertificeerd is? Het werd als PC3200 verkocht, over het algemeen neem ik dan aan dat 't dat ook kan :/

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 20:12:

Ik heb memtest86 ongeveer 4 passes laten maken, deze gaf geen problemen. Na een spontane reboot is de temperatuur van m'n processor ongeveer 63 graden.
Word je cpu dan niet te warm, voor een open kast ? Ik weet niet wat de idle en stress temps zijn voor je cpu maar het lijkt me nogal hoog, zo met een open kast. Just asking, ben, vooralsnog, een AMD newb, wachtend op hun Quadcores :)

• malbolgia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-05-2021

malbolgia

huh? nee hoor ik ben een engel

Ik heb hetzelfde probleem gehad. (heb zelfde mobo, en had ongeveer zelfde vidkaart)
Bij mij was het een combinatie van de videokaart en het mobo.
Moest mijn kaart (toen nog radeon9600xt) op 1.7 V zetten in de bios, wilde ik niet constant herstarten 8)7
Mijn oplossing is geweest. nieuwe voeding (enermax 520W) en nieuwe vidkaart.
Daarna nooit geen problemen weer gehad.

keep it cool, keep it watercooled

Verwijderd

Topicstarter
Hmja voor zover ik weet wordt er niks aan de AGP veranderd als ik de FSB verander dus ik betwijfel of het dat is :/ Was trouwens ook niet echt van plan een andere kaart te kopen, deze is wel oud maar doet 't nog best ok :)

Weet iemand of het verhogen van m'n core voltage kwaad kan? Ik bedoel, als de CPU echt te warm wordt zou het moederbord 'm toch moeten rebooten lijkt me :[

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-02 21:49
zet de functie qfan aan, en zorg dat je de waardes een beetje reeel instelt.
je pc kan crashen door een t ehoog toerental van je fan, is mijn idee.

met qfan zorg je dat de fan wat langzamer draait dan dat ie constant probeert de temp onder de 50 graden te houden ( je stelt met qfan een nieuwe drempel in, bijv 60 graden. de fan zal nu langzamer dan 100% gaan draaien. dus stiller en ws minder problemen met stroom/frequentie ervan op j emobo. is altijd handg als er iets niet blijkt te koppen, zoiets heb ik gehad op een p5(4?)p800.

dat ding maakt zonder qfan een pokke lawaai en crashte soms zomaar terwijl de temp nog geen 60 graden aangaf

er draaide win2003 sbs op ( ja tis een werkgroep servertje, dus crahsen is errug lastig.
de crashes rsulteerde o.a. in dat je niet meer met clients kon inloggen terwijl ik via internet ng wel het bureaublad kon overnemen.

ook werd het onmogelijk op de pc zelf in te loggen omdat de videokaart het niet meer deed of werd aangestuurd ( beeldscherm bleef zwart na bewegen muis. of aanzetten van de montor, en ging dan weer op standby)

een stroomstoring simuleren ( of de resetknop) voor opnieuw opstarten waarna alles weer netjes draaide.

na qfan instellen was het ding stil en is niet meer gecrashed!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, er zit een vrij nieuwe koeler op die naar mijn mening ook stil zat is, maar ik zal 't eens proberen. Ik dacht dat QFan alleen met casefans werkt, op m'n A7N8X-E Deluxe voelde ik me een beetje bedrogen daardoor omdat er maar 1 fan speed connector op het moederbord zat en ik 3 casefans erin had hangen (zijn nu allemaal gewoon uit).

Ik zal QFan eens aanzetten in de bios morgen en dan de FSB weer op 200 zetten.
Pagina: 1