Toon posts:

Kubuntu ziet m'n SATA HD niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben net aan het proberen de nieuwste Kubuntu (5.10) te installeren maar hij detecteert - net zo als bij 5.04 - m'n HD niet. Erg vervelend, sta op het punt een andere distro of toch maar weer gewoon WinXPsp2 te installeren, die detecteert em namelijk wel.

Mobo: Asrock 939S56-M
HD: Samsung SP1213C (SpinPoint P80 120GB)

Heb in het bios RAID al aan en uitgezet, zonder enig succes. In de installer van 5.04 kreeg ik simpelweg de melding dat er geen HD's werden gedecteerd, in 5.10 zegt 'ie dat ik handmatig de partities moet configureren, wat niet kan: ik kan niet bij het partitioneer gedeelte van de installatie komen en hij zegt steeds dat er geen physical drive bestaat; oftewel in 5.10 wordt 'ie ook niet gedetecteerd.

Iemand tips hoe dit op te lossen?

edit: ben trouwens totale linux n00b

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2005 20:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Niemand?

Is er een kans dat de Ubuntu installatie het wel doet (dan zet ik later KDE erop)? Of is die in principe geheel hetzelfde?

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-01 14:50
Pak een andere versie van linux die sata wel aankan, in eerste instantie.

Zo kan Fedora Sata wel aan, en is ook nog leuk om mee te beginnen als noob.

Het kan ook zijn dat er wel sata drivers beschikbaar zijn, deze zul je dan ff moeten googlen en downloaden

[ Voor 27% gewijzigd door rdfeij op 25-10-2005 21:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
(K)Ubuntu hoort SATA ook aan te kunnen, maar ik zie op veel fora dat ik niet de enige ben met dergelijke problemen. Ik zal eens naar Fedora gaan kijken. Bedankt voor de tip!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:36
Hmm, ik denk dat je net tegen de lamp loopt met die ULi SATA controller op je moederbord. Ubuntu kent op zich wel SATA, maar niet iedere willekeurige SATA chipset.

Verwijderd

Topicstarter
Heeft het zin daar speciale drivers voor te gaan zoeken?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:36
Hmm, ik dacht dat je dat andere asrock mobo had met AGP en PCI-E erop, maar dit is gewoon een doodgewone SiS plank. Ik denk dat je met Fedora, Debian, Gentoo, etc wel success hebt. Ik snap niet dat Ubuntu niet standaard de SiS180 ondersteunt, dat ding werkt sinds kernel 2.6.6 al out of the box, zolang je dat ding maar meeneemt in je kernel config.

Verwijderd

Topicstarter
Is er geen manier om die drivers uit andere distro's in Ubuntu te gebruiken? Heb namelijk liever Ubuntu dan een andere distro.

Verwijderd

Topicstarter
Dit is trouwens de pagina met specificaties van het mobo

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

probeer elke andere op debian gebaseerde distro.
debian knoppix enz
als je de apt source naar ubuntu veranderd wordt het een ubuntu systeem

>.< >.< >.< >.<

Verwijderd

Topicstarter
daft_dutch schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 02:29:
probeer elke andere op debian gebaseerde distro.
debian knoppix enz
als je de apt source naar ubuntu veranderd wordt het een ubuntu systeem
Hmmm, dat klinkt als een moeilijke klus (alle programma's naderhand vervangen), ik ben nog maar een linux-n00b. Ik zet wel weer gewoon WinXPsp2 erop tot een nieuwe (K)ubuntu versie uitkomt, ik heb gehoord namelijk dat de 2.6.14-rc2 kernel wel goed dit mobo ondersteunt, maar (K)ubuntu 5.10 gebruikt versie 2.6.12. Dat zal dus nog een paar maanden wachten worden.

Verwijderd

dude doe dit: $sudo fdisk -l
en nog een dmesg, post de gegevens van je HD (hoe groot het is en file system) post ok de resultaten van de fdisk en dmesg dan help ik je verder

EDIT: sory vraag verkeerd begrepen
probeer idd met een knopix live cd te booten en qtparted te gebruiken als er toch niets belangrijks op staat

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2005 14:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Denk je dat het partitioneren van de schijf resulteert in detectie door de Kubuntu installatie? Ik geloof namelijk dat de schijf opzich al niet gedetecteerd wordt, onafhankelijk van wat er op staat (aan partities). Dus imho zal het partitioneren met qtparted helemaal niets uitmaken. :/

Maar leg me graag even uit waarom jij denkt dat het wel iets uitmaakt, ik wil graag van m'n probleem af geholpen worden :)

Verwijderd

om er zeker van te zijn dat hij niet gedetecteerd word doe eerst wat ik je eerder had verteld. post de code wat dmesg en fdisk -l en je hdd gegevens.
je kunt ook je vraag natuurlijk bij de ubuntuforums stellen, zeer vriendelijke lui daar
Pagina: 1