Nieuwe muis of tablet?

Pagina: 1
Acties:
  • 242 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GoblinGamer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-12 16:55
Voor mijn opleiding zit ik nogal veel achter mijn laptop. (Photoshop, Flash, Dreamweaver, 3ds Max, Audition, enzo)
Hierbij heb ik een muis (standaard hp muis gekregen bij mijn desktop die ik niet meer heb) waaraan ik me bij lange sessie aardig begin te ergeren.

Nu heb ik wat rond gekeken en gezocht naar een ergonomische muis.
Na wat zoektochten kwam ik bij Logitech uit met wat muizen:
MX1000 (vervalt ivm niet verwisselbare batterij)
MX610 (ben ik al op uitgekeken, maar het kan nog veranderen, toch liever de G7 dan)
G5 (Laser muis met draadje en voelt lekker, met rubber)
G7 (draadloze laser muis, zelfde vorm maar zonder rubber)

daarnaast nog een Razor Copperhead, maar deze heeft voor zover ik kan zien niet echt een ergonomische vorm, oftwel hij lijkt me niet lekker in de hand liggen.

voorkeur gaat uit naar de G7, weg met de draden maar toch snel.

Nu ik toch 80 euro aan een muis ga besteden kan ik ook kijken naar een Wacom Tablet.
prijzen moet ik nog even zoeken maar op de wacom site leek de Pen Partner 2 me wel wat.

In het mycom krantje zag ik een Grapphire 4 voor 89,95 dacht ik.

de tablets heb ik pas sinds kort in mijn hoofd en daarom weet ik hier nog niet veel over. dat komt nog.

vraag 1: een tablet of een muis?
vraag 2: de Penpartner ziet er wat klein uit. iemand ervaring mee?
vraag 3: iemand die al een tablet gebruikt voor photoshop en zo ja welke?
vraag 4: moet ik bij een tablet nog een muis hebben?

nu moet ik gaan, ik ga me nog wat verdiepen in de tablets maar voor nu even van algemene info.

(ik neig nu nog naar de muis (G7) omdat deze beter/breder inzetbaar is in allerlei programma's. Met games lijkt mij zo'n tablet zeer irritant, en moet ik sowiezo nog muizen.)

#Mobilecreators : voorstander van het maken van media met smart devices

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-08 08:16

orca

Zwem goed, Broeder.....

koop zelf een goede muis en vraag een tablet voor je verjaardag of voor kerst

dan kan je afwisselen en gebruiken wat het beste is voor elke situatie.

de vraag welke in de meeste gevallen de beste is, is te persoonlijk en te afhankelijk van hoe jij werkt en speelt (games).

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

• synthesix
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09-2017
Ik heb een volito 2 pen tablet, die is net wat groot dan de pen partner (1), tis wel grappig maar eigenlijk niet echt heel nuttig vind ik zelf, het gaat gewoon niet zo snel en voor mijn hoofdbezigheid in photoshop (Webdesign) is hij gewoon minder geschikt dan een muis... Voor stripteken oid is t wel handig overigens. Maar als je toch voor een pen tablet gaat neem dan gelijk wel ff een grote, dat zal het gebruiksgemak gigantisch verhogen denk ik...

Als ik zelf zou moeten kiezen tussen de g5 en g7 zou ik voor de g5 gaan, ik vind draadloos eigenlijk kut, omdat je die K-batterij steeds moet opladen... Ik bind dat een muis gewoon een half jaar moet werken voordat ik de batterij verwissel :O

Anyway, ik ga morgen ofzo, als ze hem binnen hebben de mx510 halen bij paradigit, voor 25,-, lijkt me een mooie aanbieding :9 , en is denk ik ruim genoeg voor mijn doeleinden (Voornamelijk photoshop,soms illustrator), en je kan er ook nog mee gamen, want mn premium optical werkt al prima dus zal dat ding het helemaal perfect doen.

Maw, als je geld teveel hebt ga voor de g5 of g7 of whatever, maar als je een paradigit in de buurt hebt, het prijsverschil met de g5 ljikt me groter dan het voordeel O-)

• BARO
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-11 20:28
Ik heb geen ervaring met de PenPartner2, maar alleen met de Wacom Graphire 2 en ik moet zeggen: als je veel met programma's als Photoshop werkt is een tablet op een gegeven moment wel een must.

Snelle antwoorden op je vragen:
  • Vraag 1: als je de laptop weinig onderweg gebruikt en vooral thuis en op studie gebruikt zou ik een Wacom Graphire (tablet) kopen.
  • Vraag 3: Voor programma's als Photoshop gebruik ik mijn Graphire 2. Werkt al jaren perfect en is erg handig in gebruik. Het kan ook goed gebruikt worden bij het voorkomen van RSI.
  • Vraag 4: Nee. Bij alle Graphire-tablets is sowieso al een muis geleverd. Als je veel onderweg bent zou ik gewoon het touchpad gebruiken, op je studie en thuis het tablet. Als ik jou was zou ik de Graphire 2 Classic kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door BARO op 25-10-2005 19:17 ]

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

Zelf gebruik ik een wacom graphire 2 (a6-versie). Ik gebruik hem 95% van de tijd ipv de muis, die ik er nog wel naast heb liggen voor bijvoorbeeld een spelletje of iets waarbij je veelt moet scrollen. Je moet er even aan wennen om met een tablet te werken, maar daarna wil je niet anders. Werken in teken- en of grafische applicatie's is het pluspunt van de tablets.

De penpartner lijkt me veel te klein en is in mijn ogen meer bedoeld voor onderweg. Versies groter dan A6/A5 zijn misschien handig als je echt digitaal wilt gaan schilderen en/of een erg groot scherm hebt.

De wacom-muis die bij sommige tablets wordt bijgeleverd is naar mijn mening niet handig omdat je precies in het vakje moet blijven muizen. Dit vooral bij de kleinere tablets vrij lastig. Deze gebruik ik daarom ook nooit.

• synthesix
Beetje topic jatterij maar ik denk dat de ts hier wel wat aan heeft:P.

Wat vinden jullie dan zo fijn aan een pen tablet? Ik vind eerlijk gezegd een muis veel fijner, veel vaster en zo.

• BARO
synthesix schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 21:49:
Beetje topic jatterij maar ik denk dat de ts hier wel wat aan heeft:P.

Wat vinden jullie dan zo fijn aan een pen tablet? Ik vind eerlijk gezegd een muis veel fijner, veel vaster en zo.
Een pen is accurater, werkt sneller en tekent lekkerder. Daarnaast is het drukgevoelig, zodat je de penstreken en andere tools in Photoshop precies kunt finetunen. Zacht drukken = licht, harder drukken = zwaardere penseelstroken.

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

Wat vinden jullie dan zo fijn aan een pen tablet?
Ten eerste de absolute modus. Linksonder op je tablet is linksonder op je scherm. Je muis optillen en weer terug zetten om nog een stukje verder te gaan is er niet meer bij.

Ten tweede houdt je de pen vast als een gewone pen, licht en gemakkelijk. Ik houdt zelfs de pen in de hand als ik een paar woorden/commando's moet typen.

Ten derde is het makkelijk in grafische applicaties. Zo vindt ik bijvoorbeeld een object uitknippen (dus niet via een rechte lijn) in grafisch pakketen stukken makkelijker gaan als met een muis. (enigzins gerelateerd aan het eerste punt )

En als laatste heb je natuurlijk de drukgevoeligheid etc. die je niet bij een muis hebt.

(uiteraard zijn dit mijn persoonlijke ervaringen/meningen 8) )

• BARO
^ eens met A_L's post
Kijk ook eens in Algemeen tekentopic (handgetekend / wacom only), part 6 en de eerdere topics. Erg inspirerend om even rond te kijken :).

• GoblinGamer
Ik heb er nog eens over nagedacht en ik vind de tip van synthesix eigenlijk wel een goeie (ook door een tip uit het Logitech G5 en G7 topic). Ik ga morgen ook maar is bij de Paradigit kijken en dan misschien die MX510 kopen.

Nu nog eff kijken naar die tablet. Nu is het de Graphire 4 classis, 89,95 bij Mycom. Andere heb ik nog niet gevonden. Ik ga nog wat reviews lezen...

[ Voor 8% gewijzigd door GoblinGamer op 25-10-2005 23:19 ]

• Technicality
  • Laatst online: 19-10 13:02

Technicality

Vliegt rechtsom...

Even terugkomen op de vraag van ts waar ik nu ook vrij veel mee bezig ben: De grootte van het tablet. Is het bigger is better, is het afhankelijk van de soort gebruiker (windowsmuisvervanger/handgetekende dingen) of kan je maar beter voor een kleinere gaan (A6) en dan, als je het prettig vindt werken/veel gebruikt een grotere kopen en de oude bij een laptop oid gebruiken?

Ik zou mezelf defineren als windowsgebruiker met tekenaspiraties + photoshop gebruiker. Maar ik ben nog aan het twijfelen tussen A5 en A6 of misschien zelfs A4...

Edit: mx510: _/-\o_ geweldig ding!
Edit2: Zoek anders even op de wacom site, staat alles op, incl flashdemo's enzo.

[ Voor 11% gewijzigd door Technicality op 25-10-2005 23:13 ]

• BARO
headhunternl schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 23:12:
Even terugkomen op de vraag van ts waar ik nu ook vrij veel mee bezig ben: De grootte van het tablet. Is het bigger is better, is het afhankelijk van de soort gebruiker (windowsmuisvervanger/handgetekende dingen) of kan je maar beter voor een kleinere gaan (A6) en dan, als je het prettig vindt werken/veel gebruikt een grotere kopen en de oude bij een laptop oid gebruiken?

Ik zou mezelf defineren als windowsgebruiker met tekenaspiraties + photoshop gebruiker. Maar ik ben nog aan het twijfelen tussen A5 en A6 of misschien zelfs A4...

Edit: mx510: _/-\o_ geweldig ding!
Edit2: Zoek anders even op de wacom site, staat alles op, incl flashdemo's enzo.
A5-formaat is naar mijn mening het perfecte formaat voor Photoshop i.c.m. algemeen computergebruik. Ik heb zelf A6 omdat dat bij het normaal bedienen van Linux sneller werkt dan A5. A5 is meer ideaal voor programma's als Photoshop.

• GoblinGamer
het verschil tussen een Grahpire 4 Classic A5 (199,-) en A6 (89,95) is wel heel groot. Ik denk dat ik voor de A6 ga.

Klopt ik had A5 en A6 omgedraaid...

[ Voor 17% gewijzigd door GoblinGamer op 27-10-2005 09:39 . Reden: A5 en A6 omgedraaid ]

• SurfHenk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-12 19:39
GoblinGamer schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 21:30:
het verschil tussen een Grahpire 4 Classic A6 (199,-) en A5 (89,95) is wel heel groot. Ik denk dat ik voor de A5 ga.
Leuk voor jou.
Maar hoe kan het A6 model nu duurder zijn dan het A5 model?
Of heb je de boel omgedraaid? Dat zou namelijk logischer zijn en zou bovendien betekenen dat het prijsverschil nog niet zo heel erg gek is. A5 is immers exact dubbel zo groot als A6...

• synthesix
Ja maar de penparner en volito2 zijn allebei a5 en toch is de volito groter 8)
A6 is dus bij pen tablets niet per se 2x zo groot.

• SurfHenk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-12 19:39
synthesix schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 16:45:
Ja maar de penparner en volito2 zijn allebei a5 en toch is de volito groter 8)
A6 is dus bij pen tablets niet per se 2x zo groot.
Dat is allemaal best mogelijk. Een AMD processor is bij eenzelfde kloksnelheid ook sneller dan een Intel en een Ferrari voor eenzelfde verbruik veel sneller dan een Hummer, maar volgens mij had GoblinGamer het echt wel over één en hetzelfde model en heeft hij dus gewoon beide prijzen omgedraaid.
Maar I could be wrong natuurlijk..

edit: zie nu net dat de prijzen inderdaad gewoon waren omgedraaid. De discussie verder zetten heeft dus niet veel nut meer denk ik...

[ Voor 12% gewijzigd door SurfHenk op 28-10-2005 16:51 ]

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
Zelf heb ik deze thuis:
De logitec MX 700
hij is draadloos ,je stopt er gewone/herlaadbare AA batterijen in en je krijgt er een laadstation/zender bij

"Stilte, een gat in het geluid...."

Pagina: 1