Transparant remote filesystem

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-02 23:34
Hoi,

ik ben op zoek naar een fatsoenlijk transparant remote filesystem, zoals NFS en Samba. Echter hebben bijde behoorlijke nadelen.

NFS:
• Zo onveilig als het maar kan, plug een laptop in het netwerk en fake het id van een user en je kan bij al zijn spullen. Het probleem dat ze als root gaan kloten is eenvoudig op te lossen (mappen naar nobody), maar als iemand in mijn persoonlijke bestanden komt (door mijn userid te faken) vind ik dat net zo erg.
• Als de server eruit knalt (gebeurt niet vaak, maar is niet handig) ligt alles op z'n gat.
• Gezeik dat userid's overal het zelfde moeten zijn.
• Als ik mijn laptop suspend en weer resume gaat het vaak ook op z'n gat. Zelfde geld als de verbinding wegvalt etc.
• Niet echt aan te raden over een internet verbinding, dit is wel op te lossen door het over VPN te doen.

Samba:
• Gezeik met usernames en wachtwoorden, het steeds in te typen is wel op te lossen maar dan staat deze gegevens wel ergens plain op je systeem. Ok, de juiste rechten (op dat bestand waar dat wachtwoord instaat) doen al een hoop, maar nog steeds niet echt een lekkere gedachte.
• Het is een windows filesystem, dus dat gezeur dat die -x niet kent.
• Zelfde gezeur als bij NFS als verbindingen wegvallen, onveilig over het internet etc.

SHFSMount
• Hiermee kun je via SSH remote mappen lokaal mounten. Werkt ansich best aardig en is veilig gezien het van SSH gebruik maakt. Ook kun je als user (niet root) mappen mounten.
• Unmounten gaat vaak erg moeizaam, met het umount command werkt het niet. Je moet het commando shfsumount gebruiken. Dit heeft direct al weer gezeik bij het afsluiten dat het systeem het niet unmount krijgt en niet uit gaat.
• Verbinding gaat plat of je suspend de laptop en resumed hem weer (sowieso als je geen verbinding hebt) dat blijft het weer hangen en krijg je de zooi niet geunmount.

Met connect to Server in GNOME
• Is niet transparant, dus veel applicaties kunnen er weer niet mee om. Het is niet te bereiken via de commandline.

Ik heb ook nog gekeken naar LUFS (zelfde idee als SHFSMount), deze krijg ik zelfs niet eens gecompileerd. Het ziet er ook naar uit dat het project nogal dood is (http://lufs.sourceforge.net/lufs/), laatste update 30-10-2003.

Eisen
• Transparant.
• Liefst in de package manager van Ubuntu Breezy (client) en Debian testing (server).
• Veilig, het hoeft niet perse over het internet te kunnen (dan gebruik ik wel een vpn verbinding), maar niet zo onveilig als NFS.
• Geen gekloot dat het hele systeem op z'n gat gaat als de verbinding om wat voor een reden wegvalt. (Het is een laptop, dus zo ding neem je mee. Ik suspend het ding telkens en heb geen zin om telkens handmatig te gaan unmounten wat voor de helft van de tijd niet lukt.)

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:34

BoAC

Memento mori

Uit je verhaal te begrijpen heb je dus problemen met mounten. Dat krijg je volgens mij altijd.
Volgens mij heeft kde dat wel handig opgelost dmv kioslaves ;) Is vrijwel transparant en je wachtwoorden kunnen worden beheerd door kwallet.

Is dat mount probleem niet op te lossen door een auto-mounter oid?
En is (s)ftp geen mogelijkheid?

• robbert
BoAC schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 14:34:
Uit je verhaal te begrijpen heb je dus problemen met mounten. Dat krijg je volgens mij altijd.
Volgens mij heeft kde dat wel handig opgelost dmv kioslaves ;) Is vrijwel transparant en je wachtwoorden kunnen worden beheerd door kwallet.
Weet je toevallig of hier ook een GNOME variant voor is?
Is dat mount probleem niet op te lossen door een auto-mounter oid?
Geen idee, wat zou dat ding dan precies moeten doen. Het unmounten en weer mouten wanneer ik suspend? Het probleem is alleen vaak dat je hem niet eens geunmount krijgt en dit zal hij niet oplossen ben ik bang voor. Zal de errors wel posten wanneer ik ze weer tegenkom.
En is (s)ftp geen mogelijkheid?
SHFSMount en LUFS maken gebruik van sftp. Behalve die 2 zijn daar volgens mij geen andere alternatieven voor.
In gnome alleen "Connect to Server", maar er zijn genoeg applicaties die hier niet mee willen werken.

[ Voor 3% gewijzigd door robbert op 25-10-2005 14:47 ]

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

KIO slaves O+

Ik mis Coda. Is dat niets?

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• robbert
Hoe werkt dat precies? Ik ben zelf geen KDE gebruiker. Kunnen alleen KDE applicaties hier gebruik van maken of eigenlijk alle applicaties?
Ik mis Coda. Is dat niets?
Ziet er interresant uit, ik zie dat ze ook Debian packages hebben dus dat ga ik eens proberen.

Jammer dat de howto weer zo oud is: http://www.coda.cs.cmu.edu/doc/html/coda-howto.html

[ Voor 10% gewijzigd door robbert op 25-10-2005 15:31 ]

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
robbertkrebbers schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 14:47:
KIO slaves

Weet je toevallig of hier ook een GNOME variant voor is?
GnomeVFS is vergelijkbaar in Gnome, slaves heten modules.

Maar als je al aangeeft dat je programma's gebruikt die hier niet mee werken is het waarschijnlijk niet wat je zoekt, hetzelfde zal voor KIO slaves gelden. Naar mijn weten kun je GnomeVFS locaties niet in de terminal gebruiken, ik denk dat hetzelfde voor KIO slaves geldt.

• robbert
tomato schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 15:32:
[...]

GnomeVFS is vergelijkbaar in Gnome, slaves heten modules.

Maar als je al aangeeft dat je programma's gebruikt die hier niet mee werken is het waarschijnlijk niet wat je zoekt, hetzelfde zal voor KIO slaves gelden. Naar mijn weten kun je GnomeVFS locaties niet in de terminal gebruiken, ik denk dat hetzelfde voor KIO slaves geldt.
Simpele dingen die bijvoorbeeld niet werken met GnomeVFS:
- gedit, opent alles readonly als je het in nautilus opent. Via open krijg je helemaal niks geopend
- gimp, krijg je het niet eens mee geopend
- vlc, zelfde verhaal als gimp
- terminal
- en nog een hele rij applicaties......

Verwijderd

een webdav share via https (eventueel nog over een ssl verbinding). :)

ik heb zelf WebDav niet aan de praat gekregen, maar dat ligt eerder aan mij (en aan het feit dat ik het niet meer nodig had nu ik mijn iDisk heb)

• tomato
  • Niet online
robbertkrebbers schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 15:43:
Simpele dingen die bijvoorbeeld niet werken met GnomeVFS:
- gedit, opent alles readonly
Bug #110191
Via open krijg je helemaal niks geopend
Dat gaat bij mij prima (maar nog steeds readonly natuurlijk).
- gimp, krijg je het niet eens mee geopend
Lijkt erop dat dat pas in Gimp 2.3.4 zit...
- terminal
Naar Konsole kun je geloof ik wel bestanden over KIO slaves slepen en andersom, maar verder zul je denk ik net komen.
- en nog een hele rij applicaties......
De applicatie moet het inderdaad expliciet ondersteunen. Als jij er vanuit alles bij wilt kunnen kun je waarschijnlijk beter een mount achtige oplossing zoeken.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

ik gebruik sshfs via FUSE (Filesystem in USErspace), en dat werkt vrij aardig. FUSE zou in 2.6.14 moeten zitten!

Het werkt met mounten, waardoor het volledig transparant is (elke applicatie kan er gebruik van maken).

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Renegade
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10-2020
robbertkrebbers schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 14:47:
Geen idee, wat zou dat ding dan precies moeten doen. Het unmounten en weer mouten wanneer ik suspend? Het probleem is alleen vaak dat je hem niet eens geunmount krijgt en dit zal hij niet oplossen ben ik bang voor. Zal de errors wel posten wanneer ik ze weer tegenkom.
Correct. Je automounter lost het probleem op dat een mount automatisch wordt gemount zodra jij bijvoorbeeld in een directory duikt die gedefinieerd is, en hij unmount deze ook automatisch na een X-periode als je het geheel niet meer gebruikt. Heb jij echter nog een proces dat actief is in de directory dan heb je pech gehad, en stale mounts kom je zo af en toe ook nog wel eens tegen. Zal dus niet echt een oplossing zijn voor jouw situatie. :)

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

• robbert
smokalot schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 16:23:
ik gebruik sshfs via FUSE (Filesystem in USErspace), en dat werkt vrij aardig. FUSE zou in 2.6.14 moeten zitten!

Het werkt met mounten, waardoor het volledig transparant is (elke applicatie kan er gebruik van maken).
Lijkt op het eerste gezicht vrij aardig te werken. Suspend en weer terug gaat goed, draadloze netwerk plotseling uitzetten en dan unmounten gaat ook goed.
Alleen als je hem niet unmount en geen verbinding (met het netwerk) hebt en je gaat naar de locatie waar die gemount is toe, dan blijft die (de terminal of nautilus) daar weer hangen en krijg je hem bijna niet geunmount.

• robbert
Het gaat weer lekker......
Ik heb het dus (bijna) werkend via FUSE. Alleen, bestanden maken vanuit nautilus gaat niet echt lekker. Het vreemde is dat het vanuit de shell wel goed werkt (touch test oid werkt gewoon), maar een bestandje kopieren en plakken werkt dus niet. Ik krijg dan: "There is not enough space on the destination" wat gewoon onzin is (genoeg vrije ruimte en vanuit de shell doet die het wel goed). Een folder maken doet die dan weer wel. Vanuit een willekeurig programma een bestandje daar opslaan gaat weer wel goed. Iemand een idee?

[ Voor 6% gewijzigd door robbert op 25-10-2005 21:54 ]

• tomato
  • Niet online
robbertkrebbers schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 21:52:
Ik heb het dus (bijna) werkend via FUSE. Alleen, bestanden maken vanuit nautilus gaat niet echt lekker. Het vreemde is dat het vanuit de shell wel goed werkt (touch test oid werkt gewoon), maar een bestandje kopieren en plakken werkt dus niet. Ik krijg dan: "There is not enough space on the destination"
Dat klinkt als een echte bug.

Misschien kun je hier een bugreport voor openen als je een reproduceerbare testcase hebt? Dit zijn de enige bugs die ik kon vinden op Nautilus en FUSE, maar jouw probleem zit er niet bij.

[edit]
Welke versie van Nautilus en GnomeVFS gebruik je? Ik kom wel soortgelijke problemen tegen waar gemeld wordt dat een nieuwere GnomeVFS ze oplost, dus wellicht heb je hier toch last van GnomeVFS ipv specifiek FUSE en/of Nautilus.

[ Voor 13% gewijzigd door tomato op 25-10-2005 22:51 ]

• robbert
tomato schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 22:40:
[...]

Dat klinkt als een echte bug.

Misschien kun je hier een bugreport voor openen als je een reproduceerbare testcase hebt? Dit zijn de enige bugs die ik kon vinden op Nautilus en FUSE, maar jouw probleem zit er niet bij.

[edit]
Welke versie van Nautilus en GnomeVFS gebruik je? Ik kom wel soortgelijke problemen tegen waar gemeld wordt dat een nieuwere GnomeVFS ze oplost, dus wellicht heb je hier toch last van GnomeVFS ipv specifiek FUSE en/of Nautilus.
Ik gebruik Ubuntu Breezy:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
robbert@robbertmobile:~$ apt-show-versions sshfs
sshfs/unknown uptodate 1.1-1
robbert@robbertmobile:~$ apt-show-versions fuse-utils
fuse-utils/unknown uptodate 2.3.0-1ubuntu1
robbert@robbertmobile:~$ apt-show-versions nautilus
nautilus/unknown uptodate 2.12.1-0ubuntu1
robbert@robbertmobile:~$ apt-show-versions libgnomevfs2-0
libgnomevfs2-0/unknown uptodate 2.12.1-0ubuntu2

Ik ga morgen maar eens een bugreport doen en kijken of er wat spectaculairs in de logfiles is te vinden.

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik ben ook op zoek naar een leuk netwerk filesystem. Op het moment gebruik ik nog smb. Maar ik wil iets anders op het moment dat binnenkort de laatste windows dozen het huis uit zijn.
NFS vindt ik waardeloos om de redenen die hierboven ook al genoemd zijn. Daarnaast is een portmapper met variabele poorten niet fijn icm een firewall. Ik wil het liefst een systeem waarvoor je maar 1 of 2 poorten open hoeft te zetten en dat eenvoudig te configgen is.
Ik heb al eens naar coda zitten kijken. Het feit dat dat offline werkt is erg stoer. Het is alleen vrij gecompliceerd. Weet iemand of coda met meerdere poorten werkt?

• robbert
Sir Isaac schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 12:55:
Ik ben ook op zoek naar een leuk netwerk filesystem. Op het moment gebruik ik nog smb. Maar ik wil iets anders op het moment dat binnenkort de laatste windows dozen het huis uit zijn.
NFS vindt ik waardeloos om de redenen die hierboven ook al genoemd zijn. Daarnaast is een portmapper met variabele poorten niet fijn icm een firewall. Ik wil het liefst een systeem waarvoor je maar 1 of 2 poorten open hoeft te zetten en dat eenvoudig te configgen is.
Ik heb al eens naar coda zitten kijken. Het feit dat dat offline werkt is erg stoer. Het is alleen vrij gecompliceerd. Weet iemand of coda met meerdere poorten werkt?
Het lijkt er inderdaad niet op dat Coda gemakkelijk op te zetten is en heb nog niet echt tijd gehad om het te proberen. Als FUSE nou goed zou werken gebruik ik dat liever.
Nog een vervelend probleem wat ik tegenkwam met FUSE (waarschijnlijk ook wel met smb, nfs etc), als ik alleen een verbinding via mijn draadloze netwerk heb en vervolgens mijn netwerkstekker er in prop dan werkt de mount niet meer. Vervolgens krijg je weer mounts die niet te unmounten zijn en krijg je weer een lekkere gare zooi.
Ik zat net even wat bestanden te kopieeren via zowel gnomevfs en via fuse. Via gnomevfs kwam het echt niet vooruit (1 MiB/s) terwijl het via FUSE er wel lekker doorheen vliegt met 8~10 MiB/s.

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
Sir Isaac schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 12:55:
De rpc mount daemon en dergelijke kun je weldegelijk een vaste poort geven. Zo werkt het hier perfect in combinatie met iptables.

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

robbertkrebbers schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 14:21:

NFS:
• Zo onveilig als het maar kan, plug een laptop in het netwerk en fake het id van een user en je kan bij al zijn spullen. Het probleem dat ze als root gaan kloten is eenvoudig op te lossen (mappen naar nobody), maar als iemand in mijn persoonlijke bestanden komt (door mijn userid te faken) vind ik dat net zo erg.
Restricten op IP, of anders NFSv4.
• Als de server eruit knalt (gebeurt niet vaak, maar is niet handig) ligt alles op z'n gat.
Da's met elk FS zo. Met de juiste mount flags kom je een heel eind, het hangt dan iig je OS niet meer op.
• Gezeik dat userid's overal het zelfde moeten zijn.
Ook NFSv3 ondersteund een UUID mapping daemon. Met NFSv4 is het helemaal niet meer nodig, aangezien die met names ipv id's werkt.
• Als ik mijn laptop en weer resume gaat het vaak ook op z'n gat. Zelfde geld als de verbinding wegvalt etc.
Unmounten voor je suspend. Om diverse redenen, oa dat je IP leases vaak verlopen zijn.
• Niet echt aan te raden over een internet verbinding, dit is wel op te lossen door het over VPN te doen.
NFSv4 ondersteund encryptie AFAIK.

• robbert
igmar schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 17:34:
Restricten op IP, of anders NFSv4.
Alleen op ip lijkt me niet genoeg.
Ik zat net even te kijken naar NFSv4 maar kon niet vinden hoe die zich dan authoriseerd. Kortom, ik begrijp nog steeds niet hoe het tegengaat dat iemand met een laptop een ip adres en username kaapt (en in het zelfde domein gaat zitten) en een nfs share mount?
Da's met elk FS zo. Met de juiste mount flags kom je een heel eind, het hangt dan iig je OS niet meer op.
Welke flags zou je dan mee moeten geven, ik heb net nog eens de man page van mount doorgelezen maar ben er nou nog niet echt achter wat zou moeten werken.
Ook NFSv3 ondersteund een UUID mapping daemon. Met NFSv4 is het helemaal niet meer nodig, aangezien die met names ipv id's werkt.
Ziet eruit als een hele verbetering, ga er eens mee prutsen.
Unmounten voor je suspend. Om diverse redenen, oa dat je IP leases vaak verlopen zijn.
Goed idee, alleen als hij niet wil unmounten dan krijg je hem ook weer niet gesuspend.
NFSv4 ondersteund encryptie AFAIK.
Ziet er ook goed uit.

Ik begrijp het verhaal met NFSv4 nog niet helemaal, ik heb net even een manual door zitten lezen over NFSv4 maar kon er niet echt uit opmaken hoe je het nou voor elkaar krijgt dat die (alleen) NFSv4 draait.
Wat allemaal uit wordt gelegd is vrijwel het zelfde als bij NFS en zie dus nergens dat je in een configfile iets als USE_NFSv4 = true moet instellen. Als ik het mag geloven zou nfs 1.0.7 (welke in de package manager van zowel Debian als Ubuntu zit) wel NFSv4 moeten ondersteunen, alleen vind ik de meeste documentatie nogal brak.

[ Voor 4% gewijzigd door robbert op 26-10-2005 18:54 ]

• Parasietje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06-2024

Parasietje

linux-geek

Ik beveiligde NFS altijd icm DHCP+DNS.
Bij het aanvragen van een DHCP-lease, krijg je een hostname. De NFS server checkt niet op ip, maar op hostname.
Enige probleem is dan dat iemand een DHCP-lease kan aanvragen met jouw hostname. Oplossing: DHCP + FreeRADIUS authenticatie. Ok, het is redelijk onhandig, maar voordeel is wel dat je meteen een systeem hebt waar je verschillende services gebruik van kan laten maken.

WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
robbertkrebbers schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 18:53:
[...]
Ik begrijp het verhaal met NFSv4 nog niet helemaal, ik heb net even een manual door zitten lezen over NFSv4 maar kon er niet echt uit opmaken hoe je het nou voor elkaar krijgt dat die (alleen) NFSv4 draait.
Heb je een linkje naar die manual? Ik heb geen complete handleiding voor nfs4 kunnen vinden. Alleen wat stap-voor-stap HOWTO's die zeggen hoe je een basaal nfs systeem in poten zet, maar zonder uitleg over het hoe en waarom.

• robbert
Sir Isaac schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 00:10:
[...]

Heb je een linkje naar die manual? Ik heb geen complete handleiding voor nfs4 kunnen vinden. Alleen wat stap-voor-stap HOWTO's die zeggen hoe je een basaal nfs systeem in poten zet, maar zonder uitleg over het hoe en waarom.
Ik bedoelde eigenlijk ook HOWTO (wat ik gevonden had) en geen manual. Vandaar dat ik al zei dat de documententatie nogal brak is.
Parasietje schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 00:03:
Ik beveiligde NFS altijd icm DHCP+DNS.
Bij het aanvragen van een DHCP-lease, krijg je een hostname. De NFS server checkt niet op ip, maar op hostname.
Enige probleem is dan dat iemand een DHCP-lease kan aanvragen met jouw hostname. Oplossing: DHCP + FreeRADIUS authenticatie. Ok, het is redelijk onhandig, maar voordeel is wel dat je meteen een systeem hebt waar je verschillende services gebruik van kan laten maken.
Wordt zoiets met FreeRadius niet verschikkelijk complex of is zo niet in een dagje wel op te zetten?
FreeRadius kun je neem ik aan weer direct aan LDAP koppelen waar weer een hoop andere services gebruik van kunnen maken.

[ Voor 45% gewijzigd door robbert op 27-10-2005 07:50 ]

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04:28

Gerco

Professional Newbie

Ik heb vanmiddag Coda even uitgeprobeerd en heb een berg(je) problemen gehad:
- Coda is erg fussy over hostnames en als je geen DNS gebruikt, wil het niet erg lukken.
- De setup scripts die bij Gentoo komen werken niet (goed)
- De documentatie op de website is oud en doen wat daarin staat werkt niet zonder meer.

Uiteindelijk de boel toch draaiende gekregen, maar helaas doet het niet helemaal wat ik verwacht :|

Een coda client en server op 1 machine is onhandig, aangezien ze elkaar in de weg zitten en de performance dan die van een diskette gaat benaderen. Ik wilde het gebruiken om op 2 machines mijn homedir in sync te houden (desktop en laptop) en dan dus de laptop disconnecten en gewoon verder werken.

Is er iemand die een config als deze wel performant heeft weten te krijgen of misschien iemand die een beter disconnected network filesystem weet? rsync heb ik ook aan gedacht om de boel in sync te houden, maar nog niet naar gekeken. Is dat wat en moet je dan niet steeds handmatig de sync aanslingeren?

[ Voor 4% gewijzigd door Gerco op 27-10-2005 12:02 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

robbertkrebbers schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 18:53:
Alleen op ip lijkt me niet genoeg.
Ik zat net even te kijken naar NFSv4 maar kon niet vinden hoe die zich dan authoriseerd.
Met kerberos of een key.
Kortom, ik begrijp nog steeds niet hoe het tegengaat dat iemand met een laptop een ip adres en username kaapt (en in het zelfde domein gaat zitten) en een nfs share mount?
Dat is met v4 echt onmogelijk geworden.
Welke flags zou je dan mee moeten geven, ik heb net nog eens de man page van mount doorgelezen maar ben er nou nog niet echt achter wat zou moeten werken.
Zie de opties van man 5 nfs. Echt waterdicht krijg je het er echter niet mee, dus unmounten voor een suspend is de goede oplossing als je het mij vraagt.
Goed idee, alleen als hij niet wil unmounten dan krijg je hem ook weer niet gesuspend.
Da's een kwestie van fuser en een forced unmount.
Hij draait standaard ook v2 en v3 protocollen. Als beide partijen echter v4 gebruiken krijg je v4. Da's volgens mij ook aan de serverkant te forceren.
Wat allemaal uit wordt gelegd is vrijwel het zelfde als bij NFS en zie dus nergens dat je in een configfile iets als USE_NFSv4 = true moet instellen. Als ik het mag geloven zou nfs 1.0.7 (welke in de package manager van zowel Debian als Ubuntu zit) wel NFSv4 moeten ondersteunen, alleen vind ik de meeste documentatie nogal brak.
NFSv4 vereist een zeer recente 2.6 kernel, en het liefst met de laatste NFSv4 patches.

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Volgens mij kan je beter OpenAFS proberen als je in Coda geinteresseerd bent. Er staat in ieder geval recent nieuws op die website ;) Tevens zijn er clients voor de gangbare platformen.

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
//Ik hoop dat het ok is dat ik dit kick.

* Keeper of the Keys is erg nieuwsgierig wat het einde was van het verhaal en wat je uiteindelijk hebt gekozen.

Ik ben namelijk ook een file-server aan het opzetten maar niet per se voor laptops en ben nu aan het twijfelen geslagen tussen NFSv4 en OpenASF maar heb eigenlijk ook flinke moeite goede NFSv4 specifieke docs/howtos te vinden.

• robbert
KeeperoftheKeys schreef op maandag 19 juni 2006 @ 23:31:
//Ik hoop dat het ok is dat ik dit kick.

* robbert is erg nieuwsgierig wat het einde was van het verhaal en wat je uiteindelijk hebt gekozen.

Ik ben namelijk ook een file-server aan het opzetten maar niet per se voor laptops en ben nu aan het twijfelen geslagen tussen NFSv4 en OpenASF maar heb eigenlijk ook flinke moeite goede NFSv4 specifieke docs/howtos te vinden.
Ik gebruik eigenlijk voornamelijk GnomeVFS (ssh) gezien dat Nautilus, Gedit, Evince, Eog, Openoffice daar tegenwoordig vrij goed mee werken.
Heb ik programma's nodig hebben die GnomeVFS niet snappen mount ik het meestal maar effe met sshfs. Dit werkt vrij aardig, het kan alleen raar gaan doen als je bezig bent met die mount en je opeens switched van wireless naar wired. Dan krijg je van die mounts die je nauwelijks meer geunmount krijgt.
Pagina: 1