nut van een snelle kaart op AGP 8x

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MAD_Sofia
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-05 15:44
Hoi,

gister Fear geinstalleerd, en ik schrok een beetje van de wanprestaties van mijn pc. Half Life 2 kon ik nog met gemak voluit spelen op 1280 bij 1024, en doom 3 ging nog goed op 1024 bij 768. Beiden op maximum detail. Fear loopt bij mij echt voor geen meter, maarja.. ik kan er heel slecht tegen om bepaalde effecten uit te zetten aangezien ik dan het idee heb dat ik iets mis. Hierom mijn volgende vraag. Ik heb een medion pc met een radon 9800 XXL, prima kaart maar hij wordt nu dus met de nieuwste games toch wel iets trager. Ik zit te kijken naar een vervanging, alleen heb ik een AGP moederbord. Nu zijn er wel tal van AGP kaarten op de markt tie tevens in pci-express geleverd worden.

Maar is hier nou daadwerkelijk de AGP sleuf de bottleneck, of kan ik gerust de snelste agp kaart kopen die er is?
ik zit te denken aan een kaartje zoals dit http://www.pricewatch.info/item/20881/

mijn huidige systeem voldoet aan de volgende eissen

http://stud.cmd.hro.nl/0757199/pictures/specs.jpg

Andromeda is near

Verwijderd

als je googlet op pci express uitleg, en agp, en naar de betere sites kijkt,
dan kom je er vanzelf achter.

en neej je maximale agp snelheid wordt bij lange na nog niet bereikt door deze kaarten.
dus voorlopig heb je aan AGP 8x nog meer dan genoeg.
kan je allemaal makkelijk vinden

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:52
Je systeem is het op zich nog wel waard maar imo kun je veel beter naar een Geforce 6800 of een X800 pro kijken, de 6800 is tegenwoordig al te krijgen voor minder dan 150 euro en de x800 pro zal rond de 200 euro moeten kosten. Deze kaarten presteren niet enorm veel minder dan die jij noemt maar kosten toch een hele berg minder. Spaar het geld wat je overhoudt voor een keer een compleet nieuw systeem.

Overigs is er ook niets mis met een Radeon 9800, misschien is het een optie om hem over te klokken naar een 9800 XT?

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-03 07:09
een X800XT is een leuke kaart om nog een tijdje mee vooruit te kunnen. anders voor 130 euro een 6800NU (TD)
Verder is agp 8x idd snel genoeg

>PC specs<

• MAD_Sofia
Ja, daar ben ik nog steeds niet achter over wat voor 9800 ik heb. Volgens mij is het namenlijk een gewone 9800 XT , zo wordt deze door de catalyst drivers herkend, maar dan heeft medion het halve geheugen eraf gehaalt.

Andromeda is near

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 14:52
MAD_Sofia schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 13:18:
Maar is hier nou daadwerkelijk de AGP sleuf de bottleneck, of kan ik gerust de snelste agp kaart kopen die er is?
ik zit te denken aan een kaartje zoals dit http://www.pricewatch.info/item/20881/

mijn huidige systeem voldoet aan de volgende eissen

http://stud.cmd.hro.nl/0757199/pictures/specs.jpg
Je kaart is gewoon te traag voor F.E.AR. & Quake4...(hoewel COD2 nog makkelijk kan)
Meer valt er niet over te zeggen ;)

Koop een nieuwere :+

[ Voor 3% gewijzigd door Rey Nemaattori op 25-10-2005 14:04 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• MAD_Sofia
Toch vind ik het ergens vreemd dat mijn kaart halflife 2 , en doom 3 vrij makkelijk aankan terwijl Fear te traag voor woorden is. Ik kan nou niet echt zeggen dat ik Fear mooier vind dan doom 3 of half life 2.

Andromeda is near

• MAD_Sofia
ok ik ga een keuze maken tussen de volgende twee kaarten.

x850 xt htdv
http://www.alternate.nl/h...rue&artno=JAGV63&#tecData

of
x800 xt
http://www.alternate.nl/h...rue&artno=JAGB31&#tecData

nu ontlopen ze elkaar niet veel, maar toch.. elk framepje is meegenomen.

ik ben deze benchmarks voor de pci-express versie tegengekomen, maar zal dit de zelfde verdeling houden op mijn agp systeem waarvoor het mij niet is gelukt een benchmark te vinden ?

http://tweakers.net/reviews/550/3

Andromeda is near

Verwijderd

Rey Nemaattori schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 14:03:
[...]

Je kaart is gewoon te traag voor F.E.AR. & Quake4...(hoewel COD2 nog makkelijk kan)

Sorry hoor maar Quake 4 loopt hier perfect op een 5900XT op high 1280x1024. maar F.E.A.R was ook een wanhoop poging haha

• MAD_Sofia
http://graphics.tomshardw...5/vga-charts-pcie-02.html

hmm dan zal ik nog maar is quake 4 proberen met mijn 9800 XT, als ik hier kijk staat deze noge een stuje boven de 5900, of zie ik dat verkeerd? Ik heb iig de x850 xt besteld. Kan niet wachten om 'm uit te testen!

Andromeda is near

• Willson
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-03 16:33
Rey Nemaattori schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 14:03:
[...]

Aan zulke reacties hebben we geen flikker,

Ik ben in bezit van een 6800 GT en zelfs deze kaart heeft er moeite mee !!
( P4 2800 / 1024mb)

• MAD_Sofia
Hmm is het dan zo dat FEAR zo'n verschrikkelijk ineffciente engine heeft dan?

Op mijn XT draait het indoor nog wel redelijk, maar als ik in 't eerste level buiten kom op het balkonnetje, haal ik een framerate van 2 ongeveer terwijl daar hooguit een stuk of 3 vierkante gebouwtjes te zien zijn, het verbaasde me enigzins nogal dat mijn kaart 't niet aankon, maarja ik heb me erbij neergelegd. ( 1024 * 768 , aa4x, ani16x, alles op max, softshadows off )

Andromeda is near

• fstieger99
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 21:45

fstieger99

www.Isaia.it

Ja F.E.Ar is gewoon een gruwelijk spel. je geheugen van 1 gb naar 2gb helpt ook aanzienlijk zeker op hoge resoluties. In mijn geval dan.

The Sartorialist

Verwijderd

X800 is een goede keus :)

/offtopic

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-08 02:24
Op mijn fx5200 is het beeld egt lelijk:o: lelijker dan quake 3 op het minimum(quake 3 draai ik met alles aan op 90 fps vastgezet) Quake 4 nog niet gedraait(wacht op een demo als die komt...)

http://specs.tweak.to/16567

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-08 22:17

HeepH

Dope Rapper

je hebt een fx5200, wat verwacht je, we hebben het hier over een 9800XT

nou ik heb ook een 9800XT gehad, en terwijl doom3 idd nog speelbaar was, is dit bij fear niet het geval, ik heb ook een 6800ultra gehad, dat ging veel beter en die werd nog steeds niet gelimiteerd door de agp bus, ik heb nu een 7800GTX (!) en zelfs die heeft nog moeite met fear, dus het is niet gek dat een oude 9800xt het er zwaar mee heeft, en het heeft niks te maken met de agp bus.

http://specs.tweak.to/16495

• KappeNou
Ik heb een Asus 6800GE op een XP2200+ met 1024MB 333mhz.
Ik speel FEAR op 1024x768 met hoge instellingen (niet hoogste) en het is gewoon super mooi en loopt gewoon net aan goed (dus speelbaar en niet haperend). Zelfde is met Far cry daarbij heb ik net niet hoogste instellingen en dat loop ook gewoon goed.
Een vriend van me heeft ook een GE alleen dan een P4 3.0ghz met 1024MB en hij kan de instellingen zelfs nog net wat hoger zetten en daar loopt het ook perfect. Dus met een 7800GTX moet je makkelijk alles op het hoogste kunnen zetten... Je kan die test doen in FEAR om fps te testen en ik zag daarvan screens van mensen met een 7800, die hadden geen fps onder de 40. en met een 6800GT zou je het nog zelfs net wat hoger dan mij kunnen instellen.

BTW die nieuwe beta nvidia driver schijnt ook goed te werken met FEAR, en vooral met de 7800 en als je een SLI opstelling hebt. Die ga ik ff uitproberen als ik thuis ben :P dan post ik meteen screenies van voor en na

>PC specs<

• omitz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-08 20:20
Eigenlijk wil je een nieuwe videokaart kopen dus, een moeilijke opgave tegenwoordig. In de eerste plaats zijn de top modellen bijna net zoduur als een moederbord + processor + voeding + kast + toetsenbord en muis, bijna een hele computer dus. En in de tweede plaats heb je de keuze tussen 2
kemphanen, Nvidea en Ati.

Afbeeldingslocatie: http://graphics.tomshardware.com/graphic/20050705/images/image016.gif

Het kiezen tussen deze 2 is voor de topmodellen niet moeilijk omdat Nvidea in dat segment een absolute winnaar heeft. (en zo te lezen heeft ook die kaart problemen met FEAR) In de middenklasse om het zo maar even te noemen wordt het wel erg moeilijk. Zo te lezen wil jij daaruit een kaart.

Ati schijnt met de nieuwste drivers echt sneller te zijn

Afbeeldingslocatie: http://firingsquad.com/hardware/quake_4_high-end_performance/images/quake2048aa.gif

maar mist wel enkele opties die later misschien belangrijk in nieuwere games kunnen zijn. Daarbij is de driversupport van Nvidea in tegenstelling van Ati altijd top geweest.

Denk ook eens aan overklokken:
X800 pro kun je overklokken naar de snelheid van X800XT PE
6800GT kun je overclokken naar de snelheid van een 6800 Ultra

Ik geloof zelfs dat een agp4x moederbord zelfs een agp8x kaart nog helemaal tot zijn recht laat komen. Maar dat heb ik eens gelezen hier op het forum, kan dus onzin zijn.
Keuze van een kaart is aan jou. Ik moet ook zoals je misschien al wel door hebt, maar ik moet nog wachten tot na de kerstvakantie en hopen dat ik dan nog wat geld over heb gehouden :P

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst.

• KappeNou
in het midden segment wint op dit moment ati met de x800xt. alleen met quake 4 wint toevallig de 6800GT. verder met 3Dmark etc wint de ati vollop. in het hogere segment zou ik de 7800GTX nemen.

maar ik snap niet wat mensen bedoelen met problemen met FEAR? mijn kaart is net iets langzamer dan een 6800GT en ik kan het gewoon goed spelen hoor..
Ja je moet niet verwachten dat je alles op het hoogst kan zetten, maar dat is ook wel te begrijpen als je al die opties ziet bij FEAR, das niet normaal meer.

>PC specs<

• Rey Nemaattori
Willson schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 12:33:
Aan zulke reacties hebben we geen flikker,

Ik ben in bezit van een 6800 GT en zelfs deze kaart heeft er moeite mee !!
( P4 2800 / 1024mb)
Mja alleen is je 6800GT een factor 2 sneller dan een 9800 XLL, en uitgerust met meer geheugen, ÉN ook nog eens een nvidea kaart, die lusten OpenGL als ketelapper...
De XXL ligt qua snelheid tussen een 9800pro en een 9800XT.... go figure....
http://graphics.tomshardw...pcie-02.html#3d_mark_2005

Aan de CPU ligt het niet, een 3ghz pentium is meer dan voldoende, ergo: het is de kaart. Hij kan um proberen over te clocken, maar dat zal um gewoon niet veel helpen....

Ik zeg gewoon waar het op staat, zijn kaart is verouderd voor de laatste generatie spellen(anders hoeft ie um niet op 800*600 te draaien) of je moet tevreden zijn met 20-40fps(wat ik atm nog ben)
Da's nog een nuttigere tip dan posten "ja ik heb deze kaart en die doet xx frames". Moet ie jouw kaart dan kopen? Jouw systeem? Of wat?
MAD_Sofia schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 13:22:
Hmm is het dan zo dat FEAR zo'n verschrikkelijk ineffciente engine heeft dan?

Op mijn XT draait het indoor nog wel redelijk, maar als ik in 't eerste level buiten kom op het balkonnetje, haal ik een framerate van 2 ongeveer terwijl daar hooguit een stuk of 3 vierkante gebouwtjes te zien zijn, het verbaasde me enigzins nogal dat mijn kaart 't niet aankon, maarja ik heb me erbij neergelegd. ( 1024 * 768 , aa4x, ani16x, alles op max, softshadows off )
AA naar 2x, ani ook en je frames verdubbelen waarschijnlijk....
HeefStan schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 13:35:
je hebt een fx5200, wat verwacht je, we hebben het hier over een 9800XT
Een 9800 XXL, dies langzamer dan een XT...
AGP 8x zou geen beperking moeten zijn...
*proest*

De enige reden dat de ATI kaarten hier belachelijk goed lijken is omdat de resolutie zo idioot hoog is. Een GTX met 256mb heeft duidelijk problemen om die textures weg te krijgen...

Daarnaast kun je beter op 1600 *1200 spelen met AA op 8x of hoger dan op 2048*15nogwat en AA op 4x...... iig wel met een GTX met 256mb geheugen :+
Dan is q4 zelfs op een 6800GT nog speelbaar.....

[ Voor 4% gewijzigd door Rey Nemaattori op 26-10-2005 14:25 ]

• MAD_Sofia
dank voor jullie antwoorden! Ik zal toch voorlopig niet hoger spelen aangezien mijn 19"tft gaat tot 1280 bij 1024 :) ik heb gister dus inmiddels een x850 xt besteld vaan een bedrag van 340 euro, ik kan niet wachten om deze uit te testen!
trouwens.. zo'n geforce 7800 wordt die tevens uitgevoerd in agp dan?

Andromeda is near

• Rey Nemaattori
MAD_Sofia schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 16:01:
dank voor jullie antwoorden! Ik zal toch voorlopig niet hoger spelen aangezien mijn 19"tft gaat tot 1280 bij 1024 :) ik heb gister dus inmiddels een x850 xt besteld vaan een bedrag van 340 euro, ik kan niet wachten om deze uit te testen!
trouwens.. zo'n geforce 7800 wordt die tevens uitgevoerd in agp dan?
as far as i know: neen, maar ik kan het altijd mis hebben...
Aangezien jouw resolutie voorlopig niet boven 1280*1024 gaat uitkomen zul je met jouw kaart vrij lang vooruti komen...benches van nieuwe spellen worden op steeds hogere resoluties gedaan,denk niet meteen van 'oh nee, dat trekt mijn kaart nooit', want als je nooit op bovenstaande resolutie speelt kan jouw kaart q4 met 2 vingers in de neus draaien met alle eye-candy aan en settings op ultra enzo :9~

Ja, voor een paar tientjes meer dan wat jij voor de 850 xt betaald hebt heb je dus een 7800GT, MAAR dan zou je d'r echter een neiuw mobo bij moeten kopen..worden die 'paar tientjes' ruim 100 euro...en is het misschen niet een de moeite het geld waard....

[ Voor 45% gewijzigd door Rey Nemaattori op 26-10-2005 18:20 ]

• MAD_Sofia
Rey Nemaattori schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 18:12:
[...]

as far as i know: neen, maar ik kan het altijd mis hebben...
Aangezien jouw resolutie voorlopig niet boven 1280*1024 gaat uitkomen zul je met jouw kaart vrij lang vooruti komen...benches van nieuwe spellen worden op steeds hogere resoluties gedaan,denk niet meteen van 'oh nee, dat trekt mijn kaart nooit', want als je nooit op bovenstaande resolutie speelt kan jouw kaart q4 met 2 vingers in de neus draaien met alle eye-candy aan en settings op ultra enzo :9~
als dit is echt waar kon zijn, wordt ik zo gelukkig :)

Over een jaar ofzo zal ik wel is gaan kijken voor een nieuwe pc, is kijken wat de aldi aanbiedingen tegen die tijd zijn! Mijn huidige systeem heb ik nu al 1 en een kwart jaar, nog steeds super tevreden! En zeker straks met die x850 :) hoop ik dan :X

Andromeda is near

• KappeNou
7800 is alleen in PCI-E en is ook verkrijgbaar voor 350€..
Maja met die X850XT kan je makkelijk alle nieuwe spellen op het hoogste draaien.. (dat kan al met een 6800GT) en Zker Q4.. Das namelijk lelijker dan DOOM3, far cry en FEAR.. Ze hebben bij dat spel ook wat dingen uit geschakeld waardoor het beter loopt. (zoals schaduws)

Maja ik snap die mensen niet die geilen op een hoge resolutie.. vanaf 1024x768 wordt het verschil al niet meer boeiend.. 1280*1024 kan ik nog snappen.. maar daarna is het verschil echt te verwaarlozen. enigste wat je doet is je 3Dkaart het nog moeilijker maken terwijl je zelf het verschil niet eens ziet. Als je een SLI opstelling 7800 hebt ok.. anders heb je die dingen ook voor niks gekocht haha :P

>PC specs<

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-07 08:41
Er zijn ook TFT monitors met een native resolutie van 1920x1280. Op een TFT is wel of niet native kunnen draaien wel boeiend. Maar dan houdt het ook echt zo'n beetje op wat betreft op hoge resoluties moeten draaien.

Ik zit zo bijvoorbeeld vast aan 1280x1024

[ Voor 22% gewijzigd door martijn_tje op 27-10-2005 17:47 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• MAD_Sofia
martijn_tje schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 17:45:
Er zijn ook TFT monitors met een native resolutie van 1920x1280.
als je zo'n appaaraat kan betalen zal je ongetwijfeld ook wel een budget hebben voor een dure sli opstelling :P

Andromeda is near

• MAD_Sofia
ik heb 'm hoor!! de x850 thdtv van asus!

inbouwen was zo gefixt, en nu inderdaad. Mijn pc trekt fear nu echt makkelijk! Alles op maximum op een resolutie van 1280 bij 1024 :P ! Ik ben blij dat ik deze aankoop heb gedaan. Kan ik misschien nog een jaartje vooruit met mijn pc.

Andromeda is near

Verwijderd

En nog een tevreden Ati user :P
Pagina: 1