Apparatuur voor safari huren

Pagina: 1
Acties:
  • 310 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik wil graag 3 weekjes op safari gaan, maar ik beschik alleen maar over een Canon Powershot G5. Die lijkt mij niet erg geschikt, omdat de beestjes niet altijd even dichtbij zijn. Ik ben verder niet bepaald een (semi-)professioneel fotograaf, dus het hoeft (mag) niet de meest dure apparatuur te zijn. Het moeten leuke vakantiekiekjes worden en ik wil niet echt meer dan, zeg, 250 euro uitgeven. Bij voorkeur natuurlijk digitaal. Kunnen jullie wat tips geven over dingen die ik zeker mee zou moeten nemen en waar ik die kan huren? (of kopen als het niet te duur is).

Qua verhuur vond ik via dit forum en google:
http://www.pixto-f.com/
http://www.koopdigitaal.nl/ (Foto Konijnenberg)

Ik vermoed dat ik iets van een goedkope digitale Canon body zou moeten huren en een zoomlens tot het equivalent van +/- 300mm, maar liever 400mm. Verder misschien een statiefje op marktplaats zoeken.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

LinkedIn
Instagram

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:13
Verder natuurlijk wel even aangeven / vragen of je ermee naar het buitenland mag, op safari (is net een stapje verder :)), enz.. Ik heb zelf geen ervaring met huren, maar ik kan me zo voorstellen dat er voorwaarden aan verbonden zijn!

Verwijderd

Ik denk dat je je grens van €250 flink naar boven moet bijstellen eigenlijk, en vergeet de borg niet (ok die krijg je weer terug als de apparatuur teruggebracht wordt en in goede staat is, maar je moet de borg wel van te voren neertikken)! En als je voor een DSLR gaat, vergeet dan ook niet een lens erbij te doen..

Onderhand ben je beter af met een 2e hands SLR & lens en filmrolletjes volgens mij.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2005 12:03 ]

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
En een weekje extra huren zou misschien niet gek zijn? Als je zoveel geld aan huren uitgeeft zou het zonde zijn als het resultaat minder zou zijn dan hetgeen uit je G5 komt.
De eerste fotos uit m'n dSLR vondt ik beduidend minder dan die uit m'n Sony F717.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:01
Het is goedkoper om een body met een paar lenzen te kopen en daarna weer te verkopen, zeker als je al 2ehands koopt hoeft je dat niet veel te kosten. Moet je wel wat cash hebben, maar dat moet ook als je gaat huren met een flinke borg ;)

Als je dat goedkoop wilt doen neem je een 300D met 18-55 kitlens, en bv. een 75-300 USM. Heb je een leuke set met een uitstekend bereik en redelijke qualiteit. Dan heb je evt. nog een CF kaartje nodig (weet niet of je nu een grote hebt) en een imagetank (tenzij je die al hebt natuurlijk) om in het veld je kaartje leeg te pompen. Een schoonmaaksetje om elke avond je sensor van stof te ontdoen is waarschijnlijk ook niet overbodig ;) Oja en natuurlijk een beanbag en een statief(je) :) En een paar reserveaccu's, ook wel handig ;) (je kan natuurlijk die van je G5 ook gebruiken in een 300D)
(ik verzin steeds meer :+)
Afhankelijk van wat je al hebt zal dat je zo'n 600 á 800 euro kosten, dat lijkt me nog wel te overzien. Misschien wil je de set wel houden als je terug bent ;)
Ik zou ook zeker minstens een maand van te voren de spullen aanschaffen en er heel veel mee oefenen en kijken of alles goed werkt om te voorkomen dat je in Afrika voor verrassingen komt te staan.

[ Voor 68% gewijzigd door Azrael op 25-10-2005 12:32 ]

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-01 19:44
Het is volgens mij goedkoper om een dslr te halen, en die na je vakantie weer te verkopen voor 200euro minder oid...denk ook niet dat je zoiets kan huren voor mee op safari te gaan :)

nog los van het feit dat je de camera een beetje moet leren kennen....en dat wordt moeilijk als je 'm de dag vantevoren op kan gaan halen......

als je nou een camera koopt van bijv. 1000 euro...dan krijg je die over enkele maanden wel weer verkocht voor 700-800oid...als je 'm dan niet zelf wil houden :*)

[ Voor 49% gewijzigd door Mr. Detonator op 25-10-2005 14:22 ]

• KopjeThee
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties. Ik denk dat 2e hands kopen en later doorverkopen (als ik dat nog wil :-) het slimste idee is. De Canon 300D is niet zo nieuw meer, dus zal in verhouding wel niet zo snel meer in prijs dalen (gunstig). Ik zal de www.mazoe.nl in de gaten gaan houden.

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04

Sabbi

je denkt aan mij.

Nou, hier dan wat tips die niet direct op huren van toepassing zijn: (van een recente safari-ganger)
  • Neem oenig veel geheugen mee. Ik heb in 2 weken 350 digifoto's geschoten, en heb me heel erg ingehouden. ( +40 rolletjes * 36 opnames)
  • Een zoom/tele lens meenemen, minimaal van 300mm, 200 is te weinig, voor kleiner pak je je G5 gewoon.
  • Neem dan ook een beanbag mee (of maak hem zelf) of gebruik een niet-zachte jas op je autoruit om je telekanon stil te houden, op safari zit je voornamelijk in de auto, statief is niet extreem belangrijk. (je wilt toch niet uitstappen als de leeuwen op 5 meter afstand zijn)
  • Did i say neem veel geheugen mee?
  • neem ook een wide-angle mee, kan een G5 erg wijd??

[ Voor 3% gewijzigd door Sabbi op 25-10-2005 15:34 ]

Verwijderd

Neem dan voor een paar tientjes meer een 10D. Die zal een safari sneller overleven dan een 300D en de tweedehandsprijs scheelt maar een paar tientjes (op het eerste oog).
Voorbeeld:

http://www.fotoapparatuur...d66001.html?sid=846717045

• Azrael
Dat is niet een paar tientjes meer, en dan heb je nog geen lens ;)
Niks mis met een 10D, maar voor het argument dat jij noemt zou ik m niet kopen.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:00

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik heb anders nog een Raynox DCR2020Pro 2.2x teleconverter voor je. Moet je nog een adapterdingetje kopen voor op je camera, maar dan heb je wel 2.2x meer tele. Ok, je hebt wat last van vignettering, maar scherpte is ok. Ik gebruik 'm af en toe op mijn A1 en dat viel me reuze mee. Maar de camera gaat eruit, dus die Raynox ga ik ook verkopen.

hier wat testfoto's genomen met mijn A1 (max.200mm, wordt dus 440mm).

Idee?

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

Verwijderd

Tip één: als je op safari gaat: je zoombereik kan niet groot genoeg zijn. Ik heb zelf deze zomer op safari mijn 100-400 gebruikt en die voldeed soms nog niet!
Naar mijn mening kun je beter geld uitgeven aan zoombereik. Die safari kost je ook 2500 at least en dat is echt _weggegooid_ geld als je alleen maar gaat kijken en geen fatsoenlijke foto's mee naar huis neemt... een 300D/ 350D/ D50/ D70 noem maar op is _altijd_ goed, al zou het maar 4MP zijn de lens bepaalt je foto's op safari...

Verwijderd

^^^^ alleen heeft TS een beperkt budget, dus een DSLR zit er niet echt in.

• KopjeThee
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 20:20:
^^^^ alleen heeft TS een beperkt budget, dus een DSLR zit er niet echt in.
In principe heb je daar gelijk in, maar het idee van 2e hands kopen en later weer doorverkopen, klinkt wel aantrekkelijk en betaalbaar. Ik kan me wel veroorloven om de spullen niet direct te verkopen, maar ik ben gewoon niet iemand die veel geld aan fotografie uitgeeft (sorry), maar voor deze wil ik wel leuke foto's kunnen maken :-)

Ik denk er aan te gaan zoeken naar een Canon 300D of 350D met 75-300 lens (hoger wordt al vlug heel duur heb ik de indruk) en voor noodgevallen een teleconverter om nog iets meer bereik te krijgen.

• Azrael
Teleconvertor moet je absoluut niet doen op een 75-300 lens, dat wordt pure bagger.
Je hebt echt zat aan 300mm (x1.6) op een safari, alleen als je vogeltjes wilt gaan schieten heb je meer tele nodig.
Tis sowieso vrij saai om beestjes beeldvullend op de foto te zetten, dat kan je in de dierentuin ook wel doen.

[ Voor 59% gewijzigd door Azrael op 25-10-2005 22:08 ]

Verwijderd

kopjethee schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 22:00:
[...]

...

Ik denk er aan te gaan zoeken naar een Canon 300D of 350D met 75-300 lens (hoger wordt al vlug heel duur heb ik de indruk) en voor noodgevallen een teleconverter om nog iets meer bereik te krijgen.
Waarom dan niet een 2e hands analoge SLR? die dingen worden bij wijze van spreken met de wasmiddelen verkocht voor "nop"

Er worden bijvoorbeeld regelmatig Nikon F50's aangeboden voor lage prijzen (rond de 200 euro met objectief)

Afbeeldingslocatie: http://dvd-infocentre.nl.eu.org/images/f50.jpg

Extra voordeel met analoog vs. digitaal op safari, geen zorgen over stof op je CCD/CMOS sensor!

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2005 22:13 ]

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:55

Garyu

WW

Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 20:10:
Naar mijn mening kun je beter geld uitgeven aan zoombereik. Die safari kost je ook 2500 at least en dat is echt _weggegooid_ geld als je alleen maar gaat kijken en geen fatsoenlijke foto's mee naar huis neemt...
Tsja, noem mij van de oude garde ofzo, maar als je op een vakantie je oog niet van de zoeker weg kan halen, wat heb je dan aan de vakantie gehad? :X Ik ga op vakantie om te genieten. Dat ik daar later nog een keer van kan genieten aan de hand van de genomen foto's, prima, maar in de eerste plaats ga ik om van het moment te genieten. Foto's nemen is en blijft een tweede.

Ik snap die japanners ook niet die ik hier constant door de stad wandelen. Ze -zien- niks, maar leggen alles vast op de gevoelige plaat. Leuk dat je alles op de foto hebt, maar genoten hebben ze tijdens hun vakantie niet. Veels te druk bezig geweest met leuke standpunten zoeken, mooie foto's proberen te maken, etc. Dát is pas weggegooid geld.

Niet dat ik van foto's niet kan genieten ofzo, maar een moment is en blijft beter dan de foto die het moment heeft vastgelegd.

* Garyu fotografeert wel hoor, vrees niet, maar overdaad schaadt ;)

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• lateef
  • Laatst online: 10-07-2025
ik was net met een heel verhaal bezig die dezelfde strekking had als dat van garyu, maar toen ging er even wat mis...

maar alsof je niet van je vakantie kan genieten wanneer je geen foto's hebt gemaakt, naar mijn mening echt klinkklare onzin. als je mooie foto's van een safari wilt hebben kan je beter een mooi fotoboek of iets dergelijks kopen, bespaart je een hele hoop geld en de foto's zijn oneindig veel mooier dan genomen door een willekeurig toerist (nofi).

ik kan me echter wel voorstellen dat de TS'er toch nog een persoonlijk aandenken aan zo'n safari wilt hebben, vakantiekiekjes - waar hij in de TS al naar refereerde - of snapshots zijn daar uitermate geschikt voor en daar lijkt me een canon powershot g5 een uitstekende camera voor. het bespaart hem een hele hoop geld en waarschijnlijk maakt hij er ook betere foto's mee dan met een onbekende (d)SLR. wanneer TS'er ook nog echt mooie foto's wil hebben, dan heb ik het vermoeden dat zo'n safari organisatie zo toeristisch is, dat hij daar hele mooie foto's, ansichtkaarten, poster, etc. kan kopen.

• Azrael
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 22:09:
Extra voordeel met analoog vs. digitaal op safari, geen zorgen over stof op je CCD/CMOS sensor!
Nee dan heb je stof op je film, das fijn :+
Die cropfactor van digitaal is in dit geval gewoon een flink voordeel.

Verwijderd

Azrael schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 23:56:
[...]

Nee dan heb je stof op je film, das fijn :+
Die cropfactor van digitaal is in dit geval gewoon een flink voordeel.
Liever stof en zand op een fotorol dan een chip ;)

En een 300mm lens op een 1.6 cropfactor is niet fijn zonder standaard. Het heeft zo zijn beperkingen.

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-01 16:07
Als je nou eens een combi gaat gebruiken van de bovenstaande tips. Koop een analoge digicam of als je het geld er voor hebt een digitale. Huur vervolgens een canon ef 100-400 bij pixo-f. Als je terug bent van safari kan je dan de cam weer verkopen.

Tis namelijk zo zonde om een lens voor een week of twee te kopen en daarna weer te verkopen. Dan kan je wel aangeven dat je hem maar 2 weken hebt gebruikt, je zal zien dat de prijs waarvoor je hem kan verkopen veel lager ligt.

Kwa service is pixo-f echt top.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

SuperKneus schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 07:42:
Koop een analoge digicam of als je het geld er voor hebt een digitale.
Is dat hetzelfde als een vierwielige tweewieler?

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-01 16:07
mphilipp schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 07:45:
[...]

Is dat hetzelfde als een vierwielige tweewieler?
O fuck foutje :+ Moet natuurlijk een analoge slr zijn.

• lateef
  • Laatst online: 10-07-2025
Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 00:08:
Liever stof en zand op een fotorol dan een chip ;)
en dan van die mooie rechte lijnen over je film trekken, door die zandkorreltjes die in je camera zitten :D
nee hoor, dat lijkt me niet echt een argument om voor analoog te kiezen. zand is zowel voor analoog als digitaal spiegelreflex gewoon een groot probleem.

TS'er kan het beste gewoon zijn G5 gebruiken voor de vakantiekiekjes en een paar echt mooie foto's of iets dergelijks ter plekke kopen.

je moet redelijk talentvol zijn om op je eerste safari mooie foto's te maken en bijzonder talentvol wanneer je op je eerste safari zonder enige (of met slechts weinig) ervaring met een spiegelreflex met een (d)SLR fatsoenlijke foto's kunt maken.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

lateef schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 09:42:
TS'er kan het beste gewoon zijn G5 gebruiken voor de vakantiekiekjes en een paar echt mooie foto's of iets dergelijks ter plekke kopen.
Precies! Daarom leek me die Raynox een leuke accesoire om voor relatief weinig geld meer zoombereik te hebben dan de standaard 140mm. 300mm is toch al een aardige verbetering en hij werkt dan met een bekende camera.

Verwijderd

Garyu schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 22:25:
[...]

Tsja, noem mij van de oude garde ofzo, maar als je op een vakantie je oog niet van de zoeker weg kan halen, wat heb je dan aan de vakantie gehad? :X Ik ga op vakantie om te genieten. Dat ik daar later nog een keer van kan genieten aan de hand van de genomen foto's, prima, maar in de eerste plaats ga ik om van het moment te genieten. Foto's nemen is en blijft een tweede.

Ik snap die japanners ook niet die ik hier constant door de stad wandelen. Ze -zien- niks, maar leggen alles vast op de gevoelige plaat. Leuk dat je alles op de foto hebt, maar genoten hebben ze tijdens hun vakantie niet. Veels te druk bezig geweest met leuke standpunten zoeken, mooie foto's proberen te maken, etc. Dát is pas weggegooid geld.

Niet dat ik van foto's niet kan genieten ofzo, maar een moment is en blijft beter dan de foto die het moment heeft vastgelegd.

* Garyu fotografeert wel hoor, vrees niet, maar overdaad schaadt ;)
Tsja, kijken én fatsoenlijke foto's is natuurlijk helemaal top... geloof niet dat ik gezegd heb dat je er niet van zult genieten zonder mooie foto's, alleen achteraf met K-foto's thuiskomen en het gevoel hebben van: "Het _had_ beter kunnen zijn als..." is mijns inziens een jammere afloop van een supervakantie. Want die heb je gewoon als je op safari gaat...
TS geeft zelf aan dat ie een fatsoenlijke camera mee wil nemen om te fotograferen (duh, what else?), ga me dan niet zeggen dat ik beweer dat TS niet kan genieten als ie geen foto's maakt. Het gaat hier om de vraag die hij stelt. Dat ie zal genieten staat volledig buiten kijf en daar heb ik het indeze niet over!!!!!
Ik heb op safari heel veel foto's gemaakt, maar op een gegeven moment heb je alles van dat moment geschoten en wil je inderdaad gewoon lekker kijken en genieten.
Maar die foto's zijn er dan, en die zijn zoals je ze had willen hebben. Of ik een pro ben of een toerist: whatever! Maar als ik de verschillen zie tussen de foto's gemaakt met de compact digicam met 4x optical zoom van mijn vrouw en mijn DSLR met de 100-400 dan ben ik toch wel heel erg blij dat ik een DSLR heb! Maar wat niet weet wat niet deert natuurlijk, je mist het pas als je het eens gehad hebt... Voor mij zijn veel foto's uit de boeken echt niet veel mooier dan wat ik zelf produceer...

Maar ieder zijn meug.
Pagina: 1