[HP] Negatieven Scannen

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mittnick
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-01 15:58
Hallo Tweakers,

In dit fotografie forum wordt er heel veel besproken over Digitale Fotografie; wat uiteraard logisch is, maar uiteraard zijn er ook zat mensen die nog dozen vol hebben met negatieven; die liggen weg te stoffen (rotten) op zolder of iets dergelijks.

Ik ben van plan om al mijn negatieven om te gaan zetten naar m'n pc; maar nu vraag ik me af of ik aan een normale scanner genoeg heb (lees: HP PSC 2410 - All in One) of dat we daarvoor een heuze negatief-scanner voor nodig hebben.

Ik heb heel wat topics afgestruind; maar kon nergens een echt duidelijk antwoord vinden; ik ben zelf ook wel al bezig gegaan met het scannen van negatieven (2200 DPI); maar zodra ik bezig ging in PhotoShop; werdt de kwaliteit erg slecht.

Ik hoop dat er een paar goede tutorials zijn; uiteraard het liefst voor de HP-scanners... dan kunnen we uiteindelijk daar een FAQ voor gaan schrijven; want volgens mij ben ik niet de enige die dit wil gaan doen; en niet meteen een proffesionele scanner van 500 eurie's gaan halen oid.

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen en tips kunnen geven; want zeg nou zelf; wat is er mooier dan een mooi digitaal archief met je foto's uit de jaren 80 en 90? ;)

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Voor € 500 koop je geen professionele scanner ;) Hoe dan ook heb je IMHO echt een dedicated negatiefscanner nodig om een beetje fatsoenlijk dia's en negatieven te scannen. Zelf gebruik ik een Minolta Scan Dual IV en een Epson 4990 (flatbed, maar 'native' met transparant-optie). De SDIV presteert een stuk beter (ondanks de lagere resolutie) en is veel sneller dan de Epson. Met een goedkopere flatbed dan de Epson lijkt het me helemaal een drama...

Verwijderd

Zit ik hier toch net 5 filmpjes aan negatieven te scannen met een Canon 5000F (flatbed).
In principe een vrij simpele scanner. We heeft ie een speciaal systeempje voor negatiefscannen met een lamp in de deksel.
De resultaten vallen me lang niet tegen.
Duurt wel erg lang, maar ik heb geen idee of het met een goede negatoefscanner sneller zou gaan, ik dacht dat dit soort dingen zowieso tijdrovende klusjes waren..

Maar met deze scanner hoef ik niet op al te hoge resolutie te scannen, want er is al snel weinig verbetering in kwaliteit bij hogere resoluties.

Ik zal later vandaag wel even een resultaatje posten, kun je zelf oordelen of je het goed genoeg vindt.

• Mittnick
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-01 15:58
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 11:49:
Zit ik hier toch net 5 filmpjes aan negatieven te scannen met een Canon 5000F (flatbed).
In principe een vrij simpele scanner. We heeft ie een speciaal systeempje voor negatiefscannen met een lamp in de deksel.
De resultaten vallen me lang niet tegen.
Duurt wel erg lang, maar ik heb geen idee of het met een goede negatoefscanner sneller zou gaan, ik dacht dat dit soort dingen zowieso tijdrovende klusjes waren..

Maar met deze scanner hoef ik niet op al te hoge resolutie te scannen, want er is al snel weinig verbetering in kwaliteit bij hogere resoluties.

Ik zal later vandaag wel even een resultaatje posten, kun je zelf oordelen of je het goed genoeg vindt.
En bewerk je deze dan ook nog na in PhotoShop; of is dat meteen terug gezet naar de originele kleuren?