Vraagje over impedantie

Pagina: 1
Acties:
  • 903 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DJFliX
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-11 17:11
Op mijn versterker staat op de achterkant "Impedance use 6-16 Ohm". Bij de versterker zaten twee boxen van 60 watt. Ik heb nog twee boxen van 80 watt. Alle vier de boxen zijn 8 Ohm. Op internet vond ik de volgende tekst:

De impedantie geeft de 'weerstand' van de luidspreker weer. De meeste luidsprekers hebben een impedantie van 8 ohm, wat ook een gebruikelijke waarde is voor de versterkeruitgang. Wanneer u een extra set luidsprekers met een impedantie van 8 ohm aansluit, betekent dat een belasting van 4 ohm op de versterker. Een te lage impedantie op de versterker kan schade veroorzaken. Controleer daarom vooral bij het aansluiten van extra speakers of de versterker de impedantie aankan.

Hieruit begrijp ik dat:

1: De impedantiewaarde van twee boxen van 8 ohm = 8 ohm?
2: De impedantiewaarde van vier boxen van 8 ohm = 12 ohm?
3: Ik twee paar boxen kan aansluiten op mijn versterker, waarbij elke box een impedantiewaarde heeft van 8 ohm.

Als ik onzin praat (en dat zal hier waarschijnlijk zo zijn...) plz correct me =)

DJFliX

2x 320Wp Ja-Solar / Z 10° / APS YC600Y PVOutput

Verwijderd

Het staat al in het stukje tekst wat je aanhaalt, als je 4 boxen aansluit van 8ohm elk dan heb je in totaal 4ohm (mits je ze parallel aansluit dan he- wat de normale methode is)

• -TAZZ-
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-12 12:43

-TAZZ-

X

DJFliX schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 11:23:
Op mijn versterker staat op de achterkant "Impedance use 6-16 Ohm". Bij de versterker zaten twee boxen van 60 watt. Ik heb nog twee boxen van 80 watt. Alle vier de boxen zijn 8 Ohm. Op internet vond ik de volgende tekst:

De impedantie geeft de 'weerstand' van de luidspreker weer. De meeste luidsprekers hebben een impedantie van 8 ohm, wat ook een gebruikelijke waarde is voor de versterkeruitgang. Wanneer u een extra set luidsprekers met een impedantie van 8 ohm aansluit, betekent dat een belasting van 4 ohm op de versterker. Een te lage impedantie op de versterker kan schade veroorzaken. Controleer daarom vooral bij het aansluiten van extra speakers of de versterker de impedantie aankan.

Hieruit begrijp ik dat:

1: De impedantiewaarde van twee boxen van 8 ohm = 8 ohm?
2: De impedantiewaarde van vier boxen van 8 ohm = 12 ohm?
3: Ik twee paar boxen kan aansluiten op mijn versterker, waarbij elke box een impedantiewaarde heeft van 8 ohm.

Als ik onzin praat (en dat zal hier waarschijnlijk zo zijn...) plz correct me =)

DJFliX
1: Impedantie van 1 luidspreker = 8 ohm. 1 luidspreker per uitgang = 8 ohm per uitgang.
2: Impedatie van 2 luidsprekers parallel aangeloten = 8/2 = 4 ohm. Dat valt dus niet binnen de specs van je versterker (6-16 ohm)
3: Je kan 1 paar luidsprekers aanluiten op je versterker of 2 paar in serie maar ik weet niet of dat wel aan te raden is.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:48

voodooless

Sound is no voodoo!

de rest kun je vinden in de FAQ en met de search. Dit is echt al vaak zat aan de orde geweest.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• DJFliX
  • Laatst online: 02-11 17:11
Dus in theorie zou ik die boxen beter aan mijn nickelson microsetje kunnen hangen (boxjes zijn 4 ohm) :s vreemd.... En wat zijn de nadelen van in serie?

2x 320Wp Ja-Solar / Z 10° / APS YC600Y PVOutput

• kdekker
  • Niet online
Wat je volgens mij wilt, is op dezelfde aansluitingen, nog eens een box erbij (parallel) te zetten. D.w.z. je versterker heeft 2 uitgangen, 1x voor linker box, en 1x voor rechterbox. Als je dan 2 boxen van 8 ohm aansluit, draai je dus de plus(vaak rode)-draden aan elkaar en doe je die in de + van (bijv linkerkanaal) van de versteker, idem voor de min-draad. Effectief krijgt je versterker dan 2 routes, nl door 2 boxen, elk van 8 ohm. Omdat ze parallel staan, wordt de effectieve weerstand 4 ohm. Bij parallel aansluiten van iets wordt de weerstand steeds lager, omdat er meerdere 'routes' voor de stroom zijn. Dus 2 boxen per kanaal (met dezelde impedantie) parallel is halvering, 3 boxen is 1/3, 4 boxen is 1/4 etc. Parallel aansluiten heeft tot gevolg dat de uitgangsspanning van de versterker op alle boxen gelijk is, zolang de versterker het kan trekken (aan stroom). Als de totaal impedantie te laag wordt (en dat is zo in jouw geval: 2 boxen van 8 ohm parallel=4ohm is < 6 ohm), zal de versterker meer dan z'n maximale stroom moeten leveren. Dat lukt de versterker niet, en dus zakt de spanning in, waardoor er vervorming (= even gelijkspanning) op kan treden (einde van je tweater in je box) of door oververhitting/overbelasting de versterker kapot gaat. Maar als je je geluid niet al te hard zet (en dus de versterker niet op z'n maximum staat) valt dit meestal wel mee (maar ik bied geen enkele garantie!)

Een andere manier van aansluiten is serieel (achter elkaar) aansluiten). Bij serieel aansluiten (d.w.z. rode draad van ene box aan versterker, andere draad aan plus-draad van 2e box, en min-draad van 2e box weer aan versterker) neemt de impedantie toe. 1box = 8 ohm, 2 =16, etc. Serieel aansluiten wordt in de praktijk niet gedaan, omdat dan de uitgangsspanning van de versterker verdeeld moet worden over die 2 boxen per kanaal (en je geluid dus zachter wordt).

Als je versterker 4 uitgangen heeft (speakerpaar A, en speakerpaar B ), dan speelt het hele probleem niet, omdat dan je versterker 4 uitgangstrappen heeft, die elk een bepaalde impedantie aankunnen. De versterker zit dan zo in elkaar, dat t'ie voor alle 4 boxen genoeg power heeft.

Overigens zegt de wattage van je boxen niet veel (alleen wat het maximaal aan kan). Meer wattage betekent zeker niet meer herrie, en ook niet dat ze minder snel kapot gaan. De kwaliteit van de (voedingen van) de versterker speelt een veel grotere rol.

[ Voor 16% gewijzigd door kdekker op 25-10-2005 11:42 ]

Verwijderd

DJFliX schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 11:38:
Dus in theorie zou ik die boxen beter aan mijn nickelson microsetje kunnen hangen (boxjes zijn 4 ohm) :s vreemd.... En wat zijn de nadelen van in serie?
mwah die 2 ohm verschil zou ik me niet al te druk over maken.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:48

voodooless

Sound is no voodoo!

kdekker schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 11:39:
Als je versterker 4 uitgangen heeft (speakerpaar A, en speakerpaar B ), dan speelt het hele probleem niet, omdat dan je versterker 4 uitgangstrappen heeft, die elk een bepaalde impedantie aankunnen. De versterker zit dan zo in elkaar, dat t'ie voor alle 4 boxen genoeg power heeft.
Het is zelden tot nooit zo dat een A/B amp vier eindtrappen heeft.
Overigens zegt de wattage van je boxen niet veel (alleen wat het maximaal aan kan). Meer wattage betekent zeker niet meer herrie, en ook niet dat ze minder snel kapot gaan. De kwaliteit van de (voedingen van) de versterker speelt een veel grotere rol.
... FAQ ....

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Komt nog eens bij dat de impedantie altijd een nominale waarde is, een gemiddelde dus. Zie ook http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1067062/ en http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1003250/

• hplos.nl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-08 22:02

hplos.nl

Zo doet men dat

is het niet zo dat de versterker dat aankan per kannaal? dus als je dan 2 kannalen hebt... ;)

versterker = 6-16 ohm per kannaal de speakers op dat kannaal zijn 8 ohm, dat valt dus binnen de range
en dat voor bijde kannalen

of zie ik dat verkeerd?

pc | server | laptop | pda

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Je moet de spullen aansluiten zoals je wilt, en *nooit* je volume zover opendraaien dat je vervorming hoort. Als je je daar maar aan houdt kan je eigenlijk niks gebeuren.

Siditamentis astuentis pactum.

Pagina: 1