Wie heeft ervaring met Hot-Pixel laten remappen? (Canon)

Pagina: 1
Acties:
  • 253 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Okay, dus mijn 10D heeft een flinke rode hot-pixel opgelopen... :(

Voor de mensen die weten dat ik sporadisch aan party fotografie doe: hij zat er al voordat ik lasers fotografeerde.

In de rechterbovenhoek, ongeveer een kwart uit de rand, zowel vertikaal als horizontaal, zit een cluster van ongeveer 5 breed bij 3 hoog aan rode ellende. Op ISO 100 en 1/20e seconde is de hot-pixel cluster al zichtbaar op zwart, bij ISO 800 en 1/40e seconde sluitertijd is het een niet te missen hot-spot. ;( De 10D sensor heeft er wel meer, onder andere een blauwe hot-pixel cluster op 1/3e van links, 1/3e hoog, maar die komt pas tevoorschijn op sluitertijden van meerdere seconden. Daar doe ik niet moeilijk over, deze nieuwe is veel lastiger.

Goed, en dan? De garantie is verlopen (deze was verlengd tot 2 jaar, maar de aanschaf van de cam door de eerste eigenaar was 8 oktober 2003) dus retourneren en onder garantie laten fixen zit er niet meer bij. Ik moet dus ergens de hot-pixels laten remappen, dus een belichtingscompensatie patroon laten inprogrammeren zodat de camera automatisch de hot-pixels onderdrukt.

Na bellen met Canon weet ik dat de officiële reparateur voor Canon gear ETB is, zie www.etbass.nl . Die lui rekenen een minimum tarief van € 41,60 ex btw wanneer de reparatie minder dan 15 minuten tijd en minder dan €5 aan onderdelen kost. Dat laatste zal bij pixel remapping zeker wel goed zitten, dat eerste is nog onduidelijk. Ik neem aan dat het een kwestie is van camera aansluiten, speciale diagnostische software van Canon erop loslaten, automatische analyse van sensor output, compensatieprofiel in de cam zetten en klaar. Maar hoe lang duurt zoiets?

Als pixel remapping echter meer dan een kwartiertje werk is (hierover ga ik ETB nog bellen, in de hoop dat ze me kunnen vertellen hoe het precies zit) dan volgt het hoge tarief voor 10D reparatie, €168,07 ex BTW. :| Scheelt een factor 4 |:(

En vervolgens mijn uiteindelijke vragen hierover: Wie heeft dezelfde reparatie/herprogrammering laten uitvoeren (buiten garantie) en kan me vertellen 1) hoeveel het kostte, 2) waar je het hebt laten uitvoeren en 3) hoe lang je je camera kwijt was?

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grzzl
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-07 18:51
Ik weet alleen de duur als je een camera opstuurt en dat is vijf weken. (ze zeggen vier).

Voor Nikon is er remap software in omloop, is er niets voor Canon?

Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt, mis ik mijn verstand nog het meest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triplefox
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-06 16:25
Kijk eens bij deze mensen die doen veel voor ETB en zijn sneller en vooral goedkoper, als je in de buurt van Den Haag zit kan je het zo afgeven.

Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Goed nieuws en minder goed nieuws van ROFA:

Ik zou er gewoon de cam kunnen afgeven, Delft - Den Haag is gemakkelijk te doen met de tram, en de wachttijd voor reparatie is een week. Dat is positief. Ze doen niet aan alleen pixel remappen, ze geven de camera dan een complete beurt: Het error log controleren, indien nodig de nieuwste firmware erop, sensor schoonmaken, sluiter inspecteren en dus ook hotpixels compenseren.

Het vervelende is dat hot-pixel remappen géén 5 minuten geautomatiseerd plug-in-en-run-de-software werkje is. Er kan dus wel een uur tijd in gaan zitten, dat hangt af van de digitale troep die de diagnostische software aantreft... :| Een prijsindicatie kunnen ze dus helaas niet geven. Het enige dat ze doen is bij reparatiekosten van meer dan €75 eerst bellen en vragen of ik wel door wil gaan met herstel en bijbehorende kostenschatting.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:21
JumpStart schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 12:58:
Ze doen niet aan alleen pixel remappen, ze geven de camera dan een complete beurt.
Ah, de oplichterstrucjes uit de autobranche zijn tegenwoordig ook standaard bij camera's begrijp ik: wegbrengen omdat de moter kapot is, terugkrijgen met bijgevulde ruitenwisservloeistof....

Knakengasten dus; ook die geintjes van 75 euro en bellen: wat is dat voor gelul, ze kunnen toch gewoon remappen? Nu breng je hem weg en betaal je dus sowieso al onderzoekskosten, als je besluit dat je alle andere "digitale dingen uit het log" niet bekeken/gerepareerd wilt hebben...

Riekt naar oplichterij.

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
matthijst schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 13:25:
[...]

Ah, de oplichterstrucjes uit de autobranche zijn tegenwoordig ook standaard bij camera's begrijp ik: wegbrengen omdat de moter kapot is, terugkrijgen met bijgevulde ruitenwisservloeistof....

Knakengasten dus; ook die geintjes van 75 euro en bellen: wat is dat voor gelul, ze kunnen toch gewoon remappen? Nu breng je hem weg en betaal je dus sowieso al onderzoekskosten, als je besluit dat je alle andere "digitale dingen uit het log" niet bekeken/gerepareerd wilt hebben...

Riekt naar oplichterij.
Erhh, hallo, doe even rustig! Ik zie niet wat het probleem is.

Aan de telefoon werd me duidelijk uitgelegd dat ieder apparaat de standaard "health check" meekrijgt.

Wat nou oplichterij? :?

Dat zou het alleen zijn als ze me er achteraf mee confronteren, terwijl ik er vanuit zou gaan dat ze alleen een remapping zouden doen. Onderzoekskosten? M'n 10D hééft een flinke hot-pixel, dus mij onderzoekskosten in rekening brengen en zeggen "Alles in orde, er was niets dat gerepareerd hoefde te worden" zal niet gebeuren. Dat ze gewoon de originele Canon software een routine check laten doen vind ik echt niet erg.

Het staat ook op hun website, in duidelijke no-nosense taal:
Elk fototoestel en elke videocamera krijgt bij ons de volle aandacht, daarbij controleren wij standaard de volgende punten:
  • Belichting
  • Flits-synchronisatie
  • Sluitertijden
  • Diafragma-instelling
  • Flash-CARD data
  • Computer communicatie
Het afstellen van de camera wordt gedaan met de computer en orginele CANON SOFTWARE voor desbetreffende videocamera of fotocamera.
Een beetje paranoia kan geen kwaad hoor, maar een bedrijf dat al 20 jaar voor Canon Nederland reparaties uitvoert vertrouw ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:21
Ach ja, succes ermee, ik hou niet van die "gratis"health checks, en al helemaal niet als je weet waarvoor je je camera wegbrengt: voor het remappen van een paar hot pixels....

Als remappen bij die ene, indien minder dan 15 minuten werk, 45 euro kost en langer dan 15 minuten een sprong naar 160 maakt. Waarom zou dan bij deze tweede, opeens een health check gratis zijn?
Kost hun tijd geen geld? Dan kunnen ze alles ook wel gratis repareren.

Overigens zullen ze best 20 jaar voor Canon werken, maar ik denk niet dat Canon iets te zeggen heeft over de kosten die ze aan consumenten doorberekenen.

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 16:20
matthijst schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 14:25:
Ach ja, succes ermee, ik hou niet van die "gratis"health checks, en al helemaal niet als je weet waarvoor je je camera wegbrengt: voor het remappen van een paar hot pixels....

Als remappen bij die ene, indien minder dan 15 minuten werk, 45 euro kost en langer dan 15 minuten een sprong naar 160 maakt. Waarom zou dan bij deze tweede, opeens een health check gratis zijn?
Kost hun tijd geen geld? Dan kunnen ze alles ook wel gratis repareren.

Overigens zullen ze best 20 jaar voor Canon werken, maar ik denk niet dat Canon iets te zeggen heeft over de kosten die ze aan consumenten doorberekenen.
rofo repair is niet zomaar pruts bedrijfje. Hebben velen al succesvolle behandelingen mee gehad. Je moet gewoon water minder zwart kijken :P

Rofo repair is stuk goedkoper dan etbass, en zijn vrij snel.. En wat zou er nou fout kunnen zijn aan een health check?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
matthijst schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 14:25:
[...]

Erger nog, Canon stuurt hun klanten naar ESB (kijk maar op de Canon NL website bij Service) en ESB stuurt bepaalde reparatiegevallen op hun beurt weer door naar ROPA. De spreekwoordelijke open deur over wat dat extra doorsturen doet met de totale reparatiekosten mag je zelf eventueel intrappen.

Natuurlijk zie ik liever dat Canon gewoon de diagnostische software beschikbaar stelt aan het publiek, zodat ik zelf gewoon de compensatiematrix/tabel kan aanpassen. Want duur is het hoe dan ook. Maar helaas, die software is niet publiekelijk toegankelijk. Dus moet ik naar ESB of ROPA. Die laatste is zonder tussenstation, wat zowel in tijd als in geld zal schelen. Het minste van 2 kwaden zeg maar.

Pagina: 1