Toon posts:

Pc aankoppelen installatie wagen

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Mensen,

Ik ben nieuw hier en mijn naam is Roel.

Ik heb in me wagen een installatie met 3 Caliber Subwoofers, 2 Kenwood Versterkers en daarbij heb ik ook nog een Condensator zodat hij me accu niet leg trekt.

Nu was ik ernaar benieuwd of het mogelijk is om een Pc in mijn wagen te plaatsen die ik dan aansluit op de installatie van me wagen. Gaat dit dan via de autoradio of is dit rechtstreeks te regelen op de Pc. Daarvoor wilde ik dan een 7" Touchscreen voorin de wagen om alles te regelen.

Mijn vraag is dus:

Is dit mogelijk?
Zijn er artikelen van te vinden op het internet? (google al gezocht maar helaas niks kunnen vinden, tenminste duidelijk omschrijving)
Wat heb ik dan allemaal nodig kwa Kabels, Hardware Pc?

Ik dank u alvast vriendelijk,

Gr Roel 8)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-02 14:36
Kan wel ja; moet je in ieder geval dus een omvormer er tussen leggen om van 12volt naar 230 te gaan. Denk eraan dat je die pc dan zo ligt mogelijk qua stroomverbruik houdt. Moderne pc's lusten nog wel eens een slokje, wat voor thuis helemaal niet erg is, maar in je bolide is het toch niet zo heel fijn als je em na elke keer stoppen bij het stoplicht daarna weer aan mag duwen. 2e accu installeren is misschien ook geen slecht plan in verband daarmee.
Verder is een toetsenbord (eventueel met trackball) toch ook altijd wel handig. Hoeft natuurlijk niet permanent ergens vol in het zicht te zitten, maar enigzins binnen handbereik houden kan geen kwaad. Misschien weg te werken in het handschoenenkastje??

iRacing Profiel

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:06

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Headunit heb je in principe niet nodig, aangezien je losse versterkers hebt... Als je radio-ontvangst wilt behouden is het natuurlijk wel handig...
Er zijn surround processoren, om het maar zo te noemen, van kenwood en pioneer te koop waarmee je je computer zelfs digitaal aan zou kunnen sluiten, is misschien het overwegen waard...
Wat je nodig hebt is verder afhankelijk van je computer... Een geluidskaart sowieso natuurlijk, en, afhankelijk van hoe je het geluid wilt hebben wat splitters...

Verwijderd

Roel,

je bedoelt waarschijnlijk 'aankoppelen'?

Neem maar eens een kijkje op www.mini-itx.com

moederbord: mini-itx
behuizing: Vroom-pc http://www.mini-box.com/s.nl/sc.8/category.87/it.A/id.373/.f
voeding: M1-ATX
input device: opklapscherm of vast scherm

mogelijkheden legio

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

bedankt voor jullie snelle reactie!! _/-\o_

Ik bedoel inderdaad Aankoppelen, sorry 8)7

Zoals ik het lees is het dus mogelijk om je Pc dan rechtsreeks aan je Versterker te koppelen of moet dit zoiezo via je Radio gaan?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nee, dit hoeft niet, alleen is het, als je radioontvangst wilt behouden wel makkelijk... Je kunt de line-out van je pc direct op een versterker aansluiten... Twee versterkers wordt wel een beetje lastiger, dan zul je met splitters moeten gaan werken...

Verwijderd

Topicstarter
Dat is mooi!

Helaas heb ik 2 versterkers nodig om de 3 subwoofers aan te sturen maar met een splitter is dit dus geen probleem?

Daarna kan ik dus gewoon Windows Media Center op die pc draaien en het geluid gelijk doorvoeren naar de Versterker >:)

Lijkt het me wel verstandig om de Pc maar niet achterin te zetten met het geweld van de 3 Subs.

Bedankt MikeyMan _/-\o_ Weet jij of er ergens een NL versie is te vinden van iemand die dit heeft uitgevoerd en gedocumenteerd?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2005 11:41 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

NL versie van wat?
Je moet gewoon een leuk carpctje bouwen, bij voorkeur zoals GVfB hierboven voorstelt... kabeltje van de uitgang van je geluidskaart naar je versterker en klaar is kees... Meer is er niet aan...

Verwijderd

Topicstarter
Ohh okeeej... dus het is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk.

Nog 1 vraagje...Speciale Geluidskaart nodig of....??

• BARO
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-11-2025
In principe heb je geen 'speciale' geluidskaart nodig; je kunt ze in principe ook gewoon aansluiten met een 2x tulp -> 3,5 mm jackplug.

Op de [CM] PC in je Auto. Info en How-to's. staat ook erg veel nuttige informatie.

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor al jullie reacties. Ik ga er zsm aan beginnen en zal jullie op de hoogte houden.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nou, in principe niet... Analoog geluid lijkt mij het makkelijkst... En daar zou je gewoon de onboard geluidskaart van een via epia bordje voor kunnen gebruiken. Mp3 is sowieso vaak al brak, het geluid in een auto nog meer, dus ik zou niet teveel waarde hechten aan de geluidskaart...
Overigens, wat misschien nog wel handig is: wireless internet, kun je de auto voor de deur parkeren om muziek etc. over te pompen...

• blax
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-02 12:16
kroegtijger schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 11:16:
Kan wel ja; moet je in ieder geval dus een omvormer er tussen leggen om van 12volt naar 230 te gaan. Denk eraan dat je die pc dan zo ligt mogelijk qua stroomverbruik houdt. Moderne pc's lusten nog wel eens een slokje, wat voor thuis helemaal niet erg is, maar in je bolide is het toch niet zo heel fijn als je em na elke keer stoppen bij het stoplicht daarna weer aan mag duwen. 2e accu installeren is misschien ook geen slecht plan in verband daarmee.
Verder is een toetsenbord (eventueel met trackball) toch ook altijd wel handig. Hoeft natuurlijk niet permanent ergens vol in het zicht te zitten, maar enigzins binnen handbereik houden kan geen kwaad. Misschien weg te werken in het handschoenenkastje??
Waarom een omvormer naar 230 volt??? Volgens mij kun je als je een beetje handig bent veel beter een omvormer naar 5 volt er bij nemen. De pc werkt intern toch alleen maar met 12 en 5 volt gelijkspanning. Waarom 12 volt dan omvormen naar 230 je hebt dan alleen maar weer extra verliezen. In een auto heb je meestal 12 volt en in enkele gevallen 24 volt staan.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-02 14:36
blax schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 12:02:
[...]

Waarom een omvormer naar 230 volt??? Volgens mij kun je als je een beetje handig bent veel beter een omvormer naar 5 volt er bij nemen. De pc werkt intern toch alleen maar met 12 en 5 volt gelijkspanning. Waarom 12 volt dan omvormen naar 230 je hebt dan alleen maar weer extra verliezen. In een auto heb je meestal 12 volt en in enkele gevallen 24 volt staan.
kan ook ja, maar is wat meer werk. Een omvormer naar 230 is makkelijk te krijgen, en hoef je aan je pc zelf niets te knutselen. Werkt welliswaar minder mooi (gezien je t eerst naar 230 brengt, en daarna meteen weer naar 5 en 12 volt) maar wel makkelijker te maken

iRacing Profiel

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Er zijn toch ook moederbordjes op externe 12v voeding, dacht ik?

Verwijderd

Topicstarter
Ik was al van Plan jah om een Epia motherboard te gebruiken en dan ook wireless..... Hoeveel mensen hebben wel niet een Wireless netwerk zonder beveiliging dus dan kan ik ook af en toe effe lekker ergens in de buurt als ik aant relaxxen ben kan ik gelijk effe Nieuwe muziek donwloaden en een beetje msnen. Neem dus altijd een toetsenboordje mee, altijd handig.

Zit zo te lezen en zie dat er sommige mensen gebruik maken van een 230 Omvrormer naar 12-5 volt.Wat is het makkelijkste?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Volgens mij hebben de meeste mensen het andersom... 12 ==> 230 zodat ze een normale voeding kunnen gebruiken... Maar er zijn ook voedingen speciaal voor in de auto te koop...

Verwijderd

Topicstarter
Hmm okeeej.... Dus een vervormer van 12 naar 230 zodat je niets speciaals aan de pc hoeft te veranderen. Zal eens opzoek gaan naar die Voedingen speciaal voor in de auto.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wat wil je daarmee zeggen?

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-02 00:29

Koenzie

Never leave, just go

Ik denk dat dit topic een beetje overbodig is ivm het pc in de auto uitgeberide topic met alle info in de TS

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

Pagina: 1