HDD's stuk na stroom uitval ?

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Arie26
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:36
Ik kreeg vanmorgen op mijn werk een mailtje dat 2 HDD's stuk zijn in een server bij een klant van ons, gewoon een server die thuis draait.
En wij hebben gewerkt aan de Meterkast en zouden de voeding hebben geschakeld waardoor de server zonder spanning/stroom heeft komen staan.
Nu krijg ik 2 stuks log file's toe gestuurd waar ik aan zou moeten kunnen opmaken dat de HDD kapot zijn maar ik kan snap die log file's niet echt en volgens mijn kloppen ze ook niet.
Zou iemand mijn kunnen vertellen wat ze precies in houden ??

******** McAfee GroupShield for Microsoft Exchange **********

Alert generated on: Monday, October 24, 2005 11:24:57 PM Romance Daylight Time

The file errors na stroom eraf.JPG has been replaced as a precautionary measure because GroupShield was unable to scan the file while updating the scan engine.
Please consult your administrator for further help quoting your ticket number: OA5_1130189097_BREDA_3

en de volgende

The file voor stroom eraf.JPG has been replaced as a precautionary measure because GroupShield was unable to scan the file while updating the scan engine.
Please consult your administrator for further help quoting your ticket number: OA6_1130189097_BREDA_3

Hopelijk kan iemand mijn in gewoon nederlands uitleggen wat er staat en wat het precies allemaal in houd.

Teteringen

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
of ik kijk erg scheel (tis nog vroeg) of zijn het 2 identieke mailtjes? 8)7 (8:14)

En volgens mij staat er gewoon wat er mis is :? wat snap je er niet aan?

[ Voor 4% gewijzigd door andreict op 25-10-2005 08:15 ]

• Arie26
andreict schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 08:09:
of ik kijk erg scheel (tis nog vroeg) of zijn het 2 identieke mailtjes?

En volgens mij staat er gewoon wat er mis is :? wat snap je er niet aan?
er staat zo ie zo "voor stroom eraf." en na "na stroom eraf."
maar hoe kan een pc een log file schrijven zonder stroom? met een UPC maar dan heb je ook geen schade volgens mijn.

en hij geeft deze 2 code's
OA5_1130189097_BREDA_3
OA6_1130189097_BREDA_3
maar wat die zeggen ??

[ Voor 20% gewijzigd door Arie26 op 25-10-2005 08:13 ]

Teteringen

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:46
Dit is toch gewoon de groupwise server die zegt dat hij de .jpg file niet heeft meegestuurd vanwege de mogelijkheid op vira (virussen) in het bestand. Net zoiets als dat Outlook bepaalde bijlagen niet showed en je dus een optie om moet zetten zodat deze wel zichtbaar zijn. Nu is het alleen door de server tegen gehouden.
Voor zover deze mailtjes, zie ik geen probleem met de hardeschijven hoor.
Gewoon een standaard email melding.

• cougare
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-02 23:33
dit heeft hoogstwaarschijnlijk niks te maken met de harde schijven en/of met een stroomuitval.

Deze log vertelt je gewoon dat er ergens in een email waarschijnlijk een attachment was met de benaming "voor stroom eraf.jpg" en dat deze file niet meer te vinden is omdat hij ofwel verplaatst/verwijderd of in quarantaine geplaatst is...

[ Voor 3% gewijzigd door cougare op 25-10-2005 08:14 ]

• Alm4riC
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-02 09:53
Arie26 schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 08:11:
[...]

er staat zo ie zo "voor stroom eraf." en na "na stroom eraf."
maar hoe kan een pc een log file schrijven zonder stroom? met een UPC maar dan heb je ook geen schade volgens mijn.

en hij geeft deze 2 code's
OA5_1130189097_BREDA_3
OA6_1130189097_BREDA_3
maar wat die zeggen ??
Als je pc uitvalt staat er nog heel even spanning op en dan heeft ie nog kans om kleine dingen zoals een logfile in het geheugen te schrijven.

• -TAZZ-
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-02 22:25

-TAZZ-

X

Of iemand probeert je vreselijk in de maling te nemen (of jij ons ;) ) of het is wel een enorm toeval dat 2 JPEGs genaamd 'voor stroom eraf.JPG' en 'na stroom eraf.JPG' niet door je Groupshield antivirus gescand kunnen worden.

[ Voor 8% gewijzigd door -TAZZ- op 25-10-2005 08:17 ]

Verwijderd

Arie26 schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 08:05:
Ik kreeg vanmorgen op mijn werk een mailtje dat 2 HDD's stuk zijn in een server bij een klant van ons, gewoon een server die thuis draait.
En wij hebben gewerkt aan de Meterkast en zouden de voeding hebben geschakeld waardoor de server zonder spanning/stroom heeft komen staan.
Nu krijg ik 2 stuks log file's toe gestuurd waar ik aan zou moeten kunnen opmaken dat de HDD kapot zijn maar ik kan snap die log file's niet echt en volgens mijn kloppen ze ook niet.
Zou iemand mijn kunnen vertellen wat ze precies in houden ??

The file errors na stroom eraf.JPG has been replaced as a precautionary measure because GroupShield was unable to scan the file while updating the scan engine.
Please consult your administrator for further help quoting your ticket number: OA5_1130189097_BREDA_3

en de volgende

The file voor stroom eraf.JPG has been replaced as a precautionary measure because GroupShield was unable to scan the file while updating the scan engine.
Please consult your administrator for further help quoting your ticket number: OA6_1130189097_BREDA_3

Hopelijk kan iemand mijn in gewoon nederlands uitleggen wat er staat en wat het precies allemaal in houd.
www.learntospeakenglish.com

toch overduidelijk dat de attachments in dit geval fotos door mcafee eruit zijn gefilterd
ben nu toch wel benieuwd naar de fotos
aangezien ze de moeite hebben genomen om een foto te maken van voor de crash

het gebeurt wel vaker dat een server die al jaren 24/7 draait na een tijdje uitgestaan heeft problemen met de schijven heeft

dus gewoon pech gehad

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2005 08:23 ]

• Arie26
houdt sorry

maar ik krijg nu wel in eens een rekening toe geschoven van € 250,= wat voglens mijn niet terecht is ?

Teteringen

• andreict
Arie26 schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 08:20:
[...]

houdt sorry

maar ik krijg nu wel in eens een rekening toe geschoven van € 250,= wat voglens mijn niet terecht is ?
Waarom ga je niet even langs de klant om het te controleren?

• -TAZZ-
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-02 22:25

-TAZZ-

X

Die rekening is op basis van bovenstaande melding ZEKER niet terecht!!
Als dit serieus is, laat de klant voor dat bedrag een stapel studie materiaal halen. 8)7 |:(

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Een harddisk hoort niet kapot te gaan van stroomuitval. Het kan wel toevallig gebeuren dat dat "de druppel" was om hem om zeep te helpen.
Maar 2 tegelijk? Lijkt me onzin.

• Alm4riC
[...]

houdt sorry

Ik vat het even niet meer? Die 2 .jpg-bestanden zijn verplaatst en dus kunnen ze niet gescand worden? So what? Waar zie jij iets staan over een HDD?? Vraag die mensen gewoon wat meer duidelijkheid en ga ZELF even kijken of die hdd's echt kapot zijn..

• Arie26
andreict schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 08:23:
[...]

Waarom ga je niet even langs de klant om het te controleren?
Dat doe ik ook vanmiddag, maar dan mag ik natuurlijk nooit op die server kijken.
dus ik probeer me even zo goed mogelijk voor te bereiden, zodat ze me niet kunnen foppen en dat ik een passend antwoord kan geven.

Teteringen

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03:39

lier

MikroTik nerd

[...]

houdt sorry

offtopic:
mijn is bezittelijk, bijvoorbeeld "mijn fiets". Volgens jou moet dus zijn "volgens mij"

Wat deze logs zeggen staat hierboven beschreven. Wat de logs expliciet niet zeggen is dat de spanning onverwachts van de server af is gegaan. Dus maak je vooralsnog geen zorgen, neem contact op met je klant en bespreek het probleem.

Daarnaast, als de HD's kapot zijn, hoe kunnen ze dan de logfiles eraf hebben gehaald ? Riekt naar een klant die niet wil betalen...

[ Voor 13% gewijzigd door lier op 25-10-2005 08:27 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• andreict
Arie26 schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 08:24:
[...]

Dat doe ik ook vanmiddag, maar dan mag ik natuurlijk nooit op die server kijken.
dus ik probeer me even zo goed mogelijk voor te bereiden, zodat ze me niet kunnen foppen en dat ik een passend antwoord kan geven.
wat heb je precies voor baan dan? wat zou de reden zijn om niet op de server te mogen kijken?

Je zegt zelf dat het jullie klant is, dus neem ik aan dat jullie het spul daar beheren.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:45

Shunt

Boe

eh als ik het goed begrijp gaat het juist om de foto's
die foto's stroom er af zullen wel iets aan geven wat er met die hdd's mis is.
mschien even vragen de bestandjes in te pakken en opnieuw op te sturen.
of even naar een ander mail acount sturen.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Alm4riC
Zeg ze gewoon van: ja ik wil wel eerst zeker weten of de hdd's ECHT kapot zijn en daarvoor moet ik helaas even kijken op jullie server als bewijs, want ik ga niet zomaar hdd's vergoeden zonder te weten of ze het nu wel/niet doen...

Je wilt toch bewijs hebben? Ben gewoon eerlijk en open tegen je klant en vraag het bovenste dan komt alles goed ;) Tenzij ze weigeren om je naar de hdd's te laten kijken natuurlijk, want dan verbergen ze idd wat.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03:39

lier

MikroTik nerd

Ik neem aan dat je gewoon verzekerd bent ? Neem even contact op met je verzekeringsmaatschappij en leg hun het verhaal voor. Zij zullen wel vaker met dit soort situaties te maken krijgen en kunnen je vast wel adviseren.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Ik vermoed dat die jpg's door de beheerder zijn gemaakt tijdens onderhoud aan de meterkast. En nu kan de virusscanner de files niet lezen en geeft een foutmelding, die werkelijk niets met de kwaliteit van de harddisks te maken heeft. Leren lezen en begrijpen is wel belangrijk in de IT.

• Nielson
  • Laatst online: 09:39
Neem aan dat je van te voren even hebt gemeld aan de klant dat voor de werkzaamheden mogelijk de stroom eraf moet ? Dan lijkt het me niet dat jij aansprakelijk bent. Tevens lijkt me dat als je een server hebt draaien je er ook een UPS tussen hebt zitten.

Verwijderd

Ik vraag me af hoe de klant wil bewijzen dat jullie de stroom hebben geschakeld. Als dat de oorzaak al was dan was het ook gebeurd als de stroom zomaar was uitgevallen. Bovendien als de disken na een stroomuitval stuk gaan waren ze toch al slecht. Als de disken oud waren hoef je natuurlijk nooit de nieuwwaarde te vergoeden, als ze al 3 jaar oud zijn dan zijn ze zowieso afgeschreven.

• Arie26
andreict schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 08:25:
[...]
wat heb je precies voor baan dan? wat zou de reden zijn om niet op de server te mogen kijken?

Je zegt zelf dat het jullie klant is, dus neem ik aan dat jullie het spul daar beheren.
Ik ben projectleider bij een elektrotechnische bedrijf en hebben werkzaamheden uitgevoerd bij die mensen thuis waar de zoon een server thuis heeft staan op zijn slaapkamer.
lier schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 08:33:
Ik neem aan dat je gewoon verzekerd bent ? Neem even contact op met je verzekeringsmaatschappij en leg hun het verhaal voor. Zij zullen wel vaker met dit soort situaties te maken krijgen en kunnen je vast wel adviseren.
Het bedrag is gewoon te laag om daar de verzekerings maatschappij mee lastig te vallen, volgens mijn ligt onze eigen risico ergens rond de € 1500,=
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 08:38:
Ik vermoed dat die jpg's door de beheerder zijn gemaakt tijdens onderhoud aan de meterkast. En nu kan de virusscanner de files niet lezen en geeft een foutmelding, die werkelijk niets met de kwaliteit van de harddisks te maken heeft. Leren lezen en begrijpen is wel belangrijk in de IT.
Er was volgens mijn niemand aan het werk op die server, want die jongen werkt zelf ergens in een computer winkel en wil volgens mijn gewoon 2 nieuwe HDD op mijn kosten

Teteringen

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-03 19:22

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Arie26 schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 08:05:

en de volgende

Er staat niets meer (en niets minder) dan dat de (zijn?) mailscanner het plaatje niet heeft verstuurd omdat de antivirus aan het updaten was.
(Wat ik opzich al vaag vind van Groupshield, dacht dat elk "normaal" pakket het mailtje tijdens update gewoon ff in de que laat staan wachten)

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Verwijderd

Als ik de situatie zo zie dan is het een storm in een glas water. De jongen heeft echt geen poot om op te staan. Als de disken al stuk zijn dan waren ze toch al slecht. Harddisken kunnen best wel tegen een stroomuitval, behalve als ze al op instorten staan. Je kan hem wel stil krijgen door te vragen of hij speciale serverdisks gebruikt zoals een SCSI of een WD Raptor disk. Als hij deze niet gebruikt heeft dan kan je als verweer gebruiken dat deze disken niet geschikt zijn voor 24 uur gebruik en dat dat de oorzaak waarschijnlijk is.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-03 10:48

Barrycade

Through the...

Wat staat er in jullie verkoop/aanneem voorwaarden? Ik neem aan dat je een offerte voor de werkzaamheden hebt verstuurd voordat de werkzaamheden zijn uitgevoerd.

En als ik dat soort offertes krijg van een installateur gaan die meestal samen met een waslijst aan voorwaarden en meestal staat daarin dat schade als gevolg van tijdelijke stroomuitval niet kunnen worden verhaald op de uitvoerder.

Ook wel logisch want zo meteen krijg je ook een rekening van de ouders omdat de American Filet bedorven is omdat de koelkast een uurtje uit gestaan heeft. Terwijl dit een logisch gevolg is van het werken aan een meterkast.

Als jullie dit soort voorwaarden niet in de offerte opnemen zal ik die snel gaan opnemen. Anders kan het een dure grap worden als je een keer een klus hebt bij bv een aquariumliefhebber (alle tropische visjes op hun kop in de tank). Terwijl de mensen hier gewoon rekening mee moeten houden als een installateur hun meterkast/zekeringenkast laten aanpassen.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:46
Had die jongen geen UPS?
Slecht hoor als je een server 24/7 hebt draaien.

Daarnaast is er naar mijn idee niets mis met de schijven en was zoals anderen al opperen deze jongen aan nieuwe schijven toe (lees: grotere zoals 2x 250GB).
Een typisch "ik lul uit mijn nek omdat dit een mooie mogelijkheid is om iets nieuws te kopen" verhaal.

Je moet in iedergeval die plaatjes zien te krijgen aangezien dit je iets verteld.
Deze melding nu is van de mailserver... Kan even niet zien of dit jullie server is, of die van hem (lijkt me overigens sterk dat hij al die software legaal heeft, maar daar hebben we het maar even niet over), deze verteld je dat de plaatjes niet gescanned zijn omdat ze om één of andere reden niet op de plaats stonden waar de scan ze had verwacht. Dus laat em even die plaatjes opnieuw sturen.
Daarnaast is het in mijn ogen absoluut niet jullie schuld dat zijn hardeschijven het begeven aangezien hij gewoon zijn server tijdelijk had kunnen uitschakelen of een UPS had moeten plaatsen als zijn server zo belangrijk was geweest.
Daarnaast neem ik aan dat jullie aangegeven hebben dat de stroom er even af ging of af zou gaan.
Als zij hier niets over gezegd hebben, dan is er helemaal niets op jullie te verhalen.
Er is dan immers toestemming gegeven. Dit is dus typisch zo'n achteraf gevalletje omdat er iets stuk is, is het automatisch jullie schuld (zo ken ik er nog wel meer, waarbij het automatisch jouw schuld is als iemand anders iets laat vallen).

Ik weet het, ik val vaak in herhaling.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 08:04

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ik zou ook pissed zijn als zondermeer de stroom onder mijn server vandaan getrokken word.

Verder zou je eens bij de beheerder moeten uitzoeken (in de log van JOUW mailserver) of die foutmelding die in je startpost staat bij de verzendende klatn vandaan komt of bij jou. en dan opnieuw om de log vragen, MET TOELICHTING.

offtopic:
een log file kunnen ze als text plakken, een log als jpg? Maak er dan een gif of png van zou ik zetten. maar eingelijk zou een stuk text net zo goed voldoen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-03 10:48

Barrycade

Through the...

leuk_he schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 10:42:
Ik zou ook pissed zijn als zondermeer de stroom onder mijn server vandaan getrokken word.
offtopic:
Als je zo aan je server gehecht bent (of zo belangrijk is) kan je hem ook wel trakteren op een UPS. Stroomuitval kan altijd gebeuren. NUON en kornuiten zijn niet altijd even betrouwbaar. In dit geval kon die jongen weten dat de stroom ervan zou kunnen gaan omdat dat bedrijf bij TS onderhoud/installatiewerk zou uitvoeren aan de meterkast.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

littlejoannes schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 10:50:
[...]

offtopic:
Als je zo aan je server gehecht bent (of zo belangrijk is) kan je hem ook wel trakteren op een UPS. Stroomuitval kan altijd gebeuren. NUON en kornuiten zijn niet altijd even betrouwbaar. In dit geval kon die jongen weten dat de stroom ervan zou kunnen gaan omdat dat bedrijf bij TS onderhoud/installatiewerk zou uitvoeren aan de meterkast.
offtopic:
Mee eens. En in werkelijkheid is hij zo belangrijk niet. Niet belangrijk genoeg om er een ups onder te hangen die meer dan een paar minuten de boel opvangt (meer wordt heel duur), en dan staat de ADSL modem nog in een andere ruimte ook.

:> maar dan kun je er no steeds pissig over zijn :D

Overigens ben ik nog wel benieuwd naar wat er nu eigelijk aan de hand was. TS, houd je ons nog op de hoogte?

[ Voor 7% gewijzigd door leuk_he op 25-10-2005 12:36 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

Verwijderd

Als die kerel garanties over stroomvoorziening e.d. wil hebben, dan moet hij:
1. zijn apparatuur niet in een woonruimte plaatsen, maar in een hiervoor geschikte ruimte met de nodige voorzieningen (zoals noodstroom en UPS en ook niet onbelangrijk: klimaatbeheersing). Bijvoorbeeld een datacentre.
2. zelf zorgen voor iets wat in de buurt komt. Dan moet er dus een dikke UPS voor (Thuis kan het nou eenmaal weleens gebeuren dat de stroom er ineens even afgaat.) en een stabiele omgevingstemperatuur en vochtigheidsgraad, stof-arm of stof-vrij. Te hoge of instabiele omgevingstemperatuur / luchtvochtigheid (gecombineerd met stof) is namelijk funest voor servers die 24/7 draaien.

Die disks ga je dus nooit vergoeden, je klant heeft zijn zaakjes niet goed voor elkaar. Dat is vervelend voor je klant, laat het een wijze les voor hem zijn.

Daarnaast ga je voor een server ook schijven gebruiken die op de taak berekend zijn. Over het algemeen krijg je daarop iets meer garantie dan 2 jaar. Mede daardoor zijn ze ook zo duur. Als de klant dat niet heeft gedaan (dus gewone ATA of SATA disks gebruikt, Raptor vind ik dan een twijfelgeval), dan is het een gevalletje penny-wise.... pound-foolish.

Verder denk ik ook, dat ALS die disks al stukgegaan zijn door de stroomstoring, dat ze al ver heen waren.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2005 13:17 ]

• Arie26
leuk_he schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 12:35:
[...]
Overigens ben ik nog wel benieuwd naar wat er nu eigelijk aan de hand was. TS, houd je ons nog op de hoogte?
Tuurlijk hou ik jullie op de hoogte.

Ik heb de bewoners geprobeerd te bellen maar het is me helaas tot op heden nog niet gelukt, heb wel de voicemail in gesproken verder nog niet.

Teteringen

• Obliterator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-02 16:34
Ben wel benieuwd naar die twee plaatjes van logfiles

Verwijderd

Arie26 schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 13:11:
[...]

Tuurlijk hou ik jullie op de hoogte.

Ik heb de bewoners geprobeerd te bellen maar het is me helaas tot op heden nog niet gelukt, heb wel de voicemail in gesproken verder nog niet.
Is het toevallig gewoon een huis-tuin-en-keuken download-servertje??? Dikke kans dat er dan gewoon 2 grote ATA-disks in hebben gehangen, aangezien de vervanging 250 euro gekost heeft. (Dat is dan 2x 300 GB ofzo.) Die zijn niet bedoeld voor 24/7 gebruik.

Maar ach, eigenlijk maakt het niks uit. Er had gewoon een UPS voor moeten hangen, dan was er niks aan de hand geweest. De software van zo'n UPS zorgt er namelijk voor dat, als de stroom uitvalt, het systeem na een x aantal minuten op de nette manier automatisch wordt uitgeschakeld.

Edit:

Ik heb zelf trouwens ook geen UPS voor mijn PC hangen hoor. Maar als bij mij thuis de stroom uitvalt en er gaan 2 schijven stuk, dan baal ik wel maar dan ga ik niet lopen zeuren. Eigen schuld dan.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2005 13:31 ]

• Arie26
heb zo juist de betreffende persoon aan de lijn gehad en die verteld mijn dat het 2 stuks SEAGATE Barracuda 7200.8 HDD's zijn.
maar volgens mijn vallen die nog in de fabrieks garantie of niet ?? zo lang zijn die nu ook weer niet op de markt ?
Hij vertelde mijn ook dat er "bad-clusters" op zitten die een error veroorzaken, maar kan dat een oorzaak hebben door de stroom uitval.
En dat kan je toch verhelpen of niet ??

Kunnen ze zien wat de oorzaak is dat de schijven niet goed zijn als je ze op stuurt naar de fabrikant ??
dat ze bv door stroomstoring zijn beschadigd ??
en valt het dus nog in de garantie van de schijven ?

PS: bovenstaande meldingen bleken een fout van hem te zijn dus horen eigenlijk hier niet meer thuis.

[ Voor 23% gewijzigd door Arie26 op 25-10-2005 20:37 ]

Teteringen

Verwijderd

Arie26 schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 20:31:
heb zo juist de betreffende persoon aan de lijn gehad en die verteld mijn dat het 2 stuks SEAGATE Barracuda 7200.8 HDD's zijn.
maar volgens mijn vallen die nog in de fabrieks garantie of niet ?? zo lang zijn die nu ook weer niet op de markt ?
Hij vertelde mijn ook dat er "bad-clusters" op zitten die een error veroorzaken, maar kan dat een oorzaak hebben door de stroom uitval.
En dat kan je toch verhelpen of niet ??

Kunnen ze zijn wat de oorzaak is dat de schijve niet goed zijn als je ze op stuurt naar de fabrikant ??
dat ze bv door stroomstoring zijn beschadigd ??

PS: bovenstaande meldingen bleken een fout van hem te zijn dus horen eigenlijk hier niet meer thuis.
Voor zover ik weet (maar dat zegt dus ook niet alles) bestaan zulke schijven niet. (Hey, voor je edit stond er nog 10k rpm SATA-schijven....) Normale zaken als Sallandautomatisering of Alternate hebben ze ook niet. (De grootste 10k rpm SATA-schijf die ik ken en kan vinden is de 74 GB Raptor van Western Digital. Die kosten alleen al ongeveer 170 euro per stuk.)

Dit zijn in ieder geval consumer-schijven, voor gebruik in een normale PC dus. Dat zie je aan de prijs, die 250 euro klopt dan ongeveer wel. Voor dat geld heb je wel 2 nieuwe 200 GB SATA disks van een willekeurig merk.

Ik zou dit hoe dan ook niet gaan vergoeden. Dit had ook gewoon kunnen gebeuren bij een stroomstoring. Dan betaalt het energiebedrijf ook niks hoor, alleen bij beschadigingen door overspanning o.i.d. kun je daar wat claimen.

MOCHT je toch (uit coulance) gaan vergoeden, vraag dan in ieder geval om de defecte schijven en om de nota van de nieuwe schijven. Volgens mij wordt je een oor aangenaaid.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2005 20:47 ]

• Arie26
Hij had het telefonische inderdaad over 10.000rpm schijven, maar toen ik hem terug belde over het type en merk gaf hij mijn het volgende Seagate Barracuda 7200.8 SATA 250Gb
en volgens mijn zijn die ook nie 10.000 schijven te verkrijgen alleen als 7200rpm schijven.

Teteringen

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

afgezien van de rest van het wellis niets spelletje zit er 5 jaar garantie op:

http://www.seagate.com/cd...detail/0,1081,632,00.html

dus hij kan mooi zelf met de farbikant gaan praten.

Bad sectors op een moderen disk, ja dan is hij aan het overlijden, maar tenzij jullie (mogelijk) krachtstroom door het huis gejaagd hebben denk ik niet dat het door een stroomstoring is.

En ze stellen normaal gesproken niet vast waardoor een HD stuk gegaan is. Dat is net zoiets als vaststellen waarom een gloeilamp kapot gegaan is. Het vaststellen is duurder dan een nieuwe lamp/HD.

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

Leuke discussie, minder leuk onderwerp.
ik ben ook van mening dat je een oor aangenaaid wordt door een script- of game kiddy. 2 schijven die tegelijkertijd kapot gaan, consumerschijven in een 24/7-server op de slaapkamer (lekker warm daar misschien), geen UPS, een log die iets moet bewijzen maar niets bewijst (klok-klepel) en een stroom die eens een keertje uitvalt.

Ik zou: a. niet vergoeden en wijzen opde eigen garantie en dan aangeven dat de fabrikant de schijven altijd gaat laten onderzoeken in dit soort gevallen. Kijken of ze nog zo volhardend zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Edgarz op 25-10-2005 22:00 ]

• Arie26
leuk_he schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 21:30:
Bad sectors op een moderen disk, ja dan is hij aan het overlijden, maar tenzij jullie (mogelijk) krachtstroom door het huis gejaagd hebben denk ik niet dat het door een stroomstoring is.
Dat is zeker niet het geval anders zou er zeker meer kapot zijn dan alleen zijn HDD's

maar ik ga hem ook zeker wijzen op de garantie van de fabrikant en dat die de schijve vergoeden en dat hij het maar met hen moet regelen.

Teteringen

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
De werkzaamheden waren ook vast aangekondigd, dus dan had die machine gewoon uit moeten staan als hij daar niet tegen kan....

Verwijderd

Een klant die jou de rekening stuurt? Komisch, meestal stuurt een bedrijf een rekening naar de klant. Dit is gewoon klinklare oplichterij en niet op ingaan.

• Arie26
vandaag zou hij een fax sturen waar uit blijkt dat zijn HDD's echt niet meer goed zouden zijn.
Maar gelukkig voor hem heb ik vanmorgen effe de moeite genomen om te bellen met Seagate Nederland en ik kreeg daar gewoon te horen dat het onder de garantie valt van de fabrikant.

En wedden dat ie nu nog steeds moeilijk blijft doen >:)

Teteringen

Verwijderd

Kan je een keer bij mij de stroom komen repareren, ik heb een paar nieuwe 500GB disken nodig.

grapje natuurlijk maar volgens mij was het dat waar hij op uit was. Gelukkig dat je daar niet intrapte.

• Monsie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:43
Arie26 schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 19:15:
vandaag zou hij een fax sturen waar uit blijkt dat zijn HDD's echt niet meer goed zouden zijn.
Maar gelukkig voor hem heb ik vanmorgen effe de moeite genomen om te bellen met Seagate Nederland en ik kreeg daar gewoon te horen dat het onder de garantie valt van de fabrikant.

En wedden dat ie nu nog steeds moeilijk blijft doen >:)
Ik ben heel benieuwd wat zn reactie is op het feit dat zn schijven in de garantie vallen :)

Sign here please

• Arie26
Ik heb hem zo juist gesproken en hij vertelde me dat het allemaal al geregeld was met de "fabrikant / leverancier" en dat het hem beduidend minder geld koste, hoeveel weet ik niet precies.

Toen ik hem verteld dat het mijn niet uit maakt omdat de HDD's onder de garantie vallen van de fabriek en dat hij ze alleen hoefde op te sturen om nieuwe te krijgen.
Wist hij me te vertellen dat hij een server bij HP had gekocht als OEM versie en dat er dan maar 1 jaar garantie op zit.

Ik had afgesproken met Seagate Nederland dat dat niet uit zou maken waar de schijven zeg maar vandaan komen, ze zouden ze gewoon onder fabrieks garantie vergoeden.

Dus toen ik hem dat vertelde bleek dat hij het allemaal zelf had opgelost en dat het verder goed is.

Dus eind goed al goed, alleen jammer dat het zo allemaal heeft moeten lopen, want het komt natuurlijk niet ten goede van je bedrijfsnaam.

Teteringen

• Monsie
Hij zei dus eerst dat het nog steeds geld kostte? en daarna dat het al opgelost was?

Volgens mij probeerde hij je echt op te lichten

Sign here please

• Arie26
Monsie schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 13:34:
Hij zei dus eerst dat het nog steeds geld kostte? en daarna dat het al opgelost was?

Volgens mij probeerde hij je echt op te lichten
het was opgelost, maar hij had zelf wel koste gemaakt om het in orde te krijgen.

Teteringen

• smimic
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
haha,

die persoon was mooi bezig met een naai actie... dit ging werkelijk helemaal nergens over.

A) ongeacht hoe wat waar je die schijven koopt.. als de fabrikant zegt garantie heb je het ook.
B ) Hd's die crachen door stroomuitval, het kan.... wat niet kan is met zekerheid bewijzen DAT het door de stroomuitval komt...
C) het hele .JPG bewijs verhaal !!!!! wat een grap!

in andere woorden, wel stevig in je schoenen blijven staan he sommige klanten proberen alles om voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten.

i5-2500k /MSI GTX 1080 8 GB X Gaming / 8GB Mem / 6TB storage/ B&Q 32 inch WQHD/

• Monsie
Arie26 schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 13:41:
[...]

het was opgelost, maar hij had zelf wel koste gemaakt om het in orde te krijgen.
Ok, duidelijk. Had je er al over naged8 om evt een kleine vergoeding te geven voor de gemaakte kosten? Sta je ook weer in een goed daglicht bij de klant. Mochten het bijv verzendkosten zijn van, laten we zeggen, €17.50, dan kan je daar natuurlijk in tegemoed komen.

Sign here please

Verwijderd

Het lijkt erop dat hij idd 2 schijven wil op jou kosten. En ik zou de server zeker in willen zien. Anders geen actie lijkt me.
De server is van jullie bedrijf toch (of het beheer daarvan)? Begrijp ik dat goed?

En ik ben ook erg benieuwt naar de foto's: "voor_stroom_eraf.jpg" en "na_stroom_eraf.jpg". Of foto's van een zwart aangeblakerde HD of een foto van een klant met een grote grijns op zijn gezicht. :P 8)7

He can't fool the tweakers!

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2005 14:25 ]

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bij wijze van spreken zou zijn Plasma TV ook kapot kunnen gaan als je de stroom plotseling eraf haalt, zou je die kosten dan ook moeten betalen? Ik neem aan dat informatie als dit in jouw Algemene Voorwaarden wel staat vermeld.

🌞🍃

• Monsie
Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 14:15:
Het lijkt erop dat hij idd 2 schijven wil op jou kosten. En ik zou de server zeker in willen zien. Anders geen actie lijkt me.
De server is van jullie bedrijf toch (of het beheer daarvan)? Begrijp ik dat goed?

En ik ben ook erg benieuwt naar de foto's: "voor_stroom_eraf.jpg" en "na_stroom_eraf.jpg". Of foto's van een zwart aangeblakerde HD of een foto van een klant met een grote grijns op zijn gezicht. :P 8)7

He can't fool the tweakers!
*kuch*topic lezen aub*kuch* :P

Maar het is dus al opgelost zoals je had kunnen lezen.

Maar desalnietemin had ik de plaatjes ook wel willen zien :)

Sign here please

Pagina: 1