Toon posts:

Gebouwde systeem start niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag na eindelijk alle onderdelen ontvangen te hebben mijn nieuwe computer gebouwd. Vol spanning stak ik de stroomkabel erin en drukte op de power-knop... maar er gebeurde helemaal niets. De kast weer opengemaakt en het nog een keer geprobeerd: er gebeurt helemaal niets behalve dat alle ventilatortjes heel eventjes een stroomstootje krijgen en dus een klein stukje draaien maar dan gelijk weer stoppen.

Ik heb echt geen flauw idee wat er fout kan zijn... iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Een magere TS iets meer info mag wel hor. 8)7

Ga alle onderdelen apart testen anders kom je er niet achter wat er mis is. :+

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:51

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Je TS is inderdaad wat summier hoor, om het maar zacht te zeggen.

Maargoed, aangezien het een trend lijkt te zijn de laatste tijd:
Heb je de afstandsbusjes voor het MB niet vergeten? Of maakt er 1 sluiting op het MB?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk eigenlijk dat het een fysiek probleem is (kabeltje fout aangesloten, kortsluiting...) en ik had daarom geen hardware opgenoemd, maar hier alsnog:

Mobo: Asrock 939S56-M
PSU: Tagan TG380-U01 (ATX, 380W)
Geheugen: 2x 512 PC3200 DDR (merkloos)
Processor: AMD Athlon 64 3000+

Aan andere onderedelen kan een dergelijk probleem niet liggen denk ik omdat 'ie dan in ieder geval iets verder zou opstarten. Remco: wat zijn "afstandsbusjes"? Bedoel je de stukjes die ervoor zorgen dat het mobo de kast niet raakt?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2005 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ooit een keer een nieuw moederbord gehad waarbij de cmos jumper verkeerd stond. Dan krijg je hetzelfde effect als jij nu hebt. Misschien kun je dat eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
ja, dat zijn afstandsbusjes oftewel spacers.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 00:12:
...
Remco: wat zijn "afstandsbusjes"? Bedoel je de stukjes die ervoor zorgen dat het mobo de kast niet raakt?
Die ja, controleer effe of je er niet teveel op hebt zitten (of juist helemaal niet).
ik moet de volgende keer sneller tiepen en minder denken

Om je probleem echt uit te zoeken kan je het beste alles even losmaken, op de harddisk en het mobo na.Als het systeem dan aangaat (en blijft) dan schakel je het weer uit en sluit je 1 voor 1 de andere apparaten weer aan en elke keer probeer je of het werkt.

Werkt het systeem niet met enkel het mobo + harddisk, probeer dan even mobo+cdrom.
Werkt dat ook niet, haal dan je mobo uit de kast, leg die op een niet geleidende ondergrond (hout, karton...), neem ook de harddisk eruit en sluit beide apparaten nu aan op de voeding.
Maak even contact op de pootjes van de powerknop op het mobo.
Wellicht doet hij het dan nu wel: dan was er toch nog sprake van sluiting met het mobo en de kast.

[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 25-10-2005 00:19 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weekend warrior
  • Laatst online: 01-10 21:16
Ik had vandaag een soortgelijk probleem met een bestaand systeem. bleek dat de reset knop kortsluiting maakte. ben lang aan het zoeken geweest want had zoiets lulligs niet verwacht.

M.A.W. het kan ook iets vrij onbenulligs zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

weekend warrior schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 00:24:
Ik had vandaag een soortgelijk probleem met een bestaand systeem. bleek dat de reset knop kortsluiting maakte. ben lang aan het zoeken geweest want had zoiets lulligs niet verwacht.

M.A.W. het kan ook iets vrij onbenulligs zijn
Mja, maar daar schakelt de voeding niet van uit lijkt me, dan gaan/blijven de fans en HD's toch draaien?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle tips _/-\o_

Nog even voor de goede orde: die spacers (bij mij zijn het kleine rubberen schijfjes) moeten op de verbindingsschroefjes tussen mobo en kast zitten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 00:26:
Bedankt voor alle tips _/-\o_

Nog even voor de goede orde: die spacers (bij mij zijn het kleine rubberen schijfjes) moeten op de verbindingsschroefjes tussen mobo en kast zitten toch?
Yep, wellicht kan je misschien meteen het mobo er even uithalen voor een 'out of the case' test.
Dan weet je zeker of het daar aan ligt. (of niet).

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-09 01:24

NBK

Weercam-Avatar

Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 00:16:
Ik heb ooit een keer een nieuw moederbord gehad waarbij de cmos jumper verkeerd stond. Dan krijg je hetzelfde effect als jij nu hebt. Misschien kun je dat eens proberen.
* NBK agrees with stupid ;)
Heb ooit hetzelfde meegemaakt, 10 minuten lopen zoeken naar het probleem, blijk ik het zelf te zijn... (lees nooit manuals) :|

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okee, ik ga alles even controleren/opnieuw in elkaar steken. Vertel straks of 't al werkt en waar 't aan lag. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nfluence
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-12-2017

Nfluence

Make way for the bad guy

Om zeker te weten of je mobo geen kortsluiting maakt kun je het volgende doen:

De ATX voeding los van het moederbord te koppelen, de groene ader met de zwarte te verbinden (doorlussen) en je CD-rom, HDD enz. eraan hangen. Als hij nu kortsluiting maakt ligt het iig niet aan je mobo.

Now back up, put the gun down, and get me a pack of Tropical Fruit Bubblicious.........And some Skittles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ remco_k,

moet je dan voor de grap maar eens proberen op een nf7-s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 00:33:
@ remco_k,

moet je dan voor de grap maar eens proberen op een nf7-s.
Effe kijken.... B) Neej, die heb ik niet in de kast liggen :+
Maar ik geloof je op je woord. ;)

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jealma
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Nfluence schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 00:32:
Om zeker te weten of je mobo geen kortsluiting maakt kun je het volgende doen:

De ATX voeding los van het moederbord te koppelen, de groene ader met de zwarte te verbinden (doorlussen) en je CD-rom, HDD enz. eraan hangen. Als hij nu kortsluiting maakt ligt het iig niet aan je mobo.
Volgens mij moeten het de groene en de grijse zijn hoor... Dat doe ik tenminste altijd. De grijse is de derde van een kant, de groene is de 4e pin van de andere rij.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Hier staat 't uitgelegd: ftp://download.intel.com/design/motherbd/atx_201.pdf
Interressant is pagina 20 en 21.

Snel en heel vrij vertaald:
De aansluiting 5VSB is de +5V spanning die nooit uitgaat zodat het moederbord altijd wat spanning krijgt voor de soft-start. (zie plaatje op pagina 20)
De PS-ON is de 'ingang' van de voeding waarmee het moederbord de voeding in- of uit kan schakelen. Deze PS-ON werkt omgekeerd, dus PS-ON aan COM (massa) knopen = voeding aan en PS-ON vrij laten hangen = voeding uit. (dit laatste omdat de voeding dan ook uit blijft als je de connector losmaakt van het moederbord).
Als de voeding aangaat (door PS-ON aan COM te koppelen) dan schakelt de voeding alle overige spanningen in (3.3V, -5V, +5V, -12V, +12V). (meten kan je doen tov COM (=massa))
Je moet PS-ON niet zelf aan COM hangen terwijl deze ook nog aan het moederbord zit. Dan maak je waarschijnlijk sluiting omdat het moederbord waarschijnlijk +5V op dit pootje heeft staan om de voeding uit te houden.
Om de voeding te testen kan je er een harddisk aanhangen en de ATX voedingsconnector van het moederbord halen en dan pas PS-ON doorverbinden met 1 van de COM pootjes.
Theoretisch gezien moet de voeding (zolang je PS-ON met COM doorverbind) aangaan en de harddisk zal gaan draaien. Als dat niet gebeurd, dan zal de voeding stuk zijn, gaat hij wel aan dan is de voeding waarschijnlijk wel goed.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
kijk ook eens of je het geheugen in het juiste slot heb zitten bij je dual channel mobo,
dat is ook ff wennen als je 1 module plaatst dat je niet zelf mag uitmaken waar je hem indoet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Remco, ik begreep erg weinig van dat citaat uit de ATX-specificaties, maar ik heb naar aanleiding daarvan even de +5VSB kabel losgekoppeld... en hij start! Ik heb daarna nog even +5VSB omgezet naar +5V mbv een jumper, maar ook dan wil 'ie alleen starten zonder die extra voedingskabel.

Kortom, als ik die voedingskabel los laat hangen doet 'ie het prima, maar ik vraag me dan toch af: waarom werkt deze functie (+5V/+5VSB) niet? En wat mis ik hiermee behalve het reageren op wake-up events van muis en LAN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:00
Wat voor merk voeding heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
PSU: Tagan TG380-U01 (ATX, 380W) (had hij al gezegd)

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weekend warrior
  • Laatst online: 01-10 21:16
remco_k schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 00:26:
[...]

Mja, maar daar schakelt de voeding niet van uit lijkt me, dan gaan/blijven de fans en HD's toch draaien?
Alleen de CPU fan ging draaien
Pagina: 1