Toon posts:

Kabelsignaal meten, S-meter?

Pagina: 1
Acties:
  • 527 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Best mensen,

Ik ben op zoek naar een meetapparaat waarmee ik kan checken of het kabelsignaal sterk genoeg is. Ik bedoel dus een apparaat waarmee ik op plek waar de kabel de woning binnenkomt een meting kan verrichten. Ik heb al op internet gezocht kwam iets tegen over een S-meter. Is dat het apparaat wat ik nodig heb? Of heb ik een ander apparaat nodig om zo'n meting te doen? En waar kan ik zulke apparaten aanschaffen? Is er iemand die meer hierover weet?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:50

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Een s-meter is bedacht om de signaal sterkte van 1 frequentie weer te geven icm met een externe ontvanger, niet om een totaalbeeld van het kabelsignaal weer te geven.

Om te doen wat jij bedoeld heb je volgens mij een spectrum analyzer nodig, da's een mooi apparaat waarmee je in 1 oogopslag kunt zien wat er allemaal gaande is op de coax.
Zo'n spectrum analyzer is echt heel mooi, maar heeft een klein nadeel: de gemiddelde portemonne kan 'm niet betalen.

[ Voor 6% gewijzigd door remco_k op 24-10-2005 23:37 ]

Alles kan stuk.

• daPet
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-06-2025
remco_k schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 23:36:
Een s-meter is bedacht om de signaal sterkte van 1 frequentie weer te geven icm met een externe ontvanger, niet om een totaalbeeld van het kabelsignaal weer te geven.

Om te doen wat jij bedoeld heb je volgens mij een spectrum analyzer nodig, da's een mooi apparaat waarmee je in 1 oogopslag kunt zien wat er allemaal gaande is op de coax.
Zo'n spectrum analyzer is echt heel mooi, maar heeft een klein nadeel: de gemiddelde portemonne kan 'm niet betalen.
Echter kan je de apparatuur wel huren, of een bedrijf de opdracht geven.

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

Verwijderd

Een signaal kan wel heel sterk zijn. Maar interfentie van andere apparatuur op het signaal kun je dat hier ook mee meten, of een signaal ook zuiver is?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:50

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 22:30:
Een signaal kan wel heel sterk zijn. Maar interfentie van andere apparatuur op het signaal kun je dat hier ook mee meten, of een signaal ook zuiver is?
Met een S-meter kan dat niet (geeft alleen de sterkte aan), met een spectrum analyzer kan dat wel.

Alles kan stuk.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:27

Nox

Noxiuz

misschien is het makkelijker om gewoon een kabelversterker te nemen, zodat je zeker weet dat je voldoende signaal hebt. zoveel kosten die dingen niet, mijn provider rekende er iets van dik 20eu voor. voor zon spectrum analyzer betaal je veel meer denk :p

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

noksiejus schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 00:33:
misschien is het makkelijker om gewoon een kabelversterker te nemen, zodat je zeker weet dat je voldoende signaal hebt. zoveel kosten die dingen niet, mijn provider rekende er iets van dik 20eu voor. voor zon spectrum analyzer betaal je veel meer denk :p
Da's leuk, maar je provider heeft de plicht om een fatsoenlijk signaal af te leveren. Een kabelversterker hoort alleen maar gebruikt te zijn waar je binnenhuis allerlei toeren wilt uithalen, als het signaal bij de AOP niet goed is moet de kabelaar dat (kosteloos) op orde brengen.

Dan natuurlijk de vraag waarom de TS dat signaal zo nauw gemeten wil zien... conflict met je kabelaar :?

Wat je trouwens kunt doen als indicatie (meer dan een ruwe schatting kun je hier overigens niet mee doen) is om je beste TV met een korte, goed afgeschermde (85dB) coaxkabel op de AOP aan te sluiten. Dan alle televisiezenders in volgorde van frequentie aflopen (meeste plaatsen in NL hebben frequenties tussen de 176MHz en 816MHz, zie site van kabelaar voor overzicht voor je gemeente, want ze kunnen nogal afwijken (regio Rijnmond heeft bijvoorbeeld waardes tussen de 480MHz en 840Mhz)) en noteer hoe het beeld eruit ziet.

Te sterk signaal = strepen (komt typisch bij lagere frequenties voor)
Te zwak signaal = sneeuw (kan zowel bij overwegend lage danwel overwegend hoge frequenties optreden)

Als meerdere zenders in vergelijkbare frequenties dezelfde storing vertonen, is het aannemelijk dat het probleem in het binnenkomende signaal ligt. Schieten echter aparte frequenties er tussenuit, dan is instraling van externe interferentie waarschijnlijker. Typische probleemfrequenties:

224MHz (T-DAB uitzendingen)
768MHz (DVB-T (Digitenne))
816MHz (DVB-T (Digitenne))

Bovendien gebruiken retourproducten (kabelmodem, telefoniemodem, digitaal televisie) een frequentie tussen de 400 en 550MHz voor hun signaal.

Eigenlijk is al deze interferentie gevolg van slecht afgeschermde kabels en/of splitters, maar als het bij een korte 85dB kabel ook optreedt kan het liggen aan de bekabeling buitenhuis en dus onder verantwoordelijkheid provider vallen.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
noksiejus schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 00:33:
Met een versterker versterk je het verzwakte signaal. Dus dat is geen oplossing. ;)
Kan ik met een S-meter de signalen los van elkaar een voor een uitmeten? Dus b.v. alleen TV-signaal? Of gebruikt het TV-signaal meerdere frequenties? Als dat zo is kan ik de frequenties toch een voor een uitmeten?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2005 11:23 ]

Pagina: 1