Het opmeten van adapters kan vaak lastig zijn omdat de pen van de multimeter niet in stekker van de adapter past. Een stukje draad is dan b.v. de oplossing. Maar welk soort draad kan ik het beste nemen? Klopt het dat koperdraad geen verlies heeft, en dat je dat het beste kan gebruiken? Ik heb hier nu trouwens een stuk koperdraad waarvan de buitenkant van tin is. Meet tin ook goed? Zal het invloed hebben op een meting? Kan iemand mij meer informatie hierover geven? Ik heb al op google gezocht en dit forum.
Als je geen kilometerslange draad gaat gebruiken kan t weinig kwaad. Je zou voor de gein ff de weerstand kunnen meten van je verlengdraadje, zou dan +/- 0 ohm moeten zijn.
Waarom? Omdat het kan!!
Multimeter op 20k instellen, zwarte pen op COM en rode pen op VΩmA? Bedoel je dat?Lolhozer schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 23:31:
Als je geen kilometerslange draad gaat gebruiken kan t weinig kwaad. Je zou voor de gein ff de weerstand kunnen meten van je verlengdraadje, zou dan +/- 0 ohm moeten zijn.
Als dat de laagste mogelijkheid van je weerstandsmeting is wel ja, maar denk dat ook nog wel de mogelijkheid bestaat van 200ohm, geeft een duidelijker meting.
Indien je ampere's gaat meten is t wel aan te raden, om een zo dik mogelijke draad te gebruiken. En hou het draadje zo kort mogelijk he.
Indien je ampere's gaat meten is t wel aan te raden, om een zo dik mogelijke draad te gebruiken. En hou het draadje zo kort mogelijk he.
Waarom? Omdat het kan!!
Als je de spanning van zoiets wilt meten, boeit het draadje totaal niet. Je laat er namelijks nauwelijks stroom doorheengaan, en de wet van Ohm dicteert dan ook dat je spanningsval over het draadje nihiel is. Als je iets aan stroom gaat meten, kan het wel relevant zijn, maar pas bij meerdere amperes, en dat ga je dan wel merken aan het feit dat je draadje warm word.
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
fyi,
je zal zien dat je op een goedkope ongestabiliseerde voeding vaak een veel hogere spanning meet dan je zou verwachten
bij belasting zakt de spanning weer in
je zal zien dat je op een goedkope ongestabiliseerde voeding vaak een veel hogere spanning meet dan je zou verwachten
bij belasting zakt de spanning weer in
Ene pen aan het ene uiteinde van draadje andere aan het andere uiteinde?Lolhozer schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 23:41:
Als dat de laagste mogelijkheid van je weerstandsmeting is wel ja, maar denk dat ook nog wel de mogelijkheid bestaat van 200ohm, geeft een duidelijker meting.
Het gebruikte materiaal maakt niks uit volgens jou?Sprite_tm schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 00:36:
Als je de spanning van zoiets wilt meten, boeit het draadje totaal niet. Je laat er namelijks nauwelijks stroom doorheengaan, en de wet van Ohm dicteert dan ook dat je spanningsval over het draadje nihiel is. Als je iets aan stroom gaat meten, kan het wel relevant zijn, maar pas bij meerdere amperes, en dat ga je dan wel merken aan het feit dat je draadje warm word.
correct .... materiaal maakt niet uit (moet wel metaal zijn eh )
(niet dubbelposten aub)
(niet dubbelposten aub)
Errm, lees het stukje wat je kwoot nog es door? Lijkt me dat je daar wel redelijk uit kan opmaken wat mijn gedachten over deze zaak betreft.Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 00:50:
[...]
Het gebruikte materiaal maakt niks uit volgens jou?
Bovendien hebben we hier zoiets als een 'edit'-knop, waarmee je een post kan aanpassen zodat je geen dubbelpost hoopt te doen.
Als je spanning meet, dan maakt de weerstand van het draadje niet uit. De weerstand van een multimeter zelf is in de spanningmeetstand bijna oneindig groot. Maar goed ook, want anders krijg je kortsluiting. In de amperemeetstand is dat weer net andersom, dus bijna 0
Verwijderd
eum, ik ga het nu niet controleren, maar normaal zou google je toch wel het antwoord moeten kunnen geven hebben. nuja, koper works perfect, zeker als je weet dat bijna overal koper owrdt gebruikt als geleider. Tin moet ook wel lukke, aangezien tin in soldeersel zit en dat m'n dat dan nog eens gebruik in de elektriciteit.Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 23:28:
Het opmeten van adapters kan vaak lastig zijn omdat de pen van de multimeter niet in stekker van de adapter past. Een stukje draad is dan b.v. de oplossing. Maar welk soort draad kan ik het beste nemen? Klopt het dat koperdraad geen verlies heeft, en dat je dat het beste kan gebruiken? Ik heb hier nu trouwens een stuk koperdraad waarvan de buitenkant van tin is. Meet tin ook goed? Zal het invloed hebben op een meting? Kan iemand mij meer informatie hierover geven? Ik heb al op google gezocht en dit forum.
Verwijderd
Een koperdraad van 1mm dik en 100 M lang is in theorie 1 Ohm.
zou je die dus gebruiken, en je meetroom bij Volt meten zou 1mA zijn, dan zou je dus een verlies hebben van 1mV.
De meetstroom is echter veel lager, je koperdraadje veel korter, spannings verlies is dus volledig te verwaarlozen, en veel minder dan de nauwkeurigheid van een standaard voltmeter aan kan geven (meestal 0.1V en betere meters 0.01V)
Even om volledig te zijn:
U = I x R (Spanning is stroom maal weerstand)
zou je die dus gebruiken, en je meetroom bij Volt meten zou 1mA zijn, dan zou je dus een verlies hebben van 1mV.
De meetstroom is echter veel lager, je koperdraadje veel korter, spannings verlies is dus volledig te verwaarlozen, en veel minder dan de nauwkeurigheid van een standaard voltmeter aan kan geven (meestal 0.1V en betere meters 0.01V)
Op de één of andere manier heb ik t idee, dat dit de eerste keer gaat worden dat je een multimeter gaat hanteren. Zoek eerst ff een boekje oid, voordat je je multimeter omzeep helpt.Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 00:50:
[...]
Ene pen aan het ene uiteinde van draadje andere aan het andere uiteinde?
Waarom? Omdat het kan!!
zo waar haal je die wijsheid vandaanVerwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 07:53:
Een koperdraad van 1mm dik en 100 M lang is in theorie 1 Ohm.
0.0175*lengte (meters)
R= ---------------------------------=1,75 ohm
oppervlak koper (mm2)
Verwijderd
Sakura heeft het over een draaddikte van 1mm en dat komt neer op een oppervlakte van 0,785mm2
De berekende weerstand komt dan op 2,2 Ohm.
De berekende weerstand komt dan op 2,2 Ohm.
Verwijderd
George Ohm zelf heeft destijds gesteld dat een draad van 100M 1 Ohm was. Maar goed, dit doet er niet echt toe 
Overigens kwam ik onderstaand tegen en op zich is dat wel heel grappig als je dat nu leest.
/edit
Ok, gevonden waar ik de fout in gegaan ben, het betreft geen koperdraad, maar een kwikdraad.
Overigens kwam ik onderstaand tegen en op zich is dat wel heel grappig als je dat nu leest.
Georg Simon Ohm was a German physicist born in Erlangen, Bavaria, on March 16, 1787. As a high school teacher, Ohm started his research with the recently invented electrochemical cell, invented by Italian Count Alessandro Volta. Using equipment of his own creation, Ohm determined that the current that flows through a wire is proportional to its cross sectional area and inversely proportional to its length or Ohm's law.
What did Georg Ohm do to help us perform corrosion monitoring?
Using the results of his experiments, Georg Simon Ohm was able to define the fundamental relationship between voltage, current, and resistance. These fundamental relationships are of such great importance, that they represent the true beginning of electrical circuit analysis.
Unfortunately, when Ohm published his finding in 1827, his ideas were dismissed by his colleagues. Ohm was forced to resign from his high-school teaching position and he lived in poverty and shame until he accepted a position at Nüremberg in 1833 and although this gave him the title of professor, it was still not the university post for which he had strived all his life.

/edit
Ok, gevonden waar ik de fout in gegaan ben, het betreft geen koperdraad, maar een kwikdraad.
(overigens heeft dat destijds dus ook verkeerd in mijn electro schoolboek gestaan, daar stond toch echt koperdraad, en niet kwikdraad)George Ohm toonde in 1826 aan, dat de stroomsterkte in een draad rechtevenredig is met de aangelegde spanning en omgekeerd evenredig is met de weerstand van een draad. Internationaal werd afgesproken dat de weerstand van een kwikdraad met doorsnee van 1 mm, een lengte van 106,3 cm en dus met een gewicht van 14,4521 gram, de weerstand van 1 ohm vertegenwoordigt.
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2005 07:37 ]
Om terug naar de originele vraag te gaan: klemhaak of grijpertje aan het meetsnoer, daarin een stukje flexibele steekbrug (conrad 528072) die je toch bij bosjes hebt voor je experimenteerbordje.
Signatures zijn voor boomers.
Verwijderd
Of gewoon een klein spijkertje die je toch bij bosjes hebt in je schuurMaasluip schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 07:48:
Om terug naar de originele vraag te gaan: klemhaak of grijpertje aan het meetsnoer, daarin een stukje flexibele steekbrug (conrad 528072) die je toch bij bosjes hebt voor je experimenteerbordje.
Nee niet eerste keer hoorLolhozer schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 08:00:
[...]
Op de één of andere manier heb ik t idee, dat dit de eerste keer gaat worden dat je een multimeter gaat hanteren. Zoek eerst ff een boekje oid, voordat je je multimeter omzeep helpt.
Weerstandsmeting altijd spanningsloos uitvoeren, je multimeter zorgt zelf voor de meetspanning, anders "blaas" je de zekering van je multimeter op.
Waarom? Omdat het kan!!
Mja, ik geloof dat het nou uiteindelijk wel duidelijk is. TS: Mocht je nog meer vragen hebben over het meetproces verwijs ik je graag naar de handleiding van je multimeter
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()