Van 'traag' naar snel :
• GeForce 6800 LE
• GeForce 6800
• GeForce 6800 GT
• GeForce 6800 Ultra
TD is een achtervoegsel van ASUS. ASUS wijkt meestal af met de naamgeving
Wat je het beste kunt doen is kaarten zoeken binnen jouw prijssegment. Vergelijk de specificaties van de kaarten (256MB is tegenwoordig wel effectief met highdetail textures, een GeForce 6800 GT met 256MB is dus een goed compromis.)
Kom je onbekende achtervoegsel tegen á la ASUS, kijk dan bij de specificaties op de site van de leverancier én op de site van ASUS.
Ook zijn er kaarten met tweak/mod mogelijkheden zoals de GeForce 6800 LE (Pipelines unlocken en een leuke overclock op zowel GPU als RAM). De 6800LE heeft echter 128MB wat voor een volledig unlockte kaart een beperking kan zijn. (Varieert per applicatie/game).
De GeForce 6600 GT zou ik laten vallen. Dan neem ik liever de tragere GeForce 6800 LE die met overclocken naar gelijk niveau of een aanzienlijk hoger niveau getrokken kan worden. Wil je safe gaan dan neem je een duurdere kaart dan de GeForce 6800 LE, de GeForce 6800 of de GeForce 6800 GT
Uiteraard hebben we ook nog de concurrent van nVidia; ATi.
De ATi Radeon X800 series zijn goede kaarten. Het is afwegen t.o.v. de nVidia kaart. Als je een goedkope X800 (al dan niet met toevoeging) tegen komt is het zeker de moeite waard om hier enige benchmarks/reviews van op te snorren
Uit de geselecteerde kaarten neem je er één. Vergeet uiteraard niet de reviews door te lezen.
Over SLi kan ik kort maar krachtig zijn, als je een AGP kaart koopt kun je bij voorbaat al geen SLi draaien.
Koop je er een nieuw moederbord met PCIe sloten (én met SLi ondersteuning) dan zou ik persoonlijk één kaart kopen. Mocht je dan een kaart kopen die SLi kan, dan heb je altijd nog de mogelijkheid om er later één bij te prikken
Naast prestatie speelt geluidsniveau vaak ook een rol. Wil je stilte en heb je er geen moeite mee om de koeler te vervangen, koop er dan een alternatieve VGA koeler bij. (Kijk daarvoor eens in het assortiment van Zalman).
Bekijk zowel
Videoplanken & Beeldkanonnen als
Die-Hard Overclocking & Cooling voor topics over videokaarten. (Sommige zijn gericht op overclocken maar bevatten ook veel informatie voor de niet-overclocker

)