Toon posts:

"De betere kaart" vraag.....

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi; ik heb een vraag welke kaar beter is. Ik weet dat ik moet zoeken, dat ik goed moet zoeken, dat ik op Toms hardwaregeit moet kijken, maar deze vergelijking kan ik niet vinden; een GF 4ti 4200 128Mb 8x AGP met een nieuwe Asus GF 6800/td 128Mb 8X AGP

Die nieuwe kaart kost maar 129 euro bij mycom en ik ben altijd van mening (vooral met videokaarten) "alle waarde naar zijn geld"......in dit geval weet ik echter niet hoe het nou zit; die 4200 is ook geen topkaart, wel goed overigens.

Zoals gezegt; een directe vergelijking kan ik niet vinden maar weet iemadn dit gewoon? Ga ik er leuk op vooruit of amper?

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

De 6800 is zeker beter dan de 4200.
De 6800 is een paar generaties nieuwer dan de 4200 dus dat lijkt me logisch :P
Doordat het niet meer de nieuwste kaar is is de prijs een stuk gezakt.
Waarom denk je eigelijk dat ze ongeveer het zelfde zijn? Dat ie maar 130 Euro kost wil niet zeggen dat het een slechte kaart is, alleen dat ie wat ouder is.

[ Voor 50% gewijzigd door fsfikke op 24-10-2005 23:29 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-08 09:19

tvw

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 10:23
Uhhm, Ik ga wel antwoord op je vraag geven, maar met een beetje googlen en wat logisch nadenken had je hier makkelijk achter kunnen komen.

Als je zoekt naar reviews voor een gf ti 4200 dan wordt deze vergeleken met waarschijnlijk radeon kaarten zoals de 9800prom, 9700 pro, 9600 pro. Aangezien de eerste en soms ook nog wel de 2e voorkomen in reviews van agp kaarten waarin de 6800gt 128mb agp wordt getest zou je dan een conclusie kunnen trekken. Dus een beetje wiskundig uitgelegd. Als de ti 4200 = A en de 9800 pro = B en de 6800gt = C en je uit de reviews haalt dat B is beter dan A en C is beter dan B, dan moet C dus ook beter zijn dan A.

Dat is dan ook meteen je antwoord. Succes met je aankoop.

flickr - WOT Profile - Game PC

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactie's!

Het is inderdaad redelijk logisch dat de nieuwe beter is, ik wist het eigenlijk niet zeker......begon te twijfelen......

Dan de link van "iets"; je hebt wel gelijk maar er staat geen 6800 "TD" bij....wel de 6800 en de gt enzo......ik ben niet meer zo goed op de hoogte met die dingen maar weet wel dat een paar letter erg veel verschil kunnen maken en meen mij ook te herinneren dat "TD" stond voor een softe versie........??

Dan de wiskundige berekening; het nare is juist dat met verschillende tests er ook andere pc's gebruikt worden en zo vallen conclusie's niet erg goed te trekken vindt ik.........

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:17

XanderDrake

Build the future!

Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 23:38:

Het is inderdaad redelijk logisch dat de nieuwe beter is, ik wist het eigenlijk niet zeker......begon te twijfelen......

Dan de link van "iets"; je hebt wel gelijk maar er staat geen 6800 "TD" bij....wel de 6800 en de gt enzo......ik ben niet meer zo goed op de hoogte met die dingen maar weet wel dat een paar letter erg veel verschil kunnen maken en meen mij ook te herinneren dat "TD" stond voor een softe versie........??

Dan de wiskundige berekening; het nare is juist dat met verschillende tests er ook andere pc's gebruikt worden en zo vallen conclusie's niet erg goed te trekken vindt ik.........
TD is gewoon iets toegevoegt door de board-producent, negeer het maar. Het is gewoon een "vanilla" waar je het over hebt. Ik hoop trouwens dat die kaart waar je het over hebt nog steeds beschikbaar is, want in de Mycom zijn ze al moeilijk/niet aan te slepen!

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:52
Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 23:38:

Ik heb zelf een maand of 2 geleden de overstap gemaakt van een TI4200 met 8x agp en 128 MB geheugen naar een Geforce 6800LE met 128 MB DDR geheugen. In feite dus een langzamere versie dan waar jij naar bent aan het kijken. Ook van Asus overigens.

Het verschil is echt enorm, ik ben geen echte gamer, maar als ik een spelletje speel moet het toch wel redelijk draaien. Ik was echt verbaast van de prestatiewinst. Ik kan je geen harde cijfers geven in de vorm van fps maar de test van toms hardware komt een heel stuk in de buurt als je het mij vraagt.

Vooral nadat ik hem gesoftmod had naar een 6800GT is het helemaal super. Een paar weken gesoftmod gedraait en uiteindelijk toch maar het bios geflasht.

Nu weet ik dat 3Dmark scores niet zo enorm veel zeggen maar mijn 6800LE kaartje doet in mijn Athlon XP 2400+ met 1 GB PC 3200 ram en een Windows XP installatie van een jaar oud toch nog altijd 10700 punten. Het is imo dus zeker een goede upgrade, of je moet binnenkort een geheel nieuw systeem willen kopen waar je beter een pci express kaart in kunt zetten.

Verwijderd

Topicstarter

Nu ben ik aan het kijken voor een kaartje maar op bv alternate zie ik ook erg veel 6600's staan......
Dan nog eens de uitvoeringen; td - gt - htd - le - gt - gtx - ultra ............say what??

Okee, ultra en gtx zijn het duurst en dus het best denk ik dan.
Waar de 6600 onder valt weet ik niet; staat niet in de rij op tommie......

Maar het is moeilijk; 6600gt of een 6800 td......dat soort zaken......ik weet het niet meer hoor.

Iemand die een beetje goed op de hoogte is? Misschien een korte uitleg voor mij?

Edit; en dan ook nog; ik kan zegmaar 300 euro max uitgeven aan een kaart en even de meerprijs van een mobo wegdenkende; kan ik dan beter een kaart kopen van 280 of twee van 140 om een sli te maken? En wat is (dan) het grote voordeel van sli?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2005 22:29 ]

• Man on Fiya
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-09-2025
Ik ga zelf een nieuwe computer bouwen en daar ga ik een XFX Geforce 6800 256mb in zetten. Die is nu ongeveer 200 piek. Stukkie beter dan de 6600GT, met 12 pixpipes en lijkt me daarmee beste kwaliteit prijsverhouding. Maar, dat is imo. :)

Is btw ook nog es SLi dus als je het overweegt... hij kan het :) en het voordeel is dat je zeg maar aan het dualcoren bent... je deelt het denkwerk

[ Voor 25% gewijzigd door Man on Fiya op 25-10-2005 22:45 ]

• Man on Fiya
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-09-2025
Ik ben een beetje te lui geweest om je post te lezen. Maar nu je 300 piek zegt zou ik voor de XFX 6800GT gaan... dies echt heerlijk ruig en is precies jouw budget :7

Nogmaals dit is imo... hoewel het wel een goede mening is :Y)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:20

Thandor

SilverStreak

Van 'traag' naar snel :
• GeForce 6800 LE
• GeForce 6800
• GeForce 6800 GT
• GeForce 6800 Ultra

TD is een achtervoegsel van ASUS. ASUS wijkt meestal af met de naamgeving ;)

Wat je het beste kunt doen is kaarten zoeken binnen jouw prijssegment. Vergelijk de specificaties van de kaarten (256MB is tegenwoordig wel effectief met highdetail textures, een GeForce 6800 GT met 256MB is dus een goed compromis.)
Kom je onbekende achtervoegsel tegen á la ASUS, kijk dan bij de specificaties op de site van de leverancier én op de site van ASUS.

Ook zijn er kaarten met tweak/mod mogelijkheden zoals de GeForce 6800 LE (Pipelines unlocken en een leuke overclock op zowel GPU als RAM). De 6800LE heeft echter 128MB wat voor een volledig unlockte kaart een beperking kan zijn. (Varieert per applicatie/game).

De GeForce 6600 GT zou ik laten vallen. Dan neem ik liever de tragere GeForce 6800 LE die met overclocken naar gelijk niveau of een aanzienlijk hoger niveau getrokken kan worden. Wil je safe gaan dan neem je een duurdere kaart dan de GeForce 6800 LE, de GeForce 6800 of de GeForce 6800 GT ;)

Uiteraard hebben we ook nog de concurrent van nVidia; ATi.
De ATi Radeon X800 series zijn goede kaarten. Het is afwegen t.o.v. de nVidia kaart. Als je een goedkope X800 (al dan niet met toevoeging) tegen komt is het zeker de moeite waard om hier enige benchmarks/reviews van op te snorren :)

Uit de geselecteerde kaarten neem je er één. Vergeet uiteraard niet de reviews door te lezen.

Over SLi kan ik kort maar krachtig zijn, als je een AGP kaart koopt kun je bij voorbaat al geen SLi draaien.
Koop je er een nieuw moederbord met PCIe sloten (én met SLi ondersteuning) dan zou ik persoonlijk één kaart kopen. Mocht je dan een kaart kopen die SLi kan, dan heb je altijd nog de mogelijkheid om er later één bij te prikken :)

Naast prestatie speelt geluidsniveau vaak ook een rol. Wil je stilte en heb je er geen moeite mee om de koeler te vervangen, koop er dan een alternatieve VGA koeler bij. (Kijk daarvoor eens in het assortiment van Zalman).

Bekijk zowel Videoplanken & Beeldkanonnen als Die-Hard Overclocking & Cooling voor topics over videokaarten. (Sommige zijn gericht op overclocken maar bevatten ook veel informatie voor de niet-overclocker :))

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• iambig
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-08 12:56

iambig

* z.o.z *

Asus part numbers zijn makkelijk... 6800TD betekent een 6800 'gewoon' met TV-out en DVI.
Ik heb btw diezelfde kaart en hij presteert heerlijk voor die 129.95 euro.

Volledige specs:
http://www.asus.nl/products/vga/v9999td/overview.htm
http://www.asus.com.tw/pr...&model=257&l1=2&l2=7&l3=3
Het is de 128MB versie...

[ Voor 68% gewijzigd door iambig op 25-10-2005 22:56 ]

NEE: dit is geen signature...

Verwijderd

Dan stel ik ook nog graag een vraag zodat het kwartje bij mij ook valt..
Ik ontvang binnenkort de Asus 6800. Deze is volgens mij nog wel te modden door hopelijk 4 extra pipelines te unlocken en 1 shader (?!) Dan heb ik een???? 6800 GT? Of moet ik dan ook nog mijn kaartje overklokken?

• Zamorano
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 23:36:
Ik ontvang binnenkort de Asus 6800. Deze is volgens mij nog wel te modden door hopelijk 4 extra pipelines te unlocken en 1 shader (?!) Dan heb ik een???? 6800 GT? Of moet ik dan ook nog mijn kaartje overklokken?
Je zoekt de specs op van de kaart die je gekocht hebt, en die van de 6800GT, en die vergelijk je. Dat zijn geen staatsgeheimen hoor, staan gewoon op internet. :+

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-08 19:12
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 23:36:
Een echte 6800gt ga je nooit niet bekomen aangezien je 6800 gebruik maakt van gewoon DDR geheugen dat tegen 350Mhz DDR draait dus een data rate van 700Mhz. Een 6800gt heeft ddr3 geheugen dat tegen 500mhz draait of een data rate van 1000Mhz.

Helaas is asus zowat het enige merk die de naamgeving GT niet exact volgt in tegenstelling tot alle andere merken. voor meer info moet je maar eens een kijkje nemen in de topic van de 6800GT
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1073292

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

de ASUS 6800TD 128MB is tekoop voor 129 euro (moet je even in de PW kijken) dit is verreweg de beste koop qua prijs/prestatie :)
de 6800GT AGP is niet meer interresant om te kopen omdat die in prijs gigantisch omhoog geschoten zijn

[ Voor 37% gewijzigd door GoldenSample op 26-10-2005 11:06 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

Pagina: 1