PC valt uit zodra OpenGL wordt gebruikt

Pagina: 1
Acties:

• xTDFx
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07 19:13
Ik hoop dat dit het goede forum is. Ik kan mijn probleem niet precies plaatsen.

Sind een paar dagen valt mijn systeem uit als er iets met wordt opgestart dat OpenGL gebruikt.
Heb het getest met UT. Als ik Direct3D gebruikt dan kan ik spelen tot ik een ons weeg, maar zodra ik instel dat UT geen Direct3D drivers moet gebruiken maar OpenGL dan valt mijn systeem spontaan uit.

Heb het probleem ook met Black & White 2 en diverse andere games.

Wat ik al heb gedaan:

- Video drivers verwijderd (Met removal tool van Guru3d) en opnieuw geïnstalleerd.
- DirectX verwijderd (ook met removal tool) en opnieuw geïnstalleerd
- Audio drivers geupdated, stond op een forum (maar helaas)

ik zie door de bomen het bos niet meer van wat mij nog rest (behalve een algehele reinstall)

Mijn specs:

MB: Asus P5WD2 Premium
Proc: P4 650 @ 40C (normaal) & 59C (stressed)
Vid: Sapphire Ati Radeon X850 Pro
Mem: 2 GB Corsair TWINX DDR2 (4x512)
HD: WD Raptor 36GB & 2x WD 200GB
Sound: SB Audigy 2 ZS

Iemand de een oplossing heeft of het probleem herkent?

De jonge GOD

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-08 21:34

Bever!

3

welke drivers gebruik je?

• xTDFx
Op het moment de Catalyst 5.8

Heb de 5.7 tot en met 5.10a geprobeerd. Niks helpt.

De jonge GOD

• Nephalem82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:13
Wat bedoel je precies met "valt uit"?

Probeer het eens met een andere videokaart, mischien kan ik je beter helpen als je "uitvallen" iets beter
beschrijft.. wat gebeurd er precies als het gebeurd?

Anders denk ik dat een her-installatie van windows mss een oplossing is, al is het wel veel werk :(

• xTDFx
Uitvallen = gewoon uitvallen. Net alsof de voeding kabel eruit wordt getrokken. Alleen blijven de lampjes op mijn keyboard wel branden.

Kan de PC pas weer opstarten als ik de spanning van de voeding afhaal en 5 tellen later er weer terug opzet.

Testen met een andere kaart is moeilijk. Heb geen andere PCI-Express kaarten liggen.

Misschien nog wel interresant om te melden:

Als windows dan weer opgestart is dan krijg ik niks van een melding in de logs. Geen foutmelding van windows in de trent van "Windows is hersteld van een ernstige fout". Ik krijg ook geen foutmelding van ATi als ik de VPU recover opties aanzet met log.

De jonge GOD

• Massiefje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-07 21:32
xTDFx schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 08:33:
Uitvallen = gewoon uitvallen. Net alsof de voeding kabel eruit wordt getrokken. Alleen blijven de lampjes op mijn keyboard wel branden.

Kan de PC pas weer opstarten als ik de spanning van de voeding afhaal en 5 tellen later er weer terug opzet.

Testen met een andere kaart is moeilijk. Heb geen andere PCI-Express kaarten liggen.

Misschien nog wel interresant om te melden:

Als windows dan weer opgestart is dan krijg ik niks van een melding in de logs. Geen foutmelding van windows in de trent van "Windows is hersteld van een ernstige fout". Ik krijg ook geen foutmelding van ATi als ik de VPU recover opties aanzet met log.
Even puur theoretisch: het zou kunnen dat er meer stroom/spanning gevraagd wordt, op het moment dat je OpenGL gebruikt en dat je voeding het daarom begeeft. Het lijkt namelijk een hardware probleem en geen software probleem. kan je wel een voeding vervangen ?

Je kan ook even instellen dat Windows niet opnieuw moet opstarten, maar je een blauw scherm geeft. Weet niet of dit helpt in dit geval, maar je kan het allicht proberen.

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-08 21:34

Bever!

3

watvoor voeding gebruik je idd?

Verwijderd

Bijna hetzelfde gehad Bij mij liep ie ook vast.Kon het ook niet vinden heb vanalles geprobeert zelfs clean instal maar precies hetzelfde.Ik heb toen maar even mijn Cmos gereset en nu draait ie weer als vanouds.(ik denk dat het bij mij is gebeurt toen ik mijn bios heb geupdate,maar zeker weet ik het niet.)

• xTDFx
Mijn voeding is een Thermaltake Pure Power 680W.

Ik heb idd een week of 3 geleden een bios update gedaan. Kan een oplossing zijn om de bios te resetten. Zal het vanavond eens proberen en laten weten of het werkt.

Voeding probleem vind ikzelf eigenaardig. Ik heb de stroom op mijn PCI-E poort al via de bios gezet op "Heavier" in plaats van auto, voor de constante stroom en de PEG-LINK op slow, want AUTO klokt je kaart iets van 8% over.

Het lijkt mij ook raar dat OpenGL meer stroom vergt dan Direct3D.

De jonge GOD

• xTDFx
Heb ondertussen een clean install gedaan van mijn systeem en dit wil niet helpen. Zal wel een defect zijn op mijn Vid kaart.

Iemand nog een suggestie voor een vervanger van mijn vidkaart?

De jonge GOD

• Marck21
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11-2011
Het lijkt me dat die kaart nog niet zo heel erg oud is. Wat dacht je van RMA sturen?

Asus A7V880 | AthlonXP 2500+ | Sapphire 9800 PRO | 2x256MB Kingston HyperX & 2x512MB Twinmos SpeedPremium | 80 GB SATA | 160 + 80 GB IDE

• xTDFx
Ik ga idd de kaart RMA'en maar zal dan wel een vervangende kaart moeten hebben.

Ben van plan om nog eenzelfde kaart (lees: x850 pro) aan te schaffen voor de toekomstige upgrade van de pc voor mijn broertje. Ik heb daar alleen nog een kort vraagje over:

Zit er veel verschil tussen de merken Asus en Sapphire voor een videokaart? De prijs is bijna gelijk, dus dat is niet van belang. Ik wil alleen weten of er echt een kwaliteits verschil zit in de kaart.

[ Voor 12% gewijzigd door xTDFx op 01-11-2005 09:48 ]

De jonge GOD

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-08 14:07
Asus staat er wel om bekend dat ze graag hun printplaten wat anders maken. Met als gevolg dat ze daarom vaak ietsjes sneller zijn.

Hallo met Tim

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-08 14:07
Btw @TS. Probeer eens de omega drivers. http://www.omegadrivers.net/

Hallo met Tim

Pagina: 1