[Disc]Liever soft- of hardware raid?*

Pagina: 1
Acties:
  • 208 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Tachyon schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 00:21:
[...]

Ben ik het niet mee eens. Software-RAID kan prima en ook snel werken, zeker met de huidige snelle CPu's.
Dat wel, maar 't blijft een stuk minder robuust dan een hardware-oplossing. Dat merk je al meteen aan dit soort dingen :)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

CyBeR schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 02:46:
[...]

Dat wel, maar 't blijft een stuk minder robuust dan een hardware-oplossing. Dat merk je al meteen aan dit soort dingen :)
Robuust is het niet nee, maar het werkt opzich prima.
Al moet ik zeggen dat ik de driver oplossing crappy vind, met prima werken bedoel ik raid zoals het met md onder linux werkt.
Dat werkt altijd onder elk systeem, gaat perfect en wordt door elke redelijke bootcd ook wel ondersteund.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet stabiel ?? Dan zou ik toch maar even snel contact op nemen met de provider waar je wellicht een site gehost hebt. Kan je bijna verzekeren dat die op softraid draaien, Raid1 dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 03:28:
Niet stabiel ?? Dan zou ik toch maar even snel contact op nemen met de provider waar je wellicht een site gehost hebt. Kan je bijna verzekeren dat die op softraid draaien, Raid1 dan ;)
Heb je 't tegen mij? Ik colo m'n eigen dozen namelijk :P Verder kan ik je vertellen dat bij True alles op echte Hardware RAIDs gedaan wordt, tenzij de klant aangeeft iets anders te willen. Ook bij XS4ALL wordt alle RAID in hardware gedaan. Dus...

Als je als coloboer of dedicated provider met software raid gaat werken moet je vrezen voor je hoeveelheid klanten IMO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 03:33:
[...]

Heb je 't tegen mij? Ik colo m'n eigen dozen namelijk :P Verder kan ik je vertellen dat bij True alles op echte Hardware RAIDs gedaan wordt, tenzij de klant aangeeft iets anders te willen. Ook bij XS4ALL wordt alle RAID in hardware gedaan. Dus...

Als je als coloboer of dedicated provider met software raid gaat werken moet je vrezen voor je hoeveelheid klanten IMO.
En ? Lekker belangrijk, misschien ben je wel niet zo handig met SR ? HR vind ik pas nodig na 4HD's in raid5. Ik laat liever een bak resyncen als hij online is, die andere HD kan namelijk in beide gevallen (soft en hardware) ook wel kapot tijdens het resyncen.

Lees eens wat topics en benchmarks hier op het forums over SR, ik denk dat je hier nog wel op terug komt. Ga tevens een praten met wat mensen van Stone-IT, ja die mensen die Marktplaats beheren inderdaad, kijk je er ineens heel anders tegenaan :)

Het feit dat 31 IP's hebt zegt niet zoveel hoor ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2005 03:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 03:33:
[...]

Hardware is soms niet veel meer dan software op een print. Software raid kost hooguit wat meer CPU cycles als je je puur op het RAID gebeuren houdt. CPU cycles die voor privegebruik meestal veelvuldig aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 03:52:
[...]

En ? Lekker belangrijk, misschien ben je wel niet zo handig met SR ? HR vind ik pas nodig na 4HD's in raid5. Ik laat liever een bak resyncen als hij online is, die andere HD kan namelijk in beide gevallen (soft en hardware) ook wel kapot tijdens het resyncen.
Tsja, dan denk je er anders over dan ik. Ik vind 't bijzonder fijn bij een fatsoenlijke (!) RAID kaart dat je gewoon een kapotte schijf er uit kunt trekken en vervangen zonder dat je OS er zelfs maar iets van hoeft te merken. Hoogstens dat 'ie tijdens het rebuilden van je RAID-5 wat minder throughput haalt. De meeste non-RAID en fakeraid controllers ondersteunen niet eens hotplugging, zeker als 't geen SATA controllers zijn. Ik heb m'n database server op een hardware RAID-5 (van HP) met hotspare staan en battery-backed write-cache staan. No way in hell dat ik dat aan software raid over ga laten.

(Oh, en ik ben best handig met Software RAID hoor. Heb 't vaker dan eens opgezet voor klanten die er om vroegen. Ik wil 't alleen zelf niet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 09:39:
[...]

Tsja, dan denk je er anders over dan ik. Ik vind 't bijzonder fijn bij een fatsoenlijke (!) RAID kaart dat je gewoon een kapotte schijf er uit kunt trekken en vervangen zonder dat je OS er zelfs maar iets van hoeft te merken. Hoogstens dat 'ie tijdens het rebuilden van je RAID-5 wat minder throughput haalt. De meeste non-RAID en fakeraid controllers ondersteunen niet eens hotplugging, zeker als 't geen SATA controllers zijn. Ik heb m'n database server op een hardware RAID-5 (van HP) met hotspare staan en battery-backed write-cache staan. No way in hell dat ik dat aan software raid over ga laten.

(Oh, en ik ben best handig met Software RAID hoor. Heb 't vaker dan eens opgezet voor klanten die er om vroegen. Ik wil 't alleen zelf niet.)
Dat je zegt dat dat een SATA-controller die softwarematig aagestuurd wordt geen hotswapping ondersteunt zegt al genoeg (over je kennis van Linux+Raid)... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:39

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
Jongens, kunnen we deze discussie niet beter in een ander topic voortzetten als die behoefte er is?

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zomertje schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 12:43:
Jongens, kunnen we deze discussie niet beter in een ander topic voortzetten als die behoefte er is?
Uhm, ja goed plan. Ik vind alleen dat Cyber de TS een beetje bang maakt op deze manier.... het werkt prima !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sampoo
  • Niet online
[...]

De meeste non-RAID en fakeraid controllers ondersteunen niet eens hotplugging, zeker als 't geen SATA controllers zijn. Ik heb m'n database server op een hardware RAID-5 (van HP) met hotspare staan en battery-backed write-cache staan. No way in hell dat ik dat aan software raid over ga laten.
Battery-backed write-cache en hotplugging is niet iets dat het voordeel van software raid en hardware raid uitlegt. Beide zou je zo op een simpele IDE-controller kunnen bouwen en het zou goed doen op een niet-RAID systeem. Software raid op diezelfde controller zou enkel CPU intensiever zijn dan een harware raid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sampoo
  • Niet online
zomertje schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 12:43:
Goed idee. Ik weet niet of de relevante opmerkingen hier geknipt kunnen worden naar een apart topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De logica bij beide vormen is identiek. het enige verschil is of de logica uitgevoerd wordt door de systeem-CPU of door de CPU/hardware XOR op de RAID controller. Daarnaast heb je zoals inderdaad al genoemd bij een hardware oplossing vaak nog onboard cache met een evt. mogelijkheid tot een BBU (battery backup unit).

Qua performance zal het uiteraard per RAID level verschillen maar zullen soft- en hardware RAID elkaar volgens mij niet bijzonder veel ontlopen, behalve dan dat je systeem met hardware RAID hooguit een stuk responsiever zal zijn bij zware belasting.

Qua betrouwbaarheid ga ik voor mijn gevoel ook voor hardware RAID, al hebben wij een slave dns box die inmiddels al een jaar of 3 a 4 vooruit tuft op een software RAID-1 volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 14:31
Voor (battery-backed) cache heb je een memory controller nodig. Als je die logic hebt, dan is de extra XOR-logica zo goed als gratis. De veronderstelling dat zo'n cache te combineren valt met SW raid is dus wel tecnisch juist, maar onlogisch.

Natuurlijk heb je met SW RAID nog steeds het voordeel van de eigen schijf caches, maar je RAID algortimes kun je daar natuurlijk niet in draaien. Die caches zijn gescheiden.

Overigens is alle RAID op 1 hoop gooien een vrij slecht idee; RAID 1 en 5 verschillen serieus in complexiteit.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-09 08:21

[...]
De meeste non-RAID en fakeraid controllers ondersteunen niet eens hotplugging, zeker als 't geen SATA controllers zijn.
Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 12:27:

Dat je zegt dat dat een SATA-controller die softwarematig aagestuurd wordt geen hotswapping ondersteunt zegt al genoeg (over je kennis van Linux+Raid)... ;)
Volgens mij praten jullie langs erkaar heen.. maar dat terzijde.

Het maakt mij niet uit wat of de raid in hard- of software is. Het gaat mij toch meestal om de situatie waarin het gebruikt gaat worden welke oplossing ik kies.
Hardware heeft als voordelen:
- kan sneller zijn
- kunt booten vanaf een raid5 set
- meestal hot plugable
- andere coole features

Software heeft daarin tegen weer als voordelen:
- Flexibeler (raid5 set over 5 loopback partities in je ramdisk? geen probleem.. totaal onzinnig, maar wel mogelijk)
- Goedkoper
- onafhankelijk van de raidcontroller, douw de schijven in een andere computer, booten met je livedisk en je kunt weer bij je data

tot nu toe heb ik het meeste software setjes gemaakt, die geven toch de meeste GB/euro

[ Voor 17% gewijzigd door Wirf op 24-10-2005 23:23 . Reden: crap. mag je geen sub-quotes bouwen? ]

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wirf schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 23:21:
[...]

[...]

Volgens mij praten jullie langs erkaar heen.. maar dat terzijde.

Het maakt mij niet uit wat of de raid in hard- of software is. Het gaat mij toch meestal om de situatie waarin het gebruikt gaat worden welke oplossing ik kies.
Hardware heeft als voordelen:
- kan sneller zijn
- kunt booten vanaf een raid5 set
- meestal hot plugable
- andere coole features

Software heeft daarin tegen weer als voordelen:
- Flexibeler (raid5 set over 5 loopback partities in je ramdisk? geen probleem.. totaal onzinnig, maar wel mogelijk)
- Goedkoper
- onafhankelijk van de raidcontroller, douw de schijven in een andere computer, booten met je livedisk en je kunt weer bij je data

tot nu toe heb ik het meeste software setjes gemaakt, die geven toch de meeste GB/euro
Met softraid kun je ook booten waneer je een Raid5 sessie draait waar ook je OS op staat ;) Geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Wirf schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 23:21:
Als het onzinnig is, is het geen voordeel.
SR heeft als voordeel dat je de source code kan uitprinten en als toiletpapier kan gebruiken 8)7
Niet gehinderd door enige kennis, maar ik dacht dat RAID vooral om betrouwbaarheid ging? Anders neem je wat Hitachi pauperdingen en maak je een JBOD configuratie.

2 GB/euro! Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~knnth/pics/cheer.gif

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 14:31
kenneth schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 09:35:
Niet gehinderd door enige kennis, maar ik dacht dat RAID vooral om betrouwbaarheid ging?
Nee, dan zou je beter twee RAID-1 controllers in Software RAID kunnen zetten. 75% verlies aan ruimte, snelheid is niet al te best, maar wel superbetrouwbaar. In werkelijkheid is het simpelweg een andere tradeoff tussen kosten en risico.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ja dat is ook zo natuurlijk. Dat maakt mijn opmerking bijna (ik gebruikte het woord vooral ;)) even kort door de bocht als die van Wirf.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serkoon
  • Niet online

serkoon

mekker.

Ik denk dat het wel verstandig is je niet blind te staren op de zogenaamde betrouwbaarheid van hardware raid.

Zoals gezegd is hardware raid niks anders dan het verplaatsen van de bewerkingen naar een andere processor dan de main-CPU en naar andere software dan je OS. Dat heeft zo z'n voordelen, maar het heeft ook een nadeel. Het nadeel is dat wanneer je gare firmware hebt, je raid-array zonder al te veel moeite helemaal schtoek kan en zal gaan (en ik heb al meerdere verhalen gehoord over dergelijke gevallen). Dat kan uiteraard ook met de software in je OS, maar dat is vaak open source en staat minder onder time-to-market-druk, staat verder van de hardware af en is daardoor degelijker te bouwen, enz, enz. Er worden soms hele rare dingen gedaan in firmware waarvan je blij wordt dat je niet ziet wat die software allemaal doet ;)

Afgezien daarvan zou ik toch voor hardware raid kiezen, maar wel goed testen of de controller een beetje robuust is (al moet je dat ook doen bij software-raid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
kenneth schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 21:12:
Ja dat is ook zo natuurlijk. Dat maakt mijn opmerking bijna (ik gebruikte het woord vooral ;)) even kort door de bocht als die van Wirf.
Pardon?

Hoezo is de opmerking dat ik vooral software raid setjes maak omdat die het meeste GB/euro hebben kort door de bocht?
Voor die applicatie waarvoor ik die setjes maak is het aantal GB dat je voor een euro kunt krijgen erg belangrijk. absolute betrouwbaarheid was minder van belang (maar natuurlijk maak je niet iets dat stuk moet dus JBOD heb ik maar niet gedaan) Dus toen is de keuze gevallen op een software RAID5

Dat jij zoiets "kort door de bocht" noemt zonder het hele verhaal te kennen, vind ik dan weer kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Het "hele verhaal" achterwege laten is synoniem voor kort door de bocht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
kenneth schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 09:35:
[...]
Als het onzinnig is, is het geen voordeel.
SR heeft als voordeel dat je de source code kan uitprinten en als toiletpapier kan gebruiken 8)7
Dit zal ik maar even negeren
Niet gehinderd door enige kennis, maar ik dacht dat RAID vooral om betrouwbaarheid ging?
RAID = Redundant Array of [Independant|Inexpensive] Discs
Dr staat nergens dat betrouwbaarheid prioriteit nr 1 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Wirf schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 22:30:
[...]

Dit zal ik maar even negeren
Waarom? Jij geeft aan dat een genoemd voordeel onzinnig is, nouja, dan doe ik dat ook :P
RAID = Redundant Array of [Independant|Inexpensive] Discs
Dr staat nergens dat betrouwbaarheid prioriteit nr 1 is.
Daarom niet gehinderd door enige kennis.

* kenneth kruipt weer naar zen devhoekje :Y)

[ Voor 5% gewijzigd door kenneth op 25-10-2005 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
kenneth schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 22:25:
Het "hele verhaal" achterwege laten is synoniem voor kort door de bocht ;)
Hoezo? Ik heb alleen gezegd dan ik meer software raid setjes heb gemaakt, omdat dat die mij meer GB/euro gaven.
Ik heb er geen conclusie aan gehangen en ik heb ook niet bevolen dat iedereen software raid moet gaan gebruiken. Daarvoor hoef je dus volgens mij ook geen onderbouwing te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:46
serkoon schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 21:20:
Ik denk dat het wel verstandig is je niet blind te staren op de zogenaamde betrouwbaarheid van hardware raid.

Zoals gezegd is hardware raid niks anders dan het verplaatsen van de bewerkingen naar een andere processor dan de main-CPU en naar andere software dan je OS. Dat heeft zo z'n voordelen, maar het heeft ook een nadeel. Het nadeel is dat wanneer je gare firmware hebt, je raid-array zonder al te veel moeite helemaal schtoek kan en zal gaan (en ik heb al meerdere verhalen gehoord over dergelijke gevallen). Dat kan uiteraard ook met de software in je OS, maar dat is vaak open source en staat minder onder time-to-market-druk, staat verder van de hardware af en is daardoor degelijker te bouwen, enz, enz. Er worden soms hele rare dingen gedaan in firmware waarvan je blij wordt dat je niet ziet wat die software allemaal doet ;)

Afgezien daarvan zou ik toch voor hardware raid kiezen, maar wel goed testen of de controller een beetje robuust is (al moet je dat ook doen bij software-raid).
Zo had ik tijd terug met een Dell PERC/320 controller die niet wilde samenwerken met Seagate U320 SCSI disks. De ene keer de ene disk uit het array, de week erop de andere disk spoorloos. Rescan van de bus en het ding begon aan een rebuild zonder klagen, totdat de week erop de boel weer plat lag. Hardware RAID of niet: elke keer als dit gebeurde werd de machine zo traag als dikke stront door een trechter en kreeg Win2K3 na 2 uren sloom zijn een STOP error en lag de server op z'n gat. Wat bleek nou: bug in de seagate disks die optreedt op veel U320 controllers. Heb de disks uiteindelijk maar naar U160 geforceerd, dat merk je toch niet met 2 disks in RAID-1. Van Dell, die de hele boel geconfigureerd en getest heeft afgeleverd in een poweredge, heb ik nml nog steeds niets gehoord over een nieuwe firmware voor die Seagate disks.

De volgende server die we aanschaften hebben we gewoon gekozen voor software RAID. Op de vraag "waarom geen hardware RAID, dat is toch veel beter?" heb ik de verkoper uitgelegd waarom ik geen PERC SCSI rotzooi meer hoef (ik wist toen dus nog niet dat het probleem in de seagate disks op U320 zat). Wat blijft er vervolgens geleverd te worden ipv software RAID? Jawel: een CERC SATA RAID controller met Adaptec chipset... :|

Overigens is Adaptec maar zo-zo wat met z'n Hardware RAID controllers: de Windows drivers vallen enorm tegen, die kunnen geen disk uit een array gooien zonder de hele server op te hangen of een STOP error te genereren, en dat voor een controller die hotswap zou moeten doen.
Vervolgens nog de moeizame support voor andere OS'en dan Windows: je moet maar niet denken dat een Adaptec RAID controller op een OS als OpenBSD of FreeBSD gaat draaien zonder problemen. OpenBSD 3.8 heeft niet voor niets de releasename "Hackers of the lost RAID" gekregen, adaptec is hier een van de redenen voor, die weigeren ook maar iets aan specs uit te geven over APIs waarmee de firmware aangestuurd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:56
Ik vraag me dan toch serieus af of het ligt aan de RAID of aan de hardeschijven :)

Ik heb zelf jaren ervaring met RAID, van goedkope Adaptecs (met dezelfde dramatische verhalen als jij), en ik zit op dit moment al 3 jaar bij 3Ware. Het kost wat, heb je ook wat -> Geen problemen. (2 poorts +- 150/200 euro)

Ik raad het klanten aan als ze weinig downtime willen hebben bij een HDD-crash. Verder prima.
Verder kan software-RAID prima werken, maar het is toch een gevoel van......

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
Ik gebruik software-raid.

2 redenen:
- Ik maakte me bang voor driverellende. Ik heb nog geen hardwareraid met een professionele controller gemaakt, alleen via zo'n via SATA ding dat tegewoordig op ieder bord zit, en dat viel me toch wat tegen. Met een tooltje kon je de status opvragen, maar op een dag ging m'n harddisk zich plots rebuilen zonder reden. En in Linux gaat Via / Nvidia dingen ook niet lekker kwa drivers met raid.
- Kosten. Voor een raid1 bij softwareraid heb je aan je moederbord genoeg en hoef je niets te kopen.

Ik heb nu een SATA array van 2 disks in RAID 1 nu bijna een half jaar draaien. Ik geloof samsung schijven. Beide schijven leven nog en de server is nog geen 1 keer down geweest, fijn stabiel dus.

Wel moet ik aantekenen dat het maken van zo'n software raid enig leeswerk kost op internet hoe dat nou precies werkt. Als ik het weer zou moeten doen ben ik denk ik zo 3 uur bezig. Het meeste werk zat hem in het geknoei met de kerne. Volgens mij heb ik nu een initrd kernel gebouwd met modules zoals ik het laatst nakeek. Waarom weet ik even niet meer, want normaal compileer ik alles er statisch in. Maar ik heb nu zoiets van "if it ain't broken, don't fix it"...

00:04:16 up 166 days, 16:03, 1 user, load average: 0.02, 0.01, 0.00

Personalities : [linear] [raid0] [raid1] [raid5] [multipath]
md1 : active raid1 sdb2[1] sda2[0]
59568896 blocks [2/2] [UU]

md2 : active raid1 sdb3[1] sda3[0]
931648 blocks [2/2] [UU]

md0 : active raid1 sdb1[1] sda1[0]
19534912 blocks [2/2] [UU]

unused devices: <none>

edit:
Rebuilden enzo heb ik ook al eens getest en werkt goed. Enige wat ik weleens heb gehad waardoor ik moest recoveren met floppy met eena ndere systeemconfiguratie was een simpele stroomuitval, misschien hebben jullie daar nog tips voor:
- Stroom viel uit door kortsluiting (met nog 20 vriendjes). Start op, begint FSCK. En begint ook te rebuilen. Die 2 processen duren immmmmmeeeens lang, waardoor het sneller was om dat te voorkomen. Hoe ik het heb gedaan weet ik even niet meer. Volgens mij heb ik geboot vanaf cd en toen de disks gecontroleerd, en daarna herstart. misschien was het makkelijker om 1 disk los te koppelen, FSCK te doen en daarna weer vast te maken en laten rebuilden.
Hardware raid heeft dit denk ik ook. Hoe werkt dat? FSCK + Rebuilen != leuk.

[ Voor 21% gewijzigd door pierre-oord op 26-10-2005 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik vond een verwijzing naar de seagate website in de Adaptec Knowledge DB (terwijl ik in de wacht stond bij de Dell Tech support nadat die kerel iets voor mij moest nakijken 8)7). Het is een bekende bug bij Seagate die optreedt met veel U320 controllers en die gefixt is met een firmware update die je of bij Seagate, of bij je OEM kunt aanvragen. Aangezien ik een Dell server heb gekocht als geheel produkt, wil ik die firmware ook van Dell hebben. Ik heb er immers geen belang bij of er nou Cheetah of Atlas in zo'n bak hangt, het moet gewoon werken. Die lui daar hebben duidelijk gewoon het ticket gesloten zonder verder actie te ondernemen toen ze van mij te horen kregen dat dat ding op U160 wel gewoon werkte (ja wat is dat nou voor oplossing :X)
Vervolgens de drivers die je OS gewoon laten vastlopen of crashen na een diskfailure is gewoon een bug in de controller of een bug in de driver ervoor, maakt niet uit of die disks gek doen of niet, die bak moet gewoon niet crashen.

Ik heb ervaring met een IBM ServeRAID 4/Lx controllertje met 3 hotswap bays: je boot dat kreng met 2 disks erin en 1 per ongeluk niet goed aangedrukt, je krijgt een BIOS melding dat er een disk mist en dat ie als je na 30 seconden niet gereageerd hebt, gewoon doorgestart wordt in degraded mode. Vervolgens druk ik de disk in de bay met het oranje lampje nog een stukje aan, begint het lampje groen te knipperen en vervolgens een luid geraas van 3 10K RPM disks. Ondertussen startte het OS gewoon op en werkte gewoon alles naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
pierre-oord schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 00:00:
Ik gebruik software-raid.

2 redenen:
- Ik maakte me bang voor driverellende. Ik heb nog geen hardwareraid met een professionele controller gemaakt, alleen via zo'n via SATA ding dat tegewoordig op ieder bord zit, en dat viel me toch wat tegen. Met een tooltje kon je de status opvragen, maar op een dag ging m'n harddisk zich plots rebuilen zonder reden. En in Linux gaat Via / Nvidia dingen ook niet lekker kwa drivers met raid.
- Kosten. Voor een raid1 bij softwareraid heb je aan je moederbord genoeg en hoef je niets te kopen.

Ik heb nu een SATA array van 2 disks in RAID 1 nu bijna een half jaar draaien. Ik geloof samsung schijven. Beide schijven leven nog en de server is nog geen 1 keer down geweest, fijn stabiel dus.

Wel moet ik aantekenen dat het maken van zo'n software raid enig leeswerk kost op internet hoe dat nou precies werkt. Als ik het weer zou moeten doen ben ik denk ik zo 3 uur bezig. Het meeste werk zat hem in het geknoei met de kerne. Volgens mij heb ik nu een initrd kernel gebouwd met modules zoals ik het laatst nakeek. Waarom weet ik even niet meer, want normaal compileer ik alles er statisch in. Maar ik heb nu zoiets van "if it ain't broken, don't fix it"...

00:04:16 up 166 days, 16:03, 1 user, load average: 0.02, 0.01, 0.00

Personalities : [linear] [raid0] [raid1] [raid5] [multipath]
md1 : active raid1 sdb2[1] sda2[0]
59568896 blocks [2/2] [UU]

md2 : active raid1 sdb3[1] sda3[0]
931648 blocks [2/2] [UU]

md0 : active raid1 sdb1[1] sda1[0]
19534912 blocks [2/2] [UU]

unused devices: <none>
Heb afgelopen maandag nog een webserver een reinstall gegeven. Zaten 2 Quantum FIreballs van 20GB in, waarbij er destijds met raidtools2 al het een en ander foutief met RAID gedaan was. Vervolgens debian installatie gestart, beide disks van partities ontdaan en in een minuut had ik 2 RAID-1 arrays en 2 swap partities gemaakt op die machine (swap op SW RAID-1 doe ik altijd interleaved, is efficienter dan RAID-0 swap en omdat je bak toch wel op z'n smoel gaat bij een diskcrash met SW RAID maakt het ook niet uit dat dan een van je swappartities dood is). Tegenwoordig hebben de meeste installers van populaire distributies gewoon RAID of LVM support (die van Debian heeft iig beide)

[ Voor 5% gewijzigd door _JGC_ op 26-10-2005 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
Ik draai ook debian trouwens.
Ik heb eens test gedaan door IDE disk de stroom ervanaf te halen. Systeem mopperd wat maar gaat verder prima en zonder gedoe door.

Overigens heb ik m'n swap op een RAID1 partitie staan. (md2 in bovenstaande lijstje). Ik heb dat gedaan zodat áls een schijf crasht, het systeem wel kan doorswappen. Anders gaat immers z'n swap weg, en dat is natuurlijk alles behalve leuk voor het ding... (ja, dan gaatie wel op z'n smoel, hij raakt immers half z'n geheugen kwijt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroxcool
  • Laatst online: 04-09 19:14
Misschien een lichtelijk off topic vraagje. Wat ik me dus afvroeg, stel je hebt hardware RAID-1 via een 3ware 2-poorts IDE RAID kaart. Nu valt je eerste disk van de ('twee-diskige') array weg, draait het systeem dan vlekkeloos door, ook na bijvoorbeeld een reboot? Ik heb namelijk de nodige topics op het internet afgezocht naar het antwoord op deze vraag :).

En rebuilden gaat dan (net zoals hardware RAID-5) zonder een krimp in de load van de server?

[ Voor 3% gewijzigd door zeroxcool op 26-10-2005 00:14 ]

zeroxcool.net - curity.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
ZeRoXcOoL schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 00:11:
Misschien een lichtelijk off topic vraagje. Wat ik me dus afvroeg, stel je hebt hardware RAID-1 via een 3ware 2-poorts IDE RAID kaart. Nu valt je eerste disk van de ('twee-diskige') array weg, draait het systeem dan vlekkeloos door, ook na bijvoorbeeld een reboot? Ik heb namelijk de nodige topics op het internet afgezocht naar het antwoord op deze vraag :).

En rebuilden gaat dan (net zoals RAID-5) zonder een krimp in de load van de server?
Zolang die disks niet aan dezelfde kabel hangen zal zo'n controller in principe gewoon door moeten kunnen werken. Een goede hardware RAID controller gooit het slechte apparaat uit het array en gaat loeien dat er iets mis is. Op het moment dat je er weer een geschikte disk in duwt, zal die controller vervolgens zonder dat het OS het doorheeft dat array rebuilden. Je CPU belasting is op dat moment helemaal niets hoger dan voor de rebuild, maar het array zelf is gewoon een stuk trager omdat ie bandbreedte en rekenkracht moet inleveren voor de rebuild. Bij een goede controller zal je OS, afgezien van de management tools die bij de controller zitten, niet eens merken dat er een disk dood is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sampoo
  • Niet online
pierre-oord schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 00:00:
edit:
Rebuilden enzo heb ik ook al eens getest en werkt goed. Enige wat ik weleens heb gehad waardoor ik moest recoveren met floppy met eena ndere systeemconfiguratie was een simpele stroomuitval, misschien hebben jullie daar nog tips voor:
- Stroom viel uit door kortsluiting (met nog 20 vriendjes). Start op, begint FSCK. En begint ook te rebuilen. Die 2 processen duren immmmmmeeeens lang, waardoor het sneller was om dat te voorkomen. Hoe ik het heb gedaan weet ik even niet meer. Volgens mij heb ik geboot vanaf cd en toen de disks gecontroleerd, en daarna herstart. misschien was het makkelijker om 1 disk los te koppelen, FSCK te doen en daarna weer vast te maken en laten rebuilden.
Hardware raid heeft dit denk ik ook. Hoe werkt dat? FSCK + Rebuilen != leuk.
Heeft een journaling filesystem daar niet enige bescherming tegen? Ik heb mijn root niet op een raid en die staat op een ext3 met full journaling en mijn raid opstelling draait op ext3 met ordered journaling en ik heb wel eens zonder netjes af te koppelen de computer uit gedaan en je krijgt hooguit fsck die even vlot wat dingen repareert. <1 minuut bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroxcool
  • Laatst online: 04-09 19:14
_JGC_ schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 00:16:
[...]

Een goede hardware RAID controller gooit het slechte apparaat uit het array en gaat loeien dat er iets mis is. Op het moment dat je er weer een geschikte disk in duwt, zal die controller vervolgens zonder dat het OS het doorheeft dat array rebuilden. Bij een goede controller zal je OS, afgezien van de management tools die bij de controller zitten, niet eens merken dat er een disk dood is.
Nog meer offtopic:
offtopic:
Iemand die ervaringen met de betreffende controller (3ware 7006-2) heeft?

zeroxcool.net - curity.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
O ja, wat nog een verschil is tussen hardware en software raid1 volgens mij:

Bij hardware leest die dubbel zo snel.
Bij software even snel als voorheen.

Volgens mij... Ik heb het wel eens gevraagd aan iemand over 'n softraid maar dat zou dus niet kunnen, dubbele leessnelheid (terwijl je data op beide schijven staat en hij dus kan lezen van de ene en van de andnere schijf tegelijk bijvoorbeeld de helft van het bestand).
Schrijven kan natuurlijk niet sneller omdat je mirrored, het is immers geen raid0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
Volgens mij lees hardware raid ook niet twee keer zo snel. Je moet immers controleren of de data op beide schijven gelijk is. Tenminste, zo ver ik het begrepen heb is dat de reden waarom linux software raid de data van alle schijven leest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Dat ligt puur aan je raidversie :)

Uiteindelijk gaat de data vaak door dezelfde bus, of het nu om hardware of software raid gaat :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
moto-moi, hoe zou ik mijn raid1 array dan dubbel zo snel kunnen laten lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pierre-oord schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 21:04:
Raid 0+1 maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:56
ZeRoXcOoL schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 00:26:
offtopic:
Iemand die ervaringen met de betreffende controller (3ware 7006-2) heeft?
Yup. Kopen

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
pierre-oord schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 21:04:
Het is maar net wat je controller doet: of er wordt van 1 disk gelezen, of er wordt gewoon interleaved stukjes van 2 disks gelezen, waarbij dat tweede sneller is.
Ik weet niet hoe linux software RAID dat doet met de leesperformance, ben wel eens het een en ander tegengekomen over multipath I/O, maar wat daarbij stond als help in de kernelconfig ging het meer over failover dan over performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
Ja van dat multipathIO is idd van failover geloof ik datie meerdere wegen kiest naar de hdd ( :? ). Ik wil inderdaad dat die interleaved stukjes van 2 disks leest. Ik heb alleen nog niet gevonden hoe ik dat zou moeten doen. Multipath I/O heb ik overigens wel erin zitten.

Ik test met HDparm op de raid array om de snelheid te meten, of werkt die tool niet juist? Hij geeft de snelheid van 1 disk aan.
RutgerM: 0+1 kost me 4 HDD's. In theorie kun je vanaf raid1 gewoon met dubbele snelheid lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 14:46
_JGC_ schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 23:26:

Vervolgens nog de moeizame support voor andere OS'en dan Windows: je moet maar niet denken dat een Adaptec RAID controller op een OS als OpenBSD of FreeBSD gaat draaien zonder problemen. OpenBSD 3.8 heeft niet voor niets de releasename "Hackers of the lost RAID" gekregen, adaptec is hier een van de redenen voor, die weigeren ook maar iets aan specs uit te geven over APIs waarmee de firmware aangestuurd moet worden.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Adaptec controllers werken prima onder OpenBSD/FreeBSD. Het probleem (volgens OpenBSD) is echter dat de drivers niet opensource zijn, en dat Adaptec dat ook niet van plan is. Verder gaat de releasename van OpenBSD meer over het feit dat ze nu een framework hebben welke zou moeten werken voor alle raid controllers.
Pagina: 1