Toon posts:

[XP] Ongewoon veel geheugen in gebruik na het opstarten*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het volgende probleem:

wanneer ik men pc paar dagen geleden opstarte keek ik even bij taakbeheer (ctrl-alt-del) en zag dat 850MB! van mijn ram al in gebruik was door programmas!!
Ik (redelijk) verschoten, pc opnieuw opstarten... geen verandering.
Dan maar systeemherstel... alles weer normaal: 250MB in het ram bij het opstarten

de dag erna...850MB ram in gebruik
ik heb dan wel ongeveer 20 keer systeemherstel gedaan en altijd startte men pc op met 850MB aan programmas in zen ram. Uiteindelijk is het me dan toch gelukt met systeemherstel door met geluk een juist herstelpunt te kiezen.

vandaag opnieuw 850MB in ram...paar keer systeemherstel... ....geen verandering :'(
ik ben het zat en doe de moeite niet meer.

Het is dus echt leuk wanneer je maar een paar programmas opstart die oorspronkelijk 20MB zijn= elk programma "verbruikt" door het probleem 3X meer ram= 20MB * 3=60MB/programma. Zo zit ik dus direct aan 1200MB en dat is niet zo tof.(reken es:msn;musicmatch jubox;internet explorer>mijn 1GB aan ram zit dus direct overvol)
Mijn vraag is aan jullie ofdat iemand ooit al zoiets heeft meegemaakt en zoja hoe ik ervan af geraak want ik vind het enorm ambetant.

meer info over probleem:
- 850MB aan programmas in ram bij opstarten
- het is niet 1 programma die bv 500MB gebruikt maar alle programmas gebruiken 3 maal zoveel ram als gewoonlijk (bv explorer vroeger=15MB nu=50MB)
- 39 programmas @ startup (normaal)
- start niet bepaalt (merkelijk) trager op
- al geprobeert: systeemherstel, pc scannen op malware en virussen (met norton internet sec 2005; hitman; spy sweeper laatste versie; microsoft antispyware)

specificaties systeem:
- P4 3.4GHz
- 1GB ram (2X512)
- Windows xp pro

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2005 19:11 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
En ook al eens geprobeerd met een andere virusscanner? Bijvoorbeeld de webscanner op www.kaspersky.com ? En heb je dit ook nog als je norton helemaal van de pc verwijdert?

Ik zet nog even [XP] vooraan de topictitel per de Windows Operating Systems - Policy. Probeer daar zelf in het vervolg even op te letten. het spookt bij mijn ram @ startup > [XP] Ongewoon veel geheugen in gebruik na het opstarten*

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-03 10:47
Eerste vraag: hoeveel RAM heb je, en heoveel gebruikt je daadwerkelijk? Taakbeheer geeft namelijk niet zo makkelijk de hoeveelheid gebruikt RAM. Virtueel geheugen, DLL dubbeltelling, memory mapped files, file caches - het maakt het er allemaal niet makkelijker op.

Tweede vraag: stel dat je inderdaad 850 Mb RAM gebruikt, is dat dan erg? Het antwoord kan ik je al vertellen. Nee, je hebt 1024Mb. In dat geval heb je zo'n 174 Mb vrij. Dat is genoeg voor vrijwel elke piek. Mocht Windows meer dan die 174 Mb nodig hebben, dan kun het op dat moment gaan nadenken over hoe die 850 Mb terug te snoeien. RAM verkwisten aan vrij geheugen is nutteloos. RAM heb je om programma's beter te laten draaien.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• corani
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-10-2017

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

Misschien een idee om je C:\Windows\Prefetch leeg te gooien, of zeg ik nu hele rare dingen?

Laat me nou toch eens met rust man!
Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op

• nl2dav
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-03 13:23
MSalters schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 23:14:
Tweede vraag: stel dat je inderdaad 850 Mb RAM gebruikt, is dat dan erg? Het antwoord kan ik je al vertellen. Nee, je hebt 1024Mb
Dit is een grap of niet? Je klinkt nu als een programmeur van Microsoft :)

Dit is mijn taskmanager bij een kale start;

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~supradav/img/taskmanager_after_reboot.jpg

En ergens vind ik het nog belachelijk veel voor een beetje standaard GUI op je scherm.

Anyway terug naar de kern van het probleem, kan je niet even een screenshot maken van het probleem zoals ik deed (alt-printscreen), dat is gewoon een stuk duidelijker. (Toevallig de tweede keer dat ik dat vraag in een thread vannacht :Y) ). En dan zo kaal mogelijk dus zonder allerlei extra programma's die meedraaien.

Q350 ERV+Svenar controller Wifi+ComfoClime24 Ubbink aerfoam / Air Excellent & Renson Easyflex

Verwijderd

Topicstarter
wel, ik denkt dat men probleem opgelost is

wat heb ik gedaan:
- volledige system scan (hitman; micr antispy; norton; kaspersky)
- daarna hitman; micr antispy; en nieuwste versie spy sweeper verwijdert
- doe miss niet terzake: heb ook setpoint software van logitec verwijdert omdat men toetsenbord niet meer wou connecten>nu doe ik het zonder setpoint

als ik een gok mag wagen denk ik dat het aan spy sweeper (14-dagen trail) lag; ik kon trouwens ook geen spyware updates meer installeren
of miss zou het aan een trojan gelegen kunnen zijn

reactie op MSalters: ja 850MB/1024MB @ startup is erg> je start dan 2 progjes op (musicmatch=7processen en msn) en je ram zit vol. dan gaat men pc doodleuk het virtuele ram op men hdd gebruiken; om nog maar te zwijgen van games (css; gta sa; doom3)

bedankt voor de reacties

Verwijderd

Topicstarter
dat kun de toch nie geloven eh
vandaag startek weer men pc op: 850MB in rammetje
en ik heb NIETS aan men pc verandert (scanners staan nog altijd niet op men pc)
nu snap ik er echt niets meer van

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 18:15:
dat kun de toch nie geloven eh
vandaag startek weer men pc op: 850MB in rammetje
en ik heb NIETS aan men pc verandert (scanners staan nog altijd niet op men pc)
nu snap ik er echt niets meer van
Zakt het geheugen gebruik dan ook als je een geheugen vretend spel opstart en weer afsluit? of veranderd het niet en wordt het alleen maar hoger?

Die van mij gebruikt namelijk ook 600MB bij het opstarten ( laat ongv. 40 proggies mee ) maar zakt naar 10 min naar 450MB en bij het opstarten van BF2 naar 185MB

Edit: heb je misschien ooit een tweakprogramma gebruikt? ik kan me namelijk herinneren dat er ergens een optie waarmee je kunt aangeven dat windows alles in het RAM geheugen bewaard; resultaat hij gaat veel vreten... als ik uit mn nek lul moet je zeggen hoor :P

[ Voor 18% gewijzigd door BastiaanN op 28-10-2005 18:27 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Verwijderd

Topicstarter
@ bassjuh
nee men ram komt niet weer normaal na het spelen van een spel en ik heb ook geen tweak programmas gebruikt

ps: vandaag starte ik men pc weer op en was weer normaal (250MB in ram)
misschien zit er morgen weer 850MB in; wie weet?

Verwijderd

nl2dav schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 02:51:
[...]

Dit is een grap of niet? Je klinkt nu als een programmeur van Microsoft :)

Dit is mijn taskmanager bij een kale start;

[afbeelding]

En ergens vind ik het nog belachelijk veel voor een beetje standaard GUI op je scherm.

Anyway terug naar de kern van het probleem, kan je niet even een screenshot maken van het probleem zoals ik deed (alt-printscreen), dat is gewoon een stuk duidelijker. (Toevallig de tweede keer dat ik dat vraag in een thread vannacht :Y) ). En dan zo kaal mogelijk dus zonder allerlei extra programma's die meedraaien.
Die "Explorer.exe" is een beetje verdacht, normaal gesproken hoort die met een kleine letter te beginnen. mogelijke een spy/virus die zich verschuilt in je shell.

Verwijderd

Topicstarter
nu weet ik totaal niet meer wat het is

de ene dag start hij op met 850MB in ram
de andere dag met 220MB

deze dagen zijn willekeurig
ondertussen heb ik niets geinstalleerd, geen enkele scan gerunt

maw ik heb totaal geen idee meer wat de oorzaak zou kunnen zijn :?
want moest het een virus of malware zijn zou het constant zijn (850MB), of ophouden bij een scan,
hier houd het willekeurig op en verandert niet bij een scan
Pagina: 1