Toon posts:

[XP] Computer extreem traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb het volgende probleem: Mijn computer (voor specs zie hieronder) is extreem traag. Ik heb de computer net geformateerd (in de hoop van dit probleem af te zijn) maar hij is met alles heel traag. Van een menutje openen tot het openen van Internet Explorer.

De CPU schiet de hele tijd naar 90% of 100%, Ik heb ook al gekeken of er gekke processen aan staan maar ik kan niets vinden.

Nu heb ik natuurlijk zelf al gezocht in de hoop dit probleem op te lossen. Enkele dingen die ik al heb uitgesloten zijn:
  • Geheugen werkt perfect (memtest gaf geen errors)
  • PCI kaarten heb ik er uit gehaald om te kijken of het hier aan lag, lostte niets op.
  • Videokaart er uitgehaald en vervangen door een andere om te kijken of het hier aan lag, niet dus.
  • Gekeken of DMA aan stond, bleek standaard op Windows XP dus stond al goed
De specs van het systeem:
  • Pentium 4 1,6 Ghz
  • Asus P4PE-TE X moederbord
  • 512 DDR
Zou het misschien aan het moederbord kunnen liggen? Want de computer crashed steeds als ik bij SiSoft Sandra de moederbord gegevens wil bekijken.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2005 18:32 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Is er iets gebeurds sinds je dit probleem hebt? Staat je taskmanager op 100%? Is er misschien wat geheugen uitgevallen waardoor je XP continue staat te swappen? Heb je dit in safemodus ook? :)

Verwijderd

Hoe zit het met drivers & service packs/updates ? Temp van de CPU ? Voeding ? etc etc...

Probeer ook eens aida (Everest) om je mobo info uit te lezen.

Verwijderd

Topicstarter
Elevator:
Het kwam spontaan. Taskmanager op 100% of soms 90% ja! Hoe kan ik kijken of er geheugen is uitgevallen? Ik heb het geheugen getest met Memtest. Ik ga nu even kijken of ik het probleem ook in Safemode heb.

Blackspot:
Ik heb Windows Service Pack 2 geinstalleerd.. De temperatuur van de CPU is zo ongeveer 40~ graden
(lijkt me redelijk). Ik weet niet of het aan de voeding ligt, hoe kan ik dit testen?

Ik ga nu even AIDA downloaden.

Verwijderd

Welk process geeft 90/100% dan ? daar zit het probleem.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2005 18:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou het vage is juist dat de "Niet actieve systeemprocessen" steeds 50% gebruiken ongeveer. En de andere programma's zoals Explorer en IExplorer gebruiken ook een deel. Maar ik kan niet zien wat voor een "Niet-actieve" systeemprocessen het zijn. Jij enig idee?

Verwijderd

Zou het misschien aan het moederbord kunnen liggen? Want de computer crashed steeds als ik bij SiSoft Sandra de moederbord gegevens wil bekijken.
Geef daar eens wat meer informatie over? Blue screen misschien? Wat voor foutmelding?

Verwijderd

Het Niet-actieve (idle process) moet als je systeem niets aan het doen is ongeveer 90 / 99% zijn. Als je dus niets aan het doen bent en iexplorer / explorer vreten veel cpu dan heb je denk ik last van adware of een virus. maar dat kan ik natuurlijk moeilijk zien vanaf hier.

Probeer anders eens de online virusscan op Kaspersky.com (Just in case)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2005 18:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 18:41:
[...]

Geef daar eens wat meer informatie over? Blue screen misschien? Wat voor foutmelding?
Zal wel aan SiSoft Sandra liggen want AIDA Everest geeft geen errors.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een full-system-scan gedaan met Kaspersky.com. Deze heeft niets gevonden. Ik heb geen idee hoe ik dit nu kan oplossen.

Is er een programma dat kan zien waardoor de computer traag loopt? Die dus kijkt welke applicatie een bepaalde LAG veroorzaakt? Of heeft iemand hier nog een idee?

• maroesjk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-10-2025

maroesjk

from the ash rose a great bird

Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 18:38:
Nou het vage is juist dat de "Niet actieve systeemprocessen" steeds 50% gebruiken ongeveer. En de andere programma's zoals Explorer en IExplorer gebruiken ook een deel. Maar ik kan niet zien wat voor een "Niet-actieve" systeemprocessen het zijn. Jij enig idee?
Euuhhmmm... "Niet actieve systeemprocessen" is het gedeelte van de rekenkracht van de processor dat niet gebruikt wordt. Het is dus niet zo dat de "Niet actieve systeemprocessen" 50% gebruiken, maar dat alle andere processen bij elkaar 50% gebruiken, en de processor dus voor de andere helft "Niet actief" is, dus "werkeloos" op dat moment.

mocht je dat al snappen, dan mijn excuses, maar je post lijkt erop te duiden dat je niet goed weet/wist wat "Niet-actieve systeemprocessen" inhielden

De processor lijkt dus niet de bottelneck te zijn. Wellicht een trage harde schijf of weinig geheugen voor de programma's die je draait? Brand het led-je dat aangeeft dat je harde schijf activiteit vertoont (semi-)constant? Hoeveel geheugen heb je in gebruik?

[ Voor 6% gewijzigd door maroesjk op 24-10-2005 20:32 ]

There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't.

Verwijderd

Topicstarter
358 mb van de 1250 mb heb ik in gebruik. * Ik heb 512 MB DDR

De hardeschijf rattelt niet. Ik hoor dus geen activiteit. Het lijkt me dan echt dat het aan het geheugen ligt? Ik zal zo eens even het geheugen verwisselen met een ander strookje geheugen, om te zien of dit het oplost.

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Probeer je CPU eens te vervangen met een andere CPU, kijken of deze gewoon niet stuk is.. en kijk in de bios of je niet de L1/2 cache uit heb staan..!

Verwijderd

Topicstarter
Level 1 / 2 Cache staat aan!

Het vreemde is als ik opstart in Veilige Modus ik gewoon normaal kan werken, met andere woorden: geen 100% CPU usage heb maar gewoon 1 / 2%

Ook als ik bij MSCONFIG kies voor "Diagnostisch opstarten" werkt het perfect (dus maar 3, of 4% cpu usage). Dus als ik het goed begrijp is er gewoon 1 programma dat deze lag veroorzaakt?

Hoe kan dit nu :??

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2005 20:59 ]

• maroesjk

maroesjk

Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 20:53:...
Dus als ik het goed begrijp is er gewoon 1 programma dat deze lag veroorzaakt?
Welk proces (na "Niet-actieve systeemprocessen") vraagt het meest van je processor? Je kan in de taskmanager sorteren op processorgebruik, door op het betreffende kopje te (dubbel)klikken...

There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't.

Verwijderd

Topicstarter
maroesjk schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 21:08:
[...]

Welk proces (na "Niet-actieve systeemprocessen") vraagt het meest van je processor? Je kan in de taskmanager sorteren op processorgebruik, door op het betreffende kopje te (dubbel)klikken...
Ja dat is het hem nu juist, dat heb ik gedaan maar ik zie niet dat er een process uit die lijst de processorkracht gebruikt. Wel zie ik onderin CPU: 100% en ik merk dat ie heel traag is.. Dus het is een process wat niet in die lijst staat... Ik vermoed dat een bepaalde service de lagg veroorzaakt, want als ik opstart zonder de services werkt het wel perfect.

Ik ben dus nu aan het kijken welke service het is.

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:12
Zet eens een vinkje bij "Show process from all users" of dan in het nederlands :P

Verwijderd

Topicstarter
razorhead schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 22:12:
Zet eens een vinkje bij "Show process from all users" of dan in het nederlands :P
Dat heb ik gedaan maar ik zie dan geen extra processen. (Er is maar 1 account op de pc)

• nl2dav
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-03 13:23
Nou maakt maar een screenshot want ik geloof er niets van :)

(alt-printscreen)

[ Voor 15% gewijzigd door nl2dav op 24-10-2005 22:56 ]

Q350 ERV+Svenar controller Wifi+ComfoClime24 Ubbink aerfoam / Air Excellent & Renson Easyflex

Verwijderd

Topicstarter
nl2dav schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 22:55:
Nou maakt maar een screenshot want ik geloof er niets van :)

(alt-printscreen)
Hier een screenshot in normale opstartmodus:
Afbeeldingslocatie: http://img392.imageshack.us/img392/9376/normproc9hg.th.gif

En hier een scherm in diagnostische modus (start->run->msconfig)
Zie het verschil!
Afbeeldingslocatie: http://img392.imageshack.us/img392/6853/diagproc2me.th.gif

Hoe kan het nu dat in Diagnostische modus het wel perfect werkt en normaal niet. Ik zie geen process dat steeds de processor kracht benut. Behalve IExplorer dan, die gebruikt minimaal 30% (als ik Got reply venster en ImageShack open heb staan) en die schiet soms naar de 50 / 70. Kan het aan IExplorer liggen?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2005 23:16 ]

• potatox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-10-2025

potatox

unz unz unz

Ik zie dat in normale modes het proces: wuauclt.exe veel cpu inneemt. Dit is toch het proces van Windows Update? Maybe ff naar de update website gaan en ff alle updates installeren zodat dat proces niets meer doet?

--

Verwijderd

Topicstarter
Een vriend van mij heeft het de hele tijd over een Bootsector virus en zegt dat ik "format /mbr" moet doen. Weten jullie misschien of de symptomen zoals hierboven staan beschreven met een dergelijk virus te maken kunnen hebben?
_PoTaToX_ schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 23:22:
Ik zie dat in normale modes het proces: wuauclt.exe veel cpu inneemt. Dit is toch het proces van Windows Update? Maybe ff naar de update website gaan en ff alle updates installeren zodat dat proces niets meer doet?
Nou dit process stopt al vrij snel hoor, dat was alleen zichtbaar omdat de pc net was opgestart. Na een tijdje sluit het weer af.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2005 23:26 ]

Verwijderd

Bootsector virussen komen bijna niet meer voor dus daar zal ik me niet druk over maken. Die service op die screen heeft wel veel cpu tijd. is dat de hele tijd zo ?

• nl2dav
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-03 13:23
Inderdaad, in beide screenshots zie ik een proces wat op 80 of 90% zit.

In het eerste scherm is dat svchost.exe en in de tweede is het dus wuauclt.exe ... Opzich geen vreemde processen maar wel toevallig en gewoon verklaarbaar.

De reden dat er in veilige modus niets aan de hand is, is omdat er veel minder zaken gestart worden (dat is ook duidelijk zichtbaar aangezien alleen het lijstje al een stuk korter is).

Zaak is om een aantal dingen uit te gaan sluiten en dat is dus stap voor stap zaken uit gaan zetten. Geen MSNPlus dus (in het verleden nogal eens bron van spyware ellende) geen realtime virusscanner, geen live Microsoft updates, geen HP Utility, geen Google notify etcetc...

De laatste twee zullen weinig effect hebben maar je moet ergens beginnen. Ik heb zelfs een zwik services uitgezet die ik toch nooit gebruik om dat lijstje met running processes zo kort mogelijk te houden.

Meer over al die (soms totaal overbodige) processen valt oa hier meer over te lezen; http://www.neuber.com/taskmanager/process/index.html

Het kan trouwens aan IExplorer liggen als je spyware op je machine hebt, soms wordt die meuk alleen gestart als je IExplorer start.

[ Voor 7% gewijzigd door nl2dav op 25-10-2005 02:24 ]

Q350 ERV+Svenar controller Wifi+ComfoClime24 Ubbink aerfoam / Air Excellent & Renson Easyflex

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-03 17:18
Hier is een trucje dat ik eens tegen kwam om het windows update programma, dat bij jou zoveel resources vreet, uit te zetten en weer aan te zetten.

Doe vanaf de command prompt, Start --> Uitvoeren--> CMD ,
> 1) net stop wuauserv
> 2) cd /d %windir%\SoftwareDistribution
> 3) rd /s DataStore
> 4) net start wuauserv

Misschien dat het helpt.

Verwijderd

Topicstarter
Voor de duidelijkheid, de services op de screens zijn alleen tijdens het opstarten (vlak na het opstarten) zo hoog. Daarna zakken ze.

Ik ga nu even kijken of ik enkele services kan uitschakelen om er zo achter te komen. Misschien heeft IExplorer wel gewoon spyware!

• maroesjk

maroesjk

Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 11:32:
Voor de duidelijkheid, de services op de screens zijn alleen tijdens het opstarten (vlak na het opstarten) zo hoog. Daarna zakken ze.
Post anders nog ff een screenshot van Windows Taakbeheer op het moment dat de PC (zeg) een minuutje draait, dan zijn die services uit je vorige screenie in elk geval niet zo 'overheersend'...

Verwijderd

Topicstarter
maroesjk schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 18:33:
[...]

Post anders nog ff een screenshot van Windows Taakbeheer op het moment dat de PC (zeg) een minuutje draait, dan zijn die services uit je vorige screenie in elk geval niet zo 'overheersend'...
Ik heb de hoop al opgegeven. Het is volgens mij niet zo zeer een programma maar gewoon iets mis met de processor/moederbord. Want hij is gewoon traag met van alles.. ik snap er niets van, want het zijn toch redelijke specs..

Verwijderd

Je zou eens moeten kijken bij Run: services daar staan een aantal services die je toch nooit gebruikt maar die wel altijd bij je opstart opstarten , waarschijnlijk zal je daar ook de svchost.exe vinden die bij jou printscreen op 84% staat. kijk eens waar die voor is en of je hem uit kunt schakelen.

Ook zou je de prioriteit van je processen eens na kunnen kijken mischien kun je van het proces dat veel van je CPU vraag op een lagere prioriteit zetten.

Verwijderd

Kijk eens in de windows logboeken bij systeem of er geen rare dingen instaan. Te vinden in het configscherm onder systeembeheer.

Verwijderd

System restore uitgezet? Vreet ontzettend veel resources, en is het eerste wat ik uitzet na een verse XP-installatie.
Verder kan je proberen je bios te updaten, wellicht heb je er een met enkele bugs? Hetzelfde geldt voor overige hardware...updaten van bios/drivers kan altijd vage problemen verhelpen.
En kijk je bios na...wellicht staat je geheugen of je IDE-kanalen te langzaam afgesteld, of iets dergelijks?

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Is de computer altijd traag geweest, of is er iets veranderd waarna de computer traag is geworden?
is de computer ook traag met alleen maar windows geinstalleerd?
Hoelang heb je memtest gedraaid?

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 11:16:
Je zou eens moeten kijken bij Run: services daar staan een aantal services die je toch nooit gebruikt maar die wel altijd bij je opstart opstarten , waarschijnlijk zal je daar ook de svchost.exe vinden die bij jou printscreen op 84% staat. kijk eens waar die voor is en of je hem uit kunt schakelen.

Ook zou je de prioriteit van je processen eens na kunnen kijken mischien kun je van het proces dat veel van je CPU vraag op een lagere prioriteit zetten.
Hieronder een screenshot met de prioriteiten, kloppen deze?
Afbeeldingslocatie: http://img399.imageshack.us/img399/2263/procprio2bl.th.gif

In het logboek vind ik geen rare dingen.
Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 12:02:
System restore uitgezet? Vreet ontzettend veel resources, en is het eerste wat ik uitzet na een verse XP-installatie.
Verder kan je proberen je bios te updaten, wellicht heb je er een met enkele bugs? Hetzelfde geldt voor overige hardware...updaten van bios/drivers kan altijd vage problemen verhelpen.
En kijk je bios na...wellicht staat je geheugen of je IDE-kanalen te langzaam afgesteld, of iets dergelijks?
Ik ga zo even System Resore uitzetten. Ik heb de bios al terug gezet naar zijn standaard waarden.. merkte geen verschil. BIOS updaten zie ik niet zo zitten ;) verder wel alle drivers geupdate!
Sallin schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 12:26:
Is de computer altijd traag geweest, of is er iets veranderd waarna de computer traag is geworden?
is de computer ook traag met alleen maar windows geinstalleerd?
Hoelang heb je memtest gedraaid?
De computer is opeens traag geworden.. ik weet niet of er voor die tijd iets is gebeurd.. ik heb geformateerd maar dat lostte niets op.

Memtest heb ik een half uur gedraaid, toen ik zag dat er geen fouten waren heb ik deze gestaakt.. maar het is zowieso het geheugen niet omdat ik deze al heb vervangen (om te kijken of het hier aan lag, en dat was niet zo)

• Sallin
  • Niet online
dan lijkt het idd iets hardwarematigs te zijn. Dit zijn daarvoor wel nuttige links:
PMG FAQ
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Memtest een half uur draaien is trouwens wel veel te kort, laat het eens een nachtje draaien of zo.

This too shall pass

Verwijderd

svchost host ook sommige drivers...mischien dat je een slechte driver hebt?

Verwijderd

Topicstarter
Sallin schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 16:15:
dan lijkt het idd iets hardwarematigs te zijn. Dit zijn daarvoor wel nuttige links:
PMG FAQ
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Memtest een half uur draaien is trouwens wel veel te kort, laat het eens een nachtje draaien of zo.
Hmmm zou het niet aan kunnen liggen want ik heb werkend geheugen uit mijn andere pc gehaald en deze geplaatst.. dit lostte niets op.. Dus nu memtesten is beetje zinloos omdat het daar blijkbaar niet aan ligt, of heb ik het mis?

• Sallin
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 19:23:

Hmmm zou het niet aan kunnen liggen want ik heb werkend geheugen uit mijn andere pc gehaald en deze geplaatst.. dit lostte niets op.. Dus nu memtesten is beetje zinloos omdat het daar blijkbaar niet aan ligt, of heb ik het mis?
Nee, dat klopt, het was meer een algemene opmerking. Ben je nog door de faqs gegaan die ik had gelinkt?

This too shall pass

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik denk dat ik morgen nog één keer de computer ga formateren... En vervolgens helemaal NIETS installeer (dus een verse installatie) en dan kijken of het weer komt.. Toch bedankt allemaal voor de geweldige support!!

• maroesjk

maroesjk

Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 20:32:
Ja, ik denk dat ik morgen nog één keer de computer ga formateren... En vervolgens helemaal NIETS installeer (dus een verse installatie) en dan kijken of het weer komt.. Toch bedankt allemaal voor de geweldige support!!
Kan helpen, maar bedenk daarbij wel dat ook de drivers die standaard bij XP geleverd zijn soms brak zijn, waardoor problemen kunnen ontstaan. Heb ik eens gehad met de standaard-drivers voor mijn NIC... daardoor werkte de PC niet lekker. Driver (non-certified) van de website van de NIC-fabrikant gehaald en de machine liep ineens als een zonnetje...

Verwijderd

Topicstarter
PC is geformateerd en werkt weer snel
Alleen, als je een tijdje niets doet loopt hij vast... je moet dan op Control + Alt + Delete doen en dan op Activeren klikken. Dit gebeurt met Outlook Express als met Sollitaire.

Dus, wanneer je een tijdje niets doet lijkt hij vast te lopen.. Hoe kan dit nu weer? Iemand enig idee? Ben redelijk radeloos nu :(
Pagina: 1