Toon posts:

Welke dikte fan kiezen ?

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een goede fan van 120mm waarvan ik er dan ineens 6 stuks van ga aanschaffen. Mits 6 kwaliteitsfans toch wel een investering is wil ik dus de juiste keuze maken. De voorwaarden voor deze fans zijn:
- 120mm
- goede CFM/dB(A) verhouding (iedereen weet wel waarom)
- hoge airpressure waarde (omdat de fans een behoorlijk debiet moeten kunnen trekken door een omgeving met hoge luchtweerstand (luchtfiltering) en ik wil dit niet te fel laten inboeten op het debiet.
- moet op 5V kunnen draaien, en op 5V vanuit stilstand kunnen opspinnen
- moet op vol vermogen (12V) in de 20dB(A) produceren (tweede helft in de 20)
- moet rpm-uitleessignaal hebben

Voorlopig zit ik bij Papstfans te kijken om een idee te krijgen (maar het hoeven dus geen papsten te zijn). Deze bieden 3 120mm modelletjes aan, namelijk met een dikte van 25mm, 32mm, 38mm.

De 32mm vallen eigenlijk al af vanwege de mindere specs in vergelijking met de 2 andere. Verder is er een algemene trend dat hoe dunner de fan, hoe beter de CFM/dB(A) waarde is. Anderszijds is er de trend dat hoe dikker de fan, hoe hoger de airpressure is.

Verder staan bij deze fans allemaal een werkingsvoltage van 7V tot (hoger als 12V) en ik zou ze echter graag toch op 5V laten draaien.

Voorlopig ga ik er vanuit dat de 25mm en de 38mm dezelfde prijs hebben zodat ik puur naar de technische kant van de zaak kan kijken.

De vragen waar ik momenteel nog mee zit zijn:
- zijn deze fan beiden met 3pins (rpm uitlezing) uitvoering te verkrijgen ?
- wat zijn jullie ervaringen met deze fans ? (zeker de 38mm versie, ik denk niet dat er veel mensen zijn die deze in huis hebben)
- kunnen ze desondanks toch op 5V draaien, ervaringen?

25mm model: 4412 FGL
38mm model: 4212 NGL

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:54
Tuurlijk kunnen ze op 5V werken, en aangezien je er meteen 6 wilt, en de meeste moederbord geen plek hebben voor 6 dingen, zal je toch wel aan de fancontroller moeten. Kan je er meteen 1 kopen die ook het voltage kan regelen.

De reden waarom ze volgens mij op 7V werken is, is omdat ze op 5V pas net aan de gang zijn, d8 dat fannekes pas bij 4.5V of zoiets beginnen met draaien (had ik uitgeprobeerd met een externe voeding) En zoveel geluid produceren ze niet op 7V

Die RPMdraden kan je waarschijnlijk zelf wel vinden

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 20:05

silitek

Tubes Only

Zoek je kwaliteit??...Dan koop deze:
Cooler Master Aluminum Fan (AAF-B12-E1)

Koop je rond de 20 euro p.s....maar dan heb je ook wat ;)

Tubes....It's what make music music!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Wat is er mis met 7V? Op 7V starten de fans sowiezo, en dan je hoor je ze alsnog niet hoor.

Misschien een interessante link is deze: IkBenStil Fan Overzicht

[ Voor 48% gewijzigd door Kawaii op 24-10-2005 20:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
silitek schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 20:23:
Zoek je kwaliteit??...Dan koop deze:
Cooler Master Aluminum Fan (AAF-B12-E1)

Koop je rond de 20 euro p.s....maar dan heb je ook wat ;)
Die optie heb ik ook al aan gedacht. Het probleem is dat die fan nogal zwaar is qua gewicht voor op een cpu en dat het ball bearing is (ball bearing zou vribatie maken op lagere voltages).

• SuB-ZeuZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-01 15:33
Fan met ballbearing gaan vibreren op lagere voltages? lol?
Zou niet best zijn lijkt mij, want waar heeft ball bearing anders nut voor? Lijkt mij heeeel erg stug dat een fan zou gaan vibreren bij lagere voltages door de ball bearing.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 21:33:
[...]

Die optie heb ik ook al aan gedacht. Het probleem is dat die fan nogal zwaar is qua gewicht voor op een cpu en dat het ball bearing is (ball bearing zou vribatie maken op lagere voltages).
Gewicht is niet zo een punt op een cpu, zalman koelers wegen ook een buts meer dsn standaard cpu koelers. En als je 5volt wilt draaien kan dat met elke fan.

Heb hier ook diezelfde 25mm dikke papst fan in de achterkant van mijn case en die is lekker stil :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 22:15:
[...]

Gewicht is niet zo een punt op een cpu, zalman koelers wegen ook een buts meer dsn standaard cpu koelers. En als je 5volt wilt draaien kan dat met elke fan.

Heb hier ook diezelfde 25mm dikke papst fan in de achterkant van mijn case en die is lekker stil :)
Sommige fans starten niet op 5V. Al een paar keer mee gemaakt..

• MeMoRy
  • Laatst online: 17-07-2025
Nog belangrijker dan de dikte van de fan is de vorm van de bladen... maar dat gaat bij papst altijd wel goed.
Als je ziet dat de specs zo gelijk zijn, zou ik persoonlijk voor de dunste gaan :D (gek eigenlijk :/ )

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

Topicstarter
MeMoRy schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 22:50:
Nog belangrijker dan de dikte van de fan is de vorm van de bladen... maar dat gaat bij papst altijd wel goed.
Als je ziet dat de specs zo gelijk zijn, zou ik persoonlijk voor de dunste gaan :D (gek eigenlijk :/ )
Ik zou eerder voor de dunste gaan mits het verschil in airpressure groter is dan het verschil in CFM/dB(A) tussen de 2 fans. Vraag is nog is die dikke met 3pins te verkrijgen ???

@Digibilly: Die Silenx fans zijn niet te betrouwen, heb daar nogal reviews over gelezen. Zijn misschien wel iets meer performanter dan papst, maar papst betrouw ik meer qua specificaties, levensduur en kwaliteit...

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-02 21:19

McGryphon

Veul vrouwkes!

Er waren toch laatst ook van die stille fans met een golfbalprofiel geïntroduceerd?
EDIT: http://www.techzine.nl/nieuws/7567
Of is sharkoon per definitie brak spul?

[ Voor 39% gewijzigd door McGryphon op 25-10-2005 20:14 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 11:46
Hier staat wel grappig spul:
http://www.baco-army-goods.nl/ventilator-pag%201.htm
En lekker goedkoop :P
Ik heb 2 keer de NMB 4715KL, welke net iets sterker en zelfs stiller is als de Delta bovenaan.
Als je deze 120mm fan naast een 80mm fan zet ziet die 80er er als een mietje uit ;)
En zo voelen ze ook ^^

Verwijderd

Topicstarter
Mja bedankt, maar ben op zoek naar iets van een 25 tot 28 dB(A) ;)
En dat golfbalpatroon heb ik mijn twijfels bij. Lijkt mij eerder voor de marketing gedaan. De specificaties zijn dan ook niet fantastisch.
Het golfbalpatroon is bij golfballetjes bedoelt om het vacuum achter het wegvliegend balletje sneller op te vullen waardoor het zuigeffect van dit vacuum wordt opgeheven. Ik zie niet wat dit in deze toepassing van zin heeft.
Het lijkt mij eerder gemaakt voor mensen die denken : "ahja bij golfballetje is dit goed, zal ook wel goed zijn bij fans"

• Kiphaas7
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:38
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 20:57:
Mja bedankt, maar ben op zoek naar iets van een 25 tot 28 dB(A) ;)
En dat golfbalpatroon heb ik mijn twijfels bij. Lijkt mij eerder voor de marketing gedaan. De specificaties zijn dan ook niet fantastisch.
Het golfbalpatroon is bij golfballetjes bedoelt om het vacuum achter het wegvliegend balletje sneller op te vullen waardoor het zuigeffect van dit vacuum wordt opgeheven. Ik zie niet wat dit in deze toepassing van zin heeft.
Het lijkt mij eerder gemaakt voor mensen die denken : "ahja bij golfballetje is dit goed, zal ook wel goed zijn bij fans"

OT: Ik volg met interesse deze thread, ben ook wel benieuwd welke fan nou de beste verhouding heeft. :)

Ik zat zelf naar Nexus te kijken?

http://www.nexustek.nl/120mmcasefan.htm

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 11:46
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 20:57:Het lijkt mij eerder gemaakt voor mensen die denken : "ahja bij golfballetje is dit goed, zal ook wel goed zijn bij fans"
Mijn golfballen kunnen anders aardig wat herrie maken :)
Vind het ook maar vreemd.

Verwijderd

Topicstarter
Nexus lijkt mij een goede optie voor als je in een lagere dB(A) klasse zoekt als ikzelf.

Ik ben hoe langer hoe meer naar de 38mm aan het neigen ipv 25mm.
Als grootste kanshebbers zie ik momenteel de
- Papst 4212 NGL
- Panasonic Panaflo FBA12G12L1A

Beiden zijn heel sterk aan elkaar gewaagd, en dat op alle gebied. Beide zijn als ik het goed voorheb ook met rpm-uitlezing te verkrijgen. Kan iemand dit bevestigen?
Verder staat de Panaflo mij echt heel hard aan, ik vraag me nog net af welke nu net beter is qua prestatie/geluid.

• Ubernerd
  • Laatst online: 05-01 21:19
Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 18:28:

- 120mm
- goede CFM/dB(A) verhouding (iedereen weet wel waarom)
- hoge airpressure waarde (omdat de fans een behoorlijk debiet moeten kunnen trekken door een omgeving met hoge luchtweerstand (luchtfiltering) en ik wil dit niet te fel laten inboeten op het debiet.
- moet op 5V kunnen draaien, en op 5V vanuit stilstand kunnen opspinnen
- moet op vol vermogen (12V) in de 20dB(A) produceren (tweede helft in de 20)
- moet rpm-uitleessignaal hebben
Papst 4412f/2gl , ik gebruik er 2 en ze zijn stil op 7Volt heerlijk... :)

55CFM, 26dB (of 28?) Op 7 Volt zijn ze amper te horen echt geweldig.

Airpressurewaarde, als sla je me dood, geen flauw idee :P

Draaien perfect op 5Volt (net getest met fanmate2), weet zo niet of ze ook opstarten op 5Volt, kan ik wel testen als je wilt :)

Je kan de rpm uitlezen :)

1 Ding, erg belangrijk!

Hang deze fan NIET aan een fancontroller die het aantal hertz verlaagt om een fan langzamer te laten draaien i.p.v het voltage (PWM) kunnen ze totaal niet tegen en ze flippen helemaal op 7Volt met een pwm fancontroller :'(

Sweex vind ik klinken als de tekstuele weergave van het fijnknijpen van een jong vogeltje... zoals je het in tekenfilms hoort dan...

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Nu online

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

hellolo schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 16:53:
[...]

Papst 4412f/2gl , ik gebruik er 2 en ze zijn stil op 7Volt heerlijk... :)

55CFM, 26dB (of 28?) Op 7 Volt zijn ze amper te horen echt geweldig.

Airpressurewaarde, als sla je me dood, geen flauw idee :P

Draaien perfect op 5Volt (net getest met fanmate2), weet zo niet of ze ook opstarten op 5Volt, kan ik wel testen als je wilt :)
Ik kan bevestigen dat de Papst 4412f/2gl ook met 5V opstarten. ;)

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

• Ubernerd
  • Laatst online: 05-01 21:19
Ah mooi zo , scheelt mij weer werk :Y)

Sweex vind ik klinken als de tekstuele weergave van het fijnknijpen van een jong vogeltje... zoals je het in tekenfilms hoort dan...

Verwijderd

Topicstarter
Mooi zo, bedankt !
En hellolo, je mag natuurlijk ook nog eens altijd testen, 2 tests is objectiever als 1 test ;)

Dit geeft al een mooi indruk voor die 25mm versie op 5V, nu nog hopen dat de 38mm volt versie ook op 5V opstart en draait.

Met die PWM, dat kan afhangen van controller tot controller. Ik denk dat het belangrijk is dat de controller tegen een heel hoge frequentie werkt. Maar goed, maakt voor mijzelf niks uit, ben niet van plan om PWM te gebruiken...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 23:54:
Ik ben hoe langer hoe meer naar de 38mm aan het neigen ipv 25mm.
Als grootste kanshebbers zie ik momenteel de
- Papst 4212 NGL
- Panasonic Panaflo FBA12G12L1A
Ben al op zoek gegaan maar er is geen winkel te vinden waar je een van deze fans kan vinden (met 3pins). :(
Mijn gedacht is nog altijd om 1 van deze 2 te nemen met een voorkeur voor de papst. Weet iemand waar ik die kan vinden?

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

pricewatch?

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• MeMoRy
  • Laatst online: 17-07-2025
Vet! Vooral die stille walsventilator... precies wat mijn WC setup nodig heeft, om nog een beetje airflow in de kast te hebben...

U vraagt, wij antwoorden.

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

* McGryphon heeft een idee...
zet er 2 in elke hoek van je kast en gooi overal gewone grote lompe koelblokken op :)

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 21:50

dlmh

Lo-Fi

MeMoRy schreef op woensdag 02 november 2005 @ 14:09:
[...]

Vet! Vooral die stille walsventilator... precies wat mijn WC setup nodig heeft, om nog een beetje airflow in de kast te hebben...
Zie er grappig uit! 80 m3 ook echt! >:) (hmmm... zie nu dat dat per uur is. Dat is niet bijzonder veel)
Maar hoe werkt dat ding precies?

[ Voor 10% gewijzigd door dlmh op 03-11-2005 14:51 ]

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

je plugt m in het stopcontact en hij draait denk ik :)

Verwijderd

Topicstarter
Nee, geen van beiden te vinden in de pricewatch. :'(

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

bummer, maar je kan kieskeurig, vergelijk, kelkoo enz. toch ook gebruiken?

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2005 @ 10:24:
[...]

Ben al op zoek gegaan maar er is geen winkel te vinden waar je een van deze fans kan vinden (met 3pins). :(
Mijn gedacht is nog altijd om 1 van deze 2 te nemen met een voorkeur voor de papst. Weet iemand waar ik die kan vinden?
Die panaflo is volgens mij de beste keus deze word in de prom mach 2 ook standaard gebruikt ik vind het geluid, luchtopbrengst, prijs en ook kwaliteit verhouding al jaren het beste fannetje wat je kopen kunt'.
DaBit sprak er 2 jaar geleden al vol lof over en dit ben ik echt met hem eens.
In de derde post van dit en je eigen topic word een link gegeven IkBenStil Fan Overzicht
Hij staat in de prijslijst.

[ Voor 15% gewijzigd door Haeg op 03-11-2005 21:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Idd, maar is volgens mij niet de 3pins versie.
Aansluiting: Y-Dubbelstekker
:? Weet iemand wat daar concreet mee bedoelt wordt? Verder ben ik nog altijd aan het uitkijken naar een iets goedkopere aanbieding (en iets dichter in de buurt, Belgie)...
Ondertussen heb ik een mailtje gestuurd naar de invoerder van de BeNeLux van Papst voor te informeren naar de verkrijgbaarheid, dus daar nog op aan het wachten. Ik moet ook nog eens naar Panasonic zoeken.
Pagina: 1