Ik ben op zoek naar een goede fan van 120mm waarvan ik er dan ineens 6 stuks van ga aanschaffen. Mits 6 kwaliteitsfans toch wel een investering is wil ik dus de juiste keuze maken. De voorwaarden voor deze fans zijn:
- 120mm
- goede CFM/dB(A) verhouding (iedereen weet wel waarom)
- hoge airpressure waarde (omdat de fans een behoorlijk debiet moeten kunnen trekken door een omgeving met hoge luchtweerstand (luchtfiltering) en ik wil dit niet te fel laten inboeten op het debiet.
- moet op 5V kunnen draaien, en op 5V vanuit stilstand kunnen opspinnen
- moet op vol vermogen (12V) in de 20dB(A) produceren (tweede helft in de 20)
- moet rpm-uitleessignaal hebben
Voorlopig zit ik bij Papstfans te kijken om een idee te krijgen (maar het hoeven dus geen papsten te zijn). Deze bieden 3 120mm modelletjes aan, namelijk met een dikte van 25mm, 32mm, 38mm.
De 32mm vallen eigenlijk al af vanwege de mindere specs in vergelijking met de 2 andere. Verder is er een algemene trend dat hoe dunner de fan, hoe beter de CFM/dB(A) waarde is. Anderszijds is er de trend dat hoe dikker de fan, hoe hoger de airpressure is.
Verder staan bij deze fans allemaal een werkingsvoltage van 7V tot (hoger als 12V) en ik zou ze echter graag toch op 5V laten draaien.
Voorlopig ga ik er vanuit dat de 25mm en de 38mm dezelfde prijs hebben zodat ik puur naar de technische kant van de zaak kan kijken.
De vragen waar ik momenteel nog mee zit zijn:
- zijn deze fan beiden met 3pins (rpm uitlezing) uitvoering te verkrijgen ?
- wat zijn jullie ervaringen met deze fans ? (zeker de 38mm versie, ik denk niet dat er veel mensen zijn die deze in huis hebben)
- kunnen ze desondanks toch op 5V draaien, ervaringen?
25mm model: 4412 FGL
38mm model: 4212 NGL
- 120mm
- goede CFM/dB(A) verhouding (iedereen weet wel waarom)
- hoge airpressure waarde (omdat de fans een behoorlijk debiet moeten kunnen trekken door een omgeving met hoge luchtweerstand (luchtfiltering) en ik wil dit niet te fel laten inboeten op het debiet.
- moet op 5V kunnen draaien, en op 5V vanuit stilstand kunnen opspinnen
- moet op vol vermogen (12V) in de 20dB(A) produceren (tweede helft in de 20)
- moet rpm-uitleessignaal hebben
Voorlopig zit ik bij Papstfans te kijken om een idee te krijgen (maar het hoeven dus geen papsten te zijn). Deze bieden 3 120mm modelletjes aan, namelijk met een dikte van 25mm, 32mm, 38mm.
De 32mm vallen eigenlijk al af vanwege de mindere specs in vergelijking met de 2 andere. Verder is er een algemene trend dat hoe dunner de fan, hoe beter de CFM/dB(A) waarde is. Anderszijds is er de trend dat hoe dikker de fan, hoe hoger de airpressure is.
Verder staan bij deze fans allemaal een werkingsvoltage van 7V tot (hoger als 12V) en ik zou ze echter graag toch op 5V laten draaien.
Voorlopig ga ik er vanuit dat de 25mm en de 38mm dezelfde prijs hebben zodat ik puur naar de technische kant van de zaak kan kijken.
De vragen waar ik momenteel nog mee zit zijn:
- zijn deze fan beiden met 3pins (rpm uitlezing) uitvoering te verkrijgen ?
- wat zijn jullie ervaringen met deze fans ? (zeker de 38mm versie, ik denk niet dat er veel mensen zijn die deze in huis hebben)
- kunnen ze desondanks toch op 5V draaien, ervaringen?
25mm model: 4412 FGL
38mm model: 4212 NGL