[WinXP] Dartsprogramma maken.

Pagina: 1
Acties:
  • 246 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Turfschipper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-02 01:30
Hallo, zoals de titel al aangeeft, wil ik dus een dartsprogramma maken. Er zijn er al enkele op de markt en als freeware beschikbaar. Maar die kunnen mij nog niet bekoren.
Aangezien ik nog weinig ervaring heb met het maken van een dergelijk programma probeer ik hier weg te zetten wat er zoal in moet komen. Mijn vraag is of dat jullie me op weg kunnen helpen, zoals bv met welk (e) programma ('s) ik aan de slag kan.

- Het programma moet alle scores bijhouden, gemmiddeldes, outshots, eigenlijk alle statiestieken, etc.
- Ik wil dat je de scores met je muis kan aanklikken op een virtueel dartbordje, alsook met het toetsenbord.
- ik wil dat je alleen kan gooien, koppels kan gooien, 1 - 1, maar ook dat je tegen een computerbot kan spelen.

En dat is nu juist het punt. Want ik wil het eens helemaal anders gaan proberen dan al die andere al bestaande dartsprogrammaatjes.

Ik ben van plan om van enkele profdarters hun worpen zoals die op DVD staan, worp voor worp los van elkaar te knippen. Om zo van bv Phil Taylor een soort van database te creeren van laten we zeggen 1000 van zijn worpen.

Je moet dat dan zo zien, dat als je een trainingspotje tegen Phil gooit, je op je scherm een splitscreen ziet met het scorebord. En op de andere helft dus een TV schermpje.

Je gooit (realtime dus) en vult je score in, je entert, en op dat moment kiest het programma 1 worp uit de database van Phil, speelt hem af en telt die score automatisch af, waarna ik weer kan gooien en mijn score kan invullen.

Uiteraard moet alles er wel een beetje flitsend uitzien en het geluid moet ook goed zijn.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitgelegd heb.

Kan iemand mij helpen met wat voor soort programma je dit voor mekaar moet kunnen krijgen? Is er misschien een site war je wat info kan vinden? Waar moet je op letten?

Alvast bedankt.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:30

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik zou maar eerst gaan leren programmeren, de taal maakt niet echt uit aangezien het niet heel erg ingewikkeld lijkt... C++, Java, Delphi, C#, VB.Net, kies maar uit. Maar bedenk dat, zolang je er geen ervaring mee hebt, je het niet snel af zult hebben

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Turfschipper
Snel antwoordje, bedankt.

Ik heb geen haast hoor. En heb al wel wat ervaring met programmering en kan inmiddels ook een behoorlijke site maken. En nu wil ik dus weer wat anders leren.

Wat is nu het beste programma, ongeacht de moeilijkheidsgraad, om dit te maken? Want ik kan niet kiezen uit die 4 die je mij gaf, puur omdat ik ze geen van allen ken.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ten eerste zoek je een programmeertaal, geen programma, dat is pas van belang als je je keuze hebt gemaakt. En die keuze hangt helemaal van je eigen wensen af, maar als je iets met een lage drempel zoekt en waar je makkelijk een GUI bij elkaar kunt slepen zou ik gaan voor VB.Net.

Verder kun je hier op GoT met de search zat discussies vinden over welke programmeertaal je zou moeten nemen: [search=welke programmeertaal]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

zomaar een vraagje,

hoe wil je het gooien van een pijltje met een muis simuleren.
in het midden van een dartbord klikken lijkt me nu niet echt zo'n moeilijke sport.

of is het mogelijk een extern dartbord aan je pc te knupen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 18:26:
zomaar een vraagje,

hoe wil je het gooien van een pijltje met een muis simuleren.
in het midden van een dartbord klikken lijkt me nu niet echt zo'n moeilijke sport.

of is het mogelijk een extern dartbord aan je pc te knupen?
Waarom zou je dat dartbord eraan willen koppelen :?

Op de huidige sites heb je een slidebar waar een aanwijzer heen en weer gaat, door de klikken met de muis zet je deze stil en mik je.

• Turfschipper
Je gooit niet op je PC, je gooit realtime, dus op een echt borstelbord. En de PC gebruik je dus voor de scores en, statiestieken en eventueel als tegenstander.

Het moet een trainingsprogramma worden, maar dan wel 1 met toeters en bellen.

[ Voor 24% gewijzigd door Turfschipper op 24-10-2005 18:41 ]

Verwijderd

stalscu schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 18:37:
Je gooit niet op je PC, je gooit realtime, dus op een echt borstelbord. En de PC gebruik je dus voor de scores en, statiestieken en eventueel als tegenstander.

Het moet een trainingsprogramma worden, maar dan wel 1 met toeters en bellen.
Ooh dan heb ik je post even niet goed gelezen :) Ik zou eerst een goed ontwerp maken voordat je uberhaupt je keuze m.b.t. de programmeertaal maakt... Zonder goed ontwerp en specs zal je project hoe dan ook niet slagen.

• Turfschipper
Hehe, het ontwerp zit dus in mijn hoofd, alleen hoe te maken..... Zou het niet weten, maar ben al beetje op weg geholpen en aan het zoeken.

Komt goed.

Verwijderd

nou dan zou ik zeggen download masm32.
http://www.masm32.com/
hier kun je volgensmij alles mee maken, aleen is het wel tamelijk lastig en moeilijk te leren, (kan er zelf ook niet veel van)
maar het aanspreken van het dartbord moet niet al te veel problemen opleveren in asm.

sorry maar ik heb geen verstand van moderne talen

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Ik zou als je een simpel spelstatistieken programma wil gaan schrijven ZEKER niet voor assembly gaan :X

Daarnaast is de moeilijkheidsgraad van assembly dusdanig hoog dat je er echt niet aan wil beginnen zonder wat basis kennis van bijv. C of C++ zodat je weet hoe bepaalde dingen in mekaar steken. En ookal kan je dat wel, ben je nog gigantisch lang bezig.
Zoals .oisyn al zei, dit soort dingen kan je prima talen met sleur-en-pleur form IDE's voor gebruiken, bijvoorbeeld VB.NET of C#, vrij makkelijk als je nog niet echt veel ervaring met programmeren hebt en je kan er toch vrij veel mee.

[ Voor 6% gewijzigd door Radiant op 24-10-2005 19:32 ]

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 19:14:
hier kun je volgensmij alles mee maken, aleen is het wel tamelijk lastig en moeilijk te leren, (kan er zelf ook niet veel van)
maar het aanspreken van het dartbord moet niet al te veel problemen opleveren in asm.

sorry maar ik heb geen verstand van moderne talen
Ik denk dat het aanspreken van een origineel, niet-digitaal, fysiek dartbord toch _echt_ veel problemen gaat opleveren in asm :P.

Het maakt verder weinig uit wat voor taal je kiest; zoals al gezegd is. Dan zou ik persoonlijk voor een moderne taal als C# gaan, zeker als je toch windows gebruikt. Een handige IDE daarvoor is sharpdevelop :). Daar kan je ook wel gedeeltelijk in sleur- en pleurdevelopen als je dat handig vindt :P

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-04 20:15

Tomatoman

Fulltime prutser

.oisyn schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 18:08:
Ik zou maar eerst gaan leren programmeren, de taal maakt niet echt uit aangezien het niet heel erg ingewikkeld lijkt... C++, Java, Delphi, C#, VB.Net, kies maar uit. Maar bedenk dat, zolang je er geen ervaring mee hebt, je het niet snel af zult hebben
Dat lijkt me inderdaad het lijstje van programmeertalen die in aanmerking komen. Een taal die in dit geval veel minder geschikt is, is PHP.
Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 19:14:
Vergeet de suggestie van masm32 maar snel, dat is totaal ongeschikt voor jouw situatie. Een quote uit de webpagina waar Jacobbus naar verwijst:
It is not designed as a beginners package and it does not have the support for beginners to learn the basic concepts about assembler. It is recommended that beginners to programming learns a compiler like C/C++ Pascal/Delphi or PowerBASIC before they start on an assembler as this will produce the necessary experience to deal with concepts like registers, data sizes or registers, data types, assembler mnemonics, system API calls and different calling conventions.
Wil je meer informatie over het kiezen van een geschikte programmeertaal, dan is dit forum je vriend. :)

Aanvulling:
Het programma dat jij wilt schrijven is niet zo ingewikkeld, het lijkt me een prima programma om te leren programmeren. Begin eerst met de eenvoudigste situatie, namelijk dat het programma alleen bijhoudt welke scores de spelers hebben behaald en telkens wat statistieken uitrekent. Pas later voeg je wat extra functionaliteit toe, zoals het laten zien van filmpjes (wat eigenlijk heel eenvoudig is).

[ Voor 13% gewijzigd door Tomatoman op 25-10-2005 01:16 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:36

remco_k

een cassettebandje was genoeg

stalscu, begin simpel. Net als met zwemles: in het ondiepe met bandjes en de badmeester met de haak onder je nek.
Als je de programmeertaal uitgekozen hebt, koop of leen je een beginnersboek.
Theorie over sommige aspecten (vooral bij C of C++) zijn heel erg belangrijk.

Start met het maken van voorbeelden in dat boek. Het beroemde 'Hello world!' programmatje heeft iedereen wel eens gemaakt. (ik vorige week nog :+ )
Na veel, heel veel tijd kan je misschien eens gaan onderzoeken hoe je met dat dartbord moet 'praten' en hoe je de gegevens via de GUI naar je gebruiker toe laat zien.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Dar random kiezen uit een database van worpen zou ik ook veranderen. Die prof-darter (ken naam niet) zal ook niet zomaar een bepaalde worp kiezen, maar wel gaan voor de worp waar hij het meest mee is. Misschien kan je er een kansberekening aan toevoegen in de zin van: Als hij die worp probeert, in hoeveel procent van de gevallen is het echt raak. Anders gooi je juist ernaast en heeft hij een lagere score.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

stalscu schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 18:37:
Ah, de verwarrende term is hier real-time, dat heel veel met computers te maken heeft en vrij weinig met het echte leven ;). Real-time betekent dat je tijdsgaranties kunt geven voor een bepaald proces, en dat je dus zeker weet dat proces X op moment Y klaar is. Ook wordt de term "real-time" gebruikt in simulaties en games om aan te geven dat je een bepaalde berekening oid op het moment zelf doet.

Wat jij bedoelt wordt in het internetjargon vaak aangeduid met IRL, ofwel In Real Life ;)

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-04 22:07

Bosmonster

*zucht*

Ik ben van plan om van enkele profdarters hun worpen zoals die op DVD staan, worp voor worp los van elkaar te knippen. Om zo van bv Phil Taylor een soort van database te creeren van laten we zeggen 1000 van zijn worpen.

Je moet dat dan zo zien, dat als je een trainingspotje tegen Phil gooit, je op je scherm een splitscreen ziet met het scorebord. En op de andere helft dus een TV schermpje.
Vergeet je dan niet alle rechten af te kopen? ;)

Verwijderd

Als je nog niet eens weet dat je een programmeertaal wilt kiezen, maar toch een spel wilt maken dat leuk is en een dartbord aanstuurt dan zal dat wel even duren. De uitdaging is dan wel lekker groot en als je een doorzetter bent kom je d'r wel.

Maar denk niet dat je binnen een jaar zo'n applicatie in elkaar gedraaid hebt

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 15:45:
Als je nog niet eens weet dat je een programmeertaal wilt kiezen, maar toch een spel wilt maken dat leuk is en een dartbord aanstuurt dan zal dat wel even duren. De uitdaging is dan wel lekker groot en als je een doorzetter bent kom je d'r wel.

Maar denk niet dat je binnen een jaar zo'n applicatie in elkaar gedraaid hebt
Hij wil helemaal geen dartbord aansturen. Wat hij wil is een simpel darts statistieken/score programma met eventueel wat filmpjes erbij. Als je nog niets van programmeren weet kan dat al lastig zat zijn maar in princiepe is het niet echt complex wat hij wil.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Cuball
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-04 16:24
waarom zou je telkens die filmpjes willen afspelen? op den duur gaat dit toch vervelen, volgens mij wil je in je trainingsessie zo snel mogelijk je volgende pijltje gooien... Ik zou iets in elkaar gooien met excel icm VBA, lijkt me ideaal om statistieken enzo bij te houden.

"Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever"

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Misschien is openlaszlo een optie voor je, kan je in javascript flash based (web)applicaties maken. Voordeel is dat het een vrij lage leercurve heeft met een maximaal resultaat.
Pagina: 1