Toon posts:

Geen beschikbare stuurprogramma's voor geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dat is dus mijn probleem.

Na m'n PC geformatteerd te hebben, lukt het mij niet geluid te krijgen. Bij apparaatbeheer staat een geel vraagteken. Ik heb zelf geprobeerd de PC de Windows-CD te laten scannen op drivers, maar daar vindt hij niks, eveneens bij Windows Update niet.

Wat ik wel vaag vind, is dat er verder geen merk of typenummer op de doos van de PC staat. Alleen dat het een 5.1 kaart is. De PC is van Medion. :r

Apparaatbeheer geeft verder ook geen type aan, slechts 'multimedia-audiocontroller'. (en ook videocontroller, maar kan gewoon video afspelen :?).

Enfin, heb naar drivers gezocht, maar zonder type kom je niet ver natuurlijk.

Kent iemand dit probleem, of een universele driver o.i.d.? :) toen het nieuw werd opgeleverd deed alles het wel gewoon namelijk...

Bij het zoeken op Tweakers werd verwezen naar typenummers dus...

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Blijkbaar staan de drivers voor de geluidskaart niet op je Windows CD. Je zult er op een of andere manier achter moeten komen welk type geluidskaart in je PC zit (kan ook on-board geluid zijn), en dan de drivers downloaden bij de fabrikant.

Er zijn hardware diagnose programma's waarmee je dit kunt uitzoeken.
Een programma dat onder DOS werkt is HWINFO. Dit programma kun je op een MS-DOS bootdiskette zetten. Na booten in DOS het programma draaien, en kijken welke PCI devices er gevonden zijn.

Een hardware diagnose programma dat onder Windows werkt is bijv Everest Home Edition. Ik weet niet 100% zeker of dit programma PCI kaarten herkent die niet met bijbehorende drivers onder Windows geinstalleerd zijn, maar probeer het eens uit zou ik zeggen.