PC blijft hangen tijdens memory check?

Pagina: 1
Acties:

• Kogando
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-07-2025

Kogando

Humordenaar

Topicstarter
Ok, het volgende. Deze PC:

ECS K7.. mobo
AMD Athlon XP 2000+
512MB RAM

viel uit. Vervolgens reageerde pc niet op het powerknopje waarop ik bedacht dat de voeding het had begeven. Daarop heb ik er een andere voeding ingezet. De pc ging wel aan alleen ik zag dat de koeler van de CPU nauwelijks draaide. Hierop heb ik de pc uitgezet en er een andere koeler opgezet.

De pc weer aangezet en nu gebeurt het volgende:

- Videokaart gegevens
- Tellen van geheugen (tot 512MB)
- De melding: "press Esc to cancel memory check or Del to enter setup"

Maar als ik op Esc of Del druk gebeurt er niks en de pc blijft hangen. Op het moederbord naast het geheugen brandt een klein rood ledje.

Nu lijkt het ledje, aangezien het naast het RAM zit, op het geheugen te wijzen. Maar omdat de cpu-koeler kapot was vermoed ik dat de cpu kapot is. Als ik 1 strip geheugen weghaal geeftie netjes de helft aan maar gaat ook niet verder.

Heeft iemand wel eens iets soortgelijks meegemaakt? Ik zou het zonde vinden om een onderdeel te kopen wat vervolgens niet stuk blijkt te zijn in de pc.

Citeerde hij de halve wereldbevolking..

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Probeer het geheugen eens in een andere pc, grote kans dat daar het probleem zit. Heeft je moederbord niet iets van Diagnostische leds of piepjes? Wat voor voeding gebruik je nu? Al een BIOS-reset geprobeerd (probeer dat eerst eens)?

• Kogando

Kogando

Humordenaar

Topicstarter
The__Virus schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 19:21:
Probeer het geheugen eens in een andere pc, grote kans dat daar het probleem zit. Heeft je moederbord niet iets van Diagnostische leds of piepjes? Wat voor voeding gebruik je nu? Al een BIOS-reset geprobeerd (probeer dat eerst eens)?
Geheugen wel verplaatst naar andere slots, toen ging de pc piepen en startte niet. (dat lijkt me dus de piepmelding voor corrupt geheugen) Nu piept de pc gewoon 1x standaard.

BIOS gereset, hielp niet.. alleen de cpu snelheid ging, logischerwijs, omlaag.

Ik gebruik een 350W ATX voeding.

Er brandt een rood ledje naast mijn geheugen, maar dat zegt me niks.. heb het mobo boekje ook niet.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:00

Thandor

SilverStreak

Geef volledige specs :)
ECS K7 mobo kan zoveel zijn :z

Wandel ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door :)

[ Voor 45% gewijzigd door Thandor op 24-10-2005 19:30 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Kogando

Kogando

Humordenaar

Topicstarter
Thandor schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 19:29:
Geef volledige specs :)
ECS K7 mobo kan zoveel zijn :z

Wandel ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door :)
K7S6A

Heb de manual gevonden op internet, het rode lampje geeft alleen aan dat op dat moment de geheugenmodules niet kunnen worden geplaatst of verwijderd omdat er stroom op het systeem staat. :?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Het rode lampje brand inderdaad als de PC stroom heeft. (En 9 van de 10 keer dus goed draait ;))

Als de CPU daadwerkelijk stuk zou zijn is de kans enorm klein dat je überhaupt nog beeld krijgt. Je verteld dat je de koeler hebt vervangen. Hiermee bedoel je het gehele HSF of alleen de fan ?

Indien je het heatsink ook vervangen hebt moet je ook nieuw warmtegeleidingspasta of een een nieuwe 'thermal pad' aanbrengen. Dit kan van groot belang zijn, zonder goede geleiding kan de CPU snel heet worden waardoor 'ie al snel crashed.

Controleer ook op zichtbare schade, check de condensatoren, check of de CPU niet te heet is geworden. Als de CPU een bruine vlek aan de onderkant en/of rond om de 'die' heeft is de CPU enorm warm geworden. (Warmer dan 90C)

• Kogando

Kogando

Humordenaar

Topicstarter
Thandor schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 19:37:
Het rode lampje brand inderdaad als de PC stroom heeft. (En 9 van de 10 keer dus goed draait ;))

Als de CPU daadwerkelijk stuk zou zijn is de kans enorm klein dat je überhaupt nog beeld krijgt. Je verteld dat je de koeler hebt vervangen. Hiermee bedoel je het gehele HSF of alleen de fan ?
Ik kan me herinneren wel eens een pc met afgebrokkelde cpu getest te hebben die in eerste instantie wel opstartte maar dan ook niet verder ging.
Indien je het heatsink ook vervangen hebt moet je ook nieuw warmtegeleidingspasta of een een nieuwe 'thermal pad' aanbrengen. Dit kan van groot belang zijn, zonder goede geleiding kan de CPU snel heet worden waardoor 'ie al snel crashed.
Ik heb dat hele blok inclusief koeler vervangen waarbij er zo'n plakkertje aan de onderzijde zat, dus dat zit wel goed.
Controleer ook op zichtbare schade, check de condensatoren, check of de CPU niet te heet is geworden. Als de CPU een bruine vlek aan de onderkant en/of rond om de 'die' heeft is de CPU enorm warm geworden. (Warmer dan 90C)
De CPU ziet er verder normaal uit.. snap het ook niet?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Kogando schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 19:55:
[...]

Ik kan me herinneren wel eens een pc met afgebrokkelde cpu getest te hebben die in eerste instantie wel opstartte maar dan ook niet verder ging.
Afgebrokkelde 'die' wil niet meteen zeggen dat de CPU kapot is. Een deel van die 'die' werkt als warmtegeleidingszone tussen de core en het oppervlak van de 'die' (waar het heatsink opzit). Die zone noemt met de 'carrier-zone'.

Als die 'carrier-zone' (al dan niet zwaar) beschadigd is heb je kans dat de processor onstabiel wordt. Immers kan het zijn dat de plek achter de afgebrokkelde 'die' niet goed gekoeld wordt wegens het ontbreken van een geleider.
Slechte koeling = onstabiliteit of in het ergste geval doorbranden.

Om terug te komen op het probleem :
• Het geheugen werkt in een andere PC wel ?
• Werkt ander geheugen in de probleem PC wel goed ?
• Heb je ook geen zichtbare schade aan het moederbord ?
Denk daarbij aan lekkende/bolle condensatoren, kapotte MOSFET's etc.

• Kogando

Kogando

Humordenaar

Topicstarter
Thandor schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 20:11:
[...]

Afgebrokkelde 'die' wil niet meteen zeggen dat de CPU kapot is. Een deel van die 'die' werkt als warmtegeleidingszone tussen de core en het oppervlak van de 'die' (waar het heatsink opzit). Die zone noemt met de 'carrier-zone'.

Als die 'carrier-zone' (al dan niet zwaar) beschadigd is heb je kans dat de processor onstabiel wordt. Immers kan het zijn dat de plek achter de afgebrokkelde 'die' niet goed gekoeld wordt wegens het ontbreken van een geleider.
Slechte koeling = onstabiliteit of in het ergste geval doorbranden.

Om terug te komen op het probleem :
• Het geheugen werkt in een andere PC wel ?
• Werkt ander geheugen in de probleem PC wel goed ?
• Heb je ook geen zichtbare schade aan het moederbord ?
Denk daarbij aan lekkende/bolle condensatoren, kapotte MOSFET's etc.
Ok, thanks..

Heb het geheugen nog niet kunnen testen in een andere pc, omgekeerd ook niet. Dat ga ik wel proberen.

Geen zichtbare schade idd.

Maar is het niet voor de hand liggender dat de CPU kapot is gegaan doordat de koeler niet meer werkte? Ook al zie ik geen schroeiplekken.. het lijkt me sterk dat het RAM kapot is gegaan door een kapotte cpu koeler..

[ Voor 5% gewijzigd door Kogando op 24-10-2005 20:18 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Kogando schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 20:17:
Maar is het niet voor de hand liggender dat de CPU kapot is gegaan doordat de koeler niet meer werkte? Ook al zie ik geen schroeiplekken.. het lijkt me sterk dat het RAM kapot is gegaan door een warme CPU..
Ik vind het van beide vreemd dat ze 'half' defect raken door warmte.

Mijn ervaring is dat processor óf nog werken, óf het loodje leggen bij oververhitting. Bij geheugen liggen de defecten vaak anders, het werkt wel maar niet goed.

Maar goed, er zijn altijd en overal wel uitzonderingen ;)

Wat je nog kunt proberen :
• Het systeem zo kaal mogelijk maken. Koppel alle overbodige hardware af.
Daaronder vallen, harde schijven, optische stations, floppy drives, eventuele ventilatoren* etc.

*Een temperatuur gevoelige casefan kan voor vreemde problemen zorgen. De allereerste revisie Arctic Cooling Case Fan TC kan voor crashes zorgen als de fanspeed te laag ligt. Het BIOS leest dan geen ~1200 RPM uit maar schommelt van 0 RPM van 32767 RPM (or worse) wat meestal een crash veroorzaakt :z

[edit]
Overigens hoeft dit probleem niet zozeer aan de defecte koeler te liggen. Een nauwelijks draaiende fan kan ook voor genoeg koeling zorgen. Mocht het zo zijn dat het zaakje te warm is geworden dan is de CPU inderdaad snel verdacht. Houd er echter ook rekening mee dat veel onderdelen rondom de CPU ook warm/heet worden en soms afhankelijk zijn van de airflow van de CPU koeler.

De MOSFET's van een EPoX 8RDA worden gloeiend (zorgwekkend) heet bij een zware CPU. Zeker in gebruik van waterkoeling of een fan met te weinig airflow op de goede plek.

[ Voor 21% gewijzigd door Thandor op 24-10-2005 20:27 ]

• Kogando

Kogando

Humordenaar

Topicstarter
Thandor schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 20:24:
[...]
Ik vind het van beide vreemd dat ze 'half' defect raken door warmte.

Mijn ervaring is dat processor óf nog werken, óf het loodje leggen bij oververhitting. Bij geheugen liggen de defecten vaak anders, het werkt wel maar niet goed.

Maar goed, er zijn altijd en overal wel uitzonderingen ;)

Wat je nog kunt proberen :
• Het systeem zo kaal mogelijk maken. Koppel alle overbodige hardware af.
Daaronder vallen, harde schijven, optische stations, floppy drives, eventuele ventilatoren* etc.

*Een temperatuur gevoelige casefan kan voor vreemde problemen zorgen. De allereerste revisie Arctic Cooling Case Fan TC kan voor crashes zorgen als de fanspeed te laag ligt. Het BIOS leest dan geen ~1200 RPM uit maar schommelt van 0 RPM van 32767 RPM (or worse) wat meestal een crash veroorzaakt :z

[edit]
Overigens hoeft dit probleem niet zozeer aan de defecte koeler te liggen. Een nauwelijks draaiende fan kan ook voor genoeg koeling zorgen. Mocht het zo zijn dat het zaakje te warm is geworden dan is de CPU inderdaad snel verdacht. Houd er echter ook rekening mee dat veel onderdelen rondom de CPU ook warm/heet worden en soms afhankelijk zijn van de airflow van de CPU koeler.

De MOSFET's van een EPoX 8RDA worden gloeiend (zorgwekkend) heet bij een zware CPU. Zeker in gebruik van waterkoeling of een fan met te weinig airflow op de goede plek.
Het blijft een vreemd verhaal, heb ik weer.. :X

Maargoed, ik ben over paar dagen weer in de gelegenheid die pc onder handen te nemen en dan zal ik je tips eens in de praktijk brengen. Bedankt tot zover. :)

Pagina: 1