[Asus n6600 TD] PC Lockups bij DirectX apps

Pagina: 1
Acties:

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-07 00:42
Een hoop te melden voor zo'n korte topictitel, even alles op een rijtje zetten:
Mijn buurjongen had een pc met een ATi Radeon 9200 kaart erin. Omdat hij serieuzer wilde gaan gamen, maar niet enorm geld teveel heeft, hebben wij voor deze pc een Asus n6600 TD gekocht. Zo zouden de spellen in ieder geval een stuk vloeiender moeten spelen.
Enfin, netjes drivers van ATi gedeinstalleerd, ook in het 'eigenschappen voor hardware' menu netjes de kaart verwijderd. Vervolgens de kaart vervangen, nVidia drivers erop, en alles lijkt gewoon goed te werken. Lijkt, want:
Bij het testen van GTA: San Andreas gaat het al mis. Het spel start niet, de PC bevriest na het tonen van het nVidia logo, met een zwart scherm. Soms meld de monitor nog dat hij op 185Hz staat (wat deze niet aankan), maar soms blijft de boel gewoon zwart. Het enige wat dan nog mogelijk is, is een reset. Soms vertelt Windows na de reset dat het systeem is hersteld van een ernstige fout in de grafische kaart, soms ook niet.
Volgende test, een video'tje afspelen met Videolan; PC hangt weer. Output stond op DirectX. Wederom alleen reset mogelijk. Toen voor de grap output op OpenGL gezet in Videolan, en toen speelde de film wel. Het zou dus niet aan de codecs liggen.
Pandora tomorrow geprobeert, dat spel doet het gewoon (en stukken beter ook dan de oude kaart :)).

Dus toen zochten wij een oplossing. Het eerste dat ik kon verzinnen was DirectX herinstalleren. Omdat dat makkelijker gezegt dan gedaan is, had ik van tevoren maar een herstelpunt gemaakt. DirectX met een of ander wazig tooltje reverted naar DirectX 8.1, hielp niets. De DirectX9 setup wilde niet starten, dus dat was geen oplossing. Netjes teruggegaan naar het herstelpunt, dus nu staat er weer DirectX 9.0c op. Echter, nog steeds geen San Andreas.
Toen wist ik het eigenlijk al niet meer, en Google, nVidia.com en de GoT search eigenlijk ook niet (zoekt ook wel erg lastig trouwens). Weet iemand hier wat er aan de hand kan zijn? En hoe ik dit op zou kunnen lossen?

Edit: Aangezien ik zelf ook niet stil kan zitten heb ik eens geprobeert een kudde oudere drivers (78.01) op het probleemgeval te parkeren. Het goede nieuws is dat de PC niet meer volledig vastloopt als ik dmv DirectX een filmpje probeer af te spelen. Het slechte nieuws echter is dat ik geen enkel filmpje te zien krijg, en de pc zo snel is als dikke stront door n trechter. Er is vooruitgang, misschien eens Detonator 4.12 proberen :Y)

Edit: Memtest86+ geeft geen fouten aan. Hier zal het dus ook niet aan liggen.

[ Voor 20% gewijzigd door RSpliet op 24-10-2005 19:11 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

• RSpliet
Jaja, ik had bijna alles zelf al geprobeert; ben ik niet een voorbeeldige user, modjes? :* Ik schop zelfs pas NA 24 uur na mijn laatste edit.

• RSpliet
En een update:
Bios update gedaan (ohja, d'r zit een A7v8x-x in die pc, sorry :p), hielp niks.
Met de bios-instellingen rommelen, hielp niets.
Alle hardwarerendering uitgezet, en gecombineerd schrijven uitgezet, hielp wel wat, het schuifje gaat tot 'Alle DirectX en Direct3D versnelling uitschakelen'. Eentje verder en hij doet t niet meer. Gecombineert schrijven is blijkbaar ook niet het probleem. Het ligt dus echt bij DirectX.

• Zamorano
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ja je hebt al veel geprobeerd, voorbeeldig hoor.
Probleem is dan ook dat je weinig suggesties voor oplossingen krijgt, weet ik uit ervaring. :P

Hmm, eens denken.
Fastwrites aan/uit zetten misschien.
Je hebt wel alle ATi zooi netjes gedeinstalleerd maar misschien helpt het om even DriverCleaner (even google'en voor een link) te gebruiken.

• RSpliet
ZAMoRANo schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 22:17:
Ja je hebt al veel geprobeerd, voorbeeldig hoor.
Probleem is dan ook dat je weinig suggesties voor oplossingen krijgt, weet ik uit ervaring. :P

Hmm, eens denken.
Fastwrites aan/uit zetten misschien.
Je hebt wel alle ATi zooi netjes gedeinstalleerd maar misschien helpt het om even DriverCleaner (even google'en voor een link) te gebruiken.
Helaas, DriverCleaner hielp ook niets. Fastwrite had ik al mee gespeeld in de BIOS. Ik ben trouwens nog vergeten, de Windows installatie herstellen vanaf de CD-Rom hielp ook niet. :?
offtopic:
Dat had ik ook wel verwacht trouwens, weinig reacties... ik loop hier ook al een jaartje of wat rond ;)

• RSpliet
Even een enorme knal omhoog, dit probleem bestaat dus nog steeds, na het omruilen van de videokaart met n andere (wel zelfde model). Het is dus duidelijk geen hardwareprobleem. Ik zal straks nog eens pogen de chipset drivers te updaten, maar ik geen mezelf hier niet zoveel kans mee...

• RSpliet
Ja, dit probleem is dus opgelost door het updaten van de chipset drivers. Tnx voor het meedenken iig...!

Pagina: 1