Backplate bruikbaar?

Pagina: 1
Acties:

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:56
Ik zit eraan te denken mijn mijn Arctic Silencer64 Ultra TC op mijn Athlon64 X2 3800+ te vervangen door een Freezer64, omdat mijn huidige koeler hem op 51c heavy stressed houdt. Dat vind ik voor de winter een beetje aan de hoge kant en ik heb er ook niet zo'n heel lekker gevoel bij. Nu is de vraag alleen: kan ik de backplate (achter m'n socket) van m'n Silencer64 ook gebruiken voor de Freezer64? Op plaatjes lijken ze hetzelfde te zijn, maar ik zou dat graag bevestigd hebben. Ik heb er namelijk geen trek in m'n moederbord en alles wat erbij komt kijken uit m'n kast te moeten halen voor deze kleine wijziging.

^ Wat hij zegt.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Als de schroefdraad van beide koelers overeenkomt is dat geen enkel probleem. De plaats van de gaten (en dus moertjes) is vastgelegd in een standaard, en is dus exact onder de gaten die in je mobo zitten.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Op de site van Arctic staat duidelijk dat je géén andere backplate hoeft te gebruiken, de standaard plate van het mobo voldoet. Beetje zinloos topic dit, je hoort eerst zelf te zoeken. Had je het antwoord ook veel eerder gevonden.

Van de Arctic site zelf:
Easy Installation
The cooler is to install without any tools within seconds.
Ook in reviews op internet was dit te vinden. Tip: wacht totdat de Pro-versie uit is. Kijk eens in DOC voor het topic over de Arctic Freezer 64 Pro.

[ Voor 41% gewijzigd door The__Virus op 24-10-2005 15:33 ]

• Z-Dragon
Paul Nieuwkamp schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 15:13:
Als de schroefdraad van beide koelers overeenkomt is dat geen enkel probleem. De plaats van de gaten (en dus moertjes) is vastgelegd in een standaard, en is dus exact onder de gaten die in je mobo zitten.
Ik zeg juist dat ik de backplate die ik nu met m'n Silencer64 gebruik, zou willen gebruiken met m'n eventuele Freezer64 zodat ik die backplate niet hoef te vervangen. Dat zou een akelige klus zijn. Daarom vraag ik hier of ze compatible zijn met elkaar.

@The__Virus

Wat je hierboven voor me neer hebt gezet heb ik ook gevonden, maar bij de Technical Data staat dat er een backplate wordt meegeleverd:
Retention Modul included
Dus? -> topic

De Freezer64 Pro presteert misschien wat beter, maar hij blaast de lucht naar links, terwijl de airflow in mijn Nexus Breeze juist omhoog gaat en er aan de linker kant geen enkele opening of plaats voor fans is.
Afbeeldingslocatie: http://www.nexustek.nl/images/nexus_breeze_ill.gif

[ Voor 43% gewijzigd door Z-Dragon op 24-10-2005 16:56 ]

^ Wat hij zegt.

• Paul
  • Nu online
Z-Dragon schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 16:53:
[...]
Ik zeg juist dat ik de backplate die ik nu met m'n Silencer64 gebruik, zou willen gebruiken met m'n eventuele Freezer64 zodat ik die backplate niet hoef te vervangen. Dat zou een akelige klus zijn. Daarom vraag ik hier of ze compatible zijn met elkaar.
Dus: je vergelijkt de schroefjes met elkaar en je hebt je antwoord :Z
Of ging je hier voor iedere bestaand $socket-koeler vragen of ze compatible zijn? Want dat is natuurlijk wel veeel makkelijker dan eventjes die 10 schroefjes los te halen...

Backplates wisselen is sneller gedaan dan het vergelijken van de productpagina's, op Google zoeken naar je antwoord, op GoT zoeken naar je antwoord, een topic openen en dan wachten tot je antwoord krijgt.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Z-Dragon
Wat een vijandelijke reacties. :/

Een ding als dit: Afbeeldingslocatie: http://www.leadtek.com.tw/eng/support/faq/k8n_1.jpg
is afaik niet te verwisselen zonder het moederbord uit de kast te halen. Dat zou door plaatsing van een HD-rack een onmogelijke rotklus zijn. Daarom doe ik (na zelf de Arctic site en enkele foto's te hebben bekeken!) een beroep op jullie kennis, om te weten te komen of ik de Freezer64 gewoon kan monteren op de backplate die nu al op mijn moederbord zit, in tegenstelling to speciale contructies die je soms nodig hebt bij enkele andere (zwaardere) koelers! Blijkbaar is dit teveel gevraagd. 8)7

^ Wat hij zegt.

• Paul
  • Nu online
1 maar :P Ik geef perfect aan waaraan je zelf kunt zien ofdat je de backplate moet vervangen, en en schijnbaar is dat niet goed genoeg...

Ik heb trouwens even op google rondgezocht, hoeveel versies van die silencer zijn er? 99% ervan heeft trouwens een retention-clip die je om de nokjes op je socket doet, lijkt het.
Een ding als dit: [afbeelding]
is afaik niet te verwisselen zonder het moederbord uit de kast te halen. Dat zou door plaatsing van een HD-rack een onmogelijke rotklus zijn.
Zo'n harddiskrack valt toch best uit een pc te schroeven? Zijn 4 extra schroefjes of zo.
De topicstart is al 3 uur geleden. In tijd had je de backplate al 30x vervangen 8)7

Beide koelers zijn van hetzelfde merk, voor dezelfde socket met dezelfde processor. Hoeveel kans is er dat het niet compatible is? 2x zoveel backplates kopen is veel goedkoper dan 2 verschillende, ik kan me dus bijna niet voorstellen dat zo'n fabrikant daar 2 verschillende voor zou gebruiken. Daarnaast zou het me niet eens verbazen als de te gebruiken schroefdraad net zo goed in de standaard is vastgelegd als de plaats van de gaten in je mobo.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Z-Dragon
Dat HD-rack zit met een gigantische plakstrip aan de bodem geplakt. Die gaat nie meer los dus. Jullie blijven het maar over schroefdraad hebben, maar de backplate bestaat toch uit een deel achter en een deel voor het moederbord? Om het deel ervoor te vervangen gaat het achterste deel ook los lijkt me. En dat is niet meer vast te krijgen zonder mobo eruit. Wat dat te maken heeft met schroefdraad doet er niet toe, los is los. De kans dat het dezelfde is, is groot, maar de Freezer is wel nét ff wat groter, dus zou extra stevigheid kunnen vereisen.

^ Wat hij zegt.

• Paul
  • Nu online
Z-Dragon schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 18:31:
Jullie blijven het maar over schroefdraad hebben, maar de backplate bestaat toch uit een deel achter en een deel voor het moederbord?
Ben maar alleen hoor :P

Euhm, ik ken eigenlijk alleen backplates die:
- Door de mobofabrikant al gemonteerd zijn (P4)
- Allemaal hetzelfde zijn (Xeon)
- De koeler met schroefjes erop vastzetten (Opteron).

Nu ik het plaatje van die backplate van jou wat beter bekijk lijkt die heel veel op de genoemde Opteron-plates, maar dan met een zwart plastic geval erop waar je weer de koeler dan weer opzet.
Maar als The__Virus in "Backplate bruikbaar?" zegt dat een standaard backplate volstaat, dan lijkt het me niet dat je die hoeft te vervangen.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Z-Dragon
Dan dank ik (in dit geval wél) jullie voor dit heldere antwoord op mijn vraag. ;)

^ Wat hij zegt.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Dat durf ik je te garanderen. De bevestigingsmethode van de Freezer zijn precies hetzelfde als die van de Silencer (de handleiding is ook precies hetzelfde) en heb zelf ook de Silencer gewoon op de standaard backplate. Die losse die erbij zit, wordt zelfs door Arctic gezegd, moet NIET gebruikt worden, tenzij je geen backplate hebt!
Pagina: 1