Toon posts:

primare spa21 versterker inbouwen/overhitting/actief koelen

Pagina: 1
Acties:
  • 427 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Pas een Primare SPA21 dolby d amp gekocht. De handleiding spreekt in trend van inbouwen ja hardstikke leuk maar zorg wel even voor 10 cm links en rechts en 30 cm boven. Hoezo inbouwen?
Ik wil em toch heel graag inbouwen en heb wel 20 cm boven maar slechts 1 cm links en rechts en denk ik zet em op hoge pootjes op het apparaat eronder en plaats hiertussen een 120mm fan uit mijn antec kast (die had ik vervangen door een papst), blazend naar boven. Ik heb em aangesloten op de externe molex van de antec kast omgepind naar 7 volt.
De vragen zijn..
De handleiding spreekt over brandgevaar bij onvoldoende koeling, zouden die marges die ze noemen overdreven zijn (zitten wij iig veilig), wat gaat er in de brand de kast of kan ik mijn versterker verzieken? Kan ik zelf het oververhitting op 1 of ander manier controleren (b.v. als je je hand gewoon bovenop de versterker kan leggen zonder brandwonden zal het wel meevallen).
Kan ik door de actieve koeling de geluidskarakteristieken van de versterker benadelen, omdat ze bij dit soort high end spul altijd hebben over dat ie op temperatuur moet komen?

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-11-2025
Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 14:29:
Pas een Primare SPA21 dolby d amp gekocht. De handleiding spreekt in trend van inbouwen ja hardstikke leuk maar zorg wel even voor 10 cm links en rechts en 30 cm boven. Hoezo inbouwen?
Ik wil em toch heel graag inbouwen en heb wel 20 cm boven maar slechts 1 cm links en rechts en denk ik zet em op hoge pootjes op het apparaat eronder en plaats hiertussen een 120mm fan uit mijn antec kast (die had ik vervangen door een papst), blazend naar boven. Ik heb em aangesloten op de externe molex van de antec kast omgepind naar 7 volt.
De vragen zijn..
De handleiding spreekt over brandgevaar bij onvoldoende koeling, zouden die marges die ze noemen overdreven zijn (zitten wij iig veilig), wat gaat er in de brand de kast of kan ik mijn versterker verzieken? Kan ik zelf het oververhitting op 1 of ander manier controleren (b.v. als je je hand gewoon bovenop de versterker kan leggen zonder brandwonden zal het wel meevallen).
Kan ik door de actieve koeling de geluidskarakteristieken van de versterker benadelen, omdat ze bij dit soort high end spul altijd hebben over dat ie op temperatuur moet komen?
Het beste is dan gewoon goede fan koeling maken en zorgen dat er een goede airflow in de ruimte is die je nog hebt. dus waarschijnlijk zorgen dat de lucht er boven (meestal is dat waar de warmte uit komt) gekoelt wordt door de fan. Ook erg handig zou een fan controller kunnen zijn. dat je hem heel langzaam kan zetten als die standbye is.
En mja het zou kunnen als je het niet goed koelt dat er verschillende onderdelen door branden. Maar echt in de fik vliegen zie ik niet echt gebeuren. Niks is natuurlijk onmogelijk, kans 1 op 10000.

verder over dat op temperatuur komen is alleen dat de temperatuur niet schommeld. Als jij gewoon die ruimte een beetje laat koelen door een fan dan blijft de temperatuur op een gegeven moment redelijk gelijk en dat moet je hebben. meestal na maximaal een uurtje is die goed opgewarmt.

suc6

>PC specs<

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Je amp zal vast een temp beveiliging hebben. Dus gewoon proberen,als ie een keer uitvalt, weet je voldoende. Meestal valt het reuze mee.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 14:29:
Ik wil em toch heel graag inbouwen en heb wel 20 cm boven maar slechts 1 cm links en rechts en denk ik zet em op hoge pootjes op het apparaat eronder en plaats hiertussen een 120mm fan uit mijn antec kast (die had ik vervangen door een papst), blazend naar boven.
hmm. Een fan in je versterker.... Dat zou ik echt nooit willen, muziek met het geluid van een blazende fan op de achtergrond....

[ Voor 32% gewijzigd door j-w op 24-10-2005 14:54 ]

• KappeNou
j-w schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 14:54:
[...]

hmm. Een fan in je versterker.... Dat zou ik echt nooit willen, muziek met het geluid van een blazende fan op de achtergrond....
een 120mm fan hoor je echt niet hoor. Alleen als je hem vol aan hebt hoor je hem wel goed als je geen muziek aan hebt. maja volgens mij doe je de muziek aan :P

>PC specs<

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

KappeNou schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 15:11:
[...]

een 120mm fan hoor je echt niet hoor. Alleen als je hem vol aan hebt hoor je hem wel goed als je geen muziek aan hebt. maja volgens mij doe je de muziek aan :P
Muziek met wat dynamiek, waarbij je door de stille stukjes heen de fan zachtjes hoort blazen op de achtergrond. Ik moet er niet aan denken, maar ja, dat ben ik.

Maar mischien dat het in de praktijk wel mee valt.

[ Voor 15% gewijzigd door j-w op 24-10-2005 15:36 ]

• KappeNou
j-w schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 15:33:
[...]

Muziek met wat dynamiek, waarbij je door de stille stukjes heen de fan zachtjes hoort blazen op de achtergrond. Ik moet er niet aan denken, maar ja, dat ben ik.

Ik zou gewoon een grotere behuizing maken, waarbij je je aan de voorschriften houdt.
de snelheid waarop die fan moet draaien hoor je hem totaal niet :) waarschijnlijk alleen als je je oor op de behuizing legt.

>PC specs<

Verwijderd

Topicstarter
Een goede 120 mm fan op 7 volt (ik kan er nog een paps van maken) hoor je niet. Deze hoor je wrsch ook niet, kan ik nu nog niet zeggen omdat de pc zelf nog teveel lawaai maakt. Ik heb net een zalman cooler besteld voor mijn celeron. De stock cooler is echt afgrijselijk.
Pagina: 1