Toon posts:

ADSL of DSL

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een lease-lijn 2/2 waar ik 700 euro per maand voor betaal. Nu zijn er natuurlijk veel goedkopere alternatieven als ADSL en DSL. De betrouwbaarheid en upload snelheid zijn voor mij erg belangrijk. Nu heb ik een overboeking van 1:1. Nu wil ik wel graag een goedkoper alternatief, maar hoe zijn jullie ervaringen met snelheden en betoruwbaarheid met deze alternatieven? Wat is geschikter? ADSL of DSL?

Verwijderd

ADSL is een vorm van DSL.

De "A" bij ADSL staat voor asynchroon. Wat erop neerkomt dat je sneller kan downloaden dan uploaden.

Omdat voor jouw de upload snelheid belangrijk is moet je dus een anderen vorm van DSL hebben. SDSL staat bv voor Synchroon DSL, download en upload gaan dus theoretisch even snel.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2005 13:22 ]

• Brainwaste
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-02 15:37
Wellicht kan je kijken naar een SDSL lijn van bijvoorbeeld Demon.

Deze lijnen heb je al vanaf 150 euro en worden natuurlijk duurder naarmate je er meer garanties op wil hebben.
Overboekingen vanaf 1:20 zijn mogelijk. Voor meer informatie kan je kijken op http://www.demon.nl/produ...ttoegang/businessdsl.html

Als je dus veel upstream wil hebben (nodig hebt) dan zit je vast aan een SDSL lijn.

Providers die gebruik maken van het Tiscali netwerk kunnen upstreams op ADSL leveren tot 768 kbit.
De afweging is volgens mij, heb je die upstream nodig. Zo ja, dan zou ik kiezen voor SDSL!

[ Voor 31% gewijzigd door Brainwaste op 24-10-2005 13:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het verschil tussen ADSL en SDSL ken ik inderdaad, ik wil echter graag praktijkervaringen horen van mensen die SDSL hebben geimplementeerd in een productieomgeving. Stabiliteit en upload zijn van belang. We hebben die upload nodig omdat we een colo hebben waar elke avond een hosted backup naartoe gezet wordt.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-02 12:23

Shuriken

Life is all about priorities

Je kan allerlei afspraken maken als je over Busines DSL praat.

Het hangt er net vanaf wat voor soort SLA en overboekingsratio je kiest. Uiteraard is de prijs daar ook van afhankelijk.

Voorbeeldje:
XS4all SDSL 2048/2048
overboeking 1:1
100% gegarandeerde snelheid
99,6% uptime garantie

579 Euro.

Bij Demon kan je nog kiezen voor 99,9% uptime. Dat is dus gelijk aan hun Leased Line uptime garantie.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-11-2025
licht eraan waarvoor je het gebruikt.. Ik heb een normale adsl verbinding thuis van KPN planet 8mbit down.. 1 mbit up.. en in 4 jaar tijd nooit echt problemen gehad.. mja met snelheids verhoging soms 5 min disconnect.

Hier op me werk hadden we zo'n buisness tiscalli 1:1 4mbit/2mbit dacht ik voor iets van 60 euro per maand. enigste probleem was dat ze laatste tijd ineens wat problemen hadden. De jaren hiervoor was het perfect. daarom overgestapt naar KPN 1:1 2024/2024 voor iets van 600 euro dacht ik (omdat we juist nu niet konden permiteren dat de verbinding het niet deed aangezien werknemers in buitenland moeten connecten met ons) Maar die KPN die werkt perfect.

voordeel van zo'n zakelijke is dat je hun verantwoording kan geven voor de storing dacht ik.. en je zit natuurlijk als enigste op de lijn :P waardoor het ook haast niet voorkomt

[ Voor 11% gewijzigd door KappeNou op 28-10-2005 14:47 ]

>PC specs<

Verwijderd

Heb je al eens een kosten/baten analyse t.a.v. je verbinding gemaakt.
- Wat kost het als mijn verbinding uitvalt
- Zijn er manieren om deze kosten te verlagen, zonder dat ik aan dezelfde kosten kom als mijn huidige DSL lijn
- Zijn er goedkopere, haast even betrouwbare en even snelle verbindingen?

Op zich denk ik dat als het gaat om een backup die iedere avond gemaakt 'moet' worden dat dat geen 700 euro hoeft te kosten, je zou immers bij uitval van een goedkopere connectie, kunnen terugvallen op backup op twee lokaties.
Het zijn zomaar wat hersenspinsels.

• Lenzzz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-02-2025
Ik heb vernomen dat de A van ADSL staat voor asymatric (DSL) Digital subscriber line)
Ik kan het ook fout hebben,... maar volgens mijn staat de A voor asymatric

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

@lennart26

Dat dacht ik ook...

Maar is hoe dan ook offtopic :X

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• Beamer
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02 19:47

Beamer

Return of the legend

Ik kan je de zakelijke oplossing van Bbyond echt aanbevelen. Draai hier op de zaak al 1,5 jaar met een SDSL 2048/2048 1:10 en een Gold (of zilver weet niet zeker) SLA en 7 vaste ip-adressen. Kosten €265,- ex. btw per maand.

Vrijwel geen problemen gehad uit mijn hoofd 3 keer. Waar van 2 kleine storingen (circa 1 uur) en 1 keer een wat complexere storing die een aantal uur heeft geduurd. Voor de rest perfecte lijn en de 1:10 overboeking is voldoende je hebt dan recht op minder gegarandeerde snelheid als bij 1:1 maar ik haal altijd als ik alleen zit rond 200KB/s up en down. Als voornamelijk uptime belangrijk is gewoon de GOLD SLA nemen dan moeten ze storingen etc. binnen 4 uur oplossen en is er een gegarandeerde uptime van 99,9%, ja als er voor de deur een graafmachine je kabel doormidden maait dan ook met je leased line heb je pech. Dus met de garanties zit het wel ok.

Succes.

20 jaar "tweaker" weliswaar low profile maar nog steeds geinteresseerd

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-02 14:52

TheBorg

Resistance is futile.

Kan iemand mij uitleggen wat je in de praktijk van die overboeking merkt? Ik heb een abbo van 25 Euro en ik heb altijd volle mep up/down.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

MediJack schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 16:32:
@lennart26

Dat dacht ik ook...

Maar is hoe dan ook offtopic :X
Asynchronous ;) Asymetric mag ook volgens mij omdat het op hetzelfde neerkomt, al slaat dat meer op een tekening (links ziet er anders uit dan rechts)
Asynchronous dekt de lading iig net wat beter.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-02 10:13
Je zou ook kunnen kijken bij Solcon, die leveren als enigste geloof ik SDSL 4/4 verbindingen.
Uiteraard zou de prijs daar ook naar zijn.
www.solcon.net

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

TheBorg schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 16:43:
Kan iemand mij uitleggen wat je in de praktijk van die overboeking merkt? Ik heb een abbo van 25 Euro en ik heb altijd volle mep up/down.
Je hebt er bij consumentenlijnen totaal geen last van, omdat 95% van de mensen amper gebruikt maakt van de capaciteit van hun breedband verbinding (ze downloaden zegmaar gemiddeld maar 30minuten per dag op volle snelheid). Een overboeking tot 1:50 is dan ook geen enkel probleem als de lijn maar met genoeg mensen gedeeld wordt (dus liever met 100.000 man 2.000 x de snelheid van 1 verbinding delen en niet met 50 man 1 lijntje delen, dan heb je al problemen als er 2 gaan downloaden :P)

Bij aansluiting voor zakelijk gebruik, wordt de verbinding in kantooruren waarschijnlijk vrij intensief en volop gebruikt en bij websites wordt de lijn ook constant gebruikt. Als je dan een 1:30 overboeking hebt, heb je dus 30 bedrijven met de bandbreedte voor maar eentje en als al die 30 bedrijven dan een populaire site hosten of constant veel dataverkeerd doorpompen, dan heb je een probleem.

Als al die 30 bedrijven alleen maar constant de mogelijkheid willen hebben om te mailen in ifo op te zoeken door een paar werknemers, maar de lijn moet het wel altijd doen, dan is een lijn die 1:30 overboekt is geen probleem, omdat het mailen en opzoeken toch wel werkt en in de praktijk hebben de andere mensen die een 1:20 lijn hebben ongeveer hetzelfde gedrag :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1