Toon posts:

LAN-Party Switch maar welke!?

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

We hoop dat hier mensen zijn die ons kunnen helpen, we zijn opzoek naar een fatsoenlijke switch.
van ongeveer 400 tot 700 euro

onze eisen zijn:
- 48x poorts 10/100
- 2x poorts 10/100/1000
- liefst ook nog fiber i.v.m. met de toekomst
- willen graag het netwerk verkeer kunnen meten en al het kan ook nog per poort
- Prioriteit van poorten kunnen instellen en/of zelfs blokkeren
- en leuke dingen zo als pingen, tracer ect…
- …

we heb 3 switches gevonden met ongeveer onze eisen,

3Com Baseline Switch 2250
http://www.3com.com/products/en_US/detail.jsp?tab=prodspec&sku=3C16476A&pathtype=purchase

3Com SuperStack 3 Switch 3250
http://www.3com.com/products/en_US/detail.jsp?tab=prodspec&sku=3CR17501-91&pathtype=purchase

3Com Baseline 10/100 Switch 48-Port Plus 2 10/100/100
http://www.3com.com/products/en_US/detail.jsp?tab=prodspec&sku=3C16476-US&pathtype=support

wat zouden jullie ons aanraden, en waarom?

Of hebben jullie nog een beter merk, type switch met onze eisen :)

wat ons niet helemaal duidelijk is, wat betekent nou eigenlijk nonblocking, kan iemand dat uitleggen?

Alvast hartelijk dank!!

Verwijderd

nonblocking mode is not to block, but to drop packets.
maar ik neem aan dat de switches van 3com die jij plaatst niet aan jou budget zullen voldoen.

Ik gebruik zelf ook de 3com switches en ben er zeer tevreden over en op LAN parties is er nog geen klagen geweest.

Je zou ook de Cisco's kunnen overwegen alleen dan val je snel buiten je budget.

3Com Baseline Switch 2250 = Non-Managable
3Com SuperStack 3 Switch 3250 = Alleen beschikbaar in Noord-Amerika varierend van prijs $680 tot $760 in Europa valt deze onder de 3300 serie
3Com Baseline 10/100 Switch 48-Port Plus 2 10/100/100 = Non-Managable

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2005 13:22 ]

• Wolfje666
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

Wolfje666

Shooter fanatic

Ik zou persoonlijk voor 3com 3300's gaan.
Betrouwbaar en vrij makkelijk te managen.
Optie voor fiber richting backbone.

De Mazda 323F Club Holland
vanVlietDesign - Fotografie en Webdesign

Verwijderd

Topicstarter
we hebben net eens gekeken op tweakers pricewatch
http://tweakers.net/pricewatch/cat/312
die 3 switches zitten dus tussen de prijs van 400 tot 700 euro

dat klopt cisco is heel goed spul, alleen heel erg duur!

Vriendelijke groet,

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

ChUcKiE

Dus........

Bekijk anders een de Nortel baystack switches, die zijn bij ons bij in een project als beste prijs/prestatie verhouding switch naar boven gekomen.

Een wat onbekender merk (eigenlijk alleen bekend van media converters) is Allied Telesyn, Die zijn in ieder geval goed betaalbaar.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Verwijderd

Ik zou zeggen koop een goede 2ehands cisco/foundry/ iets anders prof.

deze switch bijvoorbeeld: 3Com® SuperStack® 3 Switch 3250

Heeft een backplane met 13.6 Gbps, dat is 13600 Mbps / 48 = 283 Mbps per poort (dus die 1000 zul je nooit gaan halen).
Throughput van 10.1 Mpps

Een veel oudere cisco 3548XL heeft het volgende:

Backplane: 10.8 Gbps = 10800 Mbps / 48 = 225 Mbps (de poorten werken in full duplex max op 200 Mbps per poort, dus dat zit wel snor)
Throughput van 8.0 Mpps.

Aan de prijs kan ik je niet helpen, maar wat ik je probeer aan te geven is dat je ook een goede 2ehands kan overwegen ipv een nieuw but apparaat.

Die nieuwere kan wel layer 3 babbelen maar beperkt. Voor de rest kan de switch uit dit voorbeeld veel meer op L2.

Grote verschil wat je hier wel uit kan halen is dat 3com een switch die goed kan functioneren als een 10/100 Mbps switch verkoopt als 10/100/1000. Wat pure onzin is. En met 600 euro en wat goede ogen op marktplaats e.d. kom je ook een heel end.

Ik heb de cisco als voorbeeld genomen omdat ik die zelf op de kop heb getikt 2ehands, en voor veel minder als 600 euro. Maar een ander goed merk kan ook, de wereld is groter dan 3com en cisco.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-04 14:22

Demo

Probleemschietende Tovenaar

KingOfRnR: 3Com verkoopt die dingen helemaal niet als Gbit switch.. het is 48-poorts 10/100 met 2 Gbit poorten (voor een server of een uplink) dus de backplane is niks mis mee. (reken eens 2 x 1000 + 48 x 100 uit ;))

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Wolfje666 schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 13:16:
Ik zou persoonlijk voor 3com 3300's gaan.
Betrouwbaar en vrij makkelijk te managen.
Optie voor fiber richting backbone.
Dat zijn inderdaad goede switches en manageble, web interface.
En met een fiberuitbreidingsmogelijkheid.

• Demo

Demo

ShellGhost schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 11:59:
[...]

Dat zijn inderdaad goede switches en manageble, web interface.
En met een fiberuitbreidingsmogelijkheid.
De topicstarter geeft aan dat ie graag '2x poorts 10/100/1000 en liefst ook nog fiber i.v.m. met de toekomst' wil. Daaruit maak ik op dat die 2 x gbit poorten op koper moeten en dat heeft een 3300 helaas niet. Anders zou een 2e hands 3300 een uitstekende keuze zijn.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• ShellGhost
Demoniac schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 12:02:
[...]

De topicstarter geeft aan dat ie graag '2x poorts 10/100/1000 en liefst ook nog fiber i.v.m. met de toekomst' wil. Daaruit maak ik op dat die 2 x gbit poorten op koper moeten en dat heeft een 3300 helaas niet. Anders zou een 2e hands 3300 een uitstekende keuze zijn.
Of dat de 1gbit porten fiber moeten zijn voor de toekomst, dan het weer wel. :)
Waarom je en 1gb porten koper en alsnog fiber wilt hebben ontgaat mij een beetje.

Verwijderd

Waarom wil je percee een 3Com? HP is een perfect merk, en stukken goedkoper! Ik zou zelf een Modulaire switch van HP kopen. Dit dan met enkele kaarten, zodat je altijd meer kan inbouwen als je meer poorten nodig hebt.

Ik heb hier op het werk 2x HP ProCurve 4000M switches (J4121A) en 1x HP ProCurve 4108GL (J4865A). Ik denk zelf dat een 4000M met een aantal 100mbit + 2gbit poorten wel te doen is. Ik heb geen idee wat die dingen leeg (zonder poorten) kosten, vol zijn ze duur.
Je kan natuurlijk ook nog 2e hands een ProCurve kopen, maar dat is net wat je zelf wil doen.

Het voordeel van modulaire switches is dat je het kan inrichten en altijd kan aanpassen zoals je zelf wil. Niet dat je blijft steken omdat je switch niet uit te bereiden is en je dus een geheel nieuwe switch dient te kopen.

Tweakers Pricewatch - HP ProCurve's

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2005 13:06 ]

• Demo

Demo

Een ProCurve 2650 (48x 10/100Mbps, 2x10/100/1000Base-T/SFP) kost 750 euro en lijkt mij vergelijkbaar met de 3Com 3250 die 700 euro kost. Dus om nou te zeggen dat HP goedkoper is.. En de door jou voorgestelde modulaire switches beginnen volgens mij pas boven het budget van de topicstarter, dus dat is ook niet echt een optie.

Verwijderd

Ja en dan neem je even een dure leverancier voor de ProCurve 2650, dat geeft natuurlijk geen goed voorbeeld. Er is voor dat product nl maar 1 leverancier, dus echt de goedkoopste plaats is dit niet.
Je moet eens een prijsopgave laten doen door een grote computerleverancier (bedrijfsmatig). Die moet je 2 soortgelijke producten laten prijzen, waarvan er 1 van 3Com is en 1 van HP. HP is echt veel goedkoper.

HP is beter, veel beter. 3Com heeft zure support (geloof mij maar, zeer slechte ervaring met het probleemoplossend vermogen van 3Com, vaak zat vliegen er mensen van 3Com de wereld over voor ons bedrijf, maar blijven problemen hebben met 3Com wifi, maargoed dat is een ander verhaal).

Sowieso zie ik nergens staan dat de switches nieuw moeten zijn, dus waarom zou een modulaire switch boven hun budget uit komen? Het is maar net wat je tegen komt. Ik heb vaak zat HP ProCurves 4000M's vol met 100mbit kaarten gezien voor 400 euro. Dan heb je hem wel 2e hands, maarja dat zal toch zo'n ramp niet zijn?
4000M kan +/- 80 poorten aan (ik "meen" 10 kaarten breed).

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

* CyBeR is 't met KingOfDos eens over 't gebruik van een procurve 2650, maar een 4000M raad ik niet aan voor een LAN-party. Ja, je kunt er 80 poorten in proppen (10x 8 poorts module) en 't zijn best goeie dingen, maar ze zijn al wat ouder en hebben een backplane van slechts 3.8gbit. Da's bij lange na niet genoeg als er wat mensen gaan leecheb :) Die 2650 echter doet precies wat de TS wil. (Zelfs tracerouten).

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Demoniac schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 11:57:
KingOfRnR: 3Com verkoopt die dingen helemaal niet als Gbit switch.. het is 48-poorts 10/100 met 2 Gbit poorten (voor een server of een uplink) dus de backplane is niks mis mee. (reken eens 2 x 1000 + 48 x 100 uit ;))
idd je hebt gelijk :P oepsie. Verkeerd gelezen. Maar dan nog zeg ik koop een wat betere 2ehands switch.

Verwijderd

/me is het dan ook weer met CyBeR eens dat die switch idd wat minder backbone heeft.
Maar het gaat me er meer om dat het "misschien" slim is om een 2e hands modulaire switch te kopen. Dan kan je er nou voor kiezen om veel 100mbit en minder gigabit, en over 2 jaar upgraden naar gigabit bijvoorbeeld (of in fases). Of wil je opeens glasvezel of een andere aansluiting? Dat is dan teminste realiseerbaar. Maar dan raad ik aan om goed te zoeken naar een leuk en snel type, dat doe je dan wel voor de toekomst.

Op mijn werk heb ik dus de bovenstaande 4000M en 4108GL, daar vind ik het laatste type wel erg lekker. 6x2=12 modules kan je er in plaatsen. 20 gigabit poorten per module :9
Zo heb ik op mijn werk 60gbit in gebruik.

Verwijderd

Topicstarter
iedereen al heeeel erg bedankt voor de reacties!

we zijn verder gekomen door jullie reacties,
even voor de duidelijkheid we zijn toch liever opzoek naar een nieuwe switch!

waarom een gigabit aansluiting? dat zal iedereen zich wel afvragen...
we hebben een paar servertjes draaien op gigabit, en mijn file server bijvoorbeeld haalt upload snelheden van 60 megabyte per seconde (dat is ook wel nodig als er 50 mensen van een 1,02 Tb servertje aan het snoepen zijn) maar de snelheid is dus wel netjes.. dat dus in houden dat er 5 á 6 mensen tegelijk kunnen downloaden met hun max 100 Mbit poortje :P
voor ons dus wel een must! als organisatie! :+

(fiber vind ik nog wat erg duur, maar wie weet in de toekomst!)

verder nogmaals hartelijk dank voor jullie reacties!! _/-\o_

• Demo

Demo

Wat is sowieso het voordeel van fiber? Het enige dat ik kan bedenken is de afstand, maar verder vind ik Gbit over koper eigenlijk veel makkelijker.. Glasvezelkabels zijn zo ontzettend gevoelig voor beschadiging dat het voor hobbygebruik redelijk onpraktisch is. Ik heb tweemaal een LAN-party georganiseerd, 1 keer met glasvezel en 1 keer met UTP-kabels. Met de glasvezel hebben we een hoop gedoe gehad om het allemaal netjes op te hangen, de UTP hebben we gewoon opgerold en over de balken in de zaal gegooid :P
edit:
Glasvezel is natuurlijk ook ongevoelig voor elektrische storing, itt UTP. Maar als je shielded kabels gebruikt en een beetje oplet waar je de kabels neerlegt dan is dat ook niet meer zo erg van belang.

[ Voor 18% gewijzigd door Demo op 28-10-2005 13:13 ]

Verwijderd

Waarom niet een foundry ofzo? Ik heb ergens nog wel een Edgeiron 4802F gezien met 48 ports 100mbit en 2 keer fiber gbit. Die kan je soms wel 2e hands ook goed krijgen, ik ben iig tevreden over foundry tot nu toe. (1 switch)

Verwijderd

Demoniac schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 13:11:
Wat is sowieso het voordeel van fiber? Het enige dat ik kan bedenken is de afstand, maar verder vind ik Gbit over koper eigenlijk veel makkelijker..
Voordelen van fiber:
1) Afstand (zoals je al schreef)
2) Meer dan 1gb/s (tot 10gb/s, en soms nog sneller).
3) Je kan over 1 paar kabels meerdere signalen pompen, zo kan je iets van 6 kanalen gebruiken (meen ik?!) Hierdoor kan je met 1 paar en goeie apparatuur al 60gb/s halen (adhv 6 kanalen * 10gb/s).
4) Er zijn vast nog wel meer voordelen die ik niet ken. :+

Op lanparty's kunnen ze dus best wel gebruik maken van meerdere kanalen. Of in sommige gevallen kan ik me ook de afstand indenken. En minder storingsgevoeligheid dat koper wel heeft (koper geleid, glas niet :+ ).
Glasvezelkabels zijn zo ontzettend gevoelig voor beschadiging dat het voor hobbygebruik redelijk onpraktisch is.
Tegenwoordig zijn die dingen vrij onverwoestbaar. Ja oké je moet hem niet in een haakse hoek leggen, dan breekt het. Maar verder kan je glasvezel wel goed trekken hoor.

Op WhatTheHack hebben we +/- 5km zelf een kabel getrokken vanaf de glasring naar het terrein waar het evenement gehouden werd. Alle organisaties waar wij mee samenwerkte zeiden dat het ONMOGELIJK was om een kabel te trekken over zo'n afstand zonder "speciale" apparatuur / geleiders enzovoort, maar het is gewoon gelukt, geen enkele breuk (buiten een kantenmaaier van de NS die de kabel over het hoofd zag, maar dat is een ander verhaal). Ook op het terrein zelf hebben we veel kabels getrokken, we deden wel een "beetje" voorzichtig, maar echt zo voorzichtig als iedereen ons voorschreef! No way! Zie ook WhatTheWiki - FiberParty.

• ShellGhost
Verwijderd schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:07:
[...]

Voordelen van fiber:
3) Je kan over 1 paar kabels meerdere signalen pompen, zo kan je iets van 6 kanalen gebruiken (meen ik?!) Hierdoor kan je met 1 paar en goeie apparatuur al 60gb/s halen (adhv 6 kanalen * 10gb/s).

Op lanparty's kunnen ze dus best wel gebruik maken van meerdere kanalen. Of in sommige gevallen kan ik me ook de afstand indenken. En minder storingsgevoeligheid dat koper wel heeft (koper geleid, glas niet :+ ).

[...]

Tegenwoordig zijn die dingen vrij onverwoestbaar. Ja oké je moet hem niet in een haakse hoek leggen, dan breekt het. Maar verder kan je glasvezel wel goed trekken hoor.

Op WhatTheHack hebben we +/- 5km zelf een kabel getrokken vanaf de glasring naar het terrein waar het evenement gehouden werd. Alle organisaties waar wij mee samenwerkte zeiden dat het ONMOGELIJK was om een kabel te trekken over zo'n afstand zonder "speciale" apparatuur / geleiders enzovoort, maar het is gewoon gelukt, geen enkele breuk (buiten een kantenmaaier van de NS die de kabel over het hoofd zag, maar dat is een ander verhaal). Ook op het terrein zelf hebben we veel kabels getrokken, we deden wel een "beetje" voorzichtig, maar echt zo voorzichtig als iedereen ons voorschreef! No way! Zie ook WhatTheWiki - FiberParty.
Al die punten zijn leuk, maar niet interessant voor een budget van 400 tot 700 euro.

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:09

M14

Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 13:56:
Ja en dan neem je even een dure leverancier voor de ProCurve 2650, dat geeft natuurlijk geen goed voorbeeld. Er is voor dat product nl maar 1 leverancier, dus echt de goedkoopste plaats is dit niet.
Je moet eens een prijsopgave laten doen door een grote computerleverancier (bedrijfsmatig). Die moet je 2 soortgelijke producten laten prijzen, waarvan er 1 van 3Com is en 1 van HP. HP is echt veel goedkoper.

HP is beter, veel beter. 3Com heeft zure support (geloof mij maar, zeer slechte ervaring met het probleemoplossend vermogen van 3Com, vaak zat vliegen er mensen van 3Com de wereld over voor ons bedrijf, maar blijven problemen hebben met 3Com wifi, maargoed dat is een ander verhaal).

Sowieso zie ik nergens staan dat de switches nieuw moeten zijn, dus waarom zou een modulaire switch boven hun budget uit komen? Het is maar net wat je tegen komt. Ik heb vaak zat HP ProCurves 4000M's vol met 100mbit kaarten gezien voor 400 euro. Dan heb je hem wel 2e hands, maarja dat zal toch zo'n ramp niet zijn?
4000M kan +/- 80 poorten aan (ik "meen" 10 kaarten breed).
Ik heb hier een HP Procurve 4000M met 7 10/100mbit kaarten staan (56 10/100 poorten dus). Er zitten idd 10 slot's in, dus max. 80 poorten. En ik heb nog een HP Procurve 2524. Beide superdingen. Zijn ook zeer eenvoudig te configureren en nooit gezeik mee gehad. Beide ook 2e hands gekocht.

Voor de TS: de 4000m wil ik evt. kwijt, als je interesse hebt, mail me :)

[ Voor 3% gewijzigd door M14 op 28-10-2005 20:24 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]

Wel meer. Het heet DWDM (Dense Wave Division Multiplexing) en het kost een fortuin ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Demo

Demo

Voordelen van fiber:
Die voordelen kan je pas gebruiken bij een budget wat vér boven dat van de topicstarter ligt.. daarbij is de bekabeling ook een stuk goedkoper als je koper gebruikt :)
In het geval van What The Hack, zoals jij als voorbeeld geeft, (of andere outdoor LAN-party's) heeft glasvezel natuurlijk wel de voorkeur.

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:09

WouterG

Dit is geen ondertitel

Ik ben hier thuis de laatste tijd wat aan het "spelen" met glasvezel en mijn ervaring is dat het nog best wat kan hebben. Zodra je de deur van een patchkast dichtdoet met een glasvezelkabeltje ertussen is hij wel kapot maar ik heb meerdere malen op de (patch)kabels gestaan en ze werken nog steeds.

Maar voor een LAN Party is het inderdaad niet interresant. Nagenoeg dezelfde snelheid, glas is veel duurder en het is wat lastiger om op te zetten. Een extra UTP kabeltje is zo geregeld, een extra glasvezelkabeltje wat lastiger.

Misschien een beetje overbodig maar wel handig: Pak voor de backbone UTP kabels een andere kleur, voorkomt veel fouten vooral als meerdere mensen de switches beheren :P

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-04 19:24
http://tweakers.net/aanbod/advertentie/23358
Als lanparty organisatie hebben we 4 van deze switches.
Het zijn erg goede switches waar ondanks de leeftijd nog steeds nieuwe software voor ontwikkeld wordt.
Ze draaien geen IOS maar CatOS. Voor n beginner wat makkelijker in gebruik imo.
Je kan er glas en utp gigabit modules in doen. Helaas past er vanwege de grootte van de UTP module maximaal 1 UTP module en 1 glas module, of 2 glasmodules in.
Ze kunnen prima SNMP, VLAN's (802.1Q), port-trunking (802.3ad), QoS, etc..

[ Voor 9% gewijzigd door FatalError op 29-10-2005 18:14 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Pagina: 1